korg wavestate (native), opsix (native), modwave

quifster

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 januari 2003
Berichten
6.216
Op het forum hier staan in verschillende threads veel discussies over de drie meest recente synthesizers van Korg.
Daarnaast zijn er nu van een aantal ook Software synths verschenen onder de naam: native.

Een goede reden om een verzamelthread te starten om alle discussies over deze synths te kunnen voeren, dus hierbij de verschillen in een openingspost voor deze thread,

Ik heb ze alle drie en zal in het kort de grootste verschillen benoemen hieronder.

Er zijn drie hardware synths die zich alle drie richten op hun eigen synthese gebied:
- Korg Wavestate: wave sequencing
- Korg Opsix: FM synthesis
- Korg Modwave: Wavetable synthesis

Ze zien er als volgt uit:
korgwavestate_modwave.jpg


Daarnaast zijn er software synths beschikbaar voor de Korg Wavestate en de korg Opsix, deze hebben de naam Korg Wavestate Native en Korg Opsix Native.
Deze zijn hetzelfde als de hardware versies en alle sounds en samples zijn uitwisselbaar tussen de hardware en de software versies.

Wavestate_Opsix_NativeTeaser.jpg


De verschillen per synth zijn de volgende:

Korg Wavestate:
In de korg Wavestate maak je je sounds via Wave Sequencing, dit betekent dat je je sound source maakt met behulp van 1 of meerdere samples die je kunt crossfaden tot een unieke source. Ook kun je ervoor kiezen om een source te maken waarbij je de wave sequence in ritmische mode zet, waardoor je dus samples achter elkaar kunt afspelen.

Een simpel voorbeeld:
stel je wilt een sound source ontwerpen waarin de sound begint met een fluit, die vervolgens crossfade in een bel sound en eindigt in een sound effect. Dan kun je die drie samples achter elkaar zetten op een wave sequence spoor en per sample kun je dan 100-en parameters instellen zoals: hoe lang, welke pitch, de crossfade tijd, de shape, en ga zo maar door.

Daarnaast heb je de toegang tot 4 gigabyte sample geheugen waarin je je eigen samples kunt toevoegen die je ook voor wave sequencing kunt gebruiken. Dit kan tot een maximale grootte van 4 gigabyte OF een maximum van 1500 stereo samples.


Korg Opsix:
Dit is een FM synthesizer, hierin heb je 6 operators die je in verschillende modes kunt zetten waardoor je eigenlijk veel meer kan dan een standaard FM synthesizer. Daarnaast kun je je eigen synthesizer modellen hierin ontwerpen in een vrij instelbare carrier / modulator matrix, waarbij elke operator dan ook nog eens als carrier en modulator kan fungereren.

Deze synth lijkt op het oog heel eenvoudig, maar dit is slechts uiterlijke schijn. Of je nu een physical modeling synth wilt maken op basic van Comb filter operators of het model van een juno 6 er in wilt zetten, of gewoon de zo typische DX FM achtige sounds. Deze synth kan het allemaal.


Korg Modwave:
Dit is een Wavetable synthesizer, een wavetable is een serie van single cycle waveforms die samen een sample vormen. In wavetable synthese kun je dan je sounds maken door vrijuit posities te kiezen in die sample en die te gebruiken voor je source. Daarnaast heeft de modwave allerlei modifiers aan boord en kun je op harmonics niveau de wavetable source beinvloeden, dit kan simpel door bijvoorbeeld te kiezen voor alleen even of oneven harmonics, of je kiest bijvoorbeeld voor een 12 bits modifier die aliasing toevoegt aan je source.

De Korg modwave heeft naast een wavetable source ook de volledige sample library van de wavestate tot zijn beschikking. Je kunt uiteraard zelf ook je eigen samples en wavetables toevoegen.


Hier op het forum zijn er best veel mensen die 1 van deze drie synths bezitten, ook komen er steeds meer VST gebruikers bij nu de eerste twee modellen onder de Native vlag gereleased zijn. Zelf vind ik ze alle drie geweldig, ze zijn zeker niet simpel onder de knie te krijgen, maar als je graag je eigen sounds maakt en graag experimenteert met verschillende synthese vormen dan kun je hier een hele lange tijd mee vooruit.

Aangezien er best een grote overlap is kwa functionaliteit tussen de verschillende synths (zoals bijvoorbeeld de modulation matrix concepten op de wavestate en modwave) leek me 1 thread wel handig, in plaats van allerlei versnipperde discussies in allerlei nieuws threads. Zeker nu ook de VST's zijn uitgekomen is er erg veel over te zeggen en zijn er tal van tips en demos mogelijk om meer uit deze synths te halen die eigenlijk voor alle drie deze synths interessant zijn door de overlap.
 
In het afgelopen jaar heb ik veel demo's en tutorials (in het engels) gemaak voor de wavestate en modwave. Als je start met deze synthesizers kan het best lastig zijn om de interface van wat je waar doet te doorgronden. In deze tutorials laat ik in snel tempo de basis concepten zien van het maken van wave sequenced sounds of wavetable sounds.

Ik leg hierin niet de basis van sound design uit, ik denk ook niet dat dat nodig is hier want de meesten hier weten wel hoe je envelopes, filters, lfo's en dat soort zaken toepast op een sound, maar mocht je dat niet weten laat het hier dan even weten, dan post ik 1 van mijn tutorials met een introductie in sound design.

Wave sequencing tutorial:
In deze tutorial gebruiken we de wavestate native (maar dit werkt exact hetzelfde op de hardware versie of de hardware wavestate editor). Hierin laat ik de basis zien van wave sequencing op hoofdlijnen en bouwen we een Ambient achtige Electrische piano sound met een crossfaded pad sound voor de sustain fase van de sound.

De volgende onderwerpen komen aan bod:
00:00 sound demo (which sound are we going to build)
00:29 brief explanation of what wave sequencing is
02:55 using the wavestate as a subtractive synth (gate mode)
05:24 using the wavestate as a wave-sequencing synth (tone mode / xfade)
06:28 selecting the samples to build your own sequence 07:20 modify the timing of the samples
09:40 pitch lane
10:10 reverb
11:19 building the electric piano
15:13 EQ
16:13 final result




Modwave tutorial:
In deze tutorial bouwen we een pad sound op basis van wavetable synthese in de korg modwave hardware editor (dit werkt hetzelfde op de hardware zelf):

De volgende onderwerpen komen aan bod:
00:00 pad demo sound
01:45 select the wavetables
02:11 add morphing movement
02:49 analog pitch drifting
03:15 add effects
03:35 create a multifilter
04:56 Playtesting the pad
05:15 add white noise
06:50 extra pad in layer B
08:35 wavetable modifiers
10:10 slow scanning speed




Mochten er vragen zijn, aarzel dan niet om ze te stellen :)
 
Heel mooi initiatief! Misschien interessant als je in deze verzameldraad ook even ingaat op de verschillen tussen de sequencers tussen deze bakken? (Bv welke kan je wel of niet als gewone step seq gebruiken, transpose mogelijkheden...) Dan hebben we die info ook op 1 plaats.
 
Heel mooi initiatief! Misschien interessant als je in deze verzameldraad ook even ingaat op de verschillen tussen de sequencers tussen deze bakken? (Bv welke kan je wel of niet als gewone step seq gebruiken, transpose mogelijkheden...) Dan hebben we die info ook op 1 plaats.
Goede vraag,
de step sequencers zijn inderdaad verschillend kwa mogelijkheden op de verschillende modellen. Hieronder de verschillen tussen de modellen.

Korg Opsix Step sequencer:
de opsix step sequencer werkt iets anders dan die van de wavestate en modwave. Op de opsix werkt de step sequencer eigenlijk hetzelfde als in groove boxes. Je kunt per stap tot maximaal 6 noten tegelijk vast leggen en van elke noot per stap kun je de velocity, gate en timing instellen.

Daarnaast bevat de opsix een motion sequencer die maximaal 6 parameters binnen de opsix kan vastleggen.

Korg Wavestate step sequencer:

In principe is elk spoor in de korg wavestate een step sequencer. Dit maakt het mogelijk om verschillende lengtes en gedrag van de noten vast te leggen voor Timing, sample, pitch, shape, gate en een vrij definieerbaar Step Sequencer spoor waarin je waardes kunt vastleggen die je via de modulation matrix (drag en drop) aan 1 of meerdere destinations kunt toewijzen.

Per step in elk spoor kun je allerlei instellingen doen, bijvoorbeeld de probability in procenten (dus hoeveel kans dat deze step gespeeld wordt) of dingen als hoe de step zich kwa gedrag moet gedragen..

Daarnaast kun je ook nog sporen elkaar laten beinvloeden, zoals bijvoorbeeld shapes op een stap waarde toekennen. En natuurlijk heb je de mogelijkheid tot randomize en variabele start en end points van een sample lane.


Korg Modwave step sequencer:

Alles wat bij de korg wavestate staat kan ook bij de korg modwave voor de step sequencer (op de sample lane na, want die is alleen voor wave sequencing), echter de modwave is nog een stuk uitgebreider. Bijvoorbeeld in plaats van 1 Step sequencer met vrij in te vullen waardes heb je er hier 4. Ook is een heel groot (en belangrijk) verschil dat de pitch lane per stap het glide algoritme (transition mode tussen steps) veranderd kan worden. Dit kan de wavestate niet op dezelfde manier.

Een paar voorbeelden van de step sequencer in actie.

voorbeeld 1: het veranderen van een standaard arpeggiator via de step sequencers met behulp van polymeters in de step lanes. (de demo is op een korg modwave maar dit werkt exact hetzelfde op een korg wavestate)

Wat hier gedaan is, is dat ik een standaard up arpeggiator gebruik voor het spelen. De step sequencers zijn 5 stappen lang, dat bekent bij het spelen van een akkoord dat continu verschillende stap waarden op een noot van toepassing zijn, immers als je drie of vier noten speelt dan schuift de value van de pitch steeds op een andere noot.

Hierdoor kun je dus je standaard arp up pattern compleet anders laten klinken.

In de video staat wat meer uitleg van wat er precies gebeurd.



Voorbeeld 2: Het gebruiken van de step sequencer lanes om een pattern achtige step sequencer te benaderen.

Dit heb ik als volgt ingesteld in de step sequencers op de korg modwave
De Timing lane wordt gebruikt voor de note on, de note hold en de rests
De Pitch lane wordt gebruikt voor de slides tussen steps en de noot pitch (die transition slide steps zitten dus niet op een korg wavestate)
Sequencer A lane wordt gebruikt voor de accenten per noot.

Deze step sequencers staan allemaal op 8 steps (je hebt er 64), maar je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld de Seq A lane op 7 lengte te zetten, dan komen de accenten steeds op andere noten.

Op die manier kun je dus heel diepgaand je sounds tot leven wekken, aangezien je ze aan bijna alles kunt toekennen in je sound in de modulation matrix.




Samenvattend:
De korg wavestate en modwave hebben kwa step sequencer lanes min of meer dezelfde opzet waarbij de modwave net iets meer mogelijkheden heeft. De korg opsix is wat conventioneler maar die heeft weer de mogelijkheid om meerdere noten per step vast te leggen wat de wavestate en modwave niet kunnen.
 
Dat brengt al heel veel inzicht, zeker met de tutorials erbij! Was er ook niet iets dat je de modwave sequencer via het klavier conventioneel kon inspelen en de wavestate niet?
 
Dat brengt al heel veel inzicht, zeker met de tutorials erbij! Was er ook niet iets dat je de modwave sequencer via het klavier conventioneel kon inspelen en de wavestate niet?
dat klopt helemaal, de modwave heeft een motion record functie waardoor je de bewegingen en noten kunt opnemen.
 
En als ze dat in de software versie van de Wavestate niet toegevoegd hebben, vrees ik dat we er ook niet meer op moeten wachten...
 
En als ze dat in de software versie van de Wavestate niet toegevoegd hebben, vrees ik dat we er ook niet meer op moeten wachten...
nee inderdaad, die record functie zal wel alleen in de modwave blijven.
 
knappe duidelijke uitleg, ook voor mij nodig! :halleluja Jij kan toveren met die toestellen! (ik moet dringend is meer tijd in Mijn Waves gaan steken.)
 
Ik ben er voor mezelf nog altijd niet uit. Wavestate of Modwave. Niet gewoon een sequence kunnen inspelen is een enorm gemis voor mij, maar ik denk dat de wavestate klankmatig meer mijn ding is.

Is er nog een significant verschil tussen hoe makkelijk modwav/wavestate te gebruiken is tot een bepaalde diepte (instapdrempel)? Ik kom er meestal niet toe om een apparaat helemaal uit te gaan diepen -ik heb geen Kurzweil- dus ik heb graag een bak waar je tot een zeker niveau gewoon meteen mee aan de slag kan.
 
Ik ben er voor mezelf nog altijd niet uit. Wavestate of Modwave. Niet gewoon een sequence kunnen inspelen is een enorm gemis voor mij, maar ik denk dat de wavestate klankmatig meer mijn ding is.

Is er nog een significant verschil tussen hoe makkelijk modwav/wavestate te gebruiken is tot een bepaalde diepte (instapdrempel)? Ik kom er meestal niet toe om een apparaat helemaal uit te gaan diepen -ik heb geen Kurzweil- dus ik heb graag een bak waar je tot een zeker niveau gewoon meteen mee aan de slag kan.
dat vind ik heel lastig te beantwoorden, de modwave is meer een klassieke wavetable synthesizer met 4 oscillators en 2 sub oscs. De wavestate is meer een vier layer sample synth waarin je vrij sounds kunt creeeren (ritmisch of crossfading of beide gecombineerd in 1 lane), die zie ik meer als een soort van sound schilder paradijs.

Het is maar net wat je zoekt. Zelf gebruik ik de wavestate met name voor ambient songs doordat die 4 layers met je eigen geschilderde sounds op allerlei manieren het beeld compleet maken. De modwave vind ik met name interessant doordat je wavetables op alle mogelijke manieren kan manipuleren tot unieke sounds. Zeker door het toevoegen van je eigen wavetables zijn de mogelijkheden op dat vlak ook wel zo goed als oneindig.

Als het je puur om standaard subtractive synthese gaat dan is er geen verschil tussen beide synths. Ze hebben allebei exact dezelfde sample library waarin zo'n beetje de hele korg historie kwa sounds voorbij komt (zoals de m1 piano of orgel en de iconische pad samples).

Wavestate only voorbeeld
Een voorbeeld van wat er echt niet kan in een modwave, maar waar de wavestate echt enorm goed in is kun je beluisteren in mijn wavestate only album, die is volledig gemaakt op de korg wavestate. Dit soort songs kun je niet op de modwave doen.


Wavestate drone voorbeeld
Een ander type voorbeeld wat je op de wavestate kunt doen is ritmische patches maken. In dit voorbeeld heb ik een Drone gemaakt met vier step sequencers die compleet random urenlang kan doorspelen (en elke keer anders is) waarbij de vier layers toch met elkaar samenwerken door wat theoretische toonladder truukjes af te dwingen in de modulation matrix. Daardoor klopt het tonaal altijd. Maar dit is absoluut onmogelijk op een modwave.



Modwave only voorbeeld
Bij de modwave geldt weer het omgekeerde, als je daar je eigen samples als wavetables aan toevoegt dan kun je dingen doen met die wavetable die totaal niet mogelijk zijn op een wavestate. In dit voorbeeld gebruik een vocal sample waarin je dan vrij de snelheid kunt kiezen van de range die je kiest, of de positie in de sample waar die moet starten (en dit is ook allemaal te automatiseren).



Kwa komplexiteit zou ik zeggen dat de wavestate moeilijker is te doorgronden dan de modwave. Maar dat is puur omdat de modwave een synthesizer is wat voor de meesten waarschijnlijk wel al redelijk onder controle is. De wavestate is echt een ander concept wat je even moet snappen voordat je er echt los mee kan.

Dus advies geven over wat beter voor je is, is niet te doen, ik kan alleen laten zien wat de verschillen zijn zodat je zelf kunt zien wat je wel en niet aanspreekt.
 
Klankmatig lijkt de Wavestate -zoals jij hem gebruikt- toch nog iets meer mijn ding te zijn. Het soort patches zoals in jouw Wavestate Only album, is dat iets wat een beetje doenbaar is vanop het frontpaneel zonder software editor? Als niet al te masochistisch aangelegd persoon. Of is het eindeloos menuduiken?
 
Klankmatig lijkt de Wavestate -zoals jij hem gebruikt- toch nog iets meer mijn ding te zijn. Het soort patches zoals in jouw Wavestate Only album, is dat iets wat een beetje doenbaar is vanop het frontpaneel zonder software editor? Als niet al te masochistisch aangelegd persoon. Of is het eindeloos menuduiken?
menu's zitten er niet in, wel pagina's die te maken hebben met de knop die je aanraakt, maar die heb je niet vaak nodig omdat de belangrijkste features altijd op pagina 1 zitten voor die knop die je aangeraakt hebt.

Deze patches zijn met name gemaakt voordat de software editor beschikbaar was, dus heel moeilijk is het niet op de hardware. Er zitten (zoals bijna altijd bij korg) heel veel dubbele functies onder knoppen als shortcuts. Dus het komt maar sporadisch voor dat je door de pagina's heen moet scrollen. Als je de hardware interface eenmaal kent dan kun je bijna altijd wel via het front paneel direct bij de functie komen die je wil.
 
Als hij meteen naar de relevante pagina gaat wanneer je een knop aanraakt, maakt het me niet uit dat er 100 pagina's inzitten. Ik heb in het verleden nog dergelijke interfaces voor zeer complexe werkschepen uitgewerkt. Zolang je meteen kan bij hetgene wat je wil veranderen, werkt het hands-on. Goed nieuws! Ik kom steeds dichter bij een Wavestate in huis. :)
 
Volgende onderwerp: bouwkwaliteit. Kan je even ingaan op:
-zijn er verschillen tussen de drie bakken
-hoe goed is de bouwkwaliteit algemeen
-hoe voelen de (draai)knoppen
-wat vind je van het klavier
 
Volgende onderwerp: bouwkwaliteit. Kan je even ingaan op:
-zijn er verschillen tussen de drie bakken
-hoe goed is de bouwkwaliteit algemeen
-hoe voelen de (draai)knoppen
-wat vind je van het klavier
er is geen verschil, volgens mij zijn het dezelfde behuizingen.

Bouwkwaliteit:
de kwaliteit van de ombouw is slecht, het is plastic dus 1 keer laten vallen of tegen iets hards aanstoten levert een grote kans op dat de case scheurt of breekt. Het bedieningspaneel is een metalen plaat waarop de functies gedrukt zijn, dat voelt wel enorm solide aan.

Draaiknoppen:
In het algemeen voelen de druk en draaiknoppen zeer solide aan, de knoppen hebben een goede rubberen feeling en kunnen ook verwisseld worden door knoppen die je zelf besteld in dezelfde maat mocht je toch iets anders willen. Maar ik zie geen reden om dat te doen. De drukknoppen zijn van doorzichtig plastic waar bij een aantal de leds achter zitten, die knoppen voelen gewoon goed aan.

Klavier:
1 woord: Verschrikkelijk, het is echt het goedkoopste van het goedkoopste naar mijn mening, ze voldoen prima om ze te gebruiken om je sounds mee te maken, maar voor serieus speelwerk zijn ze naar mijn mening niet geschikt.

Bovenstaande klinkt wel enigzins dramatisch, maar voor mij is het in de praktijk niet een issue, als die in de studio staat gebeurd er weinig mee en ik heb zat andere keyboards om de modwave en wavestate mee aan te sturen als ik er op een normale manier op speel (dus geen sound design). Ik vermoed dat de plastic case oplossing puur een economische beslissing is geweest om de prijs van deze modellen enorm laag te houden, want ze zijn echt niet duur voor wat ze kunnen.

Er komt overigens in de toekomst een 61 keys versie van de wavestate uit met een goed keyboard en een kwaliteits behuizing, maar die prijs gaat dan ook gelijk richting de 2000 euro. De wavestate zelf die in die behuizing zit is exact dezelfde als die van 650 euro (of goedkoper als je een beetje goed zoekt). Maar als je hem in de studio gebruikt dan zou ik voor de kleine gaan, bij serieus zwaar gebruik op podia dan zou ik wachten op die wavestate SE versie vanwege de meer robuuste build kwaliteit.
 
Dat is inzichtelijk, bedankt! Bij mij staan ze veilig in de studio. Als ik het klavier echt te crappy vind om op in te spelen -maar ik heb Siel synths gehad dus ik ben gehard als een oorlogsveteraan- kan ik hem nog altijd bespelen via de JV80, die ik toch al van plan was via MIDI te layeren.
 
die wavestate is echt wel een vette ambient/filmscore machine. Echt heel tof. Zeker als je hem door een Neve channel (BB N105)en dan een softube mutator->arturia mello-fi en dan een EHX electric mistress en een dikke sonsig A verb op de aux :D Helemaal zen
 
Back
Top