geluidskaarten: latency, efficiëntie - mythen en praktijk...

Dag allen een kleine toevoeging, gewoon over wat bij mij (ons, want t gaat in totaal over mijn studie plus 2 andere studio's van vrienden waar we ook in werken): na jarenlang ronddwalen zijn we op RME beland. De degelijke duitse drivers die continue geupdate worden en megalage latency in combinatie met redelijk stevige macs (maar kan volgens mij net zo prima op windows) hebben gezorgd voor de laagste latency die ik in 25+ jaar muziek maken heb meegemaakt los van direct met midi je synth besturen. Ook in multitrack projecten met multi midi (dat was vroeger veel meer gezeik met channels enzo) werkt dit uitstekend. Uiteraard met lage buffer zoals eerder gezegd en als je dan gaat mizen / heavy shit doen en t project begint groot te worden kan je altijd nog je buffer wat omhoog doen, meestal het het "schrijven " dan ook wel over en heb je alles de box in gebounced.

1 ding waar ik nog wel mee struggle is latency op outboard pedalen maar dat is volgens mij part of the game. logic heeft goede latency compensatie die je kan inzetten.
 
Windows heeft het probleem de midi poorten altijd een andere nieuwe extensie te geven, als je ze in een ander slot van de usb hub plugt, en de unitor/amt werkt enkel op XP.
OSX 10.8.5 vind ik erg goed werken, maar 't is een zware keuze welke andere osx versie te kiezen naast die mountain lion, vind 'k

Alé, als er oplossingen zijn voor deze twee dingen,, >= Catalina is 64 bit only, dus die al niet,

RME vind ik erg duur,, en een saaie layout,, maar idd, iedereen stoeft erover,,
 
Dag allen een kleine toevoeging, gewoon over wat bij mij (ons, want t gaat in totaal over mijn studie plus 2 andere studio's van vrienden waar we ook in werken): na jarenlang ronddwalen zijn we op RME beland. De degelijke duitse drivers die continue geupdate worden en megalage latency in combinatie met redelijk stevige macs (maar kan volgens mij net zo prima op windows) hebben gezorgd voor de laagste latency die ik in 25+ jaar muziek maken heb meegemaakt los van direct met midi je synth besturen. Ook in multitrack projecten met multi midi (dat was vroeger veel meer gezeik met channels enzo) werkt dit uitstekend. Uiteraard met lage buffer zoals eerder gezegd en als je dan gaat mizen / heavy shit doen en t project begint groot te worden kan je altijd nog je buffer wat omhoog doen, meestal het het "schrijven " dan ook wel over en heb je alles de box in gebounced.

1 ding waar ik nog wel mee struggle is latency op outboard pedalen maar dat is volgens mij part of the game. logic heeft goede latency compensatie die je kan inzetten.

en wanneer je niet over de laagste latency, wat zeker fijn is, maar daar niet per se hoeft te werken. ik kan tevreden zijn met een output latency van 23 ms op mijn Motu.

maakt het uit of het een Motu/Behringer b.v. is, met dezelfde sample buffer size op dezelfde sample rate natuurlik, hoe efficiënt die sample buffer wordt gevuld?

maakt dat het met de drivers van b.v. RME, of Motu M4, instap ding, met goede drivers, én latency.

het lijkt natuurlik onder latency te vallen, @Sjoelie lijkt de zeggen dat het niets of weinig uitmaakt, dan zou b.v. als ik een babyface pro zou aanschaffen, en met 512 sample buffer moet werken, alleen de latency omlaag gaan, maar niet hoe snel de sample buffer gevuld wordt? want dat laatste is voor het belangrijkste. en ja, een lage latency ook, maar b.v. de UMC204HD, haalt op 1024 iets van 24ms output latency, is dus 2maal zo snel als de Motu (en het lijkt, volgens info in de link in de eerste post, dat Motu een soort van double buffering doet, bij de output, en dat lijkt onnodig, sowieso al kontakt gehad met Motu, eerst kreeg wel reakties, vragen en ik antwoordde, en het stopte ineens..).

dus de Motu zou beter kunnen presteren, ze hebben blijkbaar zelfs de Mk4 mank gemaakt.

een 2e hands RME babyface pro, zou ik kunnen betalen, zeker als ik de Motu verkoop, maar heeft het zin, wanneer -al blijft de latency me absoluut niet bevallen, maar het is werkbaar- de sample buffer toch even efficiënt gevuld wordt.

en zoals al gezegd, er zijn veel faktoren, de Motu 'presteert nu beter', kan nu op 512 dingen die ik niet kon. dat is voor mij aanvaardbaar.

de thread gaat nu over meerdere zaken, maar ze hangen samen, latency. het is niet alleen de geluidskaart of de drivers.

wilde nog een soort van samenvatting maken wat de start vraag was, aangevuld, maar overzichtelik en kort, wellicht niet meer nodig.

ik zal hier ook nog mijn settings delen, ik heb meerdere DAW's, dus er zit altijd een verschil in prestratie, maar ik merk op dat geen bizar grote verschillen zijn, alleen cubase en reaper, hebben pre-rendering voor unarmed tracks, dat merk je wel, en zeker bij reaper.

maar laten even uitgaan van armed tracks, @Fifth Bot , dank voor het delen, geeft inzicht, zal hetzelfde doen. ableton live kent ook geen pre-rendering (zover ik weet).
haal je toch veel uit je systeem, of het ligt natuurlik aan welke plugins je gebruikt. maar het werkt iig voor je. dat is het belangrijkste.

mijn track count is nooit zo hoog, wil wel hoger gaan, voor kompleksere 'komposities', 10 tracks is het hoogtepunt volgens, louter VSTi's, en inserts en 3 sends.
 
of het ligt natuurlik aan welke plugins je gebruikt. maar het werkt iig voor je. dat is het belangrijkste.

mijn track count is nooit zo hoog, wil wel hoger gaan, voor kompleksere 'komposities',
Tja over die 50 tracks moet je ook weer niet te zwaar denken en eaa speelt zeker niet allemaal tegelijk. Wat ik soms doe is 2 verschillende patterns maken in Maschine (1 a 3 kitjes) en dia dan bounce naar audio, waarbij elk instrument dan zijn eigen spoor krijgt. Even er vanuit gaande dat ik dan wat complexere beats heb, zit je snel aan de 20 sporen. Hetzelfde voor FX (zeg 5 sporen) en vocals (ook een stuk of 5), zit je al op 30. Dan route ik eea ook naar dedicated bussen (ook een stuk of 6, drums, bass, padds, leads, vox etc.) en dan dus nog wat sends (ook weer 6), dan zit je alweer op 42, dan blijft de rest over voor de "echte" partijen (leads, bass, chords etc.).

Dat gezegd hebbende, ik vind dat zelf ook teveel :D, en ben aan het proberen dat drastisch terug te brengen naar een stuk of 20... om zo eea wat meer te laten ademen...

Mijn favorite plugins qua synths zijn trouwens:, Repro-5, Pigments, Serum, Prism, ik heb net als jij nog een shitload more die ik incidenteeel in tracks gebruik, maar dit zijn de synths waarvan er atlijd wel minimaal 1 van in voorkomt.
 
Rme en motu regelen zelf de processorkracht die nodig is bij lage latency, gaat dus minder of nauwelijksten kosten van je cpu
Denk dat het belangrijk is dat te beseffen in dit vraagstuk
Heb veel geluidskaarten “versleten”, echter sinds rme ff en motu traveller zou ik niet meer anderen willen
 
Gezien dit over Latency en verwachtingen gaat, laat ik dit toevoegen waar ik tegen aanliep laatst:

Als je een ADAT interface aan je Main-Interface koppelt, bijv een ADA8200 aan een Motu828mk3, dan komt er kennelijk de Input latency van de MOTU + die van de ADAT bovenop als je via ADAT opneemt, een flink verschil. Ik dacht een ms of 1..2.. maar het is veel meer!

Ik had een Kickdrum opgenomen waarbij de Kick-Inside Microfoon via de ADA liep, en de Kick-Outside via de MOTU Mic input.. beide tracks zaten behoorlijk wat ms uit elkaar, tenminste 25 ms.
Iets om rekening mee te houden als je alle inputs tegelijk gebruikt, dat je alle tracks van de ADA handmatig x-milliseconde moet terugschuiven, heb bij elke Template maar een Notepad met kattebelletje gemaakt.. je zou het zo vergeten, best hinderlijk!

Ergens belachelijk, nergens ben ik erop gewezen in manuals e.d., bij toeval kwam ik erachter dankzij de kickdrum, waarbij je het supergoed hoort. Had ik de overheads op MIC1, MIC2 gezet van de MOTU? was ik er wss nooit achter gekomen. Uiteraard ook getest, beide KICK-mics op de ADA, 0 latency tov elkaar.. vanwege poort tekort moest er 1 MIC naar de Motu van de Kick-out (kick, snare top, snare btm, tom, tom, tom, ov-l, ov-r <- en de 8 poorten zijn op)

Bij deze! binnenkort wil ik een 2e ADA8200 eraan knopen, ben benieuwd hoe de Latency zich daarvan gaat verhouden.. nog meer latency? of zelfde als 1e ADA?
 
Laatst gewijzigd:
de meest praktische vraag is, ik vind de latency van mijn Motu aanvaardbaar op 512 samples, en nu ook weer veel beter op 256 sample buffer size werken. op 512 sample buffer size is de output latency ongeveer 23ms, wat tot groot geschreeuw leidt; dat is te veel, etc.
512 lijkt me een prima werkbare latency, daar heb ik ook jaren gebruikt, mijn nieuwe pc is wat sneller nu en nu draai ik op 256 / 48 khz en dat draait op mijn systeem onder ableton stabiel, eigenlijk heb ik nooit problemen in projecten (ook niet met pigments 3). Dat is ook een motu systeem (828 mk3 hybrid) met 2 adat interfaces erbij aangekoppeld.

die hele discussies op internet over buffersizes zou ik gewoon niet volgen, het lijkt wel een weddenschap en je leest de meest bizarre dingen en lijkt echt iedereen op de wereld een input latency van minder dan 10 ms te kunnen horen en het volledig onwerkbaar te vinden :D. In de praktijk zie je eigenlijk geen buffersizes onder de 256 en 512 is ook prima, zeker gezien het feit dat praktisch elke daw tegenwoordig automatische latency compensatie heeft en dit met enige ervaring helemaal geen issue meer is tijdens je opnames of afmixen. Met 256 / 48 khz op een recente pc heb je een roundtrip van rond de 17 ms en rond de 7ms input latency, dat is een prima getal om mee te werken, een lagere buffersize is echt onzin en belast je cpu alleen maar meer en kwa spikes wordt het dan alleen maar onstabieler.

Dus laat je niet gek maken door al die verhalen online, en volg gewoon je eigen ervaringen.

Zo staan de motu instellingen bij mij:
latency1.JPG
 
512 lijkt me een prima werkbare latency, daar heb ik ook jaren gebruikt, mijn nieuwe pc is wat sneller nu en nu draai ik op 256 / 48 khz en dat draait op mijn systeem onder ableton stabiel, eigenlijk heb ik nooit problemen in projecten (ook niet met pigments 3). Dat is ook een motu systeem (828 mk3 hybrid) met 2 adat interfaces erbij aangekoppeld.

die hele discussies op internet over buffersizes zou ik gewoon niet volgen, het lijkt wel een weddenschap en je leest de meest bizarre dingen en lijkt echt iedereen op de wereld een input latency van minder dan 10 ms te kunnen horen en het volledig onwerkbaar te vinden :D. In de praktijk zie je eigenlijk geen buffersizes onder de 256 en 512 is ook prima, zeker gezien het feit dat praktisch elke daw tegenwoordig automatische latency compensatie heeft en dit met enige ervaring helemaal geen issue meer is tijdens je opnames of afmixen. Met 256 / 48 khz op een recente pc heb je een roundtrip van rond de 17 ms en rond de 7ms input latency, dat is een prima getal om mee te werken, een lagere buffersize is echt onzin en belast je cpu alleen maar meer en kwa spikes wordt het dan alleen maar onstabieler.

Dus laat je niet gek maken door al die verhalen online, en volg gewoon je eigen ervaringen.

Zo staan de motu instellingen bij mij:
Bekijk bijlage 3814790
Helemaal mee eens dit stijjkt precies met mijn ervaringen & werkwijze. thx for sharing & dank voor delen van je instellingen!
 
512 werkt niet op m'n osx setup,, dat moet 256 zijn, op de bootcamp zijde moest ik best op 512 werken

Je kan die driver error compensation nog invullen, maar da's een ganse uitleg hoe dat juist te doen

'k weet ook niet wat Motu aanraad als ADAT to Analog expander ?? Om geen onderlinge latency verschillen te hebben,,

 
Zoals gezegd is lage latency eigenlijk vooral belangrijk als je bv vst instruments of effecten live gaat gebruiken . Dan speelt een latency van meer dan 10ms niet meer echt prettig .
Voor opname / mixen maakt het niet zo veel uit , dat wordt in de daw gelijkgetrokken
 
Zoals gezegd is lage latency eigenlijk vooral belangrijk als je bv vst instruments of effecten live gaat gebruiken . Dan speelt een latency van meer dan 10ms niet meer echt prettig .
Voor opname / mixen maakt het niet zo veel uit , dat wordt in de daw gelijkgetrokken
Ik heb een aantal posts eerder zojuist geschreven, dat dit klaarblijkelijk niet zo is. Er wordt helemaal niets rechtgetrokken, was dat maar waar!
De tracks via de ADAT opgenomen, staan nog steeds ~25 verschoven t.o.v. tracks die zijn opgenomen met de Main interface.

Of doel je op plugins die iets afspelen?
 
Ik heb een aantal posts eerder zojuist geschreven, dat dit klaarblijkelijk niet zo is. Er wordt helemaal niets rechtgetrokken, was dat maar waar!
De tracks via de ADAT opgenomen, staan nog steeds ~25 verschoven t.o.v. tracks die zijn opgenomen met de Main interface.

Of doel je op plugins die iets afspelen?
de mic ingang is een externe ingang, voor zover ik weet moet je die latency compensaten (in ieder geval moet ik dat als ik mijn gitaar opneem via die input), ik betwijfel dat een toslink connected ada de oorzaak is van jouw probleem.

Ik weet niet welke je daw gebruikt, maar in ableton doe je dat heel simpel door het creeeren van een external instrument, die noem je dan bijvoorbeeld Mic Input Motu, bij de input zet je dan de mic input channel in dat external device en bij midi waar je het heen wil sturen. Vervolgens kijk je wat je total latency is (zoals in mijn screenshot hierboven is dat 17.4 en dat vul je in bij de hardware latency in je external instrument. Als je die nu gebruikt tijdens de opname wordt alles voortaan latency compensated voor die specifieke ingang.
 
de mic ingang is een externe ingang, voor zover ik weet moet je die latency compensaten (in ieder geval moet ik dat als ik mijn gitaar opneem via die input), ik betwijfel dat een toslink connected ada de oorzaak is van jouw probleem.

Ik weet niet welke je daw gebruikt, maar in ableton doe je dat heel simpel door het creeeren van een external instrument, die noem je dan bijvoorbeeld Mic Input Motu, bij de input zet je dan de mic input channel in dat external device en bij midi waar je het heen wil sturen. Vervolgens kijk je wat je total latency is (zoals in mijn screenshot hierboven is dat 17.4 en dat vul je in bij de hardware latency in je external instrument. Als je die nu gebruikt tijdens de opname wordt alles voortaan latency compensated voor die specifieke ingang.
Cool! dank voor de tip, dat ga ik eens proberen, in Cubase dan.
 
de mic ingang is een externe ingang, voor zover ik weet moet je die latency compensaten (in ieder geval moet ik dat als ik mijn gitaar opneem via die input), ik betwijfel dat een toslink connected ada de oorzaak is van jouw probleem.

Ik weet niet welke je daw gebruikt, maar in ableton doe je dat heel simpel door het creeeren van een external instrument, die noem je dan bijvoorbeeld Mic Input Motu, bij de input zet je dan de mic input channel in dat external device en bij midi waar je het heen wil sturen. Vervolgens kijk je wat je total latency is (zoals in mijn screenshot hierboven is dat 17.4 en dat vul je in bij de hardware latency in je external instrument. Als je die nu gebruikt tijdens de opname wordt alles voortaan latency compensated voor die specifieke ingang.
exact Logic heeft hier ook n tool voor en zo compenseer ik op de uit-in latency van bijv mijn strymon volante of rps pedalen
 
@vink en @quifster waarom zitten jullie eigenlijk op 48 kHz, werken jullie met video? Anders wordt volgens mij gewoon 44.1 aangeraden.

ik zit hier rustig, net een projekt geheel omgegooid, en klinkt nog nergens naar... de thread te volgen. ik heb nog wel wat vragen, komen later, en beloof! ja! direkt en duidelik en kortaf te zijn, ahum.
op 256 sample buffer size, trekt de processor harder (maar dat doen de drivers niet... lijkt mij want, die kunnen dat zeker niet beslissen, bij het projekt dat ik net in elkaar flanste, moet zoveel nog worden afgestemd, goed, speelt uiteindelik Pigments 3 nog, met MPE, en knalt ie bijna naar dropouts, omdat de cpu uit zijn neus gaat vreten, dat moet ik nog oplossen, zie een VINK uitweiding! toch! geloof nooit een VINK belofte...).

ik werk tegenwoordig op 48KHz 32 bit float, daarvoor simpel 48Khz 24 bit...

waarom 48Khz, een soort van kompromis, Nyquist. net iets hoger dan 44.1... wat er tegenwoordig wordt aangeraden? ik weet het niet. 96Khz is overdreven, wanneer een vst (instrument of effekt) het nodig heeft, gebruik ik oversampling, werkt net zo goed (of beter; 4x oversampling...). 48Khz leek mij, het is meer een gevoel, wel met een faktische grond, dat wel. uiteindelik; zal je het merken???

en mooi over de ADAT tips, en external instrument- hardwarde latency.. overigens.
 
ik zit hier rustig, net een projekt geheel omgegooid, en klinkt nog nergens naar... de thread te volgen. ik heb nog wel wat vragen, komen later, en beloof! ja! direkt en duidelik en kortaf te zijn, ahum.
op 256 sample buffer size, trekt de processor harder (maar dat doen de drivers niet... lijkt mij want, die kunnen dat zeker niet beslissen, bij het projekt dat ik net in elkaar flanste, moet zoveel nog worden afgestemd, goed, speelt uiteindelik Pigments 3 nog, met MPE, en knalt ie bijna naar dropouts, omdat de cpu uit zijn neus gaat vreten, dat moet ik nog oplossen, zie een VINK uitweiding! toch! geloof nooit een VINK belofte...).

ik werk tegenwoordig op 48KHz 32 bit float, daarvoor simpel 48Khz 24 bit...

waarom 48Khz, een soort van kompromis, Nyquist. net iets hoger dan 44.1... wat er tegenwoordig wordt aangeraden? ik weet het niet. 96Khz is overdreven, wanneer een vst (instrument of effekt) het nodig heeft, gebruik ik oversampling, werkt net zo goed (of beter; 4x oversampling...). 48Khz leek mij, het is meer een gevoel, wel met een faktische grond, dat wel. uiteindelik; zal je het merken???

en mooi over de ADAT tips, en external instrument- hardwarde latency.. overigens.
Ok, niet perse hard gefundeerd door kennis of naar aanleiding van bepaalde issues dus. Heb er in het verleden vaker naar gezocht, en elke keer kwam er toch min of meer een dergelijk verhaal uit:

NB ken dit artikel niet en heb de video ook niet bekeken, dit is gewoon 1 van de 1e zoekresultaten die boven komt drijven, maar in short is dit de strekking van dergelijk uitleg:

When you are recording for a DVD, use the multiples of 48kHz, and when you are recording for a CD (such as an album or an EP), use the multiples of 44.1kHz. It's as simple as that

Op 96 kHz draaien, dat is een ander verhaal (waar ik wel in kan komen), maar ook vanuit een andere behoefte.
 
tja, die 48 Khz had ik enkele maanden ingesteld, k weet niet meer waarom, maar da's prutsen om dat naar 44.1 te converteren
de audiocard en finalizer/dbmax, moesten ook constant switchen tussen 44.1 en 48

k weet ni officieel, maar t' is 44.1 om op cd te branden, en dat klinkt het allerbeste, of 96,, voor Hi res audio, 88.2 is zelden te vinden, of dan moet de audiocard weer schakelen,
 
Back
Top