Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Tja, ik hoor voornamelijk die trap stylen met autotune die populair is in Nederland.. Of 'urban'. Of samenwerkingen met Vader Abraham, Rene Froger of Marco Borsato. Of JvT kopieen.. Ik ben totaal niet onder indruk van wat hier wordt gemaakt.. de taal zit ook niet mee en accentloos Engels is moeilijk..
 
Laatst gewijzigd:
Heb er al een aantal weggedaan maar sommige voegen toch iets toe. Lijstje hieronder heb ik zelf momenteel. :okdan:
Ben benieuwd wat er bij jullie zoal rondhangt. En waarom het blijft of hebt aangeschaft. :)
Ik heb twee samples gehad.
Een Peavey DPM-SP/SX Die gebruikte ik voornamelijk voor de drums.
en een tweedehandse Akai s-1000 module: Tja, dát was nou echt; WoW! een S-1000 voor 400 euro en KOPEN en...:dubbel:
 
en een tweedehandse Akai s-1000 module: Tja, dát was nou echt; WoW! een S-1000 voor 400 euro en KOPEN en...:dubbel:
Dat die acht uitgangen heeft dat is wel MOOI. Daar kun je een heel gevarieerde sound mee maken. Ooit heb ik er zo éen een dag gehad toen nog gekocht bij Verspuij Maar heb hem snel omgeruild voor andere dingen vanwege het display dat slecht leesbaar was. Maar dat kun je laten repareren. En anders bril op en op ooghoogte met veel licht.
 
ik heb hem één keer gebruikt voor een intro/uitro effect voor een nummer.
8 outputs? daar had ik niet eens naar gekeken, :o:mijn Soundcraft zat al helemaal vol (16 ch)
dus L/R was al voldoende.
Nou, nu heb ik S-1000 en toen?..😲:walker:
 
schandalig idd.

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat die mumble rap + trap 808 van nu melodieuzer is dan boom-bap beats. Dat klinkt toch te monotoon en rauw.

Die commerciele rappers van nu klinken door autotone meer als zangers.. Had je vroeger al met west-coast rap.. dat klonk al vrij gelikt en deed het goed in de top 40.
Ik denk eerlijk gezegd dat 90 procent van de populariteit van hiphop ook te maken heeft met wat de jeugd leuk vind om te luisteren. Tegenwoordig is dat trap/drill, etc. In de nineties was dat boombap. Wat natuurlijk niks zegt over de kwaliteit van de producties natuurlijk.
 
Hip Hop is eigenlijk altijd de vertaling geweest van wat er populair is op de straat en bij de jeugd. Dat hoor dus ook terug.

Voor oude mannen hip hop is nog genoeg keus, het is alleen niet meer het geluid van de straat en dat is maar goed ook want anders zou hip hop een soort jazz worden met allerlei vaststaande regeltjes.
 
klopt guys.. ik klink ook wel een beetje als een opa die 'meh...vroeger was alles beter' brabbelt.. :)
 
Weet iemand het model + merk van een oldschool sampler - jaren 80.. Een 3u/4u hoge witte rackmodule + een soort mpc drumpad controller. Het was van drum merk.. Volgens mij in de markt gezet als drum sampler.. Indrukwekkend ding om te zien, ik ben de naam effe kwijt..
 
Laatst gewijzigd:
ah ik heb hem al..

Screenshot 2021-11-20 at 12.30.34.png


Screenshot 2021-11-20 at 12.32.52.png
 
Lijkt wel onbekende versie van de Fairlight…

Ik vond die samplers van Emu ESI-32 wel gaaf…
Toen ‘97 al heel gewoon voor een sampler: multitimbral,
128 MB RAM, 64 stemmen, met FX.

De reeks lag nét boven mijn financiële plaatje (En dat was nog niet eens het ergste )
Maar de bereikbaarheid… met de fiets naar… voor een ESI-32
Dát alleen al killed mijn overredingskracht; vervoer.
Toen die twee modules van peavey op de markt kwam
heb ik die maar gekocht bij een lokale muziek winkel.
En daar was ik héél blij mee.( klein maar fijn)
 
ik klink ook wel een beetje als een opa die 'meh...vroeger was alles beter' brabbelt..

O, dat is dus niet zo? :?

;)

Wat betreft hip hop, ik ben geen kenner en dat zeg ik er maar gelijk bij, maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het op sommige punten vroeger beter was. De tijd die ze wel 'ns the golden age of hip hop noemen, de term daarvoor komt toch ook niet zomaar uit de lucht vallen. Maar goed, "opa" spreekt, dat wel. :beard:

:D
 
Toen die twee modules van peavey op de markt kwam
heb ik die maar gekocht bij een lokale muziek winkel.
En daar was ik héél blij mee.( klein maar fijn)

Grappig dat je de Peavey DPM-SP/SX noemde, die lijken niet zo vaak gebruikt te worden.
Ja nog een klein beetje portable, ook al heb ik de SP-helft nooit zo vaak de deur mee uit genomen als dat de plannen waren.
(of een SCSI-drive mee, of een berg floppies.... dan wint zo'n echt portable phrase-sampler het al snel)

Destijds 'n leuke samplesite ervoor ook, lijkt inmiddels uit de lucht.
 
Ik had de stereo SP II duurdere versie.
De SP was de sampler en de SX was de edit module, onderling via SCSI aan mekaar koppelen en
via MIDI je pc in. 'N aantal loopjes van de zelfde BPM erin rammen and here you go!:okdan:
 
Ik heb geloof ik nooit veel of iets met die SX sampling units gedaan, ze (=eentje stereo, eentje mono) kwamen mee met de playback machines (SP).
Top dat die elk meteen 4 outputs hadden, nadeel was wel dat het weer een heel eigen OS was, terwijl 'de Akai manier' toen 'n stuk wijd verbreider was.
'k Dacht dat je met zo'n SX-unit alleen ook al iets van een very poor persons 1 sample-playback kon doen (maar die SX-units hadden losse voeding, die meestal al wel ergens anders in gebruik ;-) )

'k Heb ooit nog eens met die PC-editor ervoor zitten stoeien, maar was toen tegelijk ook met een Akai S-2000 & 't prima Millenium editor-programma aan de gang en dat rolde vlotter.
 
ik bedoel de Sampler Player (SP) was de edit module.
Standaard edit, maar wel met stereo panorama die je aan een LFO kon koppelen (WOW!:okdan:)
Tja lang geleden... even weer mijn geheugen op frissen...:beard:8)

Ik heb toen heel wat drumloops op floppydisk gegooid zeg.🤩
 
Hip Hop is eigenlijk altijd de vertaling geweest van wat er populair is op de straat en bij de jeugd. Dat hoor dus ook terug.

Voor oude mannen hip hop is nog genoeg keus, het is alleen niet meer het geluid van de straat en dat is maar goed ook want anders zou hip hop een soort jazz worden met allerlei vaststaande regeltjes.
Heb je het nou over cocktail dropstaven jazz of over muziek die jouw pet te bovengaat?
 
haha de jazz politie die snappen er niets van. ik houd helemaal niet van analytische muziek maar mensen van de jazz politie wel. die denken dan dat ze een authoriteit zijn over jazz bij jams bv. als er dan iemand een lekker avontuurlijk pad op gaat met een solo zie je die suckers allemaal moeilijk kijken.
 
Back
Top