Handen lezen [toondicht]

Kobboi

Stamgast
Lid sinds
18 februari 2021
Berichten
484
Locatie
Amsterdam
Dag allemaal,

Deel 3 in mijn toondicht series, waarin ik electronische muziek maak voor Nederlandstalige poëzie. Net zoals verleden keer is het een gedicht van Max Temmerman, maar deze keer niet voorgelezen door de dichter zelf maar door de acteur Gene Bervoets. Hij heeft een hele andere manier van declareren dan Max, heel intiem en weinig theatraal. Daarom ben ik deze keer voor het contrast gegaan: de intimiteit van Gene's stem, gecombineerd met vrij strakke techno. Benieuwd wat julle ervan vinden, ook productie-technisch, trouwens. Ik heb deze keer heel veel moeite gehad om de stem duidelijk genoeg naar voren te brengen, omdat de opname van de stem zo goed opgenomen was. Hierdoor nam ze het hele spectrum in, waardoor de integratie met de muziek moeilijk was. Laat maar komen die feedback!

 
Een hele goede poging om iets technisch voor elkaar te krijgen. !!!
Een doel stellen en dat dan uitproberen. !!!
. . . . Misschien wel leuk om er een wedstrijdje van te maken.
. . . . De winnaar mag dan uitleggen hoe hij het deed.
Voor de betere verstaanbaarheid vermoed ik dat de stem eerst redelijk gecomplessed / limitted moet worden.
En de middentonen van de stem kunnen wat beter geaccentueerd worden.
Alle laag en sub laag van de stem is overbodig en zit alleen maar in de weg.
En het hoog moet ook niet hoger doorlopen dan nodig.
Bij de muziek hoeft niet gecomplessed / limitted te worden die mag zijn dynamiek houden.
Maar moet wel zachter gezet worden alvorens DEZE samen met de stem TOTAAL ! gecomplessed / limitted wordt.
Het totale eindresultaat van het uitgangsniveau zal gelijk zijn omdat het geluid van de muziek flink opgehaald wordt behalve op het moment dat de spreker zijn verhaal doet.
De stem zal dan nooit boven de limiting uit kunnen komen en vervormt overstuurd klinken.
En zal goed verstaanbaar zijn.
Het gaat om de verhoudingen.
Zo verbaasde ik me altijd waarom muziek wat toen en nu nog `beatlemuziek` genoemd werd / wordt zo ontzettend goed verstaanbaar is.
Dat komt doordat er gedurende de hele jaren zestig alleen nog maar buizenversterkers waren.
Die geven buizenverzadiging, compresing, limitting.
Blijft er nog een puntje om rekening mee te houden. : De ruis misschien eventueel brom.
Hoe meer Db`s er tot de beschikking zijn.
Hoe beter het resultaat.
 
Dank je wel, Jacques, dit is heel erg nuttige feedback. Ik zal morgen mijn set-up in meer detail uitleggen, maar op basis van je uitleg zie ik al wat ik er fout loopt: omdat de stem opgenomen is in een hele goede studio klinkt die perfect hoe ie is opgenomen. Het is een audioboek, dus die opname werkt op zijn eentje. Als ik 'm in de muziek wil integreren, dan is het hele spectrum dus te breed en loop er vanalles mis in de compressie. Jouw tips ga ik morgen eens nagaan, nu is het te laat. Maar oprecht dank, dit is heel nuttig.
 
de verstaanbaarheid, hier geen probleem overigens. ik luister dit met zeer grote belangstelling, goed ik wilde een hele VINK™ in een spoiler gooien, maar zit daar iemand op te wachten?
want waarom die grote belangstelling?? (.... nee. ik wijd eens niet uit..)

ik vind het wel geslaagd. (en dat is als mijn mening enigszins gewicht heeft, heeft ie dat, voor mij heel wat om te zeggen, want ik heb een verschrikkelikke hekel aan hoe poëzie op muziek wordt gezet, de wijze waarop... meestal... dus! poëzie op muziek, pindaros deed het al, als we het even europees bekijken...)
 
Hierdoor nam ze het hele spectrum in, waardoor de integratie met de muziek moeilijk was.

@jserle zei het eigenlijk al, maar dan is de oplossing: het spectrum beperken. EQ is your friend.


Het is een audioboek, dus die opname werkt op zijn eentje. Als ik 'm in de muziek wil integreren, dan is het hele spectrum dus te breed en loop er vanalles mis in de compressie.

Het lijkt alsof die goede kwaliteit van de opname je nu tegenhoudt. Wees niet bang om eraan te komen, 't is nu jouw domein met jouw regels.

Als het vormpje er niet in past, moet je 't een beetje bijschaven. Daar wordt het echt niet lelijker van. Een "full-spectrum" opname met veel EQ klinkt alsnog beter dan een opname van precies dat gebied (if that makes sense)..

De synergie tussen muziek en gedicht is hoog bij deze, overigens! Nederlandstalige Underworld. :okdan:

Vind de muziek erg sterk, behalve de kick. Die ik vind ik wat lelijk, door die pitch-decay.. zou meer "doemm doemm" mogen ipv "tjoep tjoep".. #smaak


Gave verzameling ben je aan het aanleggen zo. Kijk weer uit naar de volgende!
 
Het lijkt alsof die goede kwaliteit van de opname je nu tegenhoudt. Wees niet bang om eraan te komen, 't is nu jouw domein met jouw regels.
Het is eigenlijk vooral dat ik de combinatie van de full spectrum stem goed vind werken over de naakte en spaarzame beats. In mijn studio klinkt het voor opname dus best wel goed. Maar je hebt helemaal gelijk dat ik eruit zal moeten knippen wat niet strikt noodzakelijk is. Ik heb deze week niet heel veel tijd maar ga alle tracks zo snel mogelijk opnemen in the box, en dan dmv EQ alles zo duidelijk mogelijk plaatsen. De versie die hier boven staat is een mix van analoog en in the box omdat ik snel wilde werken, maar het is nu kwestie van alles degelijker af te werken. Maar super dank voor je nuttige feedback, ik ga ermee aan de slag.
 
Ok ik ben nog even aan de slag geweest vanavond. Ik denk dat de verstaanbaarheid van de stem nu goed is, maar het geheel klinkt iets minder goed dan voorheen denk ik. Het klinkt minder warm of zo. Wat denken jullie? Alles is ITB gemixt, en ik hbe de frequenties van de stem behoorlijk uitgedund. Hier en daar nog wat kleine effectjes toegevoegd.

 
Back
Top