OP-1 Field, verbeterde OP-1

OP-1 Field is een verbeterde versie van OP-1, met 100 nieuwe features. Daaronder zijn juweeltjes zoals 32bit interne opname, 160 minuten opnametijd en nieuwe reverb maar ook twijfelachtige toevoegingen zoals: “nieuwe verpakking”, “klittenband” en ”papieren handleiding”.

337BBCF1-7A42-40A8-B7A2-BFE71C68E510.jpeg


Nieuwprijs: €1.999,-




Bron:
teenage engineering
 
origineel bashte ik de op1 als een dure toy.
Dat is het ook. Maar op 1 of andere manier krijg je er wel heel aparte (nogal underground getinte) dingen uit die ook te doen zijn met alternatieven, maar dan moet je heel wat werk verrichten.
Voor mij anderzijds niet op zijn plaats omdat ik dat soort muziek niet maak, maar ongetwijfeld een leuk hebbeding. Heb het wel eens bekeken, maar 2K is een aanslag op je bankrekening voor een 'hebbeding', toch ?
 
een toy zou een apparaat zijn waar je alleen maar mee kan spelen zonder dat het tot iets leid.
Dat is bij mij niet het geval. ik werk er hele tracks uit.
De synth engines zijn goed, de sampler en de drum hebben hun eigen geluid. in de richting van mpc60.
ik heb dus versie 1 sinds 4 jaar.
Het is wel een lofi bak daarom houd ik ervan. Die gaat is de rij, sy22, dx7 Ensoniq mirage.

Maar goed zoals gezegt ik was ook een basher. als je het wilt begrijpen moet je echt wat tijd in de op1 stoppen. de learning curve is voor veel mensen te steep. je zult er echt voor moeten werken en wellicht lang denken dat het een k*t ding is maar dan komt die klik en dan kun je niet meer zonder. Dit ding is nu bijna zo intimate als mijn gitaar en stem.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Ik vondt de synth dst engines echt tegenvallen , heb de op1 na 3 weken terugbezord ( en ze gingen toen nog nieuw voor 700 euro)
Moduleer maar eens de sustain phase met een lfo , je hoort gewoon zippe noise
De fm engine was bedroevend simpel ,alsook de string synth simple karplus _damping , de pulse synth was zowat cava
De cpu was underspec'd to begin with , een analoge devices blackfin en ben echt welk benieuwd welke cpu er nu inzit
De originele prijs van 750 was cava , 1400 was echt overkill , 2000 is ronduit belachelijk
De op-1 ziet er misschien high end uit maar dat is volgensmij dan ook het enigste .
 
nee de op1 is niet hifi. das een mpc60 ook niet. en ja zipper noise, aliasing weinig dynamiek. perfect, anders zet ik mijn daw wel aan.
Maar goed ik snap wel dat mensen een andere smaak hebben. ik vind die digitale rommel heerlijk. het is een lofi bak yes.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Ik vindt digitale rommel ook heerlijk , heb zelfs oude fm bakken , lsdj love it , nanoloop ( cartridge wel te verstaan ) maar dat kan je in de verste verte niet vergelijken .
Het is een lo-fi bak in een high end jasje met een high end prijs
De sp1200 , de mpc 60 , oude yamaha fm dat waren ook allemaal lofi bakken maar enkel en alleen omdat de technologie nog niet ver genoeg stond .

De op-1 wordt nu gepromoot als een hi-fi 32 bit signal upgrade , ben benieuwd of dsp algo zijn geupdated
 
ik snap alle negatieve comments, maar feit blijft ook wel dat er niks is wat echt lijkt op de OP-1 wat betreft combinatie van 1)portability/formaat 2)batterijduur 3)features

of wel? dan hoor ik dat graag
 
De op-1 wordt nu gepromoot als een hi-fi 32 bit signal upgrade , ben benieuwd of dsp algo zijn geupdated

ja das de vraag.
naar wat ik gehoord heb denk ik het niet.
je kan dan wel weer andere tapes gebruiken waar er ook lofi tussen zit.
Maar goed ik heb zelf weinig intresse in de op1f puur om de prijs.
koop liever een Behring Prophet 16.
 
Ik heb m'n OP-1 en OP-Z dit jaar beiden verkocht.
Ondanks dat ik echt een hoop frisse inspiratie van mijn OP-1 heb gekregen heb ik het nooit echt een 'fijn' apparaat gevonden.
De eerste OP-1 die ik binnenkreeg (2016) had al direct een kapotte witte key die niet wilde aanslaan, die kon dus meteen terug.
De tweede was oke, maar ik heb het toetsenbordje altijd maar goedkoop gevonden.
De keys zijn dun plastic, liggen een beetje los, zijn gevoelig voor dubbele aanslagen en hebben een goedkope feel.
De metalen bak waar het hele apparaatje in ligt voelt wel stevig maar door de feel van de keys, de vrij hoge draaiknoppen en de hoge prijs heb ik 'm nooit in m'n tas durven gooien (zoals ermee geadverteerd wordt).
Toen, op een dag startte ik 'm op en had ik een vaste pixel op m'n scherm die gewoon constant dezelfde kleur bleef op maximale brightness.

De OP-Z (pre-order gekocht in 2018 ) vind ik persoonlijk echt een rampproduct.
Waardeloze keys die constant dubbele aanslagen registreren en het meest idiote van alles:
Dat domme ding trekt over de jaren krom!
Ik had 'm netjes in een lade liggen, nooit iets geks mee gedaan maar langzaam maar zeker nam ie de vorm van een banaan aan.

Ik ben echt helemaal klaar met Teenage Engineering en ik heb ook echt 0 vertrouwen dat ze de OP-1 Field wel netjes gaan aanpakken.
Als je met je apparaatje van 2000 euro op de bank zit en je krijgt een drumloopje maar niet mooi ingespeeld omdat er af en toe een sample dubble triggert kan het process nog zo 'leuk' zijn, dat voelt gewoon echt matig.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de idioot luide kliks en pops die je krijgt als je in je audio gaat knippen om je loopjes mooi strak te krijgen, niet altijd! maar vaak genoeg dat je uit je flow wordt gehaald en je jezelf zit te ergeren.
Voor mij was de prijs gewoon te hoog voor de kwaliteit die je er voor terug krijgt. Voor 800 euro (destijds) en nu 1400 euro en voor de Field zelfs 2000 euro wil ik een feilloos apparaat met een fantastische feel waarbij echt aan ALLES gedacht is. Niet een grappig in elkaar gehannest rammelding.
Echt zonde want ik vind de sound van de OP-1 wel fijn en de workflow was ook prima.

disclaimer: deze post beschrijft mijn 6 jaar persoonlijke ervaring, die kan natuurlijk voor andere mensen verschillen.
 
Nou Teenage Engineering zijn wel boeven idd.
Heb wel eens een vraag gestuurd en nooit antwoord gekregen.
Heb ook wel eens direct bij hun geklaagt.
Dat dubbel triggeren had ik ook maar na jaren spelen is dat nu weg.
Over de OPZ heb ik idd horror verhalen gehoord.
Veel kritiek op de OG OP1 is ook terrecht.
Maar goed er bestaat geen apparaat wat alles kan.
De op1 zijn sterke punt is precies wat @cmdz aangeeft.
Er is nog steeds niet een echte vervanger een die gewone keys heeft.
 
precies: voor 'onderweg' is er geen enkele andere groovebox die zo portable is, battery powered, met toetsen (uberhaupt ken ik geen battery powered grooveboxen behalve M8 en deluge, wat heel ander iets is en groter).
 
precies: voor 'onderweg' is er geen enkele andere groovebox die zo portable is, battery powered, met toetsen (uberhaupt ken ik geen battery powered grooveboxen behalve M8 en deluge, wat heel ander iets is en groter).
MPC live. Kost de helft kan 300x meer dan dat plastic ding van een maandsalaris.
 
De Organelle M? Is ook redelijk compact, werkt op batterijen evt. is open source dacht ik en klinkt echt goed! Misschien wat minder gericht op sketchen zoals de OP1..
Ik vond met mij OP1 wel jammer dat ik kraakjes in audio kreeg als ik de interne mic gebruikte, niet echt bruikbaar om verder iets mee te doen.. wel positief is dat ie als tapedeck goed syncte aan een midi clock. Als er nu gewoon 16 tracks op hadden gezeten had ik em zo weer terug gekocht. oh.. Die reverb bv, totally useless.. dat hebben ze nu wel veranderd begreep ik.

Al met al is de OP1 heel beperkt, sommige mensen kunnen daar juist meer mee en worden er creatief van.. Ik ben het er wel mee eens dat een apparaat simpel moet werken, niet zoals een Eletktron OT bv.. :D
Een MC101 is ook leuk en compact en draait op batterijen.

Ik bedenk me ineens dat ik na mijn OP1 deceptie een iPad ben gaan gebruiken met een externe USB mic. Niet dat ik daarmee veel gemaakt heb maar het was iig werkbaarder en veelzijdiger. Evt nog zo'n klein Korg Nanokey erop via usb..


 
Laatst gewijzigd:
Zie ook z'n post daarboven:

Een MPC live pleur je ook zo in een rugtas. Als je het dan over appels en peren hebt lijken deze appel en peer toch verdomd veel op elkaar. Ik snap verder wel dat het lastig is om toe te geven dat je veel te dure apparatuur wordt overklast door een apparaat dat de helft kost en meer kan.
 
Ik kwam deze tegen, moest er stiekem wel om lachen. Het is natuurlijk ook gewoon vet veel geld en ze hadden nooit moet zeggen een jaar of wat geleden dat niemand zoveel geld voor een OP-1 zou moeten betalen (de prijs schoot toen omhoog omdat ze met de productie waren gestopt en hebben hem toen toch weer in productie genomen) maar nu lijken ze zichzelf in hun voet te schieten met die uitspraak.
Don't get me wrong, ik snap ook wel dat een goede gitaar +2k kost.


OP1GREED.jpg
 
Een MPC live pleur je ook zo in een rugtas. Als je het dan over appels en peren hebt lijken deze appel en peer toch verdomd veel op elkaar. Ik snap verder wel dat het lastig is om toe te geven dat je veel te dure apparatuur wordt overklast door een apparaat dat de helft kost en meer kan.
Haha, dan huppel jij ook zeker vrolijk met zo'n 15 inch laptop van tien jaar terug door het land. Ik heb mijn OP-1 9 jaar geleden voor 600 euro 2e hands gekocht dus ik blijf lachen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
De Organelle M? Is ook redelijk compact, werkt op batterijen evt. is open source dacht ik en klinkt echt goed! Misschien wat minder gericht op sketchen zoals de OP1..
Daar heb ik ook met een schuin oog naar gekeken.
Het is (voor zover ik heb begrepen) meer een 'instrument' / effects processor dan een groovebox achtig ding.
Maar er zijn zeker paralellen met de OP1
En als ik er één goedkoop tegenkom (ze hebben nu weer een nieuwe versie, dus wie weet), dan tikt hij wel genoeg boxjes aan om geïnteresseerd te zijn.

Ik vond met mij OP1 wel jammer dat ik kraakjes in audio kreeg als ik de interne mic gebruikte, niet echt bruikbaar om verder iets mee te doen.. wel positief is dat ie als tapedeck goed syncte aan een midi clock. Als er nu gewoon 16 tracks op hadden gezeten had ik em zo weer terug gekocht. oh.. Die reverb bv, totally useless.. dat hebben ze nu wel veranderd begreep ik.
'anders'. Niet wereldschokkend beter wat ik er van heb gehoord.
Al met al is de OP1 heel beperkt, sommige mensen kunnen daar juist meer mee en worden er creatief van.. Ik ben het er wel mee eens dat een apparaat simpel moet werken, niet zoals een Eletktron OT bv.. :D
Zeker waar. Het idee van 'compact' is m.i. het punt waarom ik een OP-1 zou overwegen tov een andere 'groovebox'.
Maar daar koppel ik een andere waarde aan dan € 2000,- (eerder iets van € 600,- oid). Want veel meer dan lekker priegelen ergens buiten ga ik er niet mee doen (en hoe vaak heb je nu eigenlijk tijd om dat te doen)
 
Een MPC live pleur je ook zo in een rugtas. Als je het dan over appels en peren hebt lijken deze appel en peer toch verdomd veel op elkaar. Ik snap verder wel dat het lastig is om toe te geven dat je veel te dure apparatuur wordt overklast door een apparaat dat de helft kost en meer kan.
Nou. De Live 2 past niet in de binnenzak van m'n jas.
Ook niet in m'n buideltas. (avondvierdaagse, dus toevallig kwam die weer uit de kast)
Ook niet in m'n tablettas.
Ook niet in de handtas van m'n vrouw. Zelfs niet haar grootste. Ik heb het geprobeerd.
En al helemaal niet omdat je er nog wat 'omheen' wilt doen (bescherming) tegen wat er nog meer in de tas zit.
Hij is echt 'stand alone' (MPC live 2) dat wel. Maar niet echt praktisch om mee te nemen.

Terwijl de OP-1 overal wel in zou passen (met een beetje passen en meten).

Maar dat is voor mij niet veel waard overigens.
Hoe vaak heb ik nu de tijd om ergens heen te verplaatsen. Daar muziek te gaan zitten maken en dan weer terug te gaan.
Max 1x per ... maand?
En dan is het nog steeds een erg eigenwijs apparaat waar ik waarschijnlijk leuke dingen mee kan maken, maar dat lukt met bakjes van 1/3 van de prijs ook.
(minus de echte draagbaarheid).
Dus voor mij zou dat maar minimaal meewegen en lijkt dit ding toch echt meer voor de reizende hipster die er veel geld voor over heeft om zo'n reisgenoot aan te schaffen.
(das geen kritiek op die hipsters, maar een constatering dat mijn prioriteiten elders liggen)
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Back
Top