Stel; je moet helemaal opnieuw beginnen, waar geef je dan je budget aan uit?

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.800
Locatie
Velserbroek
Verstand komt met de jaren en in de tussentijd heb ik geld uitgegeven aan zaken die ik minder gebruik dan ik had verwacht. Andere zaken heb ik voor mijn gevoel (te) lang mee gewacht om in te investeren. Het is een soort briefje aan een jongere versie van mezelf geworden, maar wellicht interessant voor anderen om te lezen. Ik nodig iedereen uit om zijn eigen proces/verhaal in deze thread te delen :)

Ik heb de "hoofdstukken" op volgorde van belangrijkheid gezet:

1. Afluistering
1a. Akoestische behandeling van de ruimte. Als je de ambitie hebt om je creaties aan anderen te laten horen dan is het belangrijk dat het elders ook een beetje goed klinkt, en dat gaat alleen als je goed kunt horen wat je aan het doen bent. Zelf basstraps en broadband absorbers maken is goed te doen en voor een paar honderd euro heb je je hele ruimte redelijk behandeld.
1b. Room EQ. Ik heb Sonarworks gekocht maar er zijn tegenwoordig ook alternatieven. Hiermee kun je de laatste hobbels die je in je ruimte niet of niet eenvoudig kunt oplossen qua akoestiek toch nog iets beter krijgen.
1c. Monitors. Ik heb door de jaren heen 3 verschillende sets gehad. Ik heb ze tweedehands goed door kunnen verkopen beide keren dat ik wilde upgraden dus heb er weinig geld op toegelegd, en ik zou ook adviseren om niet te duur te beginnen. Een setje redelijke monitors van €400 in een behandelde ruimte geeft een beter resultaat dan een set van €1000 in een onbehandelde ruimte.
1d. Monitor statieven. Het is belangrijk dat je monitors ook op de juiste hoogte staan. Dit kan met een speciaal meubel maar als je dat niet hebt dan is een set statieven een goedkoop alternatief.
1e. Koptelefoon. Kan zeker een toevoeging zijn. Zelf heb ik 'm niet zo vaak meer op, maar als je met meer mensen in huis woont kan het essentieel zijn. Een goede half-open koptelefoon is voor studio gebruik het beste. Ik heb jaren terug voor een leuk prijsje een Sennheiser HD580i gekocht en die bevalt heel goed, heb in de tussentijd wel een keer de kussentjes moeten vervangen omdat die na verloop van tijd vergaan. Enige nadeel is dat er geen profiel voor is in SonarWorks. Mocht je geen mogelijkheid hebben om je ruimte goed te behandelen, investeer dan in een goede koptelefoon met EQ software.

2. Comfort
2a. Bureaustoel. Beknibbel hier niet op, je hebt maar één rug. Het hoeft niet meteen een Humanscale of Herman Miller te zijn, maar een stoel die je goed op je lichaam kunt instellen volgens de ARBO normen is echt aan te raden.
2b. Bureau / meubel. Maak het zo comfortabel mogelijk voor jezelf, een op hoogte instelbaar bureau is essentieel. Desnoods een onderstel van Ikea en een stevig tafelblad erop. Of als je handig bent: maak zelf een mooi bureau op de juiste hoogte waarbij je monitors ook meteen goed op hoogte staan.
2c. Sfeer. De muren netjes geschilderd, LED verlichting met kleurtjes, maak je ruimte een creatieve bubbel waar je graag verblijft en inspiratie krijgt.

3. DAW
3a. Een goede computer. Snel genoeg om je DAW software en plugins te draaien. Een laptop is soms te verkiezen boven een vaste PC, dan kun je je spullen nog eens ergens mee naartoe nemen. Als je een desktop zelf gaat bouwen vermijd dan waterkoeling; het geeft nauwelijks voordeel qua koelcapaciteit of geluidsproductie ten opzichte van goede luchtkoeling maar het geeft wel allerlei andere uitdagingen. Ik heb wel waterkoeling gedaan en heb er achteraf spijt van.
3b. Audio interface. Hiervan heb ik er door de jaren heen ook een aantal versleten. Sommige voor een redelijk bedrag kunnen doorverkopen, op anderen flink toegelegd. Ik heb nu een dikke RME interface en ben daar heel tevreden over, maar achteraf had de laatste upgrade niet per sé nodig geweest. Hiervoor had ik een Focusrite Scarlett waarmee ik ook goed uit de voeten kon. De RME is er alleen gekomen toen ik mijn hardware verzameling begon uit te breiden. Kies er wel 1 met een knop voor volume regeling, dat is echt super handig.
3c. MIDI interface. Ik heb nu een MioXL. Als je geen hardware verzameling hebt dan heb je echt geen extra MIDI interface nodig.
3d. DAW software. Kies iets wat bij je past. Later overstappen kan, maar geeft altijd weer even een leercurve. Ik ben ooit overgestapt van Trackers naar FL Studio en uiteindelijk naar Ableton Live. Achteraf had de overstap van FL Studio niet gehoeven (ik deed dit omdat ik meer professionaliteit wilde en zo ook makkelijker kon samenwerken met een maat die ook Live had, je raad het al: die samenwerking is nooit van de grond gekomen). FL Studio blijkt achteraf een net zo professioneel resultaat te kunnen leveren als Live en FL Studio is een stuk prettiger geprijsd. Echter heb ik zeker geen spijt van de overstap, Live past bij me.
3e. VST Mixing tools. De FabFilter mixing bundle is goud waard. Ik gebruik nu ook wel andere mixing plugins (omdat ik ze toch heb) maar als ik opnieuw zou moeten beginnen zou ik het enkel bij de Fabfilter plugins houden. Erg veel waar voor je geld. Wellicht nog een volume shaper plugin erbij om de sidechain te kunnen tunen; ik heb ShaperBox en die bevalt goed. Verder zijn er ook zat gratis tools die heel behoorlijk presteren.
3f. VST synths. Ik heb er best een paar, en zou het zeker met minder af kunnen. Ik gebruik vaak Sylenth1, Hive2, ANA2 en JP6K. Als ik er 1 zou moeten kiezen dan is dat Hive2; Sylenth heeft zijn nukken (effect sectie is beperkt, de galm is echt lelijk, aliassing is een ding), ANA2 heeft soms issues met automation in Live (Macro's automaten is een drama) en JP6K doet heel goed waar hij voor gemaakt is (SuperSaw geluiden) maar is vrij beperkt verder. Kick2 zou je ook als Synth kunnen beschouwen en die zou ik wel terug willen, je kicks tot in het detail kunnen bewerken is echt wel nice.

4. Hardware.
4a. Synths. Leuk om te hebben, leuk om naar te kijken en leuk om mee te spelen. Inspirerend misschien zelfs. Maar absoluut niet essentieel als je een paar goede VST synths hebt. Als je als beginner een hardware synth wilt hebben kies er dan 1 met een goed klavier. Misschien beter nog kies je een MIDI keyboard met wat control surface elementen waar je DAW ook wat mee kan. En als je dan toch hardware koopt, besteed er dan ook tijd aan om die bak echt te leren gebruiken tot zijn volledige capaciteit. Alleen maar een beetje presets afspelen is vrij zonde. Qua investering is iets analoogs beter dan iets digitaals; een volledig digitale synth is toch eigenlijk een computer verpakt in een control surface.
4b. MIDI control. Kies wat bij je past. Probeer dingen uit. Bij twijfel: koop niet. Ik heb een Ableton Push gekocht en gebruik het ding nu nauwelijks. Heb er inmiddels wel een plan voor maar zou hem niet nog eens kopen als ik opnieuw zou beginnen. Daarentegen zou ik best wel graag een control surface willen hebben om mijn softsynths mee te bedienen.
4c. Effecten. Begin er niet aan. Software effecten zijn net zo goed en soms zelfs veel beter. De prijsregio waarin hardware effecten "beter" klinken dan software is zo hoog dat je beter je geld eerst aan andere zaken kunt uitgeven. Ook tweedehands effectbakken "voor weinig" lekker laten voor wat ze zijn. Externe effecten integreren in een DAW setup geeft latency uitdagingen (latency x3 omdat het geluid uit de DAW naar het effect, dan weer de DAW in, en dan weer eruit naar je monitors moet).

5. Opleiding
Als je tegen de limieten van je kunnen aanloopt, en autodidactisch kom je ook even niet verder, schroom dan niet om geld uit te geven aan een cursus. Ik heb 2 jaar terug €1500 uitgegeven aan privé les om beter te leren mixen en heb daar voor mijn gevoel erg veel van opgestoken, heeft me echt over een horde heen geholpen waarna ik weer op eigen kracht verder kon met de leercurve.
 
Hou het kort omdat het poepsimpel is.
Belangrijkste voor mij:opleiding.Speelwijze,oefeningen.
Ken je instrumenten.
Minimaliseer,met weinig bereik je meer dan met veel rommel die je veel tijd gaat kosten om het te leren.
Het moet niet veel kosten.Een iPhone is tegenwoordig al genoeg.
Heb ik al gezegd education?
 
Verstand komt met de jaren en in de tussentijd heb ik geld uitgegeven aan zaken die ik minder gebruik dan ik had verwacht. Andere zaken heb ik voor mijn gevoel (te) lang mee gewacht om in te investeren. Het is een soort briefje aan een jongere versie van mezelf geworden, maar wellicht interessant voor anderen om te lezen. Ik nodig iedereen uit om zijn eigen proces/verhaal in deze thread te delen :)

Goed en leerzaam verhaal, dank je!
 
Goed doordacht en goed opgeschreven.
In mijn geval zal 't een hele andere set van afwegingen zijn. Ik heb geen ambities om veel afgeronde producties te maken, maar ben muzikant/pianist die graag synths gebruikt.
1. Beluisteren doe ik meestal met hoofdtelefoon. Deels omdat ik niet 1 vaste plek heb voor alles, maar ook omdat ik de rest van 't gezin niet te vaak tot last wil zijn.
2. Toetsen spelen doe ik 't liefst op een kruk of "actieve" stoel om de goede hoogte. Ik heb eigenlijk twee soorten set-ups: (1) digitale piano + wat synth/hammond modules die altijd blijft staan, en (2) losse synths die ik overal en nergens kan bespelen. Headphone out en batterijen zijn dus pluspunten wat mij betreft.
3. DAW gebruik weinig. Neem op in hardware of iOS. Heb ook veel iOS instrumenten, omdat het zo laagdrempelig is, maar ik gebruik er slechts een paar.
4. Hardware: liefst zo min mogelijk. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Maar qua synths zit er zo verschrikkelijk veel overlap tussen de sounds die je ermee kan produceren, dat ik denk "aan 1 goede polysynth die je onder de knie hebt heb je genoeg". Als ik luister naar de synthforum-contest-inzendingen, dan is het toch vrij lastig te horen of de producties op een synth van 5000 euro of 300 euro zijn gemaakt... Desondanks zit ik zelf op 2 analoge monosynths en twee VA's. Plus piano, orgel, melodica, groovebox... Het blijft leuk speelgoed, een soort hobby die losstaat van muziek maken.
5. Opleiding: het allerbelangrijkste en geeft ook het meeste voldoening. Instrument bespelen en beter worden is voor mij ook 10x leuker dan knopjes bedienen in een DAW / effect / instrument.
 
Grappig, ik kom tot een heel ander lijstje... als ik het helemaal opnieuw zou doen dan komt in elk geval een computer op de laatste plaats, en het liefst doe ik het helemaal zonder.
Ik ben zo iemand die nooit een nummer maakt, maar puur voor mijn eigen lol live aan het jammen / improviseren is, en dat doe ik het liefst met hardware synths, sequencers en effecten.

1) Ik zou in elk geval niet snel meer investeren in devices met te kleine en te dicht op elkaar staande knoppen -- I'm looking at you, Roland SE-02 -- en eerder iets kopen wat beter bij vliegensvlug handwerk past
2) Niet iedere keer een nieuw mengtafel kopen met steeds een paar extra kanalen, maar gelijk groot aanpakken (mijn 30 kanaals tafel zit op 1 stereokanaal na alweer vol...)
3) Makkelijker afstand (durven) doen van gear wat je minder gebruikt. Ubercool zo'n vocoder, maar hoe vaak gebruik ik dat nou... En die Roland MC-909 die hier een halve meter tafeloppervlak bezet houdt staat alleen maar mooi te wezen maar is al ruim 2 jaar niet meer gebruikt...
4) Geef iets meer geld uit aan goede kabels, ipv goedkope zooi waarvan 10% uit de verpakking niet lekker werkt
 
Buro, monitors (HS8's), stoel, rack voor DAW machine.
goede dac, headphones hd25, aantal preamps, mics (sm57, MD421, Me64, AKGC4000, SM87A), drumkit, gitaar, Korg Prologue en BH pro one.
Gitaar/bass cabinet en een goede eq
 
Note to myself mocht ik herboren worden

-geen goedkope brol
-zoveel mogelijk mint 2ehands
-verkoop die sl1200's en rodec niet
-koop zo min mogelijk moderne synths
-zo snel mogelijk die windows er uit
-leven is te kort om al die 19 inch shit te leren kennen, laat staan manuals te lezen
-koop duur in, liefst 10 jaar geleden, wat nu totaal onbetaalbaar is
-fuck the rules nog veel harder dan je al deed, als 't goed klinkt voor mij, klaar mee, wat maakt t uit dat niemand t goed vindt als ik t goed vind, geld schuift t toch niet
-zoveel verdienen als DJ ga je niet meer doen met synths ever
-hoe dieper diven in menu's hoe minder je 't gaat aanzetten
-preset loze synths = win
-Display loze synths = win
-synths zonder toetsencombi's = win
-geen daw updates doen en vst's totaal links laten liggen, eindeloze money pits, je gebruikt t toch niet
-als de alpha merken je niet overtuigen die je hebt, verkoop ze DIRECT terug, tenzij ze MOOG heten: want geld verlies hoe langer je ze houdt.
-keep it fucking simple

=> geluk is: 5 jaar later je track herluisteren met n smile op 't gezicht 'hoe deed ik dit' ookal luistert er geen kat naar. Instant happiness.
 
Belangrijkste voor mij:opleiding.Speelwijze,oefeningen.
Daar ben ik het totaal mee oneens, haha 😁

Voor mij staat plezier met stip 1. Koop iets waar je blij van wordt. Ik begon destijds met een Groovebox en toen ging het vlammetje branden. Kennis is niet onbelangrijk, maar ga eerst lekker klooien.

Als geld en ruimte geen rol speelde zou ik zo beginnen:

1. Dikke pc met een fijne DAW.
2. Setje monitoren.
3. Een midi-keyboard.
4. Iets om lekker mee te prutsen en aan knopjes te draaien. Roland heeft leuk spul.

Dan merk ik snel genoeg wat ik mis 👍

P.S. Nog iets, dat me vaker opvalt op het forum, ver daarbuiten en ook bij mezelf. Wat zit iedereen toch vaak enorm in zijn hoofd! Alles doordenken, voors en tegen afwegen, nog meer studeren. Zeker bij creatieve dingen zou ik beginnen met creatief zijn. Kwak die klodder verf op het doek. Zwaai je armen en benen, ook al kun je niet dansen. Of pruts wat met een synth. Wat maakt het uit? Zo zijn de mooiste dingen ontstaan.
 
Note to myself mocht ik herboren worden

-koop zo min mogelijk moderne synths

-geen daw updates doen en vst's totaal links laten liggen, eindeloze money pits, je gebruikt t toch niet
Dat ga je verliezen man.
Juist de nieuwe technologie maakt muziek maken interessant en goedkoper.
Vst's zijn niet meer weg te denken in mijn setup en muziekwereld.Alleen hoeveel plaats en ruimte een vst kan winnen.Softsynths kunnen gemakkelijk de kwaliteit van een hardware aan these days.
Alleen ik beperk me in een paar softsynths.
 
lijstje is goed, zou in mijn geval zeggen juist minder software en liever een paar goede hardware units.
koop een daw en leer eerst de meegeleverde plugs binnenste buiten
en koop alleen hw waar sw duidelijk achter blijft
 
[..] Vst's zijn niet meer weg te denken in mijn setup en muziekwereld.Alleen hoeveel plaats en ruimte een vst kan winnen [..]
Dat begrijp ik niet. Stel, je hebt 4, 5 softsynths die je wil gebruiken. Hoe bedien je die alle 4 met maar één of twee controllers? Laat staan (live) sequencen?
 
zoveel verdienen als DJ ga je niet meer doen met synths ever
Ja. Dat blijft me toch zo verbazen altijd. Hoe kan het nou dat iemand die de plaatjes draait meer verdient dan de creatieveling die ze maakt?
"The music is only as good as the DJ who plays it". Nooit begrepen dat idee.


On topic: als ik nu weer opnieuw zou beginnen zou ik:
1. (met stip) De deuren open gooien! Contact zoeken met anderen met dezelfde hobby. Ik dacht altijd dat dat wel vanzelf zou komen als mn muziek een bepaald punt zou bereiken. Naïef natuurlijk, daar moet je echt actief naar op zoek. Ook al werk je nog zo graag alleen, het is goed om muziek te laten horen, uit te wisselen, soms ff samen bezig te zijn. Alles komt dan in stroomversnelling
2. Niet wachten tot je denkt dat je muziek goed genoeg is, maar al eerder dingen laten horen om te leren van de feedback
2. niet teveel nadenken over hoe alles professioneler kan. Less=more, uit beperking komt creativiteit
3. goede afluistering is wel echt belangrijk
4. lekker bij mn favoriete DAW blijven. Daar eerst maar eens zoveel mogelijk muziek uit halen

Als ik dit zelf zo teruglees denk ik: volgens mij is het tijd om vandaag opnieuw te beginnen en mn eigen raad op te volgen:D
 
Aan de "ik in het verleden":

4. Hardware

4a. Synths
Begin met een leukje: Behringer kloon v/e MiniMoog, Arturia Microbrite, Korg Monologue of iets dergelijks. Leuk voor het noodlen op de bank met de synth op schoot. Ga daarna direct over op modulair middels de kant en klare Cre8Audio NiftyBundle. Die is 265 Euro inclusief MiDi (!), power supply en modules om mee te beginnen. Waarom? Een nieuwe synth bevat meestal maar 1 enkele functionaliteit, filter o.i.d. waar je geïnteresseerd in bent. Om daar minimaal 300 Euro voor neer te leggen is zonde v/h geld omdat een modulaire module van ong. 100 Euro tegenwoordig hetzelfde doet. Verder zit je dan opgescheept met een synth waar je een gebruiksaanwijzing voor moet lezen iedere keer als je 'm wilt gebruiken voor dat ene ding (lees: om het half jaar als je bent vergeten hoe 'ie werkt). En het apparaat neemt ruimte in beslag waardoor je 'm nooit op je werktafel hebt staan, achter uit de kast moet halen en aan moet sluiten (heb je geen zin in). VST's zijn vaak gratis maar takke-ingewikkeld omdat software-knoppen en schuiven goedkoop zijn.

Koop een classic drumcomputer/remake: Korg ER-1, Behringer kloon v/d 808 of 606 (programmeert lekker makkelijk), Volca Sample (breakbeats!) als begeleiding want een metronoom deprimeert.

4b. Effecten
Ontiegelijk leuk en vaak nog goedkoop ook! Koop een classic bucket brigade delay (BBD) van 20 Euro (link) en spacen met die hap! Verder is de "truc" van Jean Michel Jarre de Small Stone Phaser van Electro Harmonix. Gek genoeg ook een v/d goedkoopste effect pedaaltjes (67 Euro van Electro Harmonix zelf, of 33 Euro voor de VP1 Vintage Phaser kloon van Behringer). Beter nog: zorg dat je er vroeg bij bent en koop de befaamde digitale Zoom multi stomp pedal MS-70 CDR zolang 'ie nog te koop is (110 Euro link Thomann). Zitten die effecten ook op. Delete alle zooi die je niet nodig hebt op die Zoom met de (illegale) software 'Zoom Effect Mananger 1.1.1' (link 1, link 2) anders is het een onnavolgbare berg aan effecten die allemaal hetzelfde zijn.

3. DAW

Niet doen. Is on-inspirerend. Vergt een paar weken aan inwerken/inlezen. Na een maand ben je echter vergeten hoe werkte wat jij gebruiken wilt. Een DAW is een onbegrijpelijk on-intuïtief stuk puin van software dat nog geen 10 Euro waard is, laat staan de schandalige bedragen die sommigen er voor durven te vragen. Gebruik het aloude onderschatte maar briljante Audacity: multi-track (zoals in de jaren '70), intuïtief en veel effecten (zoals reverb, flanger etc.) mogelijk. Neem effe snel snel een paar multi tracks op met een portable Tascam Pocket Studio (de DP-004 tweedehands, de DP-006 is te duur voor wat 'ie kan). Bewerk de (multi-)tracks vervolgens in Audacity. Heb je geen racemonster v/e computer voor nodig: hou het leuk. Wil je per se aan de DAW: probeer Reaper eens: is er voor elk platform, vrijwel gratis en zeer uitgebreid (heeft ook mooie skins zodat het er niet zo goedkoop en on-inspirerend uitziet als Ableton Live).


Ten slotte: probeer geen semi-professional te zijn. Hou het leuk. Confucius zei: "Hij die gelukkig wil worden stelt zijn verwachtingspatroon naar beneden bij.". Ga lekker noodlen, neem soms iets op, en zoals Koot & Bie in het Simplisties Verbond zeiden: "Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.". Trek je niets aan van hobbyisten die vinden dat alles peperduur, moeilijk en in een aparte werkruimte moet. Neem je synth ook eens mee naar die kennis die gitaar speelt en ga jammen.
 
Laatst gewijzigd:
1. Als ik nu zou beginnen zou ik al vroeg een audio interface gekocht hebben. dat gedoe met latency, asio4all, geen mic ingangen hebben, geen sends/returns en midi niet meer via een crappy usb midi interface hadden veel frustatie gescheeld.
2. Ook had ik achteraf beter even kunnen wachten en een ableton push kunnen kopen ipv een MC-808 tweedehands. begrijp me niet verkeerd: het is een fijne groovebox waar ik al haast 10 jaar plezier uithaal (en USB controllers waren toen echt nog niet wat ze nu zijn, het enige wat in mijn prijsklasse beschikbaar was is de behringer BCF2000/BCR2000).
3. file management. Ik wou dat "Eis-T from the past" z'n samples, projecten en presents in goede mappen had opgeslagen. nu raak ik geregeld dingen kwijt of ben ik lang aan het zoeken in een oerwoud aan bestanden en mappen. een heldere structuur was handig geweest.
4. ja dus ook die bureaustoel. zeker met dat thuiswerken van nu echt onmisbaar. ben heel blij dat ik nu een goeie heb en baal dat ik dat niet eerder gedaan heb. had veel klachten gescheeld!
 
On topic: als ik nu weer opnieuw zou beginnen zou ik:
En beter leren tellen: 1, 2, 2, 3, 4 😁
Aan de "ik in het verleden": Een DAW is een onbegrijpelijk on-intuïtief stuk puin van software.
Het getuigt van zelfkennis, haha. Maar ik ben het totaal niet met je eens 😉
 
Afluistering; een set goede monitors op statieven, een goede headphone en een interface zijn voor mij essentiële tools om muziek te maken.
Ik heb aan de achterkant de muur bekleed met polystyreen en noppenschuim en verder heb ik wat stoffering zoals een kleed ed.

Comfort; een goede desk en dito stoel heb ik wel nodig in ieder geval en wat verlichting voor in de avonduren.

Daw; da's voor mij belangrijk maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die graag op andere manieren hun muziek opnemen.
Voor mij is het niet alleen het opnemen maar ook de vele plugins hebben zo hun voordelen (m4l)
Ik heb nog Studio One 4 maar eigenlijk gebruik ik die vrijwel niet meer, Ableton vind ik handiger.
Audacity gebruikte ik wat jaren terug en het is goede software maar heeft wel zo z'n beperkingen en moet je vaak op zoek naar extra plugins.
Een goede pc hoort daar ook bij, ik hoef niet het allernieuwste omdat ik hobbymuzikant ben maar ik draai met W10 met een i7 processor, passief gekoeld.
Ik heb tot een jaar terug met een 17 inch laptop gedraaid maar Ableton is dan wel een beetje priegelig dus toen toch maar een pc met een 23 inch scherm.

Hardware; daar heb ik teveel van want de helft komt bijna nooit van de plank, ik heb wat dingen al 'ns te koop gezet.
Ik heb nu een soort van vaste setup met een DM 6, Grey Meanie, Blofeld, Neutron, Boog, Minibrute 2S met een rackbrute eraan vast en hooguit komt er nog een VCS3 van Uli bij.
Ben sinds een tijdje bezig met die rackbrute met een paar modules erin maar twijfel of ik ermee verder ga.
Software; ik heb teveel plugins/vst's en als ik nu opnieuw zou beginnen dan is Pigments, Hybrid, Xpand, VCV 2 en Polykobol denk ik genoeg.
Midi, gewoon een keystep en een Beat step pro en een Launchcontrol XL specifiek voor aansturing van software en Ableton en ik heb nog een APC 25 keys en als reserve een Novation SL25 en ook nog een Novation Impulse maar die staat te koop want die wordt nooit gebruikt.
FX; ik heb verschillende delays en reverbs en een Boss space echo.

In ieder geval zou ik als ik opnieuw zou beginnen minder uitgeven dan ik tot nu toe heb gedaan.
 
Een degelijke pc, class-compliant audio interface, monitor speakers, midi controller en een goede soldeer-bout.

Al de rest is gratis of komt vanzelf wel.
 
Back
Top