Samplers. Welke heb je nog en waarom?

De S3000xl was mijn eerste apparaat destijds. De verkoper in de winkel probeerde me nog een ASR-X aan te prijzen, die was toen net uit. Maar ik had me goed ingelezen. Ik was net 18 denk ik. Naast me stonden 2 gasten een beetje lacherig te doen omdat ik met mn vader was denk ik :) Anyway, lang plezier van gehad. Zo'n S/PDIF pin-out van mn soundblaster er naartoe laten lopen om digitaal te samplen (dat wou je toen nog, clean enzo). Ik had ook een SCSI HDD en CDROM in 2 aparte bakjes er naast staan. Veel plezier van gehad. Spijt dat ik 'm ooit voor 75 euro heb verkocht. Later even de S950 gehad. Ging ik ophalen in Amsterdam; kom ik daar bij een heel oud Afghaans mannetje tussen allemaal wandkleden terecht. Ik denk "dit klopt niet". Maar inderdaad, tussen alle kleden en boeken stond ie te shinen. Had hij in de pandjeswinkel gekocht en hij dacht dat het een radio was! Maar alle legendes over de sound ten spijt kon ik niet meer wennen aan de hassle van het samplen ofzo. Dus is ook weer weg. Snik.

Edit: foto gevonden! Zoek de S..
Bekijk bijlage 3810991
Leuk om de tijdgeest terug te zien in deze foto.
Zo'n 486dx met turbo knop :okdan:
 
Altijd samplers gehad. Mijn eerste sampler was een spiksplinternieuwe W30 sampler waar ik geluiden van films vanaf tv in sampelde en daarna vervreemde. Leuke was dat je geluiden supersnel kon toewijzen aan spedifieke toetsen. Had en heeft ook een mooie klank. Daarna Yamaha samplers A3000 en A5000 gehad maar die waren niet slecht maar toch niet echt mijn kopje koffie. Dat was wel het geval met EMU samplers. Vooral de gebruiksvriendelijkheid en de fantastische filters. De oude ESI-2000 (kost tegenwoordig niets meer) heb ik nog vrij recent gebruikt voor een track:



Het meest gebruik ik de MPC-One die als je er echt induikt fantastische mogelijkheden heeft.
 
Ik gebruik geregeld:

Akai s950
Iets te heet digitaal insamplen, zorgt voor een subtiele compressie met meer punch. Sample ook analoog drums op lagere samplefrequenties met de rec gain te ver open voor punchy hiphop drums.

Ensoniq Mirage rack
Pure magie. Alles wat je erin stopt komt er gemangeld, crunchy, schor en lo-fi uit, met een aliasing (ringing sound) die minstens zo goed klinkt als een sp-1200. Nadelen: hexadecimaal O.S. en hele korte sampletijd

Yamaha TX16W
Zeer underrated sampler. Koop er nu eentje voordat de prijzen exploderen. Zet er wel TYPHOON o.s. op anders valt er niet mee te werken. Deze sampler klinkt enorm goed, heeft veel low end in de sound, laat drums echt knallen. Klinkt ook lekker op synths en andere samples, zeker als je downsamplet.

Akai s612
Analoge filter, controls op de voorkant voor filter delay, reverse etc). Leukste sampler om mee te werken.

Akai s01
Ondergeschoven kindje ivm geen filter aan boord. Wel hands on, makkelijk en goede akai sound! Absolute aanrader. Nu nog betaalbaar.

E-mu Emax 1 rack
Fijne aliasing als je een sample opneemt en en lager afspeelt. Erg punchy en warme sound.

MPC4000
Beste mpc ooit gebouwd. Sound is ongekend goed en nergens mee te vergelijken. Beest van een machine die ik anytime zou verkiezen boven de andere mpc's. ondergewaardeerd!

Ik maak trouwens hiphop, en kan me een werkwijze zonder deze samplers niet voorstellen. Ik gebruik ze om een bepaalde sound te bereiken die je met software niet kunt benaderen.
 
zelf erg fan van de Mirage sound, niet zo van de akai s950.
De OP1 is ook een toffe sampler die lofi ala mpc brengt.
vette track @bertus
Dan ga ik die eens checken... Ik ken dat ding niet! De mirage is in 1 woord.. Geweldig. Absoluut mijn favoriete
 
De S900 en 950 zijn mooi voor die sound, maar totaal over de prijs geschoten imo. De S01 is een beetje vergeten. Snap ik niks van, want die heeft óók die gritty lofi sound en is n stuk makkelijker in gebruik. Rec+sample nr. en je neemt op. Nog makkelijker dan een tapedeck. Die floppydrives zijn allemaal stuk, maar die heb je niet nodig. (Te hard) samplen, pitchen en weer opnemen. Timestretchen kan dan achteraf en beheerst met PaulXstretch. Wie niet rijk is moet slim zijn..
 
De S900 en 950 zijn mooi voor die sound, maar totaal over de prijs geschoten imo. De S01 is een beetje vergeten. Snap ik niks van, want die heeft óók die gritty lofi sound en is n stuk makkelijker in gebruik. Rec+sample nr. en je neemt op. Nog makkelijker dan een tapedeck. Die floppydrives zijn allemaal stuk, maar die heb je niet nodig. (Te hard) samplen, pitchen en weer opnemen. Timestretchen kan dan achteraf en beheerst met PaulXstretch. Wie niet rijk is moet slim zijn..
Ja raar he? Die s700 gaat voor astronooomische bedragen, en die s01 zijn super cheap, en hij klinkt geweldig!! Zeker voor hiphoo
 
Yamaha tx16w (typhoon) en de digitakt. Perfecte combi met t midi triggeren vd tx16w en tegelijk op kunnen nemen in de digitakt. Goeie sound en cheappp, tenminste toen ik ze kocht wel ;)
 
De S900 en 950 zijn mooi voor die sound, maar totaal over de prijs geschoten imo. De S01 is een beetje vergeten. Snap ik niks van, want die heeft óók die gritty lofi sound en is n stuk makkelijker in gebruik. Rec+sample nr. en je neemt op. Nog makkelijker dan een tapedeck. Die floppydrives zijn allemaal stuk, maar die heb je niet nodig. (Te hard) samplen, pitchen en weer opnemen. Timestretchen kan dan achteraf en beheerst met PaulXstretch. Wie niet rijk is moet slim zijn..
Ja raar he? Die s700 gaat voor astronooomische bedragen, en die s01 zijn super cheap, en hij klinkt geweldig!! Zeker voor hiphoo
Sssssst :D
 
mn eerste sampler was de akai mpc2000xl die nog altijd in mn bezit is inc doos. was meer een wanne have.
 
Sssssst :D
s01 is wel een bakbeest aan gewicht. En dan maar 15 seconden te samplen. De floppy's lezen en schrijven is zo'n gedoe dat ik deze maar in de `enkelvoudige` terugspeel modus laat staan. In dat geval kun je zonder teveel op het geluid in te schikken drie tonen vooruit + of ook drie achteruit - bij het polyfoon inspelen. Er zit geen ingebouwde stretching in. Als de noot hoger wordt dan wordt deze ook korter. En omgekeerd bij lager worden van toon duurt die langer. Wel geeft het apparaat een heel apart geluid terug met die acht bit sampling. Super gecompressed. Dat laatste is het bijzonder er aan.
 
Dan heb ik nog ooit voor een prikkie €50 of gulden? De ` next djs24 ` gekocht.
Geinig ding maar de ene keer lukt het wel en de andere keer lukt het niet om er iets op te brouwen.
Al naar gelang de inspiratie
Het opslaan / bewaren van geluiden is niet meer te doen vanwege het terug moeten naar Windows95 of zo.
En toen duurde het al veel te lang om te saven en terug te halen.
Wat er wel mooi aan is dat is precies het looppunt bepalen van zomaar een enkel sample.
Maak het niet te moeilijk of zelfs de hardware slaat op tilt (Wat ik vaak met software mee maak).
Met kunst en vliegwerk is het mogelijk om éen minuut te samplen.
Weer een `handenbindertje` waar je zomaar weer een paar uur `van de staat af bent` IVB met ander kattenkwaad of ongein.
 
INderdaad , alle payed stuff van TAL is echt awesome
Favorieten van mij zijn TALmod-Sampler -Bassline (101)
 
Dankjewel! In NL is er geen interesse voor. Ik heb producties gedaan voor raplegendes uit de VS en hier wordt het doodgenegeerd

schandalig idd.

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat die mumble rap + trap 808 van nu melodieuzer is dan boom-bap beats. Dat klinkt toch te monotoon en rauw.

Die commerciele rappers van nu klinken door autotone meer als zangers.. Had je vroeger al met west-coast rap.. dat klonk al vrij gelikt en deed het goed in de top 40.
 
schandalig idd.

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat die mumble rap + trap 808 van nu melodieuzer is dan boom-bap beats. Dat klinkt toch te monotoon en rauw.

Die commerciele rappers van nu klinken door autotone meer als zangers.. Had je vroeger al met west-coast rap.. dat klonk al vrij gelikt en deed het goed in de top 40.
Nee, want ik maak westcoast G-funk. Hartstikke muzikaal. En de moderne trap stijlen maak ik ook... En die keren dat ik boombap maak is het ook muzikaal.

Hier is een groot aantal van mijn producties te beluisteren.


 
Back
Top