Roland Jupiter 6 op MP voor 4500

En bedoelde geen arp heeft bij de 106 vind ik wat zonde.

Idd echt zonde. Zo is het ook erg jammer dat de 6 en 60 niet de portamento van de 106 hebben. Klinkt erg mooi, ik was vooral weg van porta 2 setting.
Zou de JU06a wel eens naast een 106 willen vergelijken. Die 06a klinkt totaal niet slecht!

Luister maar eens naar deze track en zeg welke sound een Juno60 is en wat de JU06a ;)
 
DT200 en pg200 is functioneel hetzelfde. Tof dat je die erbij hebt.
 
De Juno 6(6) heeft gelukkig wel portamento. :)
Jupiter 4 ook. SH-2 ook.
Maar wat ik echt cool vind, zijn monosynths met 2 oscillators die elk hun eigen portamento slider hebben.
Zoals Dreadbox Nyx V1 en Erebus V1 en V2.
De System-500 heeft er ook een module voor, maar ik ben nog te newbie in eurorack om te weten of dat ook anders kan.
Gewoon met een van die modulators op de Nyx ofzo.
Met twee darklinks van Doepfer kunnen het alleszins of Pro Solo's ( maar die hebben geen draaiknop zoals darklinks )
Voor alles 2 oscillators heeft met hun eigen CV/Gate, of synths met meerdere midi parts zoals Nord Leads, Andromeda.
Maar mijn CZ-3000 van Casio heeft Portamento en Glide, en verder nog een keer. Wist niet eens dat dat iets verschillend was.
Dacht gewoon dat Moog Glide zei en Arp Portamento ofzo.
Nu kunnen de echte pro's mij vertellen wat of of er een verschil is?

Voor ik een foto van mijn gear trek ga ik wel vlug de echte kopen van Roland :D
Ik ben gelijk veel te super elitair voor DT Electronics rommel. Joking.
Gebruik Mac Pro's als stands ... en veel te kleine dust covers van Turnlab.

ms-20.jpg



Heb een tapijt van vintage in de salon, kan je jammen vanuit een hangmat.

rijtnje.jpg


4 on the floor met de Jupiter 4
( Pro tip, niet doen, ik zat in die vitra ( geel kussen ) rondjes te draaien met m'n mixer in de hand, liet die schieten en je kan niet geloven wat voor topworp aan mixer werpen ik toen gedaan heb,
met de hoek perfect in het midden van de keys van de Jupiter, astroid impact op planet van Roland, voordeel die had toch een hele hoop werk nodig en de keys waren de goedkoopste parts ).
What are the chances, komaan ( redelijk groot dat je der vroeg of laat een bendwheel of Joystick van Korg afknalt net alsof je Dennis Bergkamp bent ).
Serieus ik had een synth rek gekocht met 6 verdiepen, dus moest alles verhuizen.

jupiter.jpg





Moet de JU06a een 106 nadoen of een 60?
Ik zal wel alles mis hebben.

Ik vind de JU06a trouwens prima klinken, van de Boutiques.

Is de begint sound de JU06a?
Nu ga nog een fout maken, op 4.25 ofzo zit maybe een echte Juno.
Op 8 minuten mss ook een echte.

Het enige dat ik opvallend vind tussen de boutique en een echte zijn zo iets van sparkles in de highs.
Naked dan, en pitchbending stuff maybe.

En het is toch wel FLAC/digirealtoreal of vinyl, dat youtube/tinder/grinder gedoe is totaal geen vergelijk volgens Vinni.

Alleszins coole stuff dat je doet met die de Uli 303.

Eens in de mix vind ik het verschil verwaarloosbaar,
tussen een goed geprogrameerde 6/60, 106, JU06a, JX-3P.
Zeker door iemand die wel fatsoenlijk kan mixen en producen.
JX-3P boutique vind ik ook geen slechte op internet ... net als de rest.

Behalve de Jupiter 8 boutique, die hadden we, vond ik dan wel opvallend verschillend,
maar der is ingebroken in de studio, ma enkel de Jupiter 8 boutique meegenomen,
gelukkig niet de Xpander ofzo van Soulwax, zo iets super veel te duur dat niet eens van ons was.
Geen idee wat in hun hoofd omging. Ik zou enkel de boutique hebben achter getalen.
Zelf als je niks van gear kent, pik je toch de PS4 ofzo ... whatever maybe waren het schurken,
met het hart op de goede plaatst en nemen alleen het goedkoopste stuk geat mee.


Maar ik doe graag improvisaties zoals dit.
En dat zou ik gewoon niet leuk vinden op boutiques, doe ook geen live gigs.
Ik gok ook dat ze daar net iets sneller door de mand vallen, geen fx, geen EQ, geen mixer, alles in max 2 - 4 tracks in audacity.

De noise alleen al verklapt dat het hier vooral om vintage dingen gaat. Door een newbie gerecord.
Ik gebruikte ook die trick toen nog niet van geen geaarde stopcontacten voor de synths die ik hier op het forum geleerd heb.

Is een souldblaster pro ( die had 6 inputs ) in 1 spoor opgenomen vaak, in audacity op de input van G4 Powerbook die ook noisy is.

Eerste track is denk ik in 2 tracks opgenomen, Moog is er soms zodanig lomp erin geknald dat die niet multitracked is, zeker die veel te luide aan het einde.
Dus ik speel 1 juno 60 de main melody denk ik samen met de SH2000 en een 2e track de helicopterende is een 2e track met die helicopterende Juno en ik denk de Moog,
want ik gok dat ik niet tegelijk de main melody daar en de eerste Moog inval tegelijk kan, volgens mij ben ik met 2 handen op de Juno bezig en draai knoppen op de Moog.

2e zijn iets meer tacks in audacity, circling strings en juno bass zijn allebij 60 gok ik.
Tzijn er nooit veel, want ik speel die soort stukjes liefst zo vlug mogelijk "uit mijn systeem".
2e part heb ik alleszins die Nord Sequence, draai de knoppen wel want dat automations konden wist ik ook niet en de Nord rack drums getriggerd in fruity loops,
want ik speel vooral op de Moog daar en daar had ik toen geen midi/cv ding voor
1e part is wel alles live ingespeeld want ik speel daar perongeluk, of omdat ik gewoon super slecht ben de Juno Arp bass ff lekker naast de maat.
( excussen voor de slechte mix, gebrek aan EQ, ik was 17, ik had geen mixer en wist toen niet eens dat reverb en delay een ding was, ook bij synths )




Lijkt me iets moeilijker om met Boutiques te doen, iemand zal het wel kunnen.
Vooral als de highs te schel worden zoals in de eerste track.

Mijn Granny/Yamaha track is gelukkig al iets minder lomp opgenomen ...
wel zit er hier nog iets van idee achter
één vond ik leuk op piano
twee ik vond John Carpenter stuff al inspirerend toen, door stranger things en dat iedereen dit nu doet ga ik het niet meer doen
( stiekem vind ik mijn Nord Sequence nog steeds stoer, en dat doen ze niet in namaak Stranger Things Theme muziek ).
 
De JX-3P heeft jammer genoeg ook geen portamento.
Wel zou je glides kunnen doen met de pitchbender.

Ik wil de JX-3P en Juno 6(6) graag wel een combineren.

Nu vind ik die glide per oscillator zoals Dreadbox heeft enkel belangrijk bij mono synths.
Dat een 6 poly geen 6 glides heeft vind ik minder erg.
Is al vet als een poly der 1 heeft voor ff lekker wonky te doen.
En op de Jupiter 4 heb je zowel een draaiknop met daarnaast een instant on/off hendeltje
wat handig is, tegenover bijvoorbeeld de kilometer langere gaders op de Yamaha CS mono's
Voor mono solo's is het tof als je snel van 0 naar 10 kan en terug.

Legato is ook altijd nog leuk.
 
Zo flink verhaal weer @creamjeans Zou kunnen dat ik wat gemist heb. :D
Leuk setje synths zo, alhoewel lastig te bespelen op de grond :dubbel: Mooie Korg Delta ook!Had ik ook, had ik nooit weg moeten doen..
Zonde van je JP-4 man!! Een paar tanden eruit.

De Juno 6 en 60 hebben beiden geen portamento.
Misschien met de tubbutec mod? Net nog gecheckt of ik gek ben, maar de 6 heeft bij mij geen porta. Gebruik meestal de 60, de 6 staat in de midiloze hoek met de korg MS familie.

De JU06a kan zowel de 60 als de 106 doen. De 60 doet ie best overtuigend al zitten er wel wat opvallende verschillen in.
De 106 emulatie heeft iets meer die shine van de 106, wat meer een hifi geluid tov de 60. Ook dat hoor je best goed in de JU06a.
De 06a stilt in ieder geval mijn honger naar een 106 (ooit gehad, stemmen kapot, weg gedaan, altijd spijt van gehad). Heb al een 6 en ook 60, 106 erbij zou overkill zijn ;)

In die track zijn de noisey pluck bell sound en env pad sound die je beiden rond 6:30 hoort de 06A. Verder heel veel J60 en aan het einde nog een TX81z.
Samen met mijn neefje (Batspinda) gemaakt tijdens de lockdown. Veel plezier gehad.
Er zijn nog een paar andere versies, dit werd de U-turn versie, we begonnen in C majeur en het werd veel te vrolijk, dus U-turn into minor vanaf 3:40

Ik zal je opnames zo eens luisteren!
 
Jupiter 4 is al back hoor en full serviced + de originele compu chips er terug in en midi in.
Alles dat wat roest was ( schroeven etc, zijn vervangen door nieuwe ).
Geluk bij een ongeluk, anders had ik lang lang een fout getunede en een oscillator die 1 keer in de week even freaky deed.
Als die goed getuned en serviced is, maakt die echt nog hele mooie poly sounds.
Die had die mod voor 99 geheugens, maar de tech guy zei, dat het echt slordig gesoldeerd en is sowieso meer fan van synths in originele staat.
Dus originele compu chips erin.

Al mijn synths hebben midi of toch cv/gate.
Zoals de MS-20, Yamaha CS-10/CS-30.
Eurorack.
Mijn Korg 770 heeft midi in en out, want die heeft al midi ports, voor die ouderwetse sound in en outs, dus de tech heeft daar de midi in gestoken.
Moet weer niet voor geboord worden.
Mijn Korg Delta heeft de midi kit, soort basic polysix met strings bij, is geloof ik min of meer dezelfde filter.
Poly 61 heeft ook midi. Ma die ga ik verkopen denk ik niet mijn sound en vind het programmeren gruwelijk.
Vooral geen slider maar alles + en - tegenover de JX vind ik slow en is ook niet mooi 7 steps resonance ...
Tis niet moeilijk ma tgaat gewoon super super slow en ik vind die eigenlijk een beetje schel/lelijk klinken.
Moeilijk om omheen die 80 dco sound te programmen. Legowelt heeft wel een toffe samplepack.

De ensemble bakken zoals de Crumar Performer en Yamaha SK-20 hebben hier geen midi.
De performer die zou CV/Gate hebben voor de brass synth, maar ik vind de hole niet.
En SK-30 heeft CV-Gate op de mono synth ... ma ik heb de SK-20/CS-10/CS-30 in de studio een CS40m.
Mijn maat heeft nog de Solina en Arp Omni.
Maar string/pads daar heb je toch de minst virtuoso poly piano skills voor nodig.

Nee ik wou die Tubbtec 66 mod echt graag. Ik had vroeger een 60 met kenton bakje, maar die 60's zijn gewoon veel te duur.
Geheugen mis ik niet.

Mijn 6 heeft dus wel 2 midi holes, de chip kan verder terug naar origineel.
En is dus een 66.
Ging er sowieso een midi poort in steken.
En voor 100 euro meer heb je zoveel meer opties.
Was midi onmogelijk op de Juno 6 of Jupiter 4 had ik ze ook gekocht. Maar wel nog een Alpha gesnatched
  • Midi in- and output. Can output key presses, arpeggiator, Powerarp and chord memory.
  • Additional play modes: Polyphonic, Duophonic, Three-Voice, Two Monophonic modes, Chord Memory and Polychord. The Mono- and Duophonic modes feature adjustable fatness
  • Portamento for all play modes with adjustable speed and behaviour
  • Powerarp: A powerful sequencer that includes breaks and note lengths and can be triggered by the arp clock, trigger, midi clock or midi trigger. Features various direction, transpose and random modes.
  • Two additional filter LFOs: A triangular LFO with a frequency of up to 2.2kHz and a S/H style LFO with various clock sources.
  • A second ADSR for the filter.
  • Detuning. Turns your Juno into an organic analogue synth.
  • Alternative tunings: Select from a range of non-equal tempered tunings or upload a custom scale.
  • Midi filter, pitch bend, arp and portamento control.
  • Settings via an internal configuration menu or external midi controller.
  • Extra features accessible using the existing Juno controls
  • Comes with sticker overlays and all necessary parts

Vooral Portamento, de 2 adsr, detuning en alternative tuning en dat ie gok ik alles van poly tot unison kan ... vooral die stacked voices die ik al geprobeerd heb, maken die Chorus een pak slappen
tegenover pure oscillator power en ik gebruik die tegenwoordig. Standaard vind ik em wat te dik/melig/overused en klinkt alles naar die chorus.
Net zoals smallstone die Phase Shifter alles naar smallstone doet klinken, da's cool voor de meer cheesy strings zoals die op de Delta/solina
Maar geen fun om een echt goed klinkende synth of betere stringer te gaan phasen.

Nog liever Boss Metal Distortion M2 aan mijn Juno 6(6). Daft Punk Rolling Scratching.
Belachelijk wat die pedaal doet met die super basic sound.
Bij mij hangt die aan mijn modular aan Atlantis en niet met alles op max zoals daar ( de klank is dan wat holler dan iets voorzichtiger tunen van draaiknoppen, samen met KomoRebi en Lethargi ( die ook chillere meer spacey distortions kunnen maken ma ook phasen, chorussen, flangen en sla die aan en uit voor diverse soorten distortions in mijn modular "groovebox" achtige jams.

 
Op tweedehands.be staat een Jupiter 6 te koop momenteel:5800 euro.
Hij mag het tussen zijn behang plakken.🤨
 
Er is echt geen reden om al die overprijsde spullen te kopen, als je met de huidige in de markt verkrijgbare gear geen muziek kan maken, kan je beter stoppen en jezelf gewoon een collector gaan noemen.
 
Er is echt geen reden om al die overprijsde spullen te kopen, als je met de huidige in de markt verkrijgbare gear geen muziek kan maken, kan je beter stoppen en jezelf gewoon een collector gaan noemen.
Idd, we leven in de nieuwe (en grootste) golden age of synthesizers.
De markt is volgens mij nog nooit zo groot en levendig geweest, met remakes en nieuwe synths in alle vormen en maten.
Om muziek te maken totaal geen reden om deze "beleggingsobjecten" te kopen.

Maar wees eerlijk, er zijn natuurlijk genoeg mensen die weliswaar muziek maken, maar daarnaast ook verzamelaar zijn (me included) om wat voor reden dan ook.

De reden om oude synths te verzamelen is ook niet zo belangrijk, het is een feit dat ze ondertussen meegaan in de gekte van collectibles, zoals dat al lang bestaat bij oude strips, baseball cards, oude racewagens enz. Daar doen we jammer genoeg weinig aan. Er is genoeg leuks te verkrijgen waar je niet een lening voor af hoeft te sluiten...
 
Midi op een 808 kan zeker handig zijn, hoewel men tegelijk natuurlijk de echte 808 swing roemt...Dus het is ook maar hoe je het bekijkt. :)
 
Ik weet nog een periode dat er een site was uit belgie die had ladingen rolands, nog in het guldentijdperk zo midden/eind jaren 90.

Juno 60 was 250
Roland JP6 900
en een JP8 voor 1200 GULDENS

Toen had ik de poen niet, was nog dat ik met een Amiga1200 zat te kutten.
 
Als je een Jupiter 6 wil dan moet je een Jupiter 6 kopen.

Wil je muziek maken, dan is een Jupiter 6 niet nodig, behalve als je muziek wil maken met een Jupiter 6.

In dat geval zou ik een Jupiter 6 kopen. :okdan:

:D
Hey that's me :D
 
Ik weet nog een periode dat er een site was uit belgie die had ladingen rolands, nog in het guldentijdperk zo midden/eind jaren 90.

Juno 60 was 250
Roland JP6 900
en een JP8 voor 1200 GULDENS

Toen had ik de poen niet, was nog dat ik met een Amiga1200 zat te kutten.
Ja had ik toen maar 2 x een JP-8 gekocht ipv een yamaha A4000 sampler.
Maar ja, met een JP-8 kon ik geen Amen break samplen en vernachelen :dubbel:
 
@Vic hoe is het nog afgelopen met de JP-6, om maar weer eens terug on topic te komen :D
Mijn bod of tis te zeggen wat ik er voor over heb is onvoldoende.
Nu wil ik wel graag muziek maken met een JP6 maar we moeten eerlijk zijn, met 5000 ballen kan je heel veel analoog snoepgoed kopen de dag van vandaag.
We leven idd in een gouden tijdperk als het aankomt op het soort synths die me meest aanspreken (analoge poly's).

Mn huidige interesse ligt voornamelijk in bakken zoals polybrute, summit, Hydrasynth deluxe, Deepmind en zo nog wat bakken die iets vernieuwend brengen.

Ik kijk ook uit naar die cs80 en Solina kloon die Behringer zou brengen.

Mezelf kennende zal ik ze vroeg of laat allemaal hebben en houden
Maar heb wel een zelfbeperking van 4 stukken hardware per jaar.
 
5000 zou ik ook echt te veel vinden en 'm dus lekker voorbij laten gaan. Er komt er echt nog wel een keer 1 voorbij. En zeker, zo veel moois te koop nu.

Die max 4 per jaar moet ik ook maar eens instellen hier. Sowieso ramvol, dus heeft weinig zin om te gaan stapelen. Eerst maar weer eens wat tracks afmaken ;)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Back
Top