Waldorf M, Wavetable Synthesizer

waldorf-teaser-synthesizer-microwave.jpg


Als je een rode knop op een marineblauwe oppervlakte ziet, denk je natuurlijk meteen aan de datacontroller van de Microwave of Microwave II. Maar lijkt het bij nader inzien niet meer op een knop? En waar is de ergonomische inkeping voor de vingertop? Even afwachten dus, wie we als oude vriend mogen verwelkomen.

bron: https://twitter.com/waldorfgmbh?lang=en

Update 14 september​

door: @theemagician

M_Banner.jpg


Waldorf keert volgens eigen zeggen terug naar zijn roots. Het bedrijf heeft de M uitgebracht, een Hybride Desktop Wavetable Synthesizer. De inspiratie komt van de classic Microwave en de modernere microwave II. De synth is voorzien van een analoog lowpass 24 dB/Oct VCF (SSI 2144 Improved Ladder Type) met resonance en analoge saturation feature, een stereo analogue VCA met panning opties en nogt veel meer. De synth komt met 2048 presets, verdeeld over 16 banksvan elk 128 sounds. Meegeleverd worden o.a. de klassieke MW1 Factory Sound Set, MW1 Soundpool 1-5, Analogue Bassco en de PPG Wave 2.3. Verder is de M voorzien van een ARP (arpeggiator) en MIDI-syncable global LFO.

De M is 8-stemmig polyfoon en gaat 1799 euro kosten.



bron:
 
Laatst gewijzigd:
Ik kan er niet aan doen, maar ik vind dat met de Blofeld en alle Waldorf producten sinds dan idd hun 'bite' of 'nastiness' wat kwijt zijn geraakt. Dus ja, ik zou ook eerder naar een MW of XT kijken. Maar ik ben de gelukkige bezitter van een Q Phoenix 32-voice, dus ik slaap lekker verder op beide oren. :D (wat niet weg neemt dat Kyra, Iridium en wellicht ook deze best wel bruikbare synths zijn)

Als ex bezitter van een Phoenix Q+ kan ik meegeven dat in geen enkel geval een Q kan toppen aan een MW,ver van zelfs.

Je kan dan wel op beiden oren lekker verder slapen met een Q,maar het heeft er dus geen bal mee te maken met wat uit een MW komt,voor alle duidelijkheid.


(en mijn like op je post was een vergissing dus,was citeer knop die ik moest hebben)
 
In all fairness, de top plugins tegenwoordig klinken ook gewoon heel goed (al dan niet met goede converters). Misschien dat puur analoog nog altijd wel een streepje voor gaat houden maar daar moet de Waldorf M het niet van hebben. Dus dan gaat het om de meerwaarde van de UI. Te groot voor mijn beperkte ruimte maar ik zie wel een trend van grotere, meer performance georienteerde, gear. Of dat dan het prijskaartje rechtvaardigt is dan iets persoonlijks.
Ja, maar ik vind bijvoorbeeld een hoop 80s/90s romplers weer heel tof klinken, en digitaler dan dat wordt het toch niet. Die Waldorf sound vind ik toch meestal wat plat en steriel op een of andere manier.
 
vind ik toch meestal wat plat en steriel op een of andere manier.
Maar dat vind je ook van de Peak, terwijl naar mijn oren je daar toch echt wel rijke, warme en dirty sounds uit kan halen. Het blijft natuurlijk subjectief, “wat klinkt lekker en wat niet”.

Ik ken de Waldorf sound eigenlijk niet, zowel oud als nieuw niet, dus ik zou graag nog wat meer demo’s horen en dan vooral in context (en met FX), maar wat me in ieder geval bevalt aan deze synth is de lay-out en knobby design, dus dat zou het voor mij al een goede synth maken, met FX valt verder nog veel te “repareren” (hoewel een goede basis sound uiteraard wel helpt).
 
Laatst gewijzigd:
Ja, maar ik vind bijvoorbeeld een hoop 80s/90s romplers weer heel tof klinken, en digitaler dan dat wordt het toch niet. Die Waldorf sound vind ik toch meestal wat plat en steriel op een of andere manier.

Ik ben ook een fan van de sound van die periode, maar de dacs van die units spelen daarin ook een rol. Alsof ze het geheel toch wat opwarmen. De dacs op moderne gear lijken wel wat sterieler/neutraler. In het geval van de waldorf m is het even wachten op de vergelijkingsvideos.
 
Als ex bezitter van een Phoenix Q+ kan ik meegeven dat in geen enkel geval een Q kan toppen aan een MW,ver van zelfs.
De Q heb ik nooit gehad. Maar ik heb hier een Microwave 1 en een Microwave 2, en hoewel ze tot op zekere hoogte patch compatibel zijn is de klank een wereld van verschil.

De microwave 1 klinkt door de 8-bit wavetables en door de primitievere DA-conversie en interpolatie veel rauwer. Maar heeft tegelijkertijd veel meer power.
Volgens mij is wat veel mensen de wat saaie Waldorf klank vinden begonnen met de Microwave 2, de Q, en tegenwoordig de Blofeld. Ik kan deze klank ook zeker wel waarderen maar ik hoop stiekum dat de M weer als vanouds klinkt.

Uiteindelijk gaan mijn Microwaves er denk ik wel en keertje uit, en ik heb nog wel wat ruimte op mn bureau voor een mooie desktop machine... 8)
 
Ik greep op mijn MicroWave I en grijp op mijn ESQ-1 ook het meeste naar de analoge waveforms want die hebben altijd het volste geluid. Een square wave is gewoon de meest perfecte waveform om door een analoog filter te halen. Alleen bij pads daar laat ik meestal beide oscillatoren door de wavetables scrollen.

Dat zijn wellicht niet de meest spannende geluiden om te laten horen in een demo aangezien ze redelijk analoog klinken.

Ook bij FM of CZ synths ga ik vaak voor de klanken die het dichtste bij analoog liggen, omdat ze toch net anders klinken is het wel interessant.
 
Hmm, ik ben een beetje verwend geraakt door de joetjoebers, ik zit te wachten op een review van SonicState of Loopop of zo :P, die zijn er meestal als de kippen bij, maar blijkbaar druk met andere dingen....
 
Hmm, ik ben een beetje verwend geraakt door de joetjoebers, ik zit te wachten op een review van SonicState of Loopop of zo :P, die zijn er meestal als de kippen bij, maar blijkbaar druk met andere dingen....

Ik zag op facebook een post van i4studio, zie beneden, dus slechts 4 !!!! units voor de hele benelux. Dus lijkt me gewoon zeeeer berperkte beschikbaarheid voor nu.

Hij is onderweg naar ons !
Er zijn er maar 4 voor de Benelux en wij krijgen er 1
De Waldorf M
https://i4studio.nl/waldorf-m-synthesizer
 
Ik zag op facebook een post van i4studio, zie beneden, dus slechts 4 !!!! units voor de hele benelux. Dus lijkt me gewoon zeeeer berperkte beschikbaarheid voor nu.

Hij is onderweg naar ons !
Er zijn er maar 4 voor de Benelux en wij krijgen er 1
De Waldorf M
https://i4studio.nl/waldorf-m-synthesizer
Ah, that sux, moeten we maar weer geduld hebben :P.

"onderweg naar ons" bedoel je daarmee op weg naar jou persoonlijk of zakelijk (werk je bv in een winkel?). In any case, review-tje door jou mogelijk? :D
 
Ik zag op facebook een post van i4studio, zie beneden, dus slechts 4 !!!! units voor de hele benelux. Dus lijkt me gewoon zeeeer berperkte beschikbaarheid voor nu.
Ik zag dat ze er gisteren zelfs al op marktplaats.nl mee adverteerden :) ≥ Waldorf M synthesizer - Synthesizers - Marktplaats.nl

Maar het valt me mee dat het ding uberhaupt beschikbaar is met de huidige onderdelen-schaarste. Misschien heeft Waldorf er nu profijt van dat ze hun synths in Duitsland bouwen, ik hoop alleen dat ze voldoende voorraad hebben aangelegd om er meer te produceren.

Ik wacht in ieder geval nog wel even tot de 16 stemmige variant beschikbaar is. Ik hoef zowieso nooit zo nodig de allereerste spullen van de lopende band te hebben. Voor mij mogen ze eerst alle kinderziekten er wel uit werken.
 
Ah, that sux, moeten we maar weer geduld hebben :P.

"onderweg naar ons" bedoel je daarmee op weg naar jou persoonlijk of zakelijk (werk je bv in een winkel?). In any case, review-tje door jou mogelijk? :D

haha, i wish, onderweg naar i4 in dit geval. Maar het bevestigd wel mijn (verder totaal ongefundeerde) vermoedens, ik denk dat Waldorf door de chiptekorten simpelweg gedwongen was, of de keuze heeft gemaakt, om hier een wat exclusievere unit van te maken, dus lagere oplage, hogere prijs. Op zich wel goed voor de prijsvastheid op langere termijn, of misschien wordt het wel een heel gezochte unit in te toekomst.
 
Misschien ff een andere vraag, ik heb al eerder naar de Iridium lopen lonken, die leek mij ook wel tof, maar was alleen een beetje bang dat die te complex is, als in teveel mogelijkheden, met als gevolg dat ik dat dat niet ga gebruiken, daarom lijkt mij deze juist tof omdat die simpeler van aard is. Iemand die een Iridium heeft (gehad) en daar commentaar op kan geven?
 
Iemand die een Iridium heeft (gehad) en daar commentaar op kan geven?
Ik heb geen Iridium, maar ik heb een tijd op de Quantum lopen GASsen, wat eigenlijk dezelfde synth is maar dan met analoge filters.

De Iridium en Quantum zijn best complex ze hebben een heel aantal verschillende oscillator typen met veel parameters, dus niet alleen wave-tables maar ook resonators en dergelijke. Verschillende filter typen en volgens mij veel uitgebreidere modulatie mogelijkheden en effecten.

De M is op de Microwave 1 geinspireerd en dus best simpel. Twee oscillatoren per stem, een vrij simpel lowpass filter, een vca, wat beperkte modulatie mogelijkheden en dat is het wel.
Het enige complexe er aan (en voor mij totaal onnodig) is dat de M multitimbraal is. En je dus behalve patches ook nog parts hebt waar je per timbre de outputs, midi kanalen, keyboard zones en velocity zones kan instellen. Ik heb liever 1 synth 1 geluid. Maar voor sommige mensen is het wel weer fijn om lekker te kunnen layeren.
 
Ik heb geen Iridium, maar ik heb een tijd op de Quantum lopen GASsen, wat eigenlijk dezelfde synth is maar dan met analoge filters.

De Iridium en Quantum zijn best complex ze hebben een heel aantal verschillende oscillator typen met veel parameters, dus niet alleen wave-tables maar ook resonators en dergelijke. Verschillende filter typen en volgens mij veel uitgebreidere modulatie mogelijkheden en effecten.

De M is op de Microwave 1 geinspireerd en dus best simpel. Twee oscillatoren per stem, een vrij simpel lowpass filter, een vca, wat beperkte modulatie mogelijkheden en dat is het wel.
Het enige complexe er aan (en voor mij totaal onnodig) is dat de M multitimbraal is. En je dus behalve patches ook nog parts hebt waar je per timbre de outputs, midi kanalen, keyboard zones en velocity zones kan instellen. Ik heb liever 1 synth 1 geluid. Maar voor sommige mensen is het wel weer fijn om lekker te kunnen layeren.
Ja, de specs ken ik op zich wel. Alweer een tijd geleden dat ik het videootje van Loopop gezien heb, ik zal um weer eens gaan kijken. Maar volgens zag ik hem, ondanks dat er aardig wat knoppen opzitten, toch best veel pielen in het touchscreen. Wat is jouw ervaring in de praktijk? Ben je veel aan het verdwalen in submenu's in dat scherm (en is dat storend)? Op zich heb ik geen bezwaar tegen een menu, ik vind het menu van de Peak/Summit precies goed, geen 30 lagen diep en je kan snel bij een page/parameter uitkomen met een paar drukken op een knop.

En vaak (ook in dit draadje) wordt de sound van de Waldorf als wat killig en plat beschreven, vind jij dat ook (heb je vergelijkings materiaal aan andere synths of VST's)?

En hoe staat het met bugs en het repareren daarvan, zijn ze een beetje trouw met firmware updates?
 
Maar volgens zag ik hem, ondanks dat er aardig wat knoppen opzitten, toch best veel pielen in het touchscreen. Wat is jouw ervaring in de praktijk?
Echt praktijkervaring heb ik er niet mee. Daar ben ik dus ook wel benieuwd naar. Ik heb wel de indruk dat ze veel parameters die ook een eigen knop hebben voor het gemak ook op het touchscreen beschikbaar hebben gemaakt. En ook de M zal nog wel wat menu diving nodig hebben.
En vaak (ook in dit draadje) wordt de sound van de Waldorf als wat killig en plat beschreven, vind jij dat ook (heb je vergelijkings materiaal aan andere synths of VST's)?
Ik heb het daar al eerder in dit draadje ook al over gehad.
Ik heb wel een beetje het gevoel dat er twee dingen door elkaar heen lopen als mensen het over het "kille" Waldorf geluid hebben. Als eerste heb je het wavetable geluid. Dat kan de Peak ook, waarbij je hele mooie glas-achtige, ijzige pads en dergelijke kan maken. Volgens mij associeren veel mensen dat met "koude" geluiden maar ik vind dat juist het mooie van een wavetable synth.
Als tweede heb je het koude nauwkeurige en wat saaie dat veel mensen aan Waldorf synths toekennen. Ik snap wat mensen ermee bedoelen, de Microwave II, en de Q en de Blofeld zijn niet meer een grote sweet-spot qua geluiden zoals de I dat wel is maar het zijn zeker mooie, bruikbare synths. Ik heb liever een waldorf XT dan bijvoorbeeld een Deepmind of Prophet rev2

Maar mijn hoop is dat de M toch weer dat dikke van de Microwave I heeft. Want ik heb het eigenlijk wel een beetje gehad met oude gammele synths waar je encoders, batterijen en elco's moet vervangen. Maar ik heb tot nu toe nog niets gevonden dat mijn MW I kan vervangen.
 
Volgens mij associeren veel mensen dat met "koude" geluiden maar ik vind dat juist het mooie van een wavetable synth.
:okdan:

Als tweede heb je het koude nauwkeurige en wat saaie dat veel mensen aan Waldorf synths toekennen.
Hetzelfde wordt soms aangehaald voor de Peak en Summit, ik snap dat op zich wel, maar ben het daar ook niet helemaal mee eens, nauwkeurig zeker, maar je kan dat genoeg tweaken om dat minder nauwkeurig, rauwer en smeriger maken.
 
Ik heb geen Iridium, maar ik heb een tijd op de Quantum lopen GASsen, wat eigenlijk dezelfde synth is maar dan met analoge filters.

De Iridium en Quantum zijn best complex ze hebben een heel aantal verschillende oscillator typen met veel parameters, dus niet alleen wave-tables maar ook resonators en dergelijke. Verschillende filter typen en volgens mij veel uitgebreidere modulatie mogelijkheden en effecten.

De M is op de Microwave 1 geinspireerd en dus best simpel. Twee oscillatoren per stem, een vrij simpel lowpass filter, een vca, wat beperkte modulatie mogelijkheden en dat is het wel.
Het enige complexe er aan (en voor mij totaal onnodig) is dat de M multitimbraal is. En je dus behalve patches ook nog parts hebt waar je per timbre de outputs, midi kanalen, keyboard zones en velocity zones kan instellen. Ik heb liever 1 synth 1 geluid. Maar voor sommige mensen is het wel weer fijn om lekker te kunnen layeren.

Ik gebruikte multitimbraliteit toch wel vrij veel op de MW I. Het nadeel is dat polyfone patches onderbroken worden door een noot die op één van de individuele outs gespeeld wordt, dus de polyfone patch pakt gewoon alle stemmen maar de mono output is hard gekoppeld aan één stem, in plaats van dat die stem uit de polyfone groep gehouden wordt. Dus óf een paar bass en lead sounds uit de monofone outputs of een layer van twee sounds polyfoon.

Overigens was het niet echt lastig in te stemmen, je kon de multitimbraliteit gewoon negeren en dan was het verder niet zo complex, in tegenstelling tot de MKS-80 en MKS-50 patch versus tone setup waar ik iedere keer weer knettergek van werd.
 
Overigens was het niet echt lastig in te stemmen, je kon de multitimbraliteit gewoon negeren en dan was het verder niet zo complex
Ja, zo doe ik dat met de MW I ook meestal. Ik zie het ook niet echt als een groot probleem ofzo. En voor iemand die niet de resultaten van jaren en jaren GAS op zolder heeft staan is multitimbraliteit natuurlijk best een leuke feature.
Hetzelfde wordt soms aangehaald voor de Peak en Summit, ik snap dat op zich wel, maar ben het daar ook niet helemaal mee eens, nauwkeurig zeker, maar je kan dat genoeg tweaken om dat minder nauwkeurig, rauwer en smeriger maken.
Ja, precies dat. Ik heb de Peak hier inderdaad ook staan en ik vind dat juist het fijne aan die synth. Je kan geluiden heel nauwkeurig vormen tot precies wat je wil.
Ik heb ook een OB-6, en die heeft veel minder parameters en veel minder modulatiemogelijkheden, maar daar is gewoon ieder geluid wat je eruit krijgt moddervet. En hoewel ze qua geluid niet zoveel met elkaar te maken hebben voelt voor mij de Microwave I wat meer als een OB-6, die gewoon altijd vet klinkt en de Microwave II en zijn opvolgers wat meer als een Peak waar je veel meer in kan stellen maar waar je ook alles goed moet tweaken om eruit te halen wat er in zit.
 
Back
Top