Boete van 21 miljoen Euro opgelegd aan Duitse muziekzaken vanwege prijsafspraken

price-fixing-concept-icon-vector.jpg


Na een onderzoek van het Duitse Bundeskartellamt dat in 2018 begon, is een boete van in totaal 21 miljoen Euro opgelegd aan 3 bouwers en twee verkopers van muziekinstrumenten. Yamaha, Roland en Fender hebben verkopers onder druk gezet om hun producten niet onder een minimumverkoopprijs aan te bieden. De bouwers maakten gebruik van speciaal ontwikkelde software om de verkoopprijzen in de gaten te houden en dreigden de samenwerking met de verkopers te beëindigen als ze na constatering van een te lage verkoopprijs de prijzen niet zouden aanpassen.

Daarnaast hadden Thomann en MUSIC Store sinds december 2014 onderling afspraken gemaakt over verkoopprijzen van specifieke producten.

Andreas Mundt, voorzitter van het Bundeskartellamt:

Hersteller und Händler von Musikinstrumenten haben über Jahre hinweg systematisch darauf hingewirkt, den Preiswettbewerb gegenüber den Endverbrauchern einzuschränken. Die Hersteller haben zumindest die führenden Fachhändler Thomann und MUSIC Store dazu angehalten, festgesetzte Mindestverkaufspreise nicht zu unterschreiten, was diese in vielen Fällen auch taten. Darüber hinaus haben die Händler untereinander in Einzelfällen Absprachen über Preiserhöhungen einzelner Produkte getroffenen. Das Bundeskartellamt sendet mit den verhängten Bußgeldern nicht nur an die betroffenen Unternehmen, sondern auch an die gesamte Musikinstrumente-Branche das klare Signal, dass Verstöße gegen das Verbot der Preisbindung und von Preisabsprachen nicht toleriert werden.

Alle betrokken partijen hebben meegewerkt aan het onderzoek.

Bron:

 
Ik keur de praktijk zeker niet goed, maar het is enigzins begrijpelijk en een gevolg van.
Winstmarges zijn zeer laag en staan enorm onder druk.
Dat een aantal erg grote on-line retailers in plaats van elkaar botweg dood te beconcureren, liever aan tafel gaan zitten met fabrikanten om de boel te kalmeren en mekaar toch 'normale' winst te gunnen, is wellicht wat hier is gebeurd.

Uiteraard ziet de engeestige consument het liever anders, en denkt alleen nog maar aan 'zo goedkoop mogelijk'
Het gevolg is dat het voor de kleine, maar echte all-round muziekwinkels simpelweg onleefbaar is geworden.
Die zijn bijgevolg ook bijna allemaal verdwenen...
En dat de werknemers bij een aantal grote ketens (en niet alleen in de muziek industrie) aan een belachelijk laag loon moeten werken, dat is voor de consument niet meer dan een verwaarloosbare bijzaak geworden.

Als je dat samenvoegd met bedrijfsleiders die enkel maar meer dollars winst voor ogen hebben, dan krijg je dit soort toestanden.
 
Laatst gewijzigd:
Winstmarges zijn zeer laag en staan enorm onder druk.
Winstmarge Roland: 48 miljoen Euro

Operationele winst Yamaha muziekinstrumenten: 226 miljoen Euro

Van Fender kon ik geen recente cijfers vinden.

Of dit hoge marges zijn, kan ik niet beoordelen. Maar het lijkt erop dat deze jongens nog niet van de honger hoeven om te komen.

Uiteraard ziet de engeestige consument het liever anders, en denkt alleen nog maar aan 'zo goedkoop mogelijk'
Dat lijkt me een conclusie die snel getrokken is. Kartelvorming is verboden om de vrije marktwerking en daarmee de consument te beschermen. Bij kartelvorming worden prijzen kunstmatig op een bepaald niveau gehouden. Het is overigens niet gezegd dat de prijzen zonder deze kartelvorming lager zouden zijn geweest. Deze "enggeestige consument" ziet het inderdaad liever anders en zou liever zien dat dominante marktpartijen prijsvorming overlaat aan de markt in plaats van aan verboden onderlinge afspraken.

Het gevolg is dat het voor de kleine, maar echte all-round muziekwinkels simpelweg onleefbaar is geworden.
En die zijn bijgevolg ook bijna allemaal verdwenen...
Terwijl Thomann en MUSIC Store ook klein zijn begonnen. Natuurlijk is er de afgelopen decennia sprake geweest van digitale disruptie. Sommige partijen hebben dat op tijd gezien. Andere niet.

En dat de werknemers bij een aantal grote ketens aan een belachelijk laag loon moeten werken.
Daarvan heb ik geen cijfers kunnen vinden. Ik ben wel nieuwsgierig naar je bron.
 
nee thomann is vaak wat duurder.
Klopt idd, Musik Store houdt Bax prijzen nauwlettend in de gaten, volgens mij. Thomann niet zo.
 
Schaal voordeel?
Schaalvoordeel speelt in veel gevallen uiteraard een rol. Hoe meer er wordt ingekocht, hoe hoger de kortingen vaak zullen zijn. Daarnaast heb je te maken met distributiekosten die per eenheid lager zijn bij hogere aantallen. Logistiek, techniek, promotie, allemaal zaken die per eenheid minder kosten bij een grotere schaal.
 
Vraag me af wat er zou zijn gebeurd, als de winkels t.t.v. het onder druk zetten, meteen aan de bel hadden getrokken.. dat is wat dan hád moeten gebeuren lijkt me.

Dat onder druk zetten heeft dan telefonisch plaatsgevonden neem ik aan, anders hebben ze t zwart op wit ? en zoja, dan hadden ze de gesprekken dus moeten opnemen en direct hun AFM moeten bellen.

Dat hebben ze nagelaten, en zijn de klant gaan naaien in de wetenschap van.. kortom, mag ik dit opvatten als een vertrouwensbreuk, ze hebben niet de klant op 1 gezet maar zichzelf.
 
Laatst gewijzigd:
Dat een aantal erg grote on-line retailers in plaats van elkaar botweg dood te beconcureren, liever aan tafel gaan zitten met fabrikanten om de boel te kalmeren en mekaar toch 'normale' winst te gunnen, is wellicht wat hier is gebeurd.
Ik betwijfel of dit is wat ze hebben gedaan.
Vaak zijn het bijvoorbeeld grote spelers die proberen aan de inkoop kant met prijsafspraken hun inkoopprijzen te drukken waardoor zij weer kleinere winkels kunnen wegconcurreren. Ik heb vroeger bij een computerwinkeltje gewerkt die daar veel last van had. Als je je afvraagt waarom laptop merken als Acer, Asus en Lenovo allleen bij de grotere winkels liggen en niet bij je computerboer om de hoek is dat omdat de grote spelers flink lager kunnen inkopen en het dus voor een klein winkeltje niet rendabel is om die merken te voeren. Prijsafspraken zijn daar lastig aan te tonen...
 
Winstmarge Roland: 48 miljoen Euro
48 mio lijkt veel, maar voor een bedrijf met 3060 werknemers is dat imo eerder laag, als ik dat vergelijk met het bedrijf waar ik werk.
Al ben ik geen expert. Gelukkig dat ze winst maken anders ziet het er maar naar uit voor al die werknemers.

Dat lijkt me een conclusie die snel getrokken is. Kartelvorming is verboden om de vrije marktwerking en daarmee de consument te beschermen. Bij kartelvorming worden prijzen kunstmatig op een bepaald niveau gehouden. Het is overigens niet gezegd dat de prijzen zonder deze kartelvorming lager zouden zijn geweest. Deze "enggeestige consument" ziet het inderdaad liever anders en zou liever zien dat dominante marktpartijen prijsvorming overlaat aan de markt in plaats van aan verboden onderlinge afspraken.
Ik heb duidelijk geschreven dat ik kartelvorming afkeur. Vrije marktwerking bescherming van de consument...? Daar vrees ik echter voor.
Klantenservice is er slechter aan toe dan ooit tevoren blijkens klachten hier op SF. Klanten (na) service (is niet verkoopservice) is enkel een erg vervelende kostenpost voor de giganten. Een kost die ze liefst helemaal zouden schrappen.
Alsof je bij Mc Donalds even kan vragen of ze net iets meer saus op je burger willen gooien.
Nope. Maar goedkoop is het wel mijnheer. Dat wel. Voor 18€ naar Barcelona vliegen is leuk, maar de gevolgen daarvan zijn ook duidelijk...

Dat handige jongens idd internet ontdekte voor hun verkoop is wat het is.
Vandaag besteld, morgen in huis. Of het allemaal zo een verbetering is stel ik in vraag. Want ik kocht nieuw, en ik kreeg een beschadigd model toegestuurd. Een hoop gedoe, en daardoor ik shop nu lokaal.
En stillaan hoor je hier en daar al hetzelfde propageren.
Want ja, er is Bax, maar vergeet Amazon en Ali Baba niet voor wie eerstgenoemde een te vermorzelen mier is...
Kijk dus vooral eerst naar Amazon als je écht goedkoop zoekt.
Ik verkocht vroeger uit passie voor muziekinstrumenten en klanten kwamen in de eerste plaats naar de winkel om de winkel en om wie we waren, niet om de prijs.
Dat is tegenwoordig onvindbaar bij giganten én het succes van een enkele witte raaf à la Turnlab.

Ja, engeestig dus in die zin dat de consument nog maar aan 1 ding denkt: goedkoop.

Dat dit onvermijdbaar zijn gevolgen heeft op alle niveau's - dat van de klant die niet moet zeuren 'want de goedkoopste prijs' én op top niveau die vooral hun winst willen opdrijven is hier toch het beste voorbeeld van ?

Dat een gevolg van heel dat (online) economisch model 'steeds meer en steeds sneller en goedkoper' is dat er in Duitsland bijvoorbeeld 'flexijobs' bestaan die amper nog een toereikend loon vormen voor de laaggeschoolden; dat kartelvorming, vijandige aquisities, sluitingen meer dan ooit plaatshebben, zijn daar ook een gevolg van.

Daar staat de enggeestige consument, die nu op de bestelknop drukt en liefst binnen 10 minuten geleverd krijgt, nooit bij stil.
 
Laatst gewijzigd:
Engeestig in die zin dat de consument nog maar aan 1 ding denkt: goedkoop.
Dat is dus wat ik me afvraag. Je geeft zelf al aan dat de klantenservice bij sommige aanbieders om te huilen is. Als je dan bij een ander een tientje meer betaalt terwijl de service daar wel op orde is, kan ik me zomaar voorstellen dat sommige kopers voor die iets duurdere leverancier kiezen. Mocht het zo zijn dat de klant inderdaad alleen aan de prijs denkt, dan is het gebrek aan service ook uitgelegd. Service kost geld, zo simpel is het. Sommige consumenten zijn bereid daarvoor te betalen, andere niet.

Dat een gevolg van heel dat (online) economisch model is dat er in Duitsland bijvoorbeeld 'flexijobs' bestaan die amper nog een toereikend loon vormen voor de laaggeschoolden
Ook in Duitsland kennen ze een minimumloon.

Dat kartelvorming, vijandige aquisities, sluitingen meer dan ooit plaatshebben, zijn daar ook een gevolg van.
Daarom is het denk ik goed dat er kartelwaakhonden bestaan :). Zij zorgen ervoor dat de grote jongens geen misbruik kunnen maken van hun eventuele machtspositie.
 
Ik keur de praktijk zeker niet goed, maar het is enigzins begrijpelijk en een gevolg van.
Winstmarges zijn zeer laag en staan enorm onder druk.
Dat een aantal erg grote on-line retailers in plaats van elkaar botweg dood te beconcureren, liever aan tafel gaan zitten met fabrikanten om de boel te kalmeren en mekaar toch 'normale' winst te gunnen, is wellicht wat hier is gebeurd.

Uiteraard ziet de engeestige consument het liever anders, en denkt alleen nog maar aan 'zo goedkoop mogelijk'
Het gevolg is dat het voor de kleine, maar echte all-round muziekwinkels simpelweg onleefbaar is geworden.
Die zijn bijgevolg ook bijna allemaal verdwenen...
En dat de werknemers bij een aantal grote ketens (en niet alleen in de muziek industrie) aan een belachelijk laag loon moeten werken, dat is voor de consument niet meer dan een verwaarloosbare bijzaak geworden.

Als je dat samenvoegd met bedrijfsleiders die enkel maar meer dollars winst voor ogen hebben, dan krijg je dit soort toestanden.
Het is te prijzen dat je het opneemt voor ondernemers die het moeilijk hebben.

Maar zoals @Dr van Lansberg al aangaf: dit is wat we een vrije markt economie noemen. Daar hebben we met z'n allen voor gekozen (kun je je de geleide staatseconomie uit de USSR nog herinneren?). In een dergelijk model zijn prijsafspraken de grootste zonde die je plegen kunt. Helaas een verhaal zo oud als de weg naar Rome. De kleine kruideniers van de vorige eeuw bestaan geen van allen meer. Allemaal verdwenen toen de "Supermarkt" ontstond. Dat is misschien oneerlijk voor de hardwerkende kleine ondernemer. Maar jij en ik doen geen boodschappen meer bij kleine ondernemers.

Gek genoeg zie je de laatste jaren dat de kleine "supermarktjes" (Turks, Pools, avondwinkels), die verdacht veel lijken op de kruideniers van vroeger, fiks in opkomst zijn. Ze zijn goedkoop, in de buurt en makkelijk. Zelfde geldt voor de gezellige (mode)winkeltjes die weggeconcurreerd zijn door warenhuizen zoals de V&D. Kan decennia goed gaan, maar als de consument het niet meer ziet zitten ga je ook als grote dominante speler failliet. Ondernemen is hard.

Prijsafspraken zijn helaas niet iets om licht over te denken. Het is tegen de wet en alleen zeer twijfelachtige bedrijven doen het. Soms om de concurrent kapot te maken, soms om meer winst te maken en soms om eenvoudigweg het hoofd boven water te houden. Een ding is zeker: de consument is hier de dupe van. En die staat in ons economisch model (helaas voor de ondernemer) bovenaan de food chain.

Wat Thomann en Music Store hebben gedaan zou ook nog eens onder kartelvorming kunnen vallen, wat de enige andere hoofdzonde is in een vrije markteconomie. Verder mag bijna alles qua ondernemen.
 
48 mio lijkt veel, maar voor een bedrijf met 3060 werknemers is dat imo eerder laag, als ik dat vergelijk met het bedrijf waar ik werk.
Al ben ik geen expert. Gelukkig dat ze winst maken anders ziet het er maar naar uit voor al die werknemers.


Ik heb duidelijk geschreven dat ik kartelvorming afkeur. Vrije marktwerking bescherming van de consument...? Daar vrees ik echter voor.
Klantenservice is er slechter aan toe dan ooit tevoren blijkens klachten hier op SF. Klanten (na) service (is niet verkoopservice) is enkel een erg vervelende kostenpost voor de giganten. Een kost die ze liefst helemaal zouden schrappen.
Alsof je bij Mc Donalds even kan vragen of ze net iets meer saus op je burger willen gooien.
Nope. Maar goedkoop is het wel mijnheer. Dat wel. Voor 18€ naar Barcelona vliegen is leuk, maar de gevolgen daarvan zijn ook duidelijk...

Dat handige jongens idd internet ontdekte voor hun verkoop is wat het is.
Vandaag besteld, morgen in huis. Of het allemaal zo een verbetering is stel ik in vraag. Want ik kocht nieuw, en ik kreeg een beschadigd model toegestuurd. Een hoop gedoe, en daardoor ik shop nu lokaal.
En stillaan hoor je hier en daar al hetzelfde propageren.
Want ja, er is Bax, maar vergeet Amazon en Ali Baba niet voor wie eerstgenoemde een te vermorzelen mier is...
Kijk dus vooral eerst naar Amazon als je écht goedkoop zoekt.
Ik verkocht vroeger uit passie voor muziekinstrumenten en klanten kwamen in de eerste plaats naar de winkel om de winkel en om wie we waren, niet om de prijs.
Dat is tegenwoordig onvindbaar bij giganten én het succes van een enkele witte raaf à la Turnlab.

Ja, engeestig dus in die zin dat de consument nog maar aan 1 ding denkt: goedkoop.

Dat dit onvermijdbaar zijn gevolgen heeft op alle niveau's - dat van de klant die niet moet zeuren 'want de goedkoopste prijs' én op top niveau die vooral hun winst willen opdrijven is hier toch het beste voorbeeld van ?

Dat een gevolg van heel dat (online) economisch model 'steeds meer en steeds sneller en goedkoper' is dat er in Duitsland bijvoorbeeld 'flexijobs' bestaan die amper nog een toereikend loon vormen voor de laaggeschoolden; dat kartelvorming, vijandige aquisities, sluitingen meer dan ooit plaatshebben, zijn daar ook een gevolg van.

Daar staat de enggeestige consument, die nu op de bestelknop drukt en liefst binnen 10 minuten geleverd krijgt, nooit bij stil.
Ik ben niet zo fan van het 'op de consument' spelen, het lijkt namelijk op victim blaming.

De consument die zgn van alles 'vraagt' terwijl het een amorphe iets is, "de consument" bestaat als zodanig niet vind ik. Op dezelfde wijze: geen énkele consument (op een enkele sadist na mss) vraagt letterlijk om een product dat in barre omstandigheden is gemaakt.

Zo ook, kan je de berekenende mensch, dit niet zomaar in de schoenen schuiven, dat is iets te kort door de bocht. De consument kiest feitelijk niets directs hoogstens indirect. Al wat er op de achtergrond gebeurt, is allemaal de keuze van de maker en verkoper. Ook qua politiek, je kiest een poppetje.. écht niks specifieks zoals hierboven aangegeven.

Hoe stem je op dit model? niet, gewoon niet :D het stemmen zelf, ongeacht waarop, is al voldoende. Stem je niet, is het ook niet goed want 'dan mag je niet klagen' hoor ik doorgaans.
 
Laatst gewijzigd:
wat opvallend is (volgens mij) dat sommige gear/synths bij meerdere winkels/online retailers een maandenlange levertijd hebben, en Thomann heeft ze gewoon continu in stock. precies alsof zij alleen bevoorrraad worden,andere winkels niet.
 
Prijsafspraken zijn voor de consument natuurlijk niet oké en verboden dus dat men boetes uitdeelt is goed.

Maar daar tegenover staat dat als je alles los laat dat dan uiteindelijk zowel de werknemers en ook de consumenten de lul zijn want er ontstaat een race to the bottom met als gevolg dat er op alles wordt bezuinigd; op service, goed personeel enz dus steeds minder mensen hebben goede arbeidsvoorwaarden en consumenten krijgen slechtere service.

Het blijft kiezen uit twee kwaden maar als iedereen alleen maar met de portemonnee in het achterhoofd koopt is dit het uiteindelijke gevolg en willen we dat dan?
Beter is het verplicht stellen van goede arbeidsvoorwaarden zodat winkels daarop niet meer concureren en mensen een normaal betaalde baan met zekerheid kunnen hebben.

Concurrentie oké maar niet ten koste van alles, vrije markt lijkt leuk maar als dat ten koste gaat van velen hun vrijheid dan kies ik liever voor goede spelregels.
Wel een aardige filosofische gedachte; bestaat vrijheid zonder regels of is er altijd enige struktuur nodig, denk daar maar 'ns over na.
 
wat opvallend is (volgens mij) dat sommige gear/synths bij meerdere winkels/online retailers een maandenlange levertijd hebben, en Thomann heeft ze gewoon continu in stock. precies alsof zij alleen bevoorrraad worden,andere winkels niet.
Nee dat is niet altijd het geval.

(Ze kopen wel grotere aantallen in waardoor je de indruk hebt dat er altijd voor alles stock is maar dat geraakt ook op,en als je dan gaat kijken naar andere shops hebben die het dan weer wel in stock

Dus het is niet zo dat zijn een constante input stroom hebben opdat ze nooit zonder zouden vallen.)
 
Laatst gewijzigd:
Prijsafspraken zijn voor de consument natuurlijk niet oké en verboden dus dat men boetes uitdeelt is goed.

Maar daar tegenover staat dat als je alles los laat dat dan uiteindelijk zowel de werknemers en ook de consumenten de lul zijn want er ontstaat een race to the bottom met als gevolg dat er op alles wordt bezuinigd; op service, goed personeel enz dus steeds minder mensen hebben goede arbeidsvoorwaarden en consumenten krijgen slechtere service.

Het blijft kiezen uit twee kwaden maar als iedereen alleen maar met de portemonnee in het achterhoofd koopt is dit het uiteindelijke gevolg en willen we dat dan?
Beter is het verplicht stellen van goede arbeidsvoorwaarden zodat winkels daarop niet meer concureren en mensen een normaal betaalde baan met zekerheid kunnen hebben.

Concurrentie oké maar niet ten koste van alles, vrije markt lijkt leuk maar als dat ten koste gaat van velen hun vrijheid dan kies ik liever voor goede spelregels.
Wel een aardige filosofische gedachte; bestaat vrijheid zonder regels of is er altijd enige struktuur nodig, denk daar maar 'ns over na.
Klinkt bijna alsof je de oplossing van het trilemma Good-Cheap-Fast geeft.. je kon er maar 2 vd 3 hebben. Mits je dus valsspeelt en je vergrijpt aan zaken die jij beschrijft, dan heb je ze alle 3.

Overigens in die race naar de bodem: personeel kan vertrekken, consumenten kunnen boycotten, bedrijven kunnen failliet gaan. Dat we zulke 'verschoning' zelden zien is een ander verhaal.. alles loslaten kan, als er een zelfreinigend iets is; niet als je alles koste wat kost gaat redden met gemeenschapsgeld, of met lullige boetes. In mijn ogen is dit uitsmeren van problematiek die passief maakt / urgentie wegneemt er structureels iets aan te doen, het maakt het minder zichtbaar.

Soms kan het beter goed klappen en donderen.. dat klaart de lucht :)
 
Laatst gewijzigd:
Overigens in die race naar de bodem: personeel kan vertrekken, consumenten kunnen boycotten, bedrijven kunnen failliet gaan.

Ik heb 't zelf meegemaakt omdat ik 17 jaar bij de grootste betonleverancier in Nederland werkte, ook in die wereld waren er 'herenakkoorden' en een zekere verdeling van de markt, op die manier had iedereen brood op de plank.
Tot er op een gegeven moment prijsbijters kwamen met lagere prijzen en slechtere voorwaarden voor hun personeel met als gevolg dat na een aantal jaren ook de anderen meemoesten in de race to the bottom en uiteindelijk de cao's slechter werden, meer mensen op inhuurbasis, servicecontracten voor de vrachtauto's werden uitgehold enz.

Concurrentie is leuk tot jezelf op een gegeven moment aan de verkeerde kant van de medaille zit of je vriendin bijv haar baan verliest bij de supermarkt, ingeruild voor een scholier omdat de prijzenoorlog gewonnen moet worden.

Na een paar decennia is men in Den Haag er ook achter dat de 'vrije markt' ook erg veel nadelen heeft en een aantal uitwassen weer probeert terug te draaien.
Ik denk dat je een aantal spelregels nodig hebt en daar horen minimumprijzen bij in een geglobaliseerde wereld.

In de natuur is er een zelfreinigend vermogen; als de ene soort al de anderen opeet dan overleeft de overheersende soort het niet meer omdat al het voedsel op is.
Wij als mensen proberen zich te ontrekken aan de natuur en kunnen dat spel lang volhouden maar ook als mens hebben we rekening te houden met de wereld om ons heen.
 
Back
Top