Saturation gezocht (Analog Heat 2)

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Een wat langere video (hij was langer, maar de camera kan maar 10 minuten aan 1 stuk filmen :) )
Ik ben al wat langer op zoek naar lekkere 'saturation' voor mijn setup.
Na lang twijfelen (man wat issie duur), heb ik een Analog Heat 2 gekocht om uit te testen.
De BOUM is ook vaak geadviseerd, maar die is (nieuw) zelden te koop en ik vond een redelijke 'deal' voor de AH2, dus kon ik aan het testen.

Voorlopige conclusies :
Duur, degelijk, die Elektron knoppen zijn heel 'speelbaar'.
Groot, veel snufjes die ik niet ga gebruiken.
Het 'Saturation' circuit klinkt heel lekker.
Hij kan veel bas en hoog toevoegen.
Genoeg om uit te testen, maar hier is de eerste jam / test.

 
Klinkt goed zo met die saturation, wel gaaf om het als hardware apparaat te hebben. Maar dus zonder reverb/delay hoor je het nauwelijks op de subsequent37?
 
Het heeft me iig aangespoort om ook eens wat saturation/reverb/delay op m'n sub37 te zetten, maar dan met plugins ;)
 

Attachments

  • katzekut.wav
    10,2 MB
Is wel een flink bedrag ja voor die extra snufjes, maar kan me voorstellen dat als je een hardware setup hebt het wel een mooie toevoeging is.
 
Had ooit de Analog Heat 2, maar vond hem wat te grof voor de 2-bus, uiteindelijk een Culture Vulture Super 15 gehaald. Heel tevreden over, maar is ook een heel ander type apparaat. Goede kans dat ik gewoon niet diep genoeg in de Elektron gedoken ben, en daar gewoon niet voldoende uit heb gehaald, maar de interface moet je liggen. Als je geen dedicated apparaat wilt kopen, kun je mooie saturation krijgen door bijv. een analoge mixer of compressor 'net over het randje' te duwen (hangt erg af van het apparaat natuurlijk, bijv. een UBK Fatso compressor – een soort tape emulator, maar ongeveer alles met goeie transformatoren leent zich hier wel voor). De Black Box HG-2 (HG-2) lijkt me trouwens ook een mooi apparaat, is ook echt voor dit doeleinde gemaakt.

Is wel een flink bedrag ja voor die extra snufjes, maar kan me voorstellen dat als je een hardware setup hebt het wel een mooie toevoeging is.
Ik denk dat een analoog saturation circuit juist heel bruikbaar is om een digitale (ITB) setup wat meer leven te geven. Bij Elektron begrijpen ze dit wel goed, en volgens mij is dat ook de (voornaamste) reden waarom het Overbridge protocol ontwikkeld is.
 
Ja dat is zeker, voor mij is het meer de vraag of ik het de investering waard vind omdat ik altijd wel m'n laptop in de buurt heb. Zo kwam ik laatst ook een emulatie van de BlacK Box die je noemt tegen Black Box Analog Design HG-2 (ook niet goedkoop ) ;)
 
Ja dat is zeker, voor mij is het meer de vraag of ik het de investering waard vind omdat ik altijd wel m'n laptop in de buurt heb. Zo kwam ik laatst ook een emulatie van de BlacK Box die je noemt tegen Black Box Analog Design HG-2 (ook niet goedkoop ) ;)

De meeste hardware boxen bestaan ook wel als plug-in. Ik had ooit eerder een (normale) Culture Vulture, verkocht, de UAD plug-in gekocht.. en toen pas merkte ik dat juist de 'tintel' die de buizen veroorzaken (en wat de Culture Vulture juist zo geweldig maakt) volledig ontbreekt in de plug-in. Ach, het is uiteindelijk een beetje gekkigheid natuurlijk, of je er betere muziek van gaat maken is maar de vraag (in mijn geval niet in ieder geval, maar het staat wel sexy, al die lampjes).
 
Saturatie is erg belangrijk. Soms een beetje soms wat meer.
Saturatie is wellicht de hooft reden dat ik hardware fx, mixer en gitaar cabinets heb.
De software saturatie is maar gaar ivg met buizen, transitors, springs of opapmp die je opblaast.
Alhoewel digitale clipping of oversturing ook tof kan zien.

Ben niet onder de indruk van de heat helaas.
ik vind hem maar wat grof en scherp klinken.
 
Had ooit de Analog Heat 2, maar vond hem wat te grof voor de 2-bus, uiteindelijk een Culture Vulture Super 15 gehaald. Heel tevreden over, maar is ook een heel ander type apparaat. Goede kans dat ik gewoon niet diep genoeg in de Elektron gedoken ben, en daar gewoon niet voldoende uit heb gehaald, maar de interface moet je liggen. Als je geen dedicated apparaat wilt kopen, kun je mooie saturation krijgen door bijv. een analoge mixer of compressor 'net over het randje' te duwen (hangt erg af van het apparaat natuurlijk, bijv. een UBK Fatso compressor – een soort tape emulator, maar ongeveer alles met goeie transformatoren leent zich hier wel voor). De Black Box HG-2 (HG-2) lijkt me trouwens ook een mooi apparaat, is ook echt voor dit doeleinde gemaakt.


Ik denk dat een analoog saturation circuit juist heel bruikbaar is om een digitale (ITB) setup wat meer leven te geven. Bij Elektron begrijpen ze dit wel goed, en volgens mij is dat ook de (voornaamste) reden waarom het Overbridge protocol ontwikkeld is.
Ja die Heat is het niet voor mij.
Te duur en niet goed genoeg.

En voordat je nog meer met €3000 + speeltjes gaat strooien…
Leuk allemaal, maar dat is hetzelfde als een Volkswagen rijder het Porsche leer laten voelen.

Weggelegd voor hen met diepe zakken, maar dit voegt voor mij verder extreem weinig toe aan waar het mijn om gaat. (Lekker muziek maken)
En is een behoorlijke ‘ver van mijn bed’ show.

Mijn hele hardware setup kost minder dan alleen dat ding.
 
Saturatie is erg belangrijk. Soms een beetje soms wat meer.
Saturatie is wellicht de hooft reden dat ik hardware fx, mixer en gitaar cabinets heb.
De software saturatie is maar gaar ivg met buizen, transitors, springs of opapmp die je opblaast.
Alhoewel digitale clipping of oversturing ook tof kan zien.

Ben niet onder de indruk van de heat helaas.
ik vind hem maar wat grof en scherp klinken.
Ja, maar het moet ook betaalbaar en praktisch blijven (iig voor mij)
Dat bleek de heat iig niet te zijn.
Ik heb de laatste jam met de AH2 opgenomen en zal hem binnenkort delen met wat meer tekst en uitleg.
 
Ja die Heat is het niet voor mij.
Te duur en niet goed genoeg.

En voordat je nog meer met €3000 + speeltjes gaat strooien…
Leuk allemaal, maar dat is hetzelfde als een Volkswagen rijder het Porsche leer laten voelen.

Weggelegd voor hen met diepe zakken, maar dit voegt voor mij verder extreem weinig toe aan waar het mijn om gaat. (Lekker muziek maken)
En is een behoorlijke ‘ver van mijn bed’ show.

Mijn hele hardware setup kost minder dan alleen dat ding.

Oh sorry, ik dacht dat dit topic over saturation ging. Ik had me niet gerealiseerd dat jij de enige lezer van het forum was!
 
Oh sorry, ik dacht dat dit topic over saturation ging. Ik had me niet gerealiseerd dat jij de enige lezer van het forum was!
Soms flapt er wat uit.
Het was flauw bedoeld, maar teruglezend kwam het niet zo over.

Ik waardeer de ideeën en inzichten die ik hier krijg, maar soms gooi ik er een rare grap doorheen waar alleen mijn brein waarschijnlijk om kon lachen.

Dus excuus van mijn kant hiervoor
 
Soms flapt er wat uit.
Het was flauw bedoeld, maar teruglezend kwam het niet zo over.

Ik waardeer de ideeën en inzichten die ik hier krijg, maar soms gooi ik er een rare grap doorheen waar alleen mijn brein waarschijnlijk om kon lachen.

Dus excuus van mijn kant hiervoor
Thanks, en ik had ook iets minder eikelig kunnen reageren :)
 
Een goedkope optie waarbij met veel saturatie, overdrive, distortion is te experimenteren (mono in): koop een Pod XT. Ik heb een POD XT Pro voor 100 euro gekocht en ben erg erg tevreden mee. Sommige van de simulaties werken beter met leads dan met bass, maar opties te over.

Wanneer je klaar bent met dit apparaat weet je zeker waar je voorkeuren qua geluid ligt.
 
Een goedkope optie waarbij met veel saturatie, overdrive, distortion is te experimenteren (mono in): koop een Pod XT. Ik heb een POD XT Pro voor 100 euro gekocht en ben erg erg tevreden mee. Sommige van de simulaties werken beter met leads dan met bass, maar opties te over.

Wanneer je klaar bent met dit apparaat weet je zeker waar je voorkeuren qua geluid ligt.
Ja, ik heb een BassPod gehad.
(voor de basigitaar).
Hij begon de geest te geven, dus die is vervangen door een Zoom B3.
Ook die heeft veel emulaties, maar wel mono.
Ik zoek echt iets stereo. (wat ook inzetbaar is voor de master bus)
 
Saturatie op de masterbus? hmmm ik zou dat niet zo snel doen,
Jouw voorbeeld klinkt idd ook als de Heat op de master zit.
Je krijgt dan heel snel een brei.
Ik zet wel eens de ADL600 pre-amp op de masterbus. Maar de saturatie is heel er subtiel.
Dat noem je eerder een beetje kleuring.

Bv een mixer kan fijne saturatie hebben op de pre-amps zo kan je per kanaal de saturatie controlleren.
Mijn mixer gebruik ik ook als multieband distortion door de directouts opnieuw naar kanalen te koppelen. Helemaal leuk met feedback.

Hier zijn de synths door de ADL600 pre opgenomen. Maar zoals gezegt de kleuring is minimaal. Het hoog word glazig mooi met een heel subtiel laagje saturatie wat niet iederen direct kan horen.



De Presonus ADL600 is wel duur.
heb een tweede gekocht voor maar 700 euro maar meestal gaan ze rond de 1200 euro en nieuw waren ze 2200 euro.

echt distortion zet je niet op de masterbus. instrumenten met distortion worden door pro's ook altijd met een clean signaal gemixt.
 
Back
Top