GAS Therapy: ga je koopverslaving te lijf :)

Een zelfbedacht gat in een verzadigde YT markt.
GAS bestaat. En volgens mij heb je maar 2 vragen nodig om te bepalen of het een GAS aankoop is.
1. Vult het 'echt' een gat in m'n setup waar ik last van heb om te maken wat ik wil maken.
2. Heb ik tijd, geld, ruimte etc. om het nieuwe stukje gear de aandacht te geven die het nodig heeft ZONDER dat de rest van m'n activiteiten er onder lijden.
 
Ik heb er niet zoveel last van en ben tevreden met mijn bescheiden setupje, hoewel de software aankopen gestaag toenemen.
Zelf ben ik uiteindelijk meer van de muziek dan van de techniek. Hoewel ik de techniek ook interessant vind, maar het blijft een middel en voor mij geen doel op zich. Voor zoiets als modulars zou ik het geduld ook niet hebben. Desondanks kan ik me goed voorstellen dat het heel leuk kan zijn om vooral lekker te pielen met nieuwe gear enzo. :D
 
Lang last gehad van dat GAS gebeuren, dit proberen …… dat proberen, het welbekende verhaal.
Eindstand bijna alles de deur uit gedaan.
Nog nooit zo veel muziek gemaakt als de laatste 2 a 3 jaar.
Ik leen wel eens iets van vrienden/kennissen om even met “iets anders” te spelen.
Al die kut dingen doen toch ongeveer allemaal hetzelfde qua geluid. Of je er nou 2 of 200 hebt.
 
Als ik softw koop ben ik dat n maand later vergeten en gebruik ik noo ooit meer. Een bak kom je soms als eens terug tegen. Helpt wel. Ik probeer enkel nog dingen te kopen die bij verkoop geen geld kosten. O nee… wat zeg ik nu. Krijg jij er weer gas van.
 
GAS speelt zich IMO af binnen cultureel kapitaal. Daarin bestaat enerzijds 'objectief cultureel kapitaal' dat symbolisch belichaamd wordt in materiële objecten zoals bv synths of een vinyl-collectie. Anderzijds bestaat ook 'belichaamd cultureel kapitaal' zoals aangeleerde individuele vaardigheden die tijd en toewijding kosten om te verwerven.

Zo kocht ik een jaar geleden een set olieverf, penselen, primer, verdunner, doeken, etc om coole schilderijen te maken. Na twee sessies tot de conclusie gekomen dat de Bob Ross stijl en olieverf toch niet in mn workflow passen... deze zomer ga ik voor acryl of waterverf... iemand ruilen? :D
 
Een zelfbedacht gat in een verzadigde YT markt.
GAS bestaat. En volgens mij heb je maar 2 vragen nodig om te bepalen of het een GAS aankoop is.
1. Vult het 'echt' een gat in m'n setup waar ik last van heb om te maken wat ik wil maken.
2. Heb ik tijd, geld, ruimte etc. om het nieuwe stukje gear de aandacht te geven die het nodig heeft ZONDER dat de rest van m'n activiteiten er onder lijden.
Zonder dat andere activiteiten er onder lijden… dat bestaat toch niet. Keuzes maken heet dat. Als je zoveel andere activiteiten hebt kan je beter met deze nooit begonnen zijn :)
 
Heel het verhaal gaat er over.
Koop geen dingen die je niet nodig hebt.
Want het kost veel te veel geld en ook tijd.
Afgelopen week heb ik iemand ontmoet die ook voor € 0,00 Euro muziek maakt en dat zo frequent doet dat de volgers amper tijd hebben om het te volgen
(nul of een keer afgespeeld.)
Florian

Hij neemt muziekjes op van het internet waarna hij er over heen `rapt`
Lekker goedkoop.
 
Denk dat er bij velen de handjes onvrijwillig beginnen trillen op de komende Namm dagen deze week.
 
Zonder dat andere activiteiten er onder lijden… dat bestaat toch niet. Keuzes maken heet dat. Als je zoveel andere activiteiten hebt kan je beter met deze nooit begonnen zijn :)
Dat is niet wat ik bedoel.
Natuurlijk zul je even wat minder tijd hebben voor andere dingen als je vol enthousiasme in je nieuwe ding duikt, maar….
Andere activiteiten zouden er niet onder moeten lijden.
Als ik nu al niet toe kom aan het spelen op m’n 707, waarom zou ik dan nog een nieuw (complex) apparaat kopen.
Ik ben geen verzamelaar.
 
Ik ben pas bekend met de term GAS sinds iemand me dat 2 weken geleden heeft uitgelegd hier op het forum, heeul lang geleden werd het hier Gearlust genoemd :D

In de afgelopen periode heb ik ook wel aardig wat software gekocht (en een klein beetje hardware). Ik bouw ongeveer 1 track per 2 weken en voorafgaand aan iedere track bepaal ik welke software en hardware ik in ieder geval ga gebruiken. Op deze manier worden alle aankopen praktisch ingezet, leer je de gear goed kennen/toepassen en de wens naar nieuwe gear neemt (bij mij) dan toch wel sterk af.

Uiteraard heb ik nog wensen zoals een Moog Subsequent 37 die overal is uitverkocht en met Output Portal kun je echt wel heel gave dingen doen.
 
met Output Portal kun je echt wel heel gave dingen doen.
Ja,daarvoor zou ik mijn koopgedrag wel willen voor aanpassen.
Dat en een goeie Roland Fantom X6
 
Uiteindelijk word je natuurlijk met lege handen geboren en ga je met lege handen het graf weer in en is het vooral een kwestie van de tijd ertussen zo aangenaam mogelijk te verpozen. En of je dat nu doet door hard te sparen voor die 'zuchtsynthesizer' waar je vervolgens meer naar kijkt dan op speelt, of iedere week een conceptdubbelalbum uitpoept met gratis VSTs maakt in het grote plaatje dan allemaal niet zo veel meer uit. De onderbouwing en beredenering is dan vooral toch het verexcuseren dan wel verheerlijken van het eigen gedrag ten opzichte van jezelf en/of een buitenwereld die er maar weinig van begrijpt.[/zen]


In other news, ik vond Output Portal dus echt tegenvallen. Heb hem ook gekocht door GAS na de gelikte promofilmpjes en demo's, maar in de praktijk krijg ik er voornamelijk een hoop onplezierige digitale glitcherige sounds uit en is het doorgaans de eerste FX plugin op een track die ik weer uitzet. Miskoopje.
 
Laatst gewijzigd:
In other news, ik vond Output Portal dus echt tegenvallen. Heb hem ook gekocht door GAS na de gelikte promofilmpjes en demo's, maar in de praktijk krijg ik er voornamelijk een hoop onplezierige digitale glitcherige sounds uit en is het doorgaans de eerste FX plugin op een track die ik weer uitzet. Miskoopje.
Denk dat met al je analoge toestelletjes, niet direct fan van het eerste uur bent van het leven in een digitale (muziek)cultuur.
 
Denk dat met al je analoge toestelletjes, niet direct fan van het eerste uur bent van het leven in een digitale (muziek)cultuur.
Valt wel mee, heb ook romplers/fm dingen en digitale soft synths enzo. Ik vind Unfiltered Audio Silo bijvoorbeeld een stuk bruikbaarder dan Portal en die klinkt ook zo digitaal als wat. Mijn meestgebruikte delay is Replika.
 
Denk dat er bij velen de handjes onvrijwillig beginnen trillen op de komende Namm dagen deze week.

Zelf denk ik dat Namm (voor europa) iets minder van invloed is geworden, het is leuk om de nieuwe producten te zien maar vaak zijn ze nog niet leverbaar. En onlangs is ook al Superbooth geweest. Vroeger was Namm echt wel een jaarlijks ding maar wat ook meespeelt is dat veel synthbedrijven en verkopers ook op marketinggebied volwassener (gewiekst?) zijn geworden. Je krijgt bijna dagelijks wel updates van nieuwe behringer producten, thomann/bax aanbiedingen, plugin-deals, marktplaats notificaties alles gericht om je geldbuidel te trekken. De botte samenvatting is wel een beetje dat wij gewoon maar consumenten zijn en dat die groep veel groter is geworden.

Of je GAS aankopen nou wel 100% nodig hebt is persoonlijk maar ook al heb je 10 andere dingen hebt die hetzelfde doen kan een nieuwe aankoop wel een impuls geven aan inspiratie. Alleen al omdat je tijdelijk even focused en moet nadenken wat misschien ingeslopen patronen kan doorbreken.
 
Vanuit marketing valt er ook wel wat voor te zeggen om juist NIET met NAMM of SuperBooth etc. je nieuwe product aan te kondigen. Want er komt dan zoveel tegelijk, dat de kans groot is dat je in het geweld verloren gaat en iedereen het heeft over de grote nieuwe dingen van de grote namen en jouw product er maar wat achteraan hobbelt. Nu je op ieder moment een groot publiek kunt bereiken via social media, forums, YouTube etc. ligt het juist voor de hand om op een wat rustiger moment iets aan te kondigen en te promoten, dan is de kans veel groter dat het wordt opgepikt dan als je tegelijkertijd tegen de publiciteitskanonnen van Yamaha, Roland, Korg etc. mag vechten.
 
Back
Top