Waldorf M, Wavetable Synthesizer

waldorf-teaser-synthesizer-microwave.jpg


Als je een rode knop op een marineblauwe oppervlakte ziet, denk je natuurlijk meteen aan de datacontroller van de Microwave of Microwave II. Maar lijkt het bij nader inzien niet meer op een knop? En waar is de ergonomische inkeping voor de vingertop? Even afwachten dus, wie we als oude vriend mogen verwelkomen.

bron: https://twitter.com/waldorfgmbh?lang=en

Update 14 september​

door: @theemagician

M_Banner.jpg


Waldorf keert volgens eigen zeggen terug naar zijn roots. Het bedrijf heeft de M uitgebracht, een Hybride Desktop Wavetable Synthesizer. De inspiratie komt van de classic Microwave en de modernere microwave II. De synth is voorzien van een analoog lowpass 24 dB/Oct VCF (SSI 2144 Improved Ladder Type) met resonance en analoge saturation feature, een stereo analogue VCA met panning opties en nogt veel meer. De synth komt met 2048 presets, verdeeld over 16 banksvan elk 128 sounds. Meegeleverd worden o.a. de klassieke MW1 Factory Sound Set, MW1 Soundpool 1-5, Analogue Bassco en de PPG Wave 2.3. Verder is de M voorzien van een ARP (arpeggiator) en MIDI-syncable global LFO.

De M is 8-stemmig polyfoon en gaat 1799 euro kosten.



bron:
 
Laatst gewijzigd:
Tja op zich vind ik het juist leuk om met een klein handjevol synths een track te maken en desnoods meerdere sporen op te nemen. Het wordt best gauw een allegaartje aan karakters die niet altijd lekker samenwerken qua mix of sfeer. Bijvoorbeeld bassline, lead en arpeggio uit de Pro~1 terwijl de polyfone dingen uit de Roland JX-3P komen. Dan ben je gewoon in early 80's Italo land en alles klinkt lekker samen. Dan is het toch leuk als je op zo'n moment je bassline, lead én arpeggio tegelijkertijd hoort ieder door een eigen kanaal.
 
Tja op zich vind ik het juist leuk om met een klein handjevol synths een track te maken en desnoods meerdere sporen op te nemen.
Ja, daar ga ik ook steeds meer heen. Maar bij mij wordt mn muziek ook steeds simpeler. Dus vaak nog maar 2 of 3 tracks, ieder op een eigen synth, dus vandaar dat ik niet perse meerdere geluiden uit 1 synth hoef te halen. Maar dat is puur voor mijn eigen workflow zo. Dus neem mijn mening wat dat betreft vooral met een flinke bak zout
 
Voor de geïnteresseerden: er staan er nu 3 te koop op de Waldorf-site.
 
Maar als je een onbepaalde hoeveelheid meer geduld hebt: bij Bax voor 1614 euro (icm kortingscode KA921)..
 
veel video:


Mooi! De oscillatoren klinken echt prima! Ik ben over het filter nog niet helemaal uit, die was wat cleaner en preciezer maar ook wat "krachtiger" in de Rev A die ik had, maar dat is inmiddels 10 jaar geleden dat ik daar mee gewerkt heb.
 
Foto's van de binnenkant:
Grappig, ziet er best ouderwets uit zo. Geen solder mask, zo te zien maar 2 layers en redelijk grote onderdelen nog. Zo maakten ze 25 jaar geleden ook de Microwave I.
Maar wel een gloednieuwe cirrus logic dac en een moderne ARM microcontroller.
Ben benieuwd waarom ze dit zo doen.
 
In het echit vind ik 'm goed klinken, blijft natuurlijk een persoonlijke smaak.
Wat mij bijzonder aanspreekt is dat ie 4 part multitimbraal is met 4 individuele mono uitgangen naast de gewone 'stereo' out en geen onboard effecten.

Midi Amsterdam heeft als je er snel genoeg bij bent nog op voorraad.. kosten 1799,-
 
met 4 individuele mono uitgangen naast de gewone 'stereo' out en geen onboard effecten.

Ze zijn zelfs alle 4 stereo:

"offers six (rear panel-positioned) stereo analogue outputs — arranged as MAIN OUT (L/Mono and R) and AUX OUT (A, B, C, and D), the latter of which can be used to route each of the four Multi (multitimbral) parts to different outputs, if desired"
 
In het echit vind ik 'm goed klinken, blijft natuurlijk een persoonlijke smaak.
Gaaf! Je hebt hem in het echt kunnen proberen?
Ik ben zelf erg benieuwd naar de sound. Ben wel benieuwd wat je er goed aan vindt!
 
Ze zijn zelfs alle 4 stereo:

"offers six (rear panel-positioned) stereo analogue outputs — arranged as MAIN OUT (L/Mono and R) and AUX OUT (A, B, C, and D), the latter of which can be used to route each of the four Multi (multitimbral) parts to different outputs, if desired"
Dat is anders dan het origineel. Ik ben benieuwd.
 
Gaaf! Je hebt hem in het echt kunnen proberen?
Ik ben zelf erg benieuwd naar de sound. Ben wel benieuwd wat je er goed aan vindt!
De klank ben ik echt over te spreken, filter kan ik niet echt typisch Waldorf meer noemen en verder issie lekker simpel te bedienen als je dat wilt.
Ik ben nog niet diep gegaan overigens, daarvoor was de tijd te kort.
En zoals ik al schreef.. 4 part multitimbraal met individuele uitgangen en geen onboard effecten, gewoon een lekkere hands-on synth.
Als je al een klassieke Waldorf Synth hebt dan is deze waarschijnlijk niet zo interessant tenzij je Waldorf Synths verzamelt...
 
De klank ben ik echt over te spreken, filter kan ik niet echt typisch Waldorf meer noemen..

Vladimir Salnikov van Waldorf schrijft het een en ander over het filterontwerp:

"initially, I consider doing this feedback chain to compensate for this ladder amplitude drop (to be closer to the wonderful CEM3389). One of the very early prototypes had it implemented, and Wolfram Franke after evaluation told me, that it sounds very close to the original Curtiss VCF. Actually, Curtiss 3389 has this compensating circuit implemented on the silicon, the rest is close to the SSM2044/SSI2144 in the filter area of this chip. But honestly, it was a finding of balance between all requirements - case, thermal stability, the complexity of routing, productions complexity, etc, etc, etc. It also requires extra ICs to implement this properly. So I had to decline this compensation circuit around and make VCF straightforward 2044 type. As extra, saturation was added (although it requires no extra ICs, only different values of certain passives). It has also its own charm, in my humble opinion, and perhaps, allow somebody to go close to Ppg Wave 2.3 sound too (as there was also no loudness drop compensation implemented.)"
 
Back
Top