Analog not so heat 2 me....

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.332
Locatie
Gelderland
Ok, dat was kort en krachtig.
Letterlijk krachtig.
Ik heb in korte tijd ontdekt dat ik (momenteel) geen type ben voor een ding zoals dit

Als 'DAW man' ben ik gewend om van alles op van alles uit te proberen. En dan komt er vanzelf (vaak) een mooie combinatie uit (of niet).
Maar dat werkt niet met mijn hardware setup.
De 707 heeft 2 stereo uits, waarvan 1 voor de drum. De rest gaat dus over 1 spoor. En daar krijgt 'alles' dan de Analog Heat (dat werd vaak rommeliger).
Op de hardware synths past de AH2 beter, maar dan is alles samen door de Heat weer niet mooi. Dus eigenlijk maar geschikt voor 1 hardware synth tegelijk.
Of de drums (van de 707). Klonk op zich niet verkeerd, maar dat kan ik ook wel met samples voor elkaar krijgen (de 707 is qua drum helemaal sample based).

Ik heb 20 projecten geprobeerd met de verschillende circuits. Losse kanalen, combinaties en master.
Paralel, 100% wet, veel drive, weinig drive. Soms klonk het heerlijk, soms voegde het niks toe en regelmatig werd ik er minder warm van dan de naam doet vermoeden.
En hoe vaak ga ik hem dan echt gebruiken?
En wat heb ik dan nog meer nodig, voor de andere instrumenten....
De AH2 heeft natuurlijk nog een aantal fancy snufjes. Filter, eq, envelope follower, LFO etc.
Maar als ik snufjes wil, heb ik een DAW vol snufjes die veel flexibeler in te zetten zijn.
Het zal vast soms net wat mooier klinken analoog, maar die details zijn het mij niet waard kwa tijd en geld momenteel.

Dus ik moest concluderen dat hij terug naar de winkel mag.
Jammer, want ik dacht echt dat ik hier weer een stapje verder kwam met m'n hardware setup.
I.i.g. een ervaring rijker en er komt vast weer een nieuw gat aan de horizon waar ik budget in kan storten :)

En qua hardware setup is de conclusie dat ik beter weer verder kan gaan met muziek maken op de momenten dat ik daar tijd voor heb.
De laatste 5% die zo'n bak als deze toevoegt haal ik wel uit de DAW als ik denk dat dat nodig is. Momenteel hoef ik dat geen prioriteit te geven.

Overigens heb ik nu eindelijk een keer op Elektron knopjes mogen drukken.
Dat voelde wel heel erg goed.
Ik snap dat mensen daar warm van worden.

Rest mij alleen nog de jam te delen die 'wel' lekker klonk met de AH2.
Deze versie heeft geen A-B testjes, maar gewoon 10 minuten jammen met de AH2.

 
Coole jam sessie, met een dikke bass sound en de altijd mooie Subsequent 37.

Een kleine 700 euro is wel wat veel voor alleen een beetje opwarming van de sounds, plus nog wat kleine extraatjes. Dan zou ikzelf eerder gaan voor een goede multi-effect gitaarpedaal om de gezochte sound te bereiken. Of een analoge distortion pedaal, en anders een Waldorf 2-Pole (die kan van lekker subtiel warm tot schreeuwerig).
 
Je moet weten hoe hem gebruiken natuurlijk,maar idd op HW,en individueel,ik gebruik hem voor tracking en dan vergeet ik hem,maar het is een enorm verschil

Geniaal ding,1 van men beste aankopen.

Heb wel ff moeten zoeken voor een 2dhandse AH2 te vinden.

Maar ja,je hele jam klinkt crap,het is zeker niet zo dat je hem moet gebruiken.

Juist met een TR-808 is die ook heel vet.

je moet er ook de gepaste gear voor hebben,met wat ik daar zie in de video ben je niet veel met een AH2 idd.
 
Nou, ik zou voor de Boum gaan, die heeft héél veel mixbus nuances. Wel is het lieve gelijk van je mix, dat ga je met een plugin niet bereiken. Maar of dat je 600-700€ waard is, is natuurlijk aan jou.
 
Coole jam sessie, met een dikke bass sound en de altijd mooie Subsequent 37.

Een kleine 700 euro is wel wat veel voor alleen een beetje opwarming van de sounds, plus nog wat kleine extraatjes. Dan zou ikzelf eerder gaan voor een goede multi-effect gitaarpedaal om de gezochte sound te bereiken. Of een analoge distortion pedaal, en anders een Waldorf 2-Pole (die kan van lekker subtiel warm tot schreeuwerig).
Thnx. Ik ga m'n opties rustig afwegen.
Hoofdconclusie is dat ik gewoon een lekkere setup heb, die ongeveer doet wat ik wil.
De details kunnen vast beter, maar daar maak ik geen muziek voor.
Mogelijk is een DECO toch een optie (de S37 en Minitaur zijn sowieso al mono).
Maar ik heb een goed multi effect pedaal voor m'n basgitaar. Daar trek ik de Minitaur ook wel eens doorheen.
Misschien die eerst maar eens verder uitdiepen.
 
Je moet weten hoe hem gebruiken natuurlijk,maar idd op HW,en individueel,ik gebruik hem voor tracking en dan vergeet ik hem,maar het is een enorm verschil
Ja, ik kan ongetwijfeld meer bereiken als ik er veel meer mee ga pielen. Maar dat vat eigenlijk goed samen waar ik geen plezier uit haal.
Pielen met details.
Geniaal ding,1 van men beste aankopen.
Ik heb me laten verleiden door deze verhalen. Maar mijn realiteit nu was dat ik het verschil niet ervaarde als 'verbetering' als ik hem 'mild' gebruik (op de master, beetje saturation).
Ja het klinkt anders, maar beter vond ik het niet en daarmee de grote hap uit mijn budget niet waard op dit moment.

Als distortion pedaal past hij niet bij m'n setup (dat ligt niet aan de AH, maar hoe ik werk).
De 707 heeft maar 2 stereo uit paren, dus dan stuur je er best veel tegelijk doorheen. Dat werd een rommeltje.
En het steeds instellen van welk instrument er wel en niet doorheen moet in de XR18 gaat me op termijn tegenstaan. Dan is de DAW gewoon makkelijker, dus dan ga ik daar wel verder. Maar de hardware heb ik juist voor het jammen. Niet voor het pielen.

Heb wel ff moeten zoeken voor een 2dhandse AH2 te vinden.

Maar ja,je hele jam klinkt crap,het is zeker niet zo dat je hem moet gebruiken.

Juist met een TR-808 is die ook heel vet.

je moet er ook de gepaste gear voor hebben,met wat ik daar zie in de video ben je niet veel met een AH2 idd.
De conclusie van mij is dat hij gewoon niet past bij mijn manier van werken.

Ik ga verder zoeken naar wat wel zou kunnen passen, maar ben wel redelijk 'in m'n hok' gedrukt door deze ervaring.
Ik ben echt meer een muziek maker dan iemand die energie haalt uit details in het geluid.
Dat past blijkbaar momenteel niet goed bij mij.
 
Nou, ik zou voor de Boum gaan, die heeft héél veel mixbus nuances. Wel is het lieve gelijk van je mix, dat ga je met een plugin niet bereiken. Maar of dat je 600-700€ waard is, is natuurlijk aan jou.
Ik denk dat je goed samenvat waarom de BOUM het waarschijnlijk ook niet waard is voor mij.
'nuances'.
Die zijn nog niet aan de beurt :)
 
En het steeds instellen van welk instrument er wel en niet doorheen moet in de XR18 gaat me op termijn tegenstaan.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat dan werkt. Is het dan niet zo dat je met een paar drukken op de knop een andere routing in kan stellen op de XR18? Dat leek me juist een voordeel aan dergelijke digitale mixers (ik ben me er een beetje op aan het oriënteren of het wat voor me is).
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat dan werkt. Is het dan niet zo dat je met een paar drukken op de knop een andere routing in kan stellen op de XR18? Dat leek me juist een voordeel aan dergelijke digitale mixers (ik ben me er een beetje op aan het oriënteren of het wat voor me is).
Je kunt scenes opslaan. En op die manier makkelijk switchen van instellingen.
Dat gebruik ik als ik bijv. de XR18 inzet op een andere plek. Dat zijn andere instellingen dan thuis.
Elk project heeft z'n eigen scene, dus dan ben ik zo 'up and running'.
Monitor mixen voor de bandleden, andere instrumenten, channel instellingen, EQ etc.
Dus dat werkt inderdaad zo en is wat mij betreft een goed optimum tussen compact ontwerp, veel inputs, flexibiliteit en gemak.
Onze technici zweren erbij. XR18 is qua app wel beperkter t.o.v. de X32 app, maar hij kan genoeg voor mijn situatie.

Maar.
Wat me tegenviel is als je bezig bent met 'sound design'.
Dan is zo'n app met touchscreen niet optimaal.
En ik merkte dat ik best veel moest 'zoeken' per project. Welk instrument krijgt de AH, en hoeveel.
Extrapolerend naar 'later' (als ik beter zou weten hoe de AH zou werken), zag ik dat nog steeds niet als 'fire and forget' werken.
Dus elk project ben je dan sowieso aan het knooien in die app.
En dan is een touchscreen niet optimaal. De faders bijvoorbeeld. Even de AH proberen op Minitaur:
- Fader Minitaur naar beneden
- AUX send naar boven
- Het andere instrument Aux naar beneden (die hiervoor de AH kreeg)
- En fader voor de main mix weer omhoog
Dat is op een touchscreen niet prettig. En niet nauwkeurig.
Maar om steeds een scene op te slaan voor alle variaties is ook erg onhandig. Dat zijn steeds weer een aantal klikken. En de combinaties zijn eindeloos, dus dan ben je meer scenes aan het laden dan aan het spelen.

Voor mij is de XR18 vooral handig als 1x instellen en vergeten. Daarna een beetje tweaken waar nodig, maar niet teveel.
En niet om actief te gebruiken tijdens het creatieve proces.
Dan is een fysieke bak toch veel handiger (wij hebben de grote X32 ook, daar werkt dat veel makkelijker).
Maar tafels die ook interface zijn kosten een veelvoud. En tafels nemen veel te veel ruimte in voor mij.
Dus al met al is de XR18 voor mijn situatie ideaal, maar niet zo geschikt om te veel nodig te hebben tijdens het sound design.
Dat haalt de lol er van af.

Zeker als je 50cm naar rechts een complete DAW hebt die dit veel makkelijker aanbiedt.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat dan werkt. Is het dan niet zo dat je met een paar drukken op de knop een andere routing in kan stellen op de XR18? Dat leek me juist een voordeel aan dergelijke digitale mixers (ik ben me er een beetje op aan het oriënteren of het wat voor me is).
Sorry voor de highjack @Montfrooij , maar hier even op reagerend: Op de X32 kan je een aux instellen als insert. Op die manier kan je heel makkelijk kiezen welk kanaal de insert gebruikt, als ik het me goed herinner. Ik ben op een gegeven moment ook weer naar alles in de DAW gegaan, omdat het toch makkelijker is. De tube screamer zat toch altijd op de TD3, dus die zit nu gewoon bekabeld daarop, dan heb ik weer een extra aux vrij om als input te gebruiken :)

Ontopic: ik kan me voorstellen dat het niet helemaal het gewenste resultaat geeft, maar het kan ook interessant zijn om een bepaald soort mixer te gebruiken voor wat saturatie. Ik heb bv een ouwe boss bx-800 waar mijn losse RD-8 sounds doorgaan, van lekker distorten tot een beetje aanzetten. Nadeel is wel dat dat dan weer allemaal als 'maar' 1 stereo je daw binnen komt en je dat bij een jam niet los kunt opnemen.
 
Sorry voor de highjack @Montfrooij , maar hier even op reagerend: Op de X32 kan je een aux instellen als insert. Op die manier kan je heel makkelijk kiezen welk kanaal de insert gebruikt, als ik het me goed herinner.
Dat weet ik niet uit mijn hoofd. Ik zit zelden achter de knoppen bij de X32
De XR18 heeft alleen inserts bij de FX sectie, niet bij de AUX. Dus dat moet je dan gewoon met schuiven regelen (level naar beneden op de main mix, level omhoog op de send)
Werkt wel, maar irritant om vaak te wisselen. (voor zover ik weet althans)
Ik ben op een gegeven moment ook weer naar alles in de DAW gegaan, omdat het toch makkelijker is. De tube screamer zat toch altijd op de TD3, dus die zit nu gewoon bekabeld daarop, dan heb ik weer een extra aux vrij om als input te gebruiken :)
Ja, dat werkt makkelijker (DAW) en flexibeler. Overbridge had ik mijn hoop op gevestigd voor DAW gebruik, maar op mijn systeem gaf dat veel te veel latency voor live.
Ik kan de buffer wel kleiner maken, maar dat trekt Reason niet. (op mijn systeem) Al met al genoeg redenen om hem weg te doen.
Ontopic: ik kan me voorstellen dat het niet helemaal het gewenste resultaat geeft, maar het kan ook interessant zijn om een bepaald soort mixer te gebruiken voor wat saturatie. Ik heb bv een ouwe boss bx-800 waar mijn losse RD-8 sounds doorgaan, van lekker distorten tot een beetje aanzetten. Nadeel is wel dat dat dan weer allemaal als 'maar' 1 stereo je daw binnen komt en je dat bij een jam niet los kunt opnemen.
Ja, opties genoeg. Als je 'verwend' bent (zoals ik) door jaren in de DAW, is hardware kant echt een beperkend, duur en complex geheel.
Hoewel ik graag jam op m'n hardware, verwacht ik dat ik voorlopig niet zover zal gaan dat ik de AH2 of iets soortgelijks 'nodig' heb.
Dat is natuurlijk geheel persoonlijk, maar wel een leerpunt voor een volgende aanschaf. Niet focussen op details in het 'mix' gedeelte, maar bruikbaarheid en gemak om een geluid te maken en snel te kunnen spelen.
Als ik 30 minuten over heb aan het eind van de dag, haal ik meer plezier uit een lekkere jamsessie, dan uit langdurig tweaken aan details om net dat beetje extra ergens uit te persen.
 
Ik zou zo’n AH als set & forget gebruiken en me niet druk maken of ik alle functies en spectrum wel volledig inzet.
veranderd je smaak met de tijd dan stel je hem weer een beetje bij.
een hoop van mijn fx staan op m’n huidige sweetspot, de meeste bakken doen één ding heel erg goed naar mijn smaak. Vaak een getweakte preset. Daar blijven de meeste bakken dan ook op staan.
 
De XR18 heeft alleen inserts bij de FX sectie, niet bij de AUX. Dus dat moet je dan gewoon met schuiven regelen (level naar beneden op de main mix, level omhoog op de send)
Werkt wel, maar irritant om vaak te wisselen. (voor zover ik weet althans)
Ja das het voordeel van de x32, daar regel je het vrij makkelijk op de unit zelf (als je de eerste keer eenmaal hebt uitgevogeld hoe ;-) )

Dat is natuurlijk geheel persoonlijk, maar wel een leerpunt voor een volgende aanschaf. Niet focussen op details in het 'mix' gedeelte, maar bruikbaarheid en gemak om een geluid te maken en snel te kunnen spelen.
Daarom heb ik bv opgegeven dat ik alle geluiden los mijn daw in wil. Met jammen kan ik bijna al mijn 808 sounds los van elkaar overdrive geven. De beperkte eqs op de externe ouwe mixer (kosten: 95 euro) zijn prima voor een stereo signaal bij het jammen en voor een jam recording (als je het mij vraagt). Mocht ik dan toch echt een track goed willen gaan mixen kan ik bepaalde sounds altijd nog los tracken.
 
Ik zou zo’n AH als set & forget gebruiken en me niet druk maken of ik alle functies en spectrum wel volledig inzet.
Nee, daar maak ik me zeker niet druk om.
Ik had alleen bedacht om hem 'ook' als sound design tool te gaan gebruiken. Maar dat werkt niet (prettig) voor mij.
En dan valt de helft van de reden van aanschaf weg en is hij het niet waard voor mij.

veranderd je smaak met de tijd dan stel je hem weer een beetje bij.
een hoop van mijn fx staan op m’n huidige sweetspot, de meeste bakken doen één ding heel erg goed naar mijn smaak. Vaak een getweakte preset. Daar blijven de meeste bakken dan ook op staan.

Ja, als je daar het geld en de ruimte (fysiek, inputs etc. ) voor over hebt, snap ik dat zeker.

Ik heb iig geleerd wat voor mij belangrijk is qua hardware hobby setup.
Daar kan ik me beter op gaan richten dan mijzelf wijsmaken dat ik toe ben aan deze details.
Zover is het nog niet.
Dat zal met de BOUM niet anders zijn.

Dus ik ga me weer vermaken met de 707 en z'n vriendjes als ik lekker wil jammen.
En de DAW mag de rest invullen.
 
Ja das het voordeel van de x32, daar regel je het vrij makkelijk op de unit zelf (als je de eerste keer eenmaal hebt uitgevogeld hoe ;-) )
Precies, alleen wil ik dan ook de tafel.....(met schuiven).
Alleen moeten we dan toch meer gaan verbouwen dan alleen de keuken :P
Daarom heb ik bv opgegeven dat ik alle geluiden los mijn daw in wil. Met jammen kan ik bijna al mijn 808 sounds los van elkaar overdrive geven. De beperkte eqs op de externe ouwe mixer (kosten: 95 euro) zijn prima voor een stereo signaal bij het jammen en voor een jam recording (als je het mij vraagt). Mocht ik dan toch echt een track goed willen gaan mixen kan ik bepaalde sounds altijd nog los tracken.
Ja, ik doe dat meer vanwege het kunnen opnemen van de synths in de DAW (als de DAW sequenced).
Dat ik dan niks hoef aan te sluiten.
De hardware setup multitracken is met de 707 erbij sowieso beperkt. Die heeft 2 stereo uit paren. Dus dan heb je al snel meer geluiden op hetzelfde spoor zitten.

Ik merk dat ik de instrumenten de laatste tijd toch graag los opneem, zodat ik later nog een beetje kan sturen. Als ik aan het jammen ben, let ik minder goed op de mix.
En in deze opzet zijn losse effecten in het signaalpad van het instrument wel handig (makkelijk / overzichtelijk).
Maar send - return werkt ook (alleen kun je het effect dan niet meer apart afmixen)

Leuke zoektocht zo naar wat 'nu' bij me past.
 
Leuk dat je je ervaring met de AH deelt. Ik heb ook je jam geluisterd. Mijn 2 cents: werk aan je mixen van je geluiden, zeker als je analoge synths/drums gebruikt je moet goed leren mixen/EQen. De AH is dan een toegevoegde waarde en zoals alle Elektron instrumenten wel diep en je heb tijd nodig om optimaal te leren gebruiken. Ik zie het vaker en vaker dat mensen na een paar dagen teleurgesteld worden met een nieuwe instrument en dat is jammer. Geef jezelf de tijd om te leren.
 
Leuk dat je je ervaring met de AH deelt. Ik heb ook je jam geluisterd. Mijn 2 cents: werk aan je mixen van je geluiden, zeker als je analoge synths/drums gebruikt je moet goed leren mixen/EQen. De AH is dan een toegevoegde waarde en zoals alle Elektron instrumenten wel diep en je heb tijd nodig om optimaal te leren gebruiken. Ik zie het vaker en vaker dat mensen na een paar dagen teleurgesteld worden met een nieuwe instrument en dat is jammer. Geef jezelf de tijd om te leren.
Ik deel je mening dat je tijd in een apparaat moet steken. En herken ook het gevoel van 'wauw, een nieuw ding' wat dan overgaat in 'hmmm, ik snap er weinig van, heb ik wel de juiste keuze gemaakt'.
Dat heb ik zowel bij de 707, Peak en de Subsequent 37 gehad en dat ging vanzelf weg toen ik er meer tijd in stak.
En ook deel ik je mening dat deze jam niet een representatieve test was. (totaal geen tijd in de mix gestoken, gewoon lekker jammen)

Ik heb verdeeld over drie dagen (ik denk een uur of 12 - 16) 20 verschillende projecten (hardware tracks) getest en zitten jammen / spelen. (die laatste heb ik gefilmd)

Ik heb de AH op zowel de losse sporen, als submixen, als de master van die projecten geprobeerd te gebruiken met heel divers materiaal (van jazz drum tot rauwe synths, pads, samples, vocals,acc. piano en een orkestbak)
Met als doel om 4 dingen te bepalen:
1. krijg ik er een 'mooier' geluid van
2. kan ik hem gebruiken als sound design tool.
3. past hij in mijn setup, workflow en beschikbare vrije tijd.
4. Kan ik de AH in de DAW gebruiken met overbridge.

Het eerste was soms 'ja'. Soms klonk het lekkerder. Beetje drive, beetje clean boost. Meer high en low.
Maar eerlijk gezegd was dat het verschil minimaal en vaak 'anders' en niet per sé 'mooier'.

Het tweede maar heel beperkt. Ik zocht een specifieke saturation, die ik ken van de distortion van de Peak, maar op de Minitaur en de Subsequent kreeg ik dat nauwelijks voor elkaar.
Alleen als ik eerst reverb toevoegde en dan pas de AH. (waarschijnlijk omdat saturation + drive alleen echt wat doet als er meer 'body' in het geluid zit met meer harmonische variatie om de 'saturaten').

Het derde was een overduidelijke nee. Hij past niet bij mijn manier van werken met mijn setup.
Op de 'master' ging prima, maar zodra ik met sound design bezig ging, merkte ik dat dat niet lekker liep op de XR18.
Teveel geschuif op het touchscreen en elke keer als ik een ander kanaal door de AH wilde jassen (en dat wil je als je met een project bezig bent).
Waarbij ik ook ontdekte dat je (natuurlijk) maar één AH hebt en submixen al snel rommelig werden. Dus dan kon ik hem eigenlijk maar op één spoor zetten.
Dat had ik vooraf niet bedacht, dus dat viel tegen. (want dan kon ik maar één instrument met de AH gebruiken).

En hij werkt helemaal niet handig met de 707, omdat die alle melodische content op één stereo paar uitstuurt (het andere gebruik ik voor de drums).
En dan kun je de AH dus niet goed voor sound design gebruiken, want het is 'alles of niets'.
Ik realiseerde me dat dit deel echt heel beperkt is (beperkter dan ik had verwacht).

Nummer vier was een nog grotere nee. Ik heb een redelijke buffer nodig om Reason lekker te laten draaien op m'n machine. Wat prima werkt zolang je geen audio terug hoeft te krijgen via de USB bus.
Maar dan kun je dus niet een rondje naar de AH maken en verwachten dat je nog live in kunt spelen.
De latency was dramatisch, dus dat gaat hem (iig op deze machine) niet worden.
Als mastering werkt het natuurlijk prima, maar ik vond daar het verschil (te) klein met m'n stock Reason plugins (die ik wel live kan gebruiken).
En ook hier speelde mee dat ik me realiseerde dat je maar één effect 'tegelijk' kunt gebruiken (dus op één spoor). En zodra je er meer doorheen perst (tegelijk), dan wordt het al snel een rommeltje.
En in de DAW wil ik kunnen kiezen wat ik waarop zet. Zonder alles naar audio te moeten bouncen. (want dan ligt het vast, en ik ga nogal eens heen en weer tussen effecten).
Ik hoor vooraf niet wat ik wil, dus dat ontdek ik door te proberen. Dat gaat prima in de DAW, maar dus niet zo lekker als je een AH met overbridge wilt gebruiken op meerdere sporen met verschillende instellingen (dat kan niet).

En dan had je natuurlijk nog een paar andere features van de AH.
Het filter heb ik uitgebreid geprobeerd.
Hij is super flexibel, maar t.o.v. de Moog en Novation filters vond ik hem niet lekker klinken.
Misschien omdat hij 'te ver' van de oscillators af zat, maar het was hem gewoon niet. De Multi FX van de 707 is dan bruikbaarder.
Ook vond ik de resonance te fel, die begint al te zingen op 10:00 uur.
Low cut filter met resonance boost is dan wel weer leuk om de bas veel meer te geven en de 'dirt' is echt geweldig (pre filter drive).

Het LFO, follower, envelope etc. verhaal is leuk, maar meer een extra en geen reden voor mij om hem te houden.

Dus ik denk dat ik kan zeggen dat ik gefundeerd een keuze heb gemaakt.
Met alle respect, het is geen Novation Peak of Roland MC-707, waar je een na een half jaar nog nieuwe functies ontdekt.
Natuurlijk zou ik sweet spots vinden die wel lekker klinken en toepassingen die ik nu heb gemist.
En met zorgvuldig gebruik kan je er vast veel meer uit halen. Maar eigenlijk vat dat wel samen waarom hij weg moest.
Ik heb ontdekt dat ik in mijn hardware setup 'gewoon lekker wil jammen' en niet teveel met deze details bezig wil zijn.
En dan heb je weinig aan de AH.

Dus ik heb hem teruggestuurd, zeker omdat ik het niet netjes vind om een product veel langer uit te proberen met meer vette vingers, stof en risico op andere gebruikerssporen van dien.
 
Leuk, heel belangrijk om alle details te lezen. Nu snap ik het helemaal. Ik zou mijn ervaring met je delen: Het is HEEL simpel. Ik maak techno met de Digitakt. Geen mainstream BS maar duistere techno met experimenteel elementen. Ik ben weken bezig met alle details van 1 track goed te kunnen bewerken, elke geluid de ruimte geven, een lekkere groove bedenken met minimale elementen. En als ik denk dat ik klaar ben met het basis van de track, dan stuur ik hem door naar de AH en ik luister de track door de verschillende settings. Vaak is er een setting die iets extra toevoegt of ik krijg ineens een nieuw idee. Vanaf dat moment ga ik verder de track bewerken met de AH. Is de 700€ waard? Zeker niet als je vergelijkt met VSTs. Is het proces leuker/creatiever? Absoluut! Het is dus een creatieve keuze. Vroeger kon ik dat doen met een Bass Distortion pedaal in mijn aux send/return in mijn Mackie mixer en een klein beetje delay/reverb. Nu doe ik het met de AH. Is er verschil? Ja. Wat is dit verschil waard is dan persoonlijk.
 
Back
Top