Elektron Syntakt - 12 track drumcomputer en synthesizer

elektron-new-sounds-from-a-new-place-02.jpg



Elektron is hype aan het opbouwen voor iets nieuws. Voorlopig alleen nog een korte YT-clip, en een tracklist met muziek die exclusief met het nieuwe product gemaakt zou zijn.

Er wordt al gefluisterd dat het iets granulairs zou kunnen zijn. De zinsnede "for a slice" is inderdaad een opvallende woordkeuze.

Meer nieuws volgt vast en zeker.

bron:



edit: aangepast aan minimale nieuws-vereisten door het mod-team
 
Last edited by a moderator:
Dat, plus dit is absoluut geen dedicated drummachine, hij heeft een hele hoop synth algoritmes, polyfonie, scales...

Dus het is wel de 'alleskunner', maar dan artificiëel gelimiteerd. Hoeft niet altijd slecht te zijn als het 'by design' is, maar in dit geval vind ik het toch wel teleurstellend.
Zeker aangezien de prijs dichter aanleunt bij hun maximalistischere apparaten.
 
Hoe meer ze nog zouden toevoegen hoe meer de rytm obsoleet wordt
 
Indrukwekkende mogelijkheden, maar ik vind het geheel er bijzonder onoverzichtelijk uitzien.
Ik zie mijzelf hier gewoon niet creatief mee aan de slag gaan.
Mijn ervaringen met Elektron instrumenten maken ook dat ik mezelf niet snel meer iets van ze zie aanschaffen.
Je bent niet de enigste, ik herinner me wel de posts van leden die klaagden dat de workflow van de Analog Rhytm op z'n minst gezegd niet logisch was.
 
Je bent niet de enigste, ik herinner me wel de posts van leden die klaagden dat de workflow van de Analog Rhytm op z'n minst gezegd niet logisch was.
Waarschijnlijk zit er een heeeel klein beetje waarheid in.
Maar waarschijnlijk is dat mensen apparaten niet gebruiken hoe ze bedoeld zijn en dan teleurgestelt waren.
Veel lezen nog niet eens een handleiding omdat dat niet KOEL is :)

Ik had met Elektron een beetje het Teenage Engineering idee kwa boutique prijs.
Maar nu TE een mini mixer voor 1100 euro uitbrengt is het duidelijk dat TE wel een tikkie erger is kwa prijzen.
 
Ik ben destijds echt wel die in de Analog Four en Analog Rytm gedoken, maar ik vind ze ook niet erg logisch of intuitief in elkaar zitten. Sowieso die eindeloze submenuutjes, klein rotschermpje, al die shortcuts/button combinaties en die oprecht afschuwelijke browser... Het kost toch vaak wel erg veel tijd en handelingen om dingen te doen die je in een DAW bij wijze van met 1 druk op de knop kunt. Als je het eenmaal in je vingers hebt zitten werkt het best lekker, maar raak het ding een paar weken niet aan en je mag weer opnieuw de curve in. Wat dat betreft vond ik de Models en de Digitakt een stuk overzichtelijker, maar die hebben dan ook weer minder features.
 
Maar waarschijnlijk is dat mensen apparaten niet gebruiken hoe ze bedoeld zijn en dan teleurgestelt waren.
Nap vertelt het al en in ieder geval herinner ik me nog iemand (zal z'n naam niet noemen) die bekend staat op het forum als iemand die weet waar ie het over heeft en niet zomaar wat aanprutst.
Maar goed; misschien werkte het voor jou prima, dat kan natuurlijk.
 
Nap vertelt het al en in ieder geval herinner ik me nog iemand (zal z'n naam niet noemen) die bekend staat op het forum als iemand die weet waar ie het over heeft en niet zomaar wat aanprutst.
Maar goed; misschien werkte het voor jou prima, dat kan natuurlijk.
Een workflow kan je natuurlijk wel of niet liggen. Ongeacht of je wel of niet zorgvuldig in een nieuwe gadget duikt.
Als ik naar mijzelf kijk, dan vond ik mijzelf best flexibel, maar ik had wel even wat meer projecten nodig om aan de 707 te wennen.
Nu heb ik er totaal geen moeite meer mee.

De enige Elektron ervaring die ik heb is de Analog Heat 2.
Geen complexe machine, maar ik vond hem een fijne bak om te bedienen.
Consequent, duidelijk grafisch en alles zit waar je het verwacht.
Wat ik zo zie op YT, hebben ze dat best goed doorgevoerd bij hun andere machines.
Maar....
Een dergelijke 'groovebox' (oid) is natuurlijk een complexe(re) machine die van nature veel opties heeft om te onthouden waar ze zitten.
En hoe meer opties, hoe meer tijd je er in moet steken om te onthouden waar ze zitten.

Ik vond de MPC ook best lastig m'n weg in te vinden, maar ook daarbij was na een paar keer de basis wel aanwezig en kon ik m'n weg enigszins vinden.
Alleen voordat ik daar net zo vloeiend mee kan werken als met de 707, ben ik zeker 20 projecten verder :)
 
Ik ben wel benieuwd of er een apparaat is dat wel intuïtief werkt met al die functies. Elektron werkwijze is zeker geen makkelijke als je er echt mee de diepte in gaat, maar voor de basics was/ben ik behoorlijk onder de indruk van hun interfaces. Zoals @Nap al zegt is het een stuk omslachtiger om eea voor elkaar te krijgen ten opzichte van een DAW, maar dat vind ik niet meer dan logisch als je kijkt naar het verschil in mogelijkheden qua interface (groot scherm en muis/controllers tov klein scherm en beperkt aantal knoppen).
 
Dit is gewoon een kwestie van wat je gewend bent lijkt me. Als je een digitakt of -tone hebt, is dit qua UI exact hetzelfde. Voor gebruikers daarvan dus zeker geen steile leercurve.
Wel is elektron qua UI gewoon net ff anders dan de meesten. Het grote voordeel van deze formfactor vind ik wel dat je met 2 handen (of soms zelfs 1) zonder teveel bewegingen alles kan bereiken. Dat lukte me niet op de Machinedrum :)
Grootste nadeel van de kleine bakjes... Een 16 step sequencer die niet op 1 regel staat... :(

Vind het altijd wel mooi om te zien hoe mensen een bepaald hardware apparaat flawless kunnen bedienen/bespelen... ogenschijnlijk alsof het een "echt" instrument is. Net als een pianist of gitarist die jaren geoefend heeft... :)
 
Vind het altijd wel mooi om te zien hoe mensen een bepaald hardware apparaat flawless kunnen bedienen/bespelen... ogenschijnlijk alsof het een "echt" instrument is. Net als een pianist of gitarist die jaren geoefend heeft... :)
Ja idd. Dat is gaaf om te zien.
En
Dat is een heerlijk gevoel als dat lukt. En daar is maar 1 weg naar toe.
Meters maken.
Soms lukt het me op de 707.

Net als ik op m'n basgitaar moet blijven oefenen om het spiergeheugen op peil te houden.
Als ik genoeg oefen, kan ik zonder te kijken spelen (zeg maar 3x een half uur in de week oid).
 
Grootste nadeel van de kleine bakjes... Een 16 step sequencer die niet op 1 regel staat... :(

Ik kan je hierin wel volgen maar ik heb me er over gezet en het went best snel. Ik heb zelf een Digitakt en Digitone en nog geen rytmn dus deze zou er op termijn wel kunnen komen.

Er is trouwens nog iets wat die 2 rijen van 8 steps overtreft en dat is NI Maschine🤪.
 
...
Er is trouwens nog iets wat die 2 rijen van 8 steps overtreft en dat is NI Maschine🤪.
Ghehe, dat dus... Liefst zou ik gewoon de 64 steps (of liever nog meer :D ) als 1 lange rij hebben... Kan je ook de page button weer skippen.
 
Je bent niet de enigste, ik herinner me wel de posts van leden die klaagden dat de workflow van de Analog Rhytm op z'n minst gezegd niet logisch was.

Dat vond ik nou met de Analog Keys die ik had.
Ik kon er niet mee uit de voeten. Voor mij een totaal onlogische menu structuur terwijl ik met mijn allereerste synth, Yamaha CS6x (toch ook een typische 'menu bak') toch al snel kon lezen en schrijven.
Toegegeven, tussen de weinig dingen die ik met de Analog Keys heb gedaan zaten zaken die ik niet snel met een ander instrument op die manier zou hebben kunnen doen. Dat je per step dingen, zelfs patches kunt veranderen, maakten dat beperkingen als polyfonie minder een rol speelden bijvoorbeeld.

Als je het eenmaal in je vingers hebt zitten werkt het best lekker, maar raak het ding een paar weken niet aan en je mag weer opnieuw de curve in.

Dat was ook mijn probleem met de Analog Keys.
Elke keer moest ik opnieuw uitzoeken hoe en en ander ook alweer zat.
Alleen al waar ik een bepaalde patch moest zoeken en opslaan was elke keer gedoe.
Ik had langer kunnen volhouden misschien, maar op een gegeven moment was de lol er voor mij zó af dat ik hem heb verkocht.

Op zich vind ik het niet erg om moeite in een instrument te stoppen, maar zelfs dat zou leuk of creatief moeten zijn.
De Matriarch leek eenvoudiger dan hij in in werkelijkheid bleek, maar het uitzoeken is een leuke ontdekkingstocht waarbij ik allerlei andere zaken ontdek.
Bij de Analog Keys bleef op een gegeven moment alleen frustratie over en verloor ik de zaken waar ik voor gevallen was (klank, mogelijkheden) uit het oog en voelde het meer als een beest dat getemd moest worden.

Voor mij dus geen Elektron meer hoewel ik het wel leuk vind om te zien en horen wat anderen ermee kunnen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ah ja zo geldt dat voor vrijwel ieder instrument natuurlijk :). Ik begon met de Digtakt en had er direct een klik mee eigenlijk. Analog four is beduidend dieper en pittiger maar als je de manier doorhebt waarop elektron zaken groepeert etc. Dan gaat het eigenlijk vrij snel.

Wel begrijpelijk dat het niet voor iedereen is. Er zit altijd een groove box element in en een gerichtheid op live performance. Als je op zoek bent naar een wat meer trafitionele analoge synth bak, dan is iets als analog four niet echt een match.

Vooral het performance aspect van elektron vind ik vrij uniek. In sommige van hun instrumenten is daarvoor wat voorbereiding nodig (performance macros / scenes), wat je uiteraard leuk moet vinden, en bij de digi / takt boxjes is het eigenlijk direct al een performance georiënteerde interface. Dit komt wel pas echt goed tot z'n recht als je de muscle memory eenmaal hebt en dat vergt oefening.
 
Dat was ook mijn probleem met de Analog Keys.
Elke keer moest ik opnieuw uitzoeken hoe en en ander ook alweer zat.
Ik moet toegeven dat ik dat ook heb met de MnM
Heb dit veel minder met de Dt en Dn
Neem bijvb het midi gedeelte op de Dt en Dn dat werkt vr mij super intuïtief.

Op de MnM is dat toch iets complexer,
En als ik eerlijk ben snap ik het nog niet vr 100%

Ik vind met die digi reeks dat elektron de sweetpot heeft gevonden tussen diepgaand zowel in mogelijkheden als klankbewerking en complexiteit en menu diving

Toch krijg je wel steeds waar vr je geld bij de digi reeks vind ik.
Nu ook weer bij de syntak,ok ja hij is duurder en 1000€ is al een deftig bedrag, maar ook hier vind ik dat je waar vr je geld krijgt.
Een goed klinkende complete groovebox,een 2x2 geluidskaart, OB,
en 4 note midi sequencer
 
Wel begrijpelijk dat het niet voor iedereen is. Er zit altijd een groove box element in en een gerichtheid op live performance. Als je op zoek bent naar een wat meer trafitionele analoge synth bak, dan is iets als analog four niet echt een match.

Dat is natuurlijk ook een deel van het probleem.
Ik begin een ouwe zak te worden. Zaken dalen bij mij niet meer zo snel in als vroeger, zeker als het mij minder of niet interesseert.
 
Wat vinden mensen nu zo ingewikkeld aan de Elektron menu structuur? Lees dit vaak maar heb deze ervaring helemaal niet met Elektron apparatuur. Vind het zeer logisch en praktisch.
 
Wat vinden mensen nu zo ingewikkeld aan de Elektron menu structuur? Lees dit vaak maar heb deze ervaring helemaal niet met Elektron apparatuur. Vind het zeer logisch en praktisch.
Verschilt echt per persoon. Ik geef les in voornamelijk elektron instrumenten en ik zie echt een tweedeling tussen mensen waarbij het super snel klikt en anderen waar we er stap voor stap doorheen moeten en de logica erachter benaderen etc. Ik heb het idee dat als je affiniteit hebt met IT op een of andere manier (zoals veel gegamed vroeger of werkzaam in iets IT gerelateerd) dat het dan vrij snel klikt.

Ik beide gevallen, als het kwartje valt dan gaat het ook ineens erg rap.
 
Back
Top