Nieuwe Sequential Polysynth - Take 5

Sequential Take 5.jpg





€ 1.299

5 stemmige analoge synth
Digitale effecten
Presets
2 VCO’s
Sequencer
Arp
Prophet 5 filter



bron:



SPECS

OSCILLATORS
  • Two analog VCOs per voice
  • Continuously variable wave shape (sine, sawtooth, variable-width pulse) per oscillator
  • Hard sync: oscillator 1 syncs to oscillator 2
  • Square wave sub-octave generator (oscillator 1) per voice
  • Keyboard tracking on/off for each oscillator
  • Front-panel FM (frequency modulation)

MIXER
  • Oscillator 1 amount
  • Oscillator 1 sub-octave amount
  • Oscillator 2 amount
  • White noise amount

LOW-PASS FILTER
  • Four-pole, resonant, analog low-pass filter per voice, based on Prophet 5 Rev 4 design
  • Filter can be driven into self-oscillation with the Resonance control
  • Bi-polar filter envelope amount

ENVELOPES
  • Two 5-stage envelope generators (ADSR + delay) with variable routing (filter, amplifier, gate)
  • Velocity modulation of each envelope amount
  • Envelopes freely assignable to multiple modulation destinations

LOW FREQUENCY OSCILLATOR
  • Five wave shapes: triangle, sawtooth, reverse sawtooth, square, and random (sample and hold)
  • Clock sync (internal or external MIDI clock)
  • Freely assignable to multiple modulation destinations

DIGITAL EFFECTS

  • One dedicated reverb with damping, pre-delay, decay and tone
  • One multi-effect with stereo delay, BBD delay, tape delay, chorus, flanger, phaser, ring mod, vintage rotating speaker, distortion, high-pass filter
  • Dedicated Overdrive effect

VINTAGE KNOB

  • Recreates the characteristics of vintage synthesizers by introducing micro-fluctuations in oscillators, filter, and envelopes per voice
AFTERTOUCH
  • Source: channel (mono) aftertouch with bi-polar amount
  • Aftertouch freely assignable to multiple modulation destinations

CLOCK
  • Master clock with tap tempo
  • BPM control and display
  • MIDI clock sync
ARPEGGIATOR
  • Up, down, up+down, random, assign modes
  • Syncs to MIDI clock
  • Re-latching arpeggiation

SEQUENCER
  • Polyphonic step sequencer with up to 64 steps with ties and rests

PERFORMANCE CONTROLS
Full-sized, semi-weighted, 3.5-octave premium Fatar keyboard with velocity and aftertouch
  • Spring-loaded pitch wheel with selectable range per program with independently adjustable upper and lower pitch wheel range transpose controls
  • Low-split mode creates two independent performance zones with different octave ranges
  • Hold switch latches held notes on
  • Polyphonic glide (portamento)
  • Unison (monophonic) mode with configurable voice count, from one to all five voices, and key modes
  • Factory switch: when off, the front panel is live; what you see is what you hear
PATCH MEMORY
  • 128 user and 128 factory
IN/OUT
  • 1 MIDI In, 1 MIDI Out, and 1 MIDI Thru port
  • USB port for bidirectional MIDI communication
  • 1 Sustain/footswitch input
  • 1 Expression pedal input
  • Main stereo output (2 x 1/4″ phone jack)
  • Headphone out (stereo 1/4″ phone jack)
POWER
  • IEC AC power inlet for internal power supply
  • Operates worldwide on voltages between 100 and 240 volts at 50 to 60 Hz; 14 watts maximum power consumption
PHYSICAL SPECS
  • Premium, 3.5-octave, semi-weighted Fatar keyboard
  • 25″ L x 12.75″ W x 4.4″ H (63.5 cm x 32.4 cm x 11.2 cm)
  • Weight: 17 lbs (7.7 kg)

Sequential Take 5 - Achter.jpg
 
Last edited by a moderator:
Ik ken die video, maar vind de rev2 erg tof als sound design beest (zeker via de gated sequencer) maar de p6 is een hele andere klasse. Ik hoop eigenlijk dat ie met deze take 5 naam een soort van poor mans prophet weet te maken die wel dik klinkt. Als de VCO's hetzelfde zijn dan in de p6/p5/p10 zit dat wel goed denk ik.

Gordon Reid: Haha - ja dat denk ik ook. Maar goed - dan pak je toch ff een ander klavier via MIDI? Hij vindt waarschijnlijk ook dat op de MoPho een 5 octaafs keyboard moet zitten :P
 
Tijdje geleden voor Dave Smith, zo’n kleine synth..

ik vind hem niet bepaald mooi uitzien. De encoders komen op mij cheap over..
 
Ik vind de Prophet 6 toch wel een hele bout beter klinken dan de Prophet 08 (die weer klinkt als Rev 2) hoor. Je kunt ze op bepaalde (statische) instellingen behoorlijk hetzelfde laten klinken maar zodra je met de filters aan de slag gaat (dynamisch) is het verschil aanzienlijk. De 08/Rev2 klinken in vergelijking een stuk platter/sterieler.

Ik ben van de Prophet 08 destijds meteen naar de REV2 overgegaan en hoewel de klank hetzelfde is kun je uit de REV2 waanzinnig veel meer halen.

Nu raak ik toch ook weer geïnteresseerd in de 6 (of 5 / 10). Als ik het me goed herinner ben jij van Prophet 6 naar Prophet 10 gegaan? Heb je ze destijds ook nog even naast elkaar gehad?

Speelde bij aanschaf van de 10 bij jou ook het 'echte Prophet' nostalgie element mee? De 6 klinkt blijkbaar erg goed, en is uitgebreider dan de 10 ? Is de klank van de 5 / 10 dan nadrukkelijk anders/ 'beter'?
Er is al zoveel gedaan met de Prophet 5 dat ik me afvraag of je er, door z'n vrij beperkte architectuur, nog veel nieuws op kunt ontdekken? Dat is voor mij persoonlijk vaak een belangrijke overweging. Voor Gordon Reid en vele anderen zal het volstaan dat je er de oude sounds 1-op-1 op kunt namaken.

Ik las gisteren een interview met Richard Barbieri in de SOS van augustus (gratis online te lezen na registratie). Daarin ging het wéér (het lijkt onvermijdelijk want komt al een paar decennia in vrijwel ieder interview met hem terug) over 'Tin Drum' van Japan en de daarvoor gebruikte synths. (Waanzinnig genoeg alleen een Prophet 5, OBX en het hardwired middenblok van de Roland System 700). Ik vind dat nog altijd een van de meest waanzinnige platen wat het gebruik van synths betreft, waarbij ook producer Steve Nye een enorm grote rol heeft gespeeld. Barbieri gebruik nog altijd zijn Prophet intensief, en heeft er nu een Prophet 5 module bij gekocht. Dat verbaasde me enigszins. Hij heeft een vrij kleine set-up en is er zoveel bijzonders te koop tegenwoordig.
 
Ik ken die video, maar vind de rev2 erg tof als sound design beest (zeker via de gated sequencer) maar de p6 is een hele andere klasse. Ik hoop eigenlijk dat ie met deze take 5 naam een soort van poor mans prophet weet te maken die wel dik klinkt. Als de VCO's hetzelfde zijn dan in de p6/p5/p10 zit dat wel goed denk ik.

Gordon Reid: Haha - ja dat denk ik ook. Maar goed - dan pak je toch ff een ander klavier via MIDI? Hij vindt waarschijnlijk ook dat op de MoPho een 5 octaafs keyboard moet zitten :P

Ik heb de Prophet 6 nog nooit in het echt gehoord. Maar dit plaatst het in een ander perspectief. Carr heeft dan blijkbaar vooral geprobeerd een aantal min of meer gelijke patches op de twee synths te maken, en de voor mij veel relevanter verschillen misschien nadrukkelijk onderbelicht. Ik ga die video nog eens bekijken.

Reid is natuurlijk ook een enorme bron van kennis, denk aan zijn fantastisch informatieve Synth Secrets. Maar ik scan vaak z'n reviews nu al jaren eerst heel snel zodat ik dat gezeik over 'recreating my beloved sounds which I derived from my ARPs. Moogs, Rolands...' kan proberen te negeren.

Ik begrijp niet waarom -ie die sounds ook steeds uit nieuwe synths wil kunnen halen, alsof dat een benchmark is. Ik bedoel, iets als 'Dit zijn de 10 beste synths sounds' vind ik totale onzin. Hoewel dat voor veel anderen anders ligt. Het eindeloos proberen te kopiëren van de 'Jarre' sound, 'Jump', die EMS riedel van Pink Floyd etc... Pfffff...., waarom wil iedereen dat na kunnen doen? Van die gebruikers hoeven we denk ik nooit iets interessants, laat staan origineels te verwachten.
 
Tijdje geleden voor Dave Smith, zo’n kleine synth..

ik vind hem niet bepaald mooi uitzien. De encoders komen op mij cheap over..
Nogmaals, dat is zo verholpen. *D
tru-components-preciesie-schaalverdeling-aluminium-geeloxeerd-x-h-37-mm-x-233-mm-1-stuks.jpg
sci-rn-99e64mm-draaiknop-zwart-wit-x-h-229-mm-x-127-mm-1-stuks.jpg
okw-a1311860-draaiknop-met-wijzer-zwart-x-h-188-mm-x-125-mm-1-stuks.jpg
mentor-56156614-draaiknop-aluminium-x-h-15-mm-x-15-mm-1-stuks.jpg
 
Laatst gewijzigd:
ik vind van de Prophets veelal de P5 en P6 vet. maar lijkt me sterk dat deze budget synth discrete vco's a la P6 krijgt en daarom en grote kans dat het niet heel bijzonder maar sterieler gaat klinken.
De Rev2 en 08 hebben geen descrete vco's maar dco's.
voor 1400e heb je een Prologue 16. En wellicht een Prophet 16 van Behringer.
 
Ik heb de Prophet 6 nog nooit in het echt gehoord. Maar dit plaatst het in een ander perspectief. Carr heeft dan blijkbaar vooral geprobeerd een aantal min of meer gelijke patches op de twee synths te maken, en de voor mij veel relevanter verschillen misschien nadrukkelijk onderbelicht. Ik ga die video nog eens bekijken.

Reid is natuurlijk ook een enorme bron van kennis, denk aan zijn fantastisch informatieve Synth Secrets. Maar ik scan vaak z'n reviews nu al jaren eerst heel snel zodat ik dat gezeik over 'recreating my beloved sounds which I derived from my ARPs. Moogs, Rolands...' kan proberen te negeren.

Ik begrijp niet waarom -ie die sounds ook steeds uit nieuwe synths wil kunnen halen, alsof dat een benchmark is. Ik bedoel, iets als 'Dit zijn de 10 beste synths sounds' vind ik totale onzin. Hoewel dat voor veel anderen anders ligt. Het eindeloos proberen te kopiëren van de 'Jarre' sound, 'Jump', die EMS riedel van Pink Floyd etc... Pfffff...., waarom wil iedereen dat na kunnen doen? Van die gebruikers hoeven we denk ik nooit iets interessants, laat staan origineels te verwachten.

Precies - Een keertje ergens luisteren en je bent verkocht. De P08 (rev2) heeft idd DCO's, niets mis mee op zich want itt de prologue met massive tuningsproblemen (nog steeds na de fixes is het gewoon een vette bak met 4 LFO's/Envs etc, Maar, waar ik persoonlijk vind dat de P5 en P6 excelleren is dat zodra je de synth wat de tijd geeft steeds meer in de gaten krijgt dat het een hele fijne synth is qua sound, maar vooral qua gebruikservaring. Ik kan echt lezen en schrijven met die synths en ik ben hier niet de enige in. De jupiter 8 heeft dit bijv ook en ik hoop eigenlijk dat de Take5 dit ook gaat doen. Zelf denk ik dat er wel de VCO's in zitten van de P6 of een soort van afgeleide. Sowieso beter klinkend dan de P08/rev2. Qua Reid, idd, steeds dezelfde patches maken, tjonge jonge, wat schiet je daar nu mee op? Synth Secrets is idd geniaal @conso
 
De encoders zijn volgens mij hetzelfde als bij de Pro3....Die zijn volgens mij prima!
Tijdje geleden voor Dave Smith, zo’n kleine synth..

ik vind hem niet bepaald mooi uitzien. De encoders komen op mij cheap over..
 
Ik ben van de Prophet 08 destijds meteen naar de REV2 overgegaan en hoewel de klank hetzelfde is kun je uit de REV2 waanzinnig veel meer halen.

Nu raak ik toch ook weer geïnteresseerd in de 6 (of 5 / 10). Als ik het me goed herinner ben jij van Prophet 6 naar Prophet 10 gegaan? Heb je ze destijds ook nog even naast elkaar gehad?

Speelde bij aanschaf van de 10 bij jou ook het 'echte Prophet' nostalgie element mee? De 6 klinkt blijkbaar erg goed, en is uitgebreider dan de 10 ? Is de klank van de 5 / 10 dan nadrukkelijk anders/ 'beter'?
Er is al zoveel gedaan met de Prophet 5 dat ik me afvraag of je er, door z'n vrij beperkte architectuur, nog veel nieuws op kunt ontdekken? Dat is voor mij persoonlijk vaak een belangrijke overweging. Voor Gordon Reid en vele anderen zal het volstaan dat je er de oude sounds 1-op-1 op kunt namaken.
Ik heb de Prophet '08 gehad, later een Prophet-6 en weer later een Prophet-10 rev 4 die ik nog steeds heb. Helaas heb ik ze nooit tegelijkertijd gehad.

Korte samenvatting is dat ik de Prophet '08 ondanks alle opties toch een beetje saai vond klinken en heb verkocht.
De Prophet-6 kon ik een keer voor een goede prijs krijgen toen ik GAS had en die beviel me zeer goed. Heb ik uiteindelijk verkocht om de Moog One mee te financieren, maar toch is dat altijd een beetje blijven knagen daarna omdat ik de Prophet sound (die ik in de 08 veel minder hoorde) toch wel erg mooi vond en miste.
Om dat 'gat' te vullen heb ik de Prophet-10 gekocht, die ik in de vergelijkingsvideo van J3PO het beste uit de bus vond komen, en ook wel omdat ik zeer gecharmeerd was van al dat hout en die mooie grote knoppen enzo. De Prophet-6 kan wel wat meer, maar in de praktijk 'wint' de Prophet 5/10 toch echt wel als het gaat om presence, druk, levendigheid, etc. Daarnaast maakt het stapelen van oscs (ipv kiezen/mixen tussen vormen kun je ze met een schakelaar gewoon allemaal tegelijk aanzetten) muren van geluid mogelijk die je minder makkelijk uit de P6 krijgt.

Prophet '08/Rev 2 hebben veel meer opties voor sound design, maar ironisch genoeg heb je die ook keihard nodig om er interessante geluiden uit te halen. Het zijn gewoon geen karakterbakken zoals de OB-6, Prophet-6, Prophet 5/10 wel zijn.

De modulatie op de Prophet-6 en 5/10 is beperkter, maar de cross/poly mod opties zorgen wel voor veel interessantere geluiden dan je uit de meeste voice-on-a-chip synths krijgt. Ik ben zeer tevreden over de range geluiden die ik uit de Prophet-10 haal en daar zitten ook zeker wel frisse, nieuwige dingen tussen. Maar je zit natuurlijk wel vast binnen de beperkingen. Wil je helemaal los gaan met sound design met heel veel LFO's, envelopes, ingewikkelde modulatie matrices en dat soort dingen is de Prophet-10 misschien niet de beste keuze. Maar dan pak ik de Moog One erbij, die vervult bij mij de rol van sound design beest :D

Dit is de video van J3PO die ik bedoelde:
 
Ik verwacht niet dat Dave Smith met het geluid van de Take 5 een herhalingsoefening zal doen. Ik heb de Prophet '08 een aantal jaren gehad en hem verkocht omdat er een Moog One aan zat te komen en ik al een OB-6 had. Hij klinkt zoals @Nap het typeert: braaf. De Prophet 6 had ik er graag bij gehad. Ik hoor en zie niets dan goede verhalen erover. Ik heb echter besloten te wachten op de CS-80-kloon van Behringer. Een kleiner klavier is voor mij tegenwoordig juist een voordeel. De stokpaardjes van Reid kennen we onderhand wel. Grote nadelen wil hij nog wel eens vergeten te noemen, zoals het gemis van midi system exclusive in de MatrixBrute en het ontbreken van visuele controle over bepaalde parameters (bijv. noise envelope) in de Moog One.
 
Ben ik dan de enige die 5 stemmen echt te weinig (en ook een onlogisch getal) vindt voor een polysynth??
De Prophet 5 is jaren DE polysynth geweest en had ook maar 5 stemmen. Maar ik vind het ook wel weinig ja, daarom ben ik ook voor een Prophet-10 gegaan. Als je beetje akkoorden aan wil slaan en/of langere releases gebruiken dan zijn die 5 stemmen wel heel erg snel op. Gek genoeg is dat bij 6 stemmen al grotendeels opgelost, want met OB-6 en Prophet-6 vond ik het zelden een issue.
 
Er zijn anders genoeg fantastische nummers mee gemaakt (met een Mini ook, natuurlijk). Rechts met vijf vingers op de P5 en links op de Mini en gaan met die banaan! Met 128-voudige polyfonie ben je natuurlijk flexibeler
 
Ik zie wel een heel erg standaard 2 osc synth, wellicht om de duurdere bakken niet te kannibaliseren maar qua routings en modulaties kun je eigenlijk niet met minder dan dit en het nog steeds een volledige polysynth noemen. Alleen de subosc is een "extraatje".
 
Ik heb de Prophet '08 gehad, later een Prophet-6 en weer later een Prophet-10 rev 4 die ik nog steeds heb. Helaas heb ik ze nooit tegelijkertijd gehad.

Korte samenvatting is dat ik de Prophet '08 ondanks alle opties toch een beetje saai vond klinken en heb verkocht.
De Prophet-6 kon ik een keer voor een goede prijs krijgen toen ik GAS had en die beviel me zeer goed. Heb ik uiteindelijk verkocht om de Moog One mee te financieren, maar toch is dat altijd een beetje blijven knagen daarna omdat ik de Prophet sound (die ik in de 08 veel minder hoorde) toch wel erg mooi vond en miste.
Om dat 'gat' te vullen heb ik de Prophet-10 gekocht, die ik in de vergelijkingsvideo van J3PO het beste uit de bus vond komen, en ook wel omdat ik zeer gecharmeerd was van al dat hout en die mooie grote knoppen enzo. De Prophet-6 kan wel wat meer, maar in de praktijk 'wint' de Prophet 5/10 toch echt wel als het gaat om presence, druk, levendigheid, etc. Daarnaast maakt het stapelen van oscs (ipv kiezen/mixen tussen vormen kun je ze met een schakelaar gewoon allemaal tegelijk aanzetten) muren van geluid mogelijk die je minder makkelijk uit de P6 krijgt.

Prophet '08/Rev 2 hebben veel meer opties voor sound design, maar ironisch genoeg heb je die ook keihard nodig om er interessante geluiden uit te halen. Het zijn gewoon geen karakterbakken zoals de OB-6, Prophet-6, Prophet 5/10 wel zijn.

De modulatie op de Prophet-6 en 5/10 is beperkter, maar de cross/poly mod opties zorgen wel voor veel interessantere geluiden dan je uit de meeste voice-on-a-chip synths krijgt. Ik ben zeer tevreden over de range geluiden die ik uit de Prophet-10 haal en daar zitten ook zeker wel frisse, nieuwige dingen tussen. Maar je zit natuurlijk wel vast binnen de beperkingen. Wil je helemaal los gaan met sound design met heel veel LFO's, envelopes, ingewikkelde modulatie matrices en dat soort dingen is de Prophet-10 misschien niet de beste keuze. Maar dan pak ik de Moog One erbij, die vervult bij mij de rol van sound design beest :D

Dit is de video van J3PO die ik bedoelde:


Duidelijk verhaal :okdan:

Op de REV2 gebruik ik zelf ook vaak intensief sequencer, modulatiematrix en de vier EG's. Wat dat soort mogelijkheden betreft biedt Dave Smith vaak veel, al sinds de Evolver desktop.

Mee eens dat de REV2 anders wat weinig karakter heeft. Ik stoor me bij het maken van minder complexe sounds op de REV2 vaak aan die altijd wat agressieve, schelle, brassy sound. Ik had tot een jaar geleden nog een Six-Trak, als rookie nieuw gekocht, en dat is een voice-on-a-chip synth die weinig parameters, en wel fantastisch was. Beperkt, en eigenzinnig.
 
Back
Top