Granular Synths/Effects - Granulaire Synthese in Software

Welke domeinen?

aangezien dit dan éen van bekende uitwijdingen wordt; ga ik het simpel houden, de domeinen; poëzie, filosofie, muziek, video.

en aangezien b.v. mijn poëzie, éen van de meest vreemde soort is, niet te zeggen uniek (niet alleen mijn oordeel..), wordt dit een jarenlang projekt om te krijgen wat ik wil, wat dat ook moge zijn.

granular bindt ze nu samen, en is natuurlik niet, of natuurlik niet, niet de enige synthese die ik ga gebruiken, maar aangezien mijn poëzie, als een soort van granular poetry kan worden gezien, met heel wat eigenschappen die het binnen het muzikale domein niet heeft, krijgen de woorden in mijn poëzie wél andere eigenschappen. het is ander materiaal. vanzelfsprekend. al is mijn werk altijd zeer ritmisch, heeft ook muzikale bronnen, eigenzinnig geïnkorpereerd. het ritme is ook zeer eigenzinnig, zeer strak, ik schrijf zéer precies...

goed binnen de poëzie, ik heb daar geen last van bescheidenheid, ben ik een meester, en heb wel een reputatie, louter onder de dichters, tot nu toe.
in de andere domeinen, vooral in de muziek ben ik nog immer een zéer enthousiaste leerling, die toch, wellicht enige vorm beheersing heeft over het materiaal, dat er al een eigenheid aan het ontstaan is.
video, sja, geen leerling, geen meester. filosofie, ooit bijna meester... en in wezen dat talent nooit verloren...

ga ik toch uitwijden, het Grote Werk, een zoektocht, veel eksperimenteren, veel lol, en veel frustratie, en koncentratie en precisie.

maar granular, heeft het enorme boost gegeven hoe ik verder moet.


ik ben helemaal weg van Grain in Reason. Super goed ontworpen interface, en klinkt bij vlagen belachelijk goed.
Staat in mijn plugin top 3.

Grain! jazeker! erg, erg goed, fijne interface (en mooie integratie met panaroma p1), is gewoon belachelijk goed, zou ik zeggen.
 
een goed overzicht houden, hier, met wat alles wat ik nog heb gevonden, niet allemaal gekocht natuurlijk;

  • Unfiltered Audio Silo (*), is een behoorlik goede granular processor/effekt, met wat ekstra's. top ding! VST
  • Dillon Bastan Pathways (*), niet geheel granular, spectogram, kan ook FFT-'grain' (ik moet daar eens de juiste term voor vinden) en normale grain. instrument. M4L.
  • Dillon Bastan Samsara (*), effekt, maar kan ook samples laden (dacht ik), max. 32 grain'streams', per grain in te stellen, size, positie, etc. etc. wat m erg bizonder maakt. M4L.

wat andere, die granular kunnen, of vrij goed, maar dat meer als basis, of in een andere workflow opnemen;

  • Rob Papen Vecto (*) de nieuwe versie, met MPE, de samples (alleen ingebouwde), kunnen nu ook in een granular mode gezet worden. VS
  • Madrona Labs Kaivo (*) kan 4 samples (met XY, dus playheads door alle samples heen) granular afspelen, het is een physical modelling synth, maar zoals met alle physical modelling synths, of beter in het bizonder als Plasmonic en MSoundFactory en nu vergeet ik er 1.. kun je hier, binnen dat domein, veel meer. Kaivo versie 2 komt er aan, die een uitgebreidere physical modelling zal hebben. ook MPE overigens (nu al..). VST.

andere noemenswaardige;
  • Grainscanner, een M4L device. schijnbaar een erg goede.
  • Grainscape (dus niet Grainspace), een M4L device en standalone, met 4 grainstreams
  • Ribs, gratis, een andere benadering en gratis. via Pluginboutique b.v. nog niet uitgeprobeerd, lijkt me weer een heel interessante benadering.

weet niet of ik dit hier al gemeld heb uiteindelik heb ik Crusher-X, toch gekocht, o wel gemeld... daarom weinig meer gekocht daarna, of veel minder...

(*) betekent aangeschaft.

Voltage Modular heeft een mooie granular processor; Almanacs. en de kans is groot dat er nog 1 of 2 granular sources/processors bij komen.


volgens mij vergeet nog een hele lijst, veel granulars. alleen maar mooi...
 
leuke thread!

ik gebruik granular synths al jaren, met name om mijn eigen samples mee te maken die ik dan gebruik in mijn synths (resampling). Soms gebruik ik granular ook gewoon als granular synth.

Hieronder een lijst van die nog niet genoemd zijn en ik zelf erg goed vind en vaak gebruik:
- Quanta (aanrader)
- NI Form
- Omnisphere 2

dan heb je ook nog:
- Granite
- Palindrome
- Polygas

Als effect is het ook beschikbaar, voor granular effects:
- Portal


Mijn meest gebruikte granular synths zijn:
- Quanta
- Grain scanner
- Pigments 3
- NI Form
- Omnisphere 2
- Granulator 2

die hebben allemaal hun eigen insteek en sound karakter dus kun je perfect naast elkaar gebruiken.
 
leuke thread!

ik gebruik granular synths al jaren, met name om mijn eigen samples mee te maken die ik dan gebruik in mijn synths (resampling). Soms gebruik ik granular ook gewoon als granular synth.

Hieronder een lijst van die nog niet genoemd zijn en ik zelf erg goed vind en vaak gebruik:
- Quanta (aanrader)
- NI Form
- Omnisphere 2

dan heb je ook nog:
- Granite
- Palindrome
- Polygas

Als effect is het ook beschikbaar, voor granular effects:
- Portal


Mijn meest gebruikte granular synths zijn:
- Quanta
- Grain scanner
- Pigments 3
- NI Form
- Omnisphere 2
- Granulator 2

die hebben allemaal hun eigen insteek en sound karakter dus kun je perfect naast elkaar gebruiken.

NI Form is inderdaad nog niet genoemd, Quanta wel..
Omisphere 2 niet, ik weet dat ie veel kan, was vergeten of wist gewoon niet dat ie t kon

Polygas, die vergeet ik steeds. nooit geprobeerd.

granular synths/processors/devices/effects zijn op veel wijzen te gebruiken, inderdaad om er eigen samples van te maken.

Granulator 2 heb ik amper gebruikt, terwijl ik de mogelikheden wél ken.

Palindrome is een juweeltje, granular based, voor andere doeleinden, blijft wel granular natuurlik...

NI form, is een machtig ding, nog te weinig gebruikt.

Quanta, in een impuls gekocht, eerst dacht sja, maar na meer MPE patches, want ik gebruik m het liefst MPE, merk ik de kracht van dat ding.

Pigments 3, sja, pfiew. wat een ding.

Grain Scanner heb ik niet, zoals al ergens anders vermeld. wellicht vanwege te veel overlap met wat ik al heb. kan de bizondere benadering, of zoals je zegt soud character, over het hoofd hebben gezien.
goed, ik heb al een rijtje...

mooi rijtje. heb je voorbeelden?

dit is een het laatste eksperiment; een recording gemaakt in Voltage Modular, ge-importeerd in bitwig studio, 3 granulars, 2 X Silo en 2 X Crusher-x graven uit de recording, als sends, andere geluiden eruit. het zal nog uitgebreid worden. of ga varianten maken met andere recordings..

éen van de vele toepassingen;




(en de originele recording; zodat je kunt horen wat er allemaal uit kan worden gehaald, en zoals al gezegd ga ik dit nog uitbreiden, of parts maken, met andere granulars, of andere settings, overigens pathes from scratch, evenals de recording uit VM, wel een kurieuze, en met een serieuze DC offset...



)
 
NI Form is inderdaad nog niet genoemd, Quanta wel..
Omisphere 2 niet, ik weet dat ie veel kan, was vergeten of wist gewoon niet dat ie t kon

Polygas, die vergeet ik steeds. nooit geprobeerd.

granular synths/processors/devices/effects zijn op veel wijzen te gebruiken, inderdaad om er eigen samples van te maken.

Granulator 2 heb ik amper gebruikt, terwijl ik de mogelikheden wél ken.

Palindrome is een juweeltje, granular based, voor andere doeleinden, blijft wel granular natuurlik...

NI form, is een machtig ding, nog te weinig gebruikt.

Quanta, in een impuls gekocht, eerst dacht sja, maar na meer MPE patches, want ik gebruik m het liefst MPE, merk ik de kracht van dat ding.

Pigments 3, sja, pfiew. wat een ding.

Grain Scanner heb ik niet, zoals al ergens anders vermeld. wellicht vanwege te veel overlap met wat ik al heb. kan de bizondere benadering, of zoals je zegt soud character, over het hoofd hebben gezien.
goed, ik heb al een rijtje...

mooi rijtje. heb je voorbeelden?
ik heb zo niet direct voorbeelden bij de hand, maar ik ben het wel met je eens hoor, op een gegeven moment heb je het hele scala aan granular wel gedekt met je verschillende synths. Grain scanner is niet echt nodig dan, die heeft eigenlijk alleen als extra dat die layers kan doen (dus hoe meer layers hoe meer granular synths er tegelijk lopen).

Wat ik echt nu het meest gebruik is pigments 3, die is echt modern en super uitgebreid kwa mogelijkheden en klinkt ook nog eens heel erg goed. NI Form is in sommige gevallen ook wel handig, maar is wel een hele aparte plugin. Omnisphere is het meest standaard, daar doet die granular precies wat je verwacht, wel heb je natuurlijk al die extra omnisphere mogelijkheden erover heen plus natuurlijk dat innerspace effect van omnisphere.

Er staan mooie songs op die sound cloud van jou, behoorlijk experimenteel naar mijn gevoel maar het is een mooi gebruik van granular.
Ik zelf gebruik het compleet anders en ga meer richting de speelbare sound scapes, maar dat is het mooie van granular, het kan allemaal :halleluja
 
Ohh ja hoe kon ik het vergeten , het ultieme environment voor granulair allerhande ( en nog veel meer ) , spijtig (nog ) geen 64 bit versie
Het almachtige audio mulch

Edit : de grain cloud is enkel primary , dat wil zeggen als je op de module klikt dat je geen toegang hebt tot de onderliggende code ( black box code ) omdat deze hardcoded is in de primary modules .
De primary code is oud en dateerdvan reaktor 3.0 ( 2001) , vandaar dat de nieuwe (core based ) granulair samplers stukken beter zijn , je hebt toegang tot de code ( mits je dat interesseert ) en ze klinken gewoon vele malen beter dan de standaard primary modules

ik zit tegenwoordig té vaak naar Plogue Bidule te kijken, vanwege zijn spectrale mogelikheden, die me zeer uitgebreid lijken, kon nu eindelik een demo downloaden

heeft ook granular mogelikheden. pas een dag geleden gedownload, maar je kunt inderdaad met bins spelen, zelfs FFT/iFFT, en andere aardigheden....

lijkt me voor mij een soort van tussenweg tussen SuperCollider, of PureData (waarop bidule is gebaseerd) of MAX, met toch aardig wat mogelikheden.

de aanschaf is voor later, ik wil zo min mogelik kopen, maar was benieuwd naar je mening over Bidule.

dan nog wat aanraders, wellicht al gemeld?

Pathways (*), of Iota (*), van dillon bastan, alleen M4L, niet granular, of een soort van crossover tussen spectral/granular. en dat met een aantal build in devices van Live 11 Suite.

en o ja, de Samsara (*), een granular effekt, met 36 (dacht, max) grainstreams, met ieder hun eigen parameters.. ook van dillon bastan.

het is het even waard om te kijken waar zijn M4L devices het goedkoopst zijn, gumroad/isotonik/ableton. Iota dacht bv, het gooedkoopst bij ableton, b.v.

ook Spectrum Effects V2 (*) van Amazing Noises, ook erg goed.

en voor een soort van transformerende spectral eq, gratis, even zoeken....


erg nice!! heb je die nieuwe SPCTRL EQ van TONSTRUM niet nodig, of als je Melda Plugins hebt, en zeker MXXX, dan is ie gewoon na te maken (leuk van Melda plugins, het namaken van andere plugins.. wat ze kunnen). of GRM Toools, die wel bizonder spul heeft, maar prijzig.

kleine beschrijving van deze laatste: "nteresting Effect based on an FFT Filterbank. It allows you to draw in your own Spectrums or to have them being randomized in a defined range and density. Also you can retrigger a new randomized Spectrum automatically and have them slide into each other. Finally you can save 6 different Presets and morph between them using the slider on the left."

met al die M4L devices, waarvan de meeste ook in Live 10 Suite werken, maar de ekstra devices in Live 11 Suite en de MPE mogelikheden en de andere (...) mogelikheden, maken voor Live 11 Suite, een groot experimentele playground.

en een gratis VST granular effekt, die, nog in ontwikkeling, maar zeker veel geeft, nog niet uitgeprobeerd, anders kom ik om in leren van allerlei zaken, al heeft deze ook de usual suspects in zich, en bizonder: grainstreams... (en wellicht zal er nog een zeer bezondere grainstream gebaseerde soft module komen, hush hush, nou ja, idee gepitcht, wie weet komt ie er..).


beetje het overzicht verloren wat ik hier al heb geplaatst ( en (*) betekent heb ik aangeschaft, zo klopt b.v. de begin post niet meer, Crusher-X aangeschaft, b.v. en veel M4L devices... en ander leuk spul).

dus wanneer ik herhaal, ach, dat is mijn TradeMark, hee!!

EDIT: er is een grote tendens naar granular + spectral, lijkt het, of is dat mijn focus?? nog niet overvol die markt, integendeel, maar er is genoeg.

daarom deze thread ook voor Spectral (en andere treatments).
 
Ohh ja hoe kon ik het vergeten , het ultieme environment voor granulair allerhande ( en nog veel meer ) , spijtig (nog ) geen 64 bit versie
Het almachtige audio mulch

Lees nu deze post omdat @vink 'm vandaag aanhaalt. Heb met een oude versie 'ns zitten spelen, het zal misschien nog geen 15 jaar geleden zijn, maar komt in de buurt. Mooi stukje software, maar niet iets voor een "lichte" computer, dacht ik. Zie nu dat de jongste versie van 2016 is, beetje jammer, als het al zo lang geleden is kun je je afvragen of er ooit nog een nieuwe versie komt.
 
(en andere treatments).

Diep in een la ligt papierwerk met wat ideeën voor zoiets, al een hele tijd geleden bedacht. Lijkt een beetje op granular, maar is toch anders. Zal toch 'ns de moed moeten verzamelen om in elk geval een demootje te programmeren. Voor Windows hoogstwaarschijnlijk, dat is de kortste klap, maar als het lukt ook voor Android.
 
Lees nu deze post omdat @vink 'm vandaag aanhaalt. Heb met een oude versie 'ns zitten spelen, het zal misschien nog geen 15 jaar geleden zijn, maar komt in de buurt. Mooi stukje software, maar niet iets voor een "lichte" computer, dacht ik. Zie nu dat de jongste versie van 2016 is, beetje jammer, als het al zo lang geleden is kun je je afvragen of er ooit nog een nieuwe versie komt.

ja lijkt niet meer echt te worden onderhouden, en zeer prijzig. daarom zie ik Plogue Bidule wel als een optie, al gaat de ontwikkeling ook niet zo snel, of ik zie het verkeerd...
moet er mee wachten om het aan te schaffen, eerst sparen. (en Madrona Labs Sumu komt, en gisteren Virta gekocht, dus genoeg om mee te werken, en de demo versie, is al bruikbaar van Bidule...).

Diep in een la ligt papierwerk met wat ideeën voor zoiets, al een hele tijd geleden bedacht. Lijkt een beetje op granular, maar is toch anders. Zal toch 'ns de moed moeten verzamelen om in elk geval een demootje te programmeren. Voor Windows hoogstwaarschijnlijk, dat is de kortste klap, maar als het lukt ook voor Android.

ow erg benieuwd!!!! want to know more....... wellicht als soft module voor VCV? of zelfs.. Voltage Modular (maar da is java, met hun eigen 'implementatie', of beter framework..).

nou ja, zeer benieuwd....
 
wellicht als soft module voor VCV? of zelfs.. Voltage Modular

Zover had ik er nog niet over nagedacht. :D Eerst een demo dat het laat horen. Als anderen er iets in zien zou ik er geen bezwaar tegen hebben om een beschrijving en code vrij te geven zodat iedereen het kan gebruiken in een implementatie naar keuze. Persoonlijk zou ik het graag op Android willen, om waar je ook bent wat te kunnen spelen met geluiden en het ontdekken van nieuwe klanken. Die je naderhand kunt overzetten naar je DAW om verder te gebruiken.
 
Zover had ik er nog niet over nagedacht. :D Eerst een demo dat het laat horen. Als anderen er iets in zien zou ik er geen bezwaar tegen hebben om een beschrijving en code vrij te geven zodat iedereen het kan gebruiken in een implementatie naar keuze. Persoonlijk zou ik het graag op Android willen, om waar je ook bent wat te kunnen spelen met geluiden en het ontdekken van nieuwe klanken. Die je naderhand kunt overzetten naar je DAW om verder te gebruiken.

ja, stap voor stap... VM is closed source, he. in wezen. er zitten ook open source modules in.. of beter, gebaseerd op open source, en geport, en gratis aangeboden (een verrekte bizondere bundel, overigens...).

ik heb de stap eigenlik nooit echt gemaakt, met android wat te spelen, hoe heten ze ook weer, de russen, die de ANS (ook voor windows) hebben nagebouwd, hebben mooi spul voor android.

er hangt hier een developer voor VM rond.... (niet ik, natuurlik), een developer van een reeks modules. die aardig richting spectraal gaan, een 2tal, en andere die bizondere eigenschappen hebben.

goed. ik gebruik VM veel, al lijkt het een beperkt systeem, en als developer moet je door veel loop holes, ik krijg er krachtige dingen uit.

ik wacht gewoon geduldig, ahum, op de demo.
 
ik wacht gewoon geduldig, ahum, op de demo.

Alles wat met hobby te maken heeft gaat bij mij niet echt snel... of zeg maar, gewoon langzaam. ;) De contest hier op het forum komt er ook aan, en heb wat stukjes en flarden waar ik mee aan de gang wil om mee te kunnen doen. Wat betreft een demo, kom ik weer een beetje erin qua programmeren, dan zal het wel lukken. Het is wel een hele tijd geleden dat ik iets van code heb geschreven, het zal eerst een beetje onwennig zijn.
 
Alles wat met hobby te maken heeft gaat bij mij niet echt snel... of zeg maar, gewoon langzaam. ;) De contest hier op het forum komt er ook aan, en heb wat stukjes en flarden waar ik mee aan de gang wil om mee te kunnen doen. Wat betreft een demo, kom ik weer een beetje erin qua programmeren, dan zal het wel lukken. Het is wel een hele tijd geleden dat ik iets van code heb geschreven, het zal eerst een beetje onwennig zijn.

zéer herkenbaar... tegen de tijd in, noem ik het maar, dan heeft nog een soort van ... klank ....
ik heb ook geprobeerd om kode, zoals je het noemt, in mijn geval was het Java, voor Voltage Modular, op te pakken.
maar voor mij is het zéer lang geleden, en DSP is voor mijn onontgonnen terrein....
ik pikte het wel snel op, maar goed, VMD (Voltage Modular Developer(???)), is ook niet de fijnste editor... overzicht wil ik!

maar liet het toch varen, veel te veel leren, terwijl ik gewoon muziek wil maken (en schrijven en lezen, en sja, andere dingen).. en heb gewoon een developer er mee opgezadeld.... met de module die ik mijn gedachte had. of ie er komt, kans is er zeker. want ook een aantal 'problemen', daar is al een oplossing voor, via een andere module, waarmee ik me alleen bemoei, of dingen werken of niet...

het is idd, eerst zeer onwennig, maar snel iets opzoeken, via google, en je hebt zo weer door. ik was nooit een echte Java punniker. ach t is toch allemaal C.... alhoewel...

geef mij een zx-spectrum en volgens mij zit ik zo weer in assembler, maar dat ding is nog simpel... z80b, toch?

goed... en ja de contest, meestal had ik wel wat, voor vorig jaar, heb ik de vocals nog moeten doen, en dat was me een stress...

dus ik zal geduld oefenen.......

lekker langzaam, the way to go! zal ik eens een lekker langzaam nummer maken, wel granular/spectral natuurlik..... zoo langzaam, hee wel een uitdaging, eens uitproberen met een leuk programma...

EDIT: daarom is Bidule, of SuperCollider voor mij veel fijner. toch redelik dicht op het DSP pad, met SuperCollider wat meer, al lijkt Bidule een soort grafische vorm van.. al is het PureData??

maar voor later, wat ik wil bereik ik nu wel, soms met veel omwegen (langzaam dus...), maar dat bevalt me wel, zit je dieper in het proces. met een combi van effects, kun je best wat... een bepaald type dan, of DeepAudio.. etc. etc. of Cecilia 5, ook erg leuk...
 
ik zit tegenwoordig té vaak naar Plogue Bidule te kijken, vanwege zijn spectrale mogelikheden, die me zeer uitgebreid lijken, kon nu eindelik een demo downloaden

heeft ook granular mogelikheden. pas een dag geleden gedownload, maar je kunt inderdaad met bins spelen, zelfs FFT/iFFT, en andere aardigheden....

lijkt me voor mij een soort van tussenweg tussen SuperCollider, of PureData (waarop bidule is gebaseerd) of MAX, met toch aardig wat mogelikheden.

de aanschaf is voor later, ik wil zo min mogelik kopen, maar was benieuwd naar je mening over Bidule.

dan nog wat aanraders, wellicht al gemeld?

Pathways (*), of Iota (*), van dillon bastan, alleen M4L, niet granular, of een soort van crossover tussen spectral/granular. en dat met een aantal build in devices van Live 11 Suite.

en o ja, de Samsara (*), een granular effekt, met 36 (dacht, max) grainstreams, met ieder hun eigen parameters.. ook van dillon bastan.

het is het even waard om te kijken waar zijn M4L devices het goedkoopst zijn, gumroad/isotonik/ableton. Iota dacht bv, het gooedkoopst bij ableton, b.v.

ook Spectrum Effects V2 (*) van Amazing Noises, ook erg goed.

en voor een soort van transformerende spectral eq, gratis, even zoeken....


erg nice!! heb je die nieuwe SPCTRL EQ van TONSTRUM niet nodig, of als je Melda Plugins hebt, en zeker MXXX, dan is ie gewoon na te maken (leuk van Melda plugins, het namaken van andere plugins.. wat ze kunnen). of GRM Toools, die wel bizonder spul heeft, maar prijzig.

kleine beschrijving van deze laatste: "nteresting Effect based on an FFT Filterbank. It allows you to draw in your own Spectrums or to have them being randomized in a defined range and density. Also you can retrigger a new randomized Spectrum automatically and have them slide into each other. Finally you can save 6 different Presets and morph between them using the slider on the left."

met al die M4L devices, waarvan de meeste ook in Live 10 Suite werken, maar de ekstra devices in Live 11 Suite en de MPE mogelikheden en de andere (...) mogelikheden, maken voor Live 11 Suite, een groot experimentele playground.

en een gratis VST granular effekt, die, nog in ontwikkeling, maar zeker veel geeft, nog niet uitgeprobeerd, anders kom ik om in leren van allerlei zaken, al heeft deze ook de usual suspects in zich, en bizonder: grainstreams... (en wellicht zal er nog een zeer bezondere grainstream gebaseerde soft module komen, hush hush, nou ja, idee gepitcht, wie weet komt ie er..).


beetje het overzicht verloren wat ik hier al heb geplaatst ( en (*) betekent heb ik aangeschaft, zo klopt b.v. de begin post niet meer, Crusher-X aangeschaft, b.v. en veel M4L devices... en ander leuk spul).

dus wanneer ik herhaal, ach, dat is mijn TradeMark, hee!!

EDIT: er is een grote tendens naar granular + spectral, lijkt het, of is dat mijn focus?? nog niet overvol die markt, integendeel, maar er is genoeg.

daarom deze thread ook voor Spectral (en andere treatments).
Ik denk niet dat plogue bidule gebasseerd is op pure data ..enfin ik ben het bijna zeker , het is allemaal eigen code
Misschien bedoel je Pure data en max-msp ? google maar eens Miller S.Puckette :)
Plogue bidule is tof , maar de spectral effects vindt ik niet waanzinnig goed , als vst host vindt ik het ook een beetje omslachtig .
Als audio building environment vindt ik reaktor nog steeds top , alsook max msp en supercollider , bidule kan daar echt niet aan tippen
 
Ik denk niet dat plogue bidule gebasseerd is op pure data ..enfin ik ben het bijna zeker , het is allemaal eigen code
Misschien bedoel je Pure data en max-msp ? google maar eens Miller S.Puckette :)
Plogue bidule is tof , maar de spectral effects vindt ik niet waanzinnig goed , als vst host vindt ik het ook een beetje omslachtig .
Als audio building environment vindt ik reaktor nog steeds top , alsook max msp en supercollider , bidule kan daar echt niet aan tippen

ok, ik dacht zoiets in de 'about' te hebben gelezen, het zal wel inderdaad eigen kode zijn.

ik heb nog niet veel in Bidule gedaan, wilde met de spectral effects aan de gang gaan, zijn dus niet zo goed. mmmmh, jammer, zal eens kijken wat ik er kan halen.

ja, Reaktor, en SuperCollider (ik schreef het eerst verkeerd? of nu, juist). in SuperCollider zijn er erg veel mogelikheden, kwa spectral 'shifting'..

wellicht die eerst eens goed bekijken... in bepaalde Blocks, van Toybox Audio, of beter: bepaalde blocks, hebben best wat mogelikheden, de nieuwe pack, met 700 modules, die zitten wellicht dicht op de huid van Reaktor. ook spectral stuff.

ach, ik heb genoeg om uit te proberen. ook op block nivo van Reaktor, is er veel mogelik. en op dat nivo zit ik nog...
 
... Java ... C... alhoewel...


De derde in het rijtje. :D Vroeger veel geprogrammeerd met Turbo Pascal, toen Delphi, en nu kijk ik naar FreePascal/Lazarus. In executiesnelheid niet zo snel als C/C++, maar het schrijven van code gaat voor deze ontwikkelaar wel een stuk vlotter, in vergelijking. :) De code is voor ontwikkelaars in andere talen ook vrij gemakkelijk te lezen, denk ik.


en ja de contest

Ja, ik probeer dit jaar echt iets af te maken om mee te kunnen doen. Stressvolle tijden komen eraan... ;)
 
Helemaal niet gezegd dat de spectral effects in Bidule niet goed zijn , maar ik gebruik ze gewoon niet veel
Als ik spectral wil , dan zet reaktor gewoon op 512 of 1024 voices , split het input signal met bandpass filters ( 128 of 512 of 1024 ) into peak detector into sine osc , gebruik makende van de voice module
Maw vocoder techniek , met het verschil dat de carriers sine osc's zijn ..geen fft of ifft ..
Hier een simpel voorbeeldje van een stem en een beat opgesplitst met bandpass filters , gereconsrueerd met sine osc's in reaktor ..maar 128 voices
Beetje spelen me de peak detector release setting en de sine osc's pitch offset voor pseudo pitch shifting
 

Attachments

  • resiner drum.wav
    5,9 MB
  • 128 partial resiner.wav
    12,2 MB
sinds 2 maanden houd ik me bezig, niet de hele tijd, met granulaire synthese.

in veel all-in-one sof-synths, zoals rapid (als ik het goed heb), avenger, falcon, MSoundFactory (wel op een eigen wijze, wellicht komt er nog een specifiek granulaire module), etc zitten granular engines.

veelal gebruikt voor drones, pads. doe ik ook, meer mijn aandacht is meer verlegd naar granulaire "compositie" (terwijl ik nu Stockhausen aan het luisteren ben, die dat niet gebruikt of wel?).

mijn voorkeur zou zijn; het in een volledige modulaire omgeving te kunnen doen.

je hebt natuurlik Reaktor en MAX/M4L, beide zeer capabel voor komplekse granulaire synthese, en er zijn ook granulaire ensembles/devices/patches voor Reaktor en MAX/M4L.

voor MAX/M4L is op dit moment, denk ik, Granurise de meest opvallende:


kan nog niet zijn "state" saven, dus gericht op een live performance, maar je kunt veel van tevoren instellen, en is MPE compatible, en kan via lightpad M blocks (en iPad Mira, voor windows met touchscreen, en OSC komt eraan). ik heb nog problemen met mijn lightpad M blocks, op 1 pc. dat moet ik nog uitzoeken.

voor "(re)compositie" is granurise al een zeer sterk instrument, zeer kompleks, toch overzichtelijk én goed aan te sturen.

een klein overzicht, uit mijn hoofd; wanneer er (*) achter staat heb ik deze

  • SoundMorph Dust (net gevonden), lijkt me erg goed, wacht op een sale..
  • accSone Crusher-X natuurlik, dé top of the bill, erg prijzig. werkt als synth én effect. nooit een sale...
  • Granurise (al genoemd) (*) (nu nog voor een intro prijs te krijgen, proberen kan, geld kan je terug krijgen, developer is zeer enthousiast, en is zelf sounddesigner/componist. het projekt loopt nog..)
  • Padshop Pro of Padshop 2, niet te onderschatten maar de nadruk ligt meer op drones/pads, toch erg goed. heeft MPE (maar schijnbaar werkt dat alleen goed in cubase? ik heb padshop 2 als onderdeel van cubase pro 11) (*)
  • Arturia Pigments 2, heeft een bizonder goede granular engine, tot 256 grains... rekompositie al mogelik... en heeft MPE (*) (en kan 2 granular engines tegelijkertijd laten spelen)
  • Tracktion Biotek2, heeft eveneens een goed granular engine, weinig details over, maar werkt erg goed. en heeft MPE. (*) (12 x 4 granular engines mogelik, zelfs met FM/RM)
  • MSoundFactory, heeft geen granular module, maar wel een Granular processor (per voice), met MPE, dit wordt nog een heel onderzoek, maar de eerste resultaten zijn al erg goed, al klonk het resultaat niet granular, aangezien ik nog meer per voice modules erboven opgooide.. (*) (de mogelikheden zijn vrij oneindig, maar kost tijd om uit te werken)
  • Delta-V Audio (onder Tracktion) Spacecraft. werkt als synth of effekt. erg goed. ook voor rekompositie. MPE! kan tot 128 grain streams, en 2 samples kunnen worden geladen. bizondere workflow en daarmee bizondere resultaten. (*)
  • bitwig sampler in de Grid. sja. ik denk met veel denkkracht en wat afkijken dat je aardig wat dingen kunt bereiken, meerdere samplers, in texture mode. maar de texture mode is niet noodzakelik. 10 samplers die een grain loopen... werkt ook. de primitieve methode zoals ik die noem (wat ik nu ook doe in wavelab pro 10 en spectralayers pro 7) (*) (ik doe hier wat negatief over lijkt het, komt dat ik een tutorial zag, en dacht, daar kan meer mee, dus zeker zeer goed te gebruiken) (o ja, MPE, natuurlik)
  • Inertia Sound Systems Granulizer 2, ook erg goed, geen modulatie-mogelikheden. Granulizer 3 voorspelt een grote sprong, met MPE, GCO, modulatie, etc. (in sale erg erg goedkoop) (*)
  • Audio Damage Quanta, die heb ik meer impulsief gekocht, maar is niet te onderschatten, en altijd werkt het voor je muziek of wat je wil bereiken. (*) (MPE)
  • Output Portal, louter een effect, maar aangezien granular in wezen het herschikken van een de input is, rekompositie zeker mogelik, en wijkt het niet zo af van een soft synth. ik kan er weinig over zeggen.
  • Falcon
  • Rapid
  • Avenger
  • Reaktor, is door zijn struktuur (core) zeer ingesteld op granular. er zijn ook veel Blocks en ensembles. zoveel, dat.... en natuurlik de mogelikheid om je eigen Granular Composer te maken... (*)
  • MAX/M4L, ook perfekt voor granular (zie ook ableton live 10/11 suite), zeer uitgebreid, en FFT mogelikheden. dit wordt voor mij een diepe duik (heb M4L (*), geen MAX), op momenten lees ik wat, kijk ik wat, en wil graag daar FFT en granular samenvoegen, i.e. spectral en granular. wat in reaktor al kan, met Blocks (Toybox Nano Pack b.v. is een mooie pack voor sounddesign, spectral, additive, FM, granular etc. gekocht toen ie uitkwam). je ziet dat ik MAX en REAKTOR wat door elkaar gooi, wellicht niet zo vreemd.
  • Glitchmachines Polygon 2 en Palindrome, al heeft de laatste geen "cloud" mogelikheden, is het toch een zeer interessant soft-synth gebaseerd op grains. (*)
  • Kaivo, zeer interessant, gebruikt granular engine voor physical modelling. weer een geheel andere insteek. heeft MPE. voor sounddesign erg goed. heb m nóg niet..
  • New Sonic Arts Granite, wordt vaak genoemd, is zeker een goede granular synth. ik kan het niet beoordelen.
  • Reason Studios Grain, ja! een erg goed granular synth, veel mogelikheden. niet te onderschatten. (*)
  • Litote from Inear Display, zojuist gevonden in een lijst. ziet er goed uit.
  • Grain Scanner, een M4L device. geen ervaring mee.
  • Granulator II, een M4L device, wel ervaring mee, bizonder. (*)
  • Kontakt 5 & 6, maar wel met scripting, er zijn granular instruments, maar volgens mij niet met eigen samples, of je kunt ze zelf invoegen, door te editen. wellicht. kan een krachtige granular synth zijn. kan zelfs MPE, weer met scripting. KSP ken ik niet, dus. heb ze beide wel (*)
lijkt me al een mooi lijstje.

wat wil hier bereiken, tips, adviezen, wellicht start patches for reaktor/M4L, eigenlik alles wat men graag zou willen toevoegen. granulair synthese is veel interessanter en dieper en 'vreemder' dan ik ooit dacht. ik kan nogal verzuipen in een bepaalde synthese. koop ik een lading. nooit spijt.

maar de mooiste kombi: granular - spectral (FFT) en FM (substractive is er altijd). en programma hoppen vind ik geen probleem, je zult nooit de perfekte granular synth vinden, en sommige zaken zul je gewoon handmatig moeten doen, in Izotope 2 grains inladen... maar dan heb je geen envelopes, ja als 1 van de sampler 'banks' gebruikt, toch een leuke speeltuin voor primitieve granulaire synthese, in combi met spectral (al kun je Iris 2 niet geheel een spectal synthesizer noemen).
Leuk om te lezen, ik gebruik granular vooral met mijn digitakt en dan voor bijv drones
 
Granular?

Persoonlijk gebruik in hiervoor Roli Equator 2 en Delta V Audio spacecraft (bestaat op PC/MAC 99€ & IOS 10€)
Hardware matig gebruik ik de Polyend Tracker die heel leuk is als je met Granular wil experimenteren.
 
Granular?

Persoonlijk gebruik in hiervoor Roli Equator 2 en Delta V Audio spacecraft (bestaat op PC/MAC 99€ & IOS 10€)
Hardware matig gebruik ik de Polyend Tracker die heel leuk is als je met Granular wil experimenteren.

nice, Equator 2 laat ik nog ff liggen, mooi ding, maar te veel overlap.

Delta V Audio Spacecraft is zeer bizonder, me like. compositie-tool, MPE... als FX, heb ik m zo eens uitgeprobeerd, dacht t wel, maar is dan niet echt een FX....
(in sale, via JRRSHOP (met GROUP), goedkoop...)
wel een zware plugin, wanneer je m voluit wil, kan ik tegenwoordig... (knalde nu te vaak tegen grenzen aan, zeer veeleisende plugins, was nog zeer werkbaar, maar dacht -het is tijd om uitgebreider te gaan werken.)

@peterdh je had het over de digitale harshness van granulars, welke gebruik je?

ik zal deze thread wat moeten updaten. is er nog iets bizonders uitgekomen?

of wakker houden, goed in de EYHM thread, zit veel granular....


M4L devices, dat wel. 2 van gekocht; whirlingrain en spectlabo. whirlingrain is natuurlik echt granular, de andere spectral...

deze thread een beetje wakker houden...

ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van Unfiltered Audio Silo, gekocht zonder demo, had wel mijn twijfels, maar coupons, ook de 'hogere', worden veel weggeven op KVR, dus een tijd geleden gekocht, nu kun je m op een goede dag rond de 17 euri vangen, met voucher, en VAT..
met zijn masking, etc. is het een heel goede plugin om meerdere geluiden uit een sample/recording te ekstraheren, of te destilleren. kunnen volledig anders klinken.
een zeer krachtige granualar effect, die ik dus vooral gebruik om sounds volledig te veranderen, of een aantal instanties lopen mee, soms ondersteunend, vaker; haal ik er bijna drum ritmes uit, of ritmische strukturen.

(een voorbeeld staat hier zie ik;

The Problem of Being Made out of Metals and Water)



de nieuwe Crusher-X 9, is zeker ook indrukwekkend. ook kwa prijs, de prijs is omhoog gegaan...
toch de update gekocht. (sja, ik krijg wél korting....)
deze is vanzelfsprekend krachtiger, en gebruik 'm toch regelmatig, heeft al bizondere tracks opgeleverd.
ik kan nog niet zeggen; ik beheers Crusher-X.

ik heb afgelopen jaar vooral de meer niche spullen gekocht, niet alles zo niche, maar merendeels, in een jaar waarin ik wel veel heb gemaakt, maar weinig tijd om alles te ontdekken wat ik heb gekocht.
geen probleem, ze staan als kadootjes op mijn PC...
 
Back
Top