Droomsfeer - Pathfinder [Ambient, Moog Mother-32, Moog Subharmonicon, Roland MC-707]

Droomsfeer

https://droomsfeer.nl
Lid sinds
7 september 2021
Berichten
368
Locatie
Limburg


Het klinkt als de openingsscene van een kekke futuristische B-film. 8)
Grotendeels sequenced met de Roland MC-707.
Mother-32 lead solo's tussendoor, filter sweeps voor een paar tracks, en wat handmatige fading van tracks.
  • Track 1 - Moog Subharmonicon: zachte pad sound
  • Track 2 - Moog Mother-32: lead sound
  • Track 3 - Roland MC-707: Dreaming Bell (preset)
  • Track 4 - Roland MC-707: Dreaming Bell (preset)
  • Track 5 - Roland MC-707: Dream Pluck (preset)
  • Track 6 - Roland MC-707: Profpluck (preset)
  • Effects:
    • Boss DC-2W Dimension C
    • Boss DD-8 Digital Delay
    • Boss RV-6 Reverb
    • Boss TE-2 Tera Echo
    • Valhalla Super Massive
 
Helemaal vergeten om de bijpassende plaatjes te posten...

adam-neumann-vzEeVwUgTmI-unsplash-819x1024.jpg
adam-neumann-OgQrEm6xmoE-unsplash-819x1024.jpg
 
Mooie en frisse track die inderdaad niet zou misstaan bij een dromerige sci-fi film.

En meteen ook een mooi 'statement' dat een MC-707 ook voor dit genre uitstekend te gebruiken is.
 
Neem je het geheel via de stereo out op van de 707 en daarna de effecten?
  • De Moog Mother-32 en Moog Subharmonicon gaan rechtstreeks in de Yamaha MG12 mixer (mono).
  • De main stereo output van de Roland MC-707 gaat rechtstreeks in de Yamaha MG12.
  • De assignable stereo output van de Roland MC-707 gaat naar de Boss DC-2W en Boss TE-2 combinatie, en daarna als stereo signaal verder naar de Yamaha MG12.
  • De geluiden van de Moog Mother-32, Moog Subharmonicon en Roland MC-707 gaan via een send/return stereo lus vanuit de Yamaha MG12 naar de Boss RV-6 en Boss DD-8 combinatie, en daarna terug naar de Yamaha MG12.
  • Als laatste gaat de gehele mix als stereo signaal naar een kleine Olympus LS-P4 stereo recorder.
  • In Audacity is de mix nog licht bewerkt, en via de Valhalla Super Massive plugin voor het eind van de track nog een beetje extra reverb/delay toegepast.
  • Op het eind waren er dan twee versies van de track: eentje zonder Super Massive effects en eentje mét. Het einde van de track loopt dan over van de ene in de andere versie, zodat het eindigt in een zweverig iets en je het lekker kunt laten uitwaaien op het eind.
 
  • De Moog Mother-32 en Moog Subharmonicon gaan rechtstreeks in de Yamaha MG12 mixer (mono).
  • De main stereo output van de Roland MC-707 gaat rechtstreeks in de Yamaha MG12.
  • De assignable stereo output van de Roland MC-707 gaat naar de Boss DC-2W en Boss TE-2 combinatie, en daarna als stereo signaal verder naar de Yamaha MG12.
  • De geluiden van de Moog Mother-32, Moog Subharmonicon en Roland MC-707 gaan via een send/return stereo lus vanuit de Yamaha MG12 naar de Boss RV-6 en Boss DD-8 combinatie, en daarna terug naar de Yamaha MG12.
  • Als laatste gaat de gehele mix als stereo signaal naar een kleine Olympus LS-P4 stereo recorder.
  • In Audacity is de mix nog licht bewerkt, en via de Valhalla Super Massive plugin voor het eind van de track nog een beetje extra reverb/delay toegepast.
  • Op het eind waren er dan twee versies van de track: eentje zonder Super Massive effects en eentje mét. Het einde van de track loopt dan over van de ene in de andere versie, zodat het eindigt in een zweverig iets en je het lekker kunt laten uitwaaien op het eind.
Interessant om te lezen.
Een 'echte' mixer geeft toch weer nieuwe mogelijkheden die ik hier met m'n 707 of interface niet heb.
Hoewel ik graag nog meer instrumenten wil kopen (GAS), denk ik dat ik daar ook naar 'moet' gaan kijken.
Misschien een combinatie van die 2 (interface en mixer, of gewoon een veel kanaals interface zoals de Midas / Behringer XR18)
(als die weer een x op voorraad zijn).
Dan heb ik ruimte over qua kanalen (nu nog hahahahaha) om tot 6 sporen te 'misbruiken' voor een send - return loop (waarschijnlijk is 2 of 4 wel genoeg.
 
Gave tracks die je hier hebt gepost. Heel rustgevend. Blijf vooral posten ik vind het prachtig! En eigenlijk irrelevant voor de luisteraar, maar toch vind ik het leuk dat het met hardware is gemaakt.
Klopt hoor, op de 1 of andere manier spreekt dat meer tot de verbeelding dan een track uit de DAW. Hoe gek ook eigenlijk.

En het zou voor mij nog relevanter worden als ik beeld erbij zag. (van toen de track live gemaakt werd)
 
Leuk om te lezen dat de tracks zo positief worden ontvangen. *D

Het werken met hardware spreekt mij meer aan dan een DAW met wat VST's. Heb dat uiteraard geprobeerd in het verleden, maar nooit een goed gevoel bij gekregen qua workflow. Dat komt ook voor een groot deel omdat mijn dagelijks werk heel veel in de kantoorsfeer plaatsvind, achter een serie beeldschermen. In de avond en het weekend is het daarom extra leuk om even verlost te zijn daarvan, en bezig te zijn met knopjes en schuifjes. Op de MC-707 zit natuurlijk ook een schermpje, alleen is dat volledig gefocust op het maken van muziek. De huidige workflow helpt ook bij het creëren van een rustgevende sfeer in het hoofd op dat moment, wat nog een aantal uren kan blijven doorwerken. Dat is ook het doel van deze muziek: een rustgevende sfeer in de toch al veel te drukke en haastige maatschappij waarin iedereen elkaar moet aftroeven met het behalen van een hoge status en zoveel mogelijk resources. Vier keer per jaar op vakantie en uiteindelijk alsnog een burnout, haha. Doe maar even lekker rustig aan: vanuit je luie stoel met een bakje thee erbij, luisterend naar relaxte muziek.

Video's erbij maken is toch wel redelijk wat extra werk per track. YouTube dat staat me ook erg tegen als platform i.v.m. de policies die ze erop hanteren en de kieskeurigheid van de algoritmes, maar ik kan de video's uiteraard kwijt op mijn eigen website. Dat kost wel een paar euro per maand, alhoewel dat ook wel meevalt uiteindelijk. De video's van een live sessie, zou ik graag willen mixen met rustgevende en/of inspirerende beelden. Het handigste is om dat via een specifiek template te doen, alleen moet ik eens goed nadenken over hoe dat vormgegeven kan worden.
 
Prachtig! Erg mooie klanken die zowel "vol" als minimaal goed uit de verf komen. Ppk de compositie vind ik erg mooi. Je mag er trots op zijn :W
 
Video's erbij maken is toch wel redelijk wat extra werk per track. YouTube dat staat me ook erg tegen als platform i.v.m. de policies die ze erop hanteren en de kieskeurigheid van de algoritmes, maar ik kan de video's uiteraard kwijt op mijn eigen website. Dat kost wel een paar euro per maand, alhoewel dat ook wel meevalt uiteindelijk. De video's van een live sessie, zou ik graag willen mixen met rustgevende en/of inspirerende beelden. Het handigste is om dat via een specifiek template te doen, alleen moet ik eens goed nadenken over hoe dat vormgegeven kan worden.
Ja, ik weet er alles van (dat het veel werk is).
Maar het geeft me altijd wel weer voldoening als ik een live set opgenomen heb en de video online kan zetten.
En met name de 'educatieve' / 'vermaak' waarde ligt (denk ik) voor de kijker nog weer hoger dan om alleen de audio te horen.
Hoe doet hij dat, wat gebruikt hij, effecten etc.
Ik vind het iig wel interessant om naar te kijken.

En het klopt zeker. Youtube / google heeft natuurlijk een gedrocht van een ecosysteem ontwikkeld gebaseerd op het maximale halen uit die x uren die je naar een scherm tuurt.
Maar zolang je dat weet en het ziet als gratis delen van jouw creaties op een manier die voor anderen mogelijk meer brengt dan de muziek alleen. Of juist als een andere vorm van kunst met bewegend beeld erbij.
Ja, ik kan daar wel wat in zien.
 
Video's erbij maken is toch wel redelijk wat extra werk per track. YouTube dat staat me ook erg tegen als platform i.v.m. de policies die ze erop hanteren en de kieskeurigheid van de algoritmes, maar ik kan de video's uiteraard kwijt op mijn eigen website. Dat kost wel een paar euro per maand, alhoewel dat ook wel meevalt uiteindelijk. De video's van een live sessie, zou ik graag willen mixen met rustgevende en/of inspirerende beelden. Het handigste is om dat via een specifiek template te doen, alleen moet ik eens goed nadenken over hoe dat vormgegeven kan worden.
Je kan dan denken aan bijv beelden die je opneemt in de natuur en die er doorheen mixt die dan langzaam opdoemen en weer verdwijnen bijv om maar iets te noemen.
Een hele andere manier kan zijn door generative art bijv.
Ik kwam deze artiest tegen indertijd, hij houdt zich nu meer bezig met Fractal Art en VR maar hij begon ooit met een techniek die hij dynamic painting noemt.
Als ik het goed interpreteer dan gebruikt ie een beeld en de computer maakt daar eindeloze variaties die langzaam in elkaar overgaan, heel rustgevend vind ik.
Ik weet niet of dat iets voor je is; Digital Art of the 21st century. Dynamic Paintings on DVD and BluRay"

Hier een voorbeeld;
 
Je kan dan denken aan bijv beelden die je opneemt in de natuur en die er doorheen mixt die dan langzaam opdoemen en weer verdwijnen bijv om maar iets te noemen.
Een hele andere manier kan zijn door generative art bijv.
Ik kwam deze artiest tegen indertijd, hij houdt zich nu meer bezig met Fractal Art en VR maar hij begon ooit met een techniek die hij dynamic painting noemt.
Als ik het goed interpreteer dan gebruikt ie een beeld en de computer maakt daar eindeloze variaties die langzaam in elkaar overgaan, heel rustgevend vind ik.
Ik weet niet of dat iets voor je is; Digital Art of the 21st century. Dynamic Paintings on DVD and BluRay"

Hier een voorbeeld;

Als ze nog een keer iets open source (gratisch) maken wat o.b.v. geluid beeld kan manipuleren / genereren, dan zou ik dat wel heel gaaf vinden.
Heb nog niet super goed gezocht, maar kwam niet veel verder dan een simpele video plugin die reageert op audio. Maar dan echt minimaal.
Nog niet eens een equalizer oid. Gewoon op volume.
 
Back
Top