Oberheim heeft zijn naam terug gekregen van Music Tribe

Tom Oberheim maakte gisteren bekend dat na 36 jaar de wereldwijde rechten op het Oberheim-handelsmerk nu terug zijn bij de oprichter.

Tom Oberheim begon Oberheim Electronics in 1970 en werd in de jaren '70 en '80 een van de meest gerespecteerde en opgenomen makers van polyfone analoge synthesizers. Na vele jaren van succes moest Oberheim Electronics in mei 1985 faillissement aanvragen toen de geldschieter besloot het bedrijf niet langer te financieren en alle handelsmerken en andere activa van Oberheim door de bank werden verkocht. In 1988 verwierf Gibson de rechten op de naam Oberheim en produceerde ongeveer twintig jaar lang onafhankelijk van Tom producten van het Oberheim-merk.

In 2009 werd Tom door veel muzikanten aangemoedigd om opnieuw de synthesizermarkt te betreden, wat resulteerde in een nieuwe generatie van de SEM (Synthesizer Expander Module) op basis van zijn originele SEM-ontwerp uit 1974. Dit evolueerde snel naar een reeks op SEM gebaseerde producten de komende jaren.

In 2019 heeft Tom alle Oberheim-handelsmerken in de VS en verschillende landen weer op zijn naam kunnen zetten. In verschillende andere landen bezat Music Tribe Global Brands Ltd. registraties voor de Oberheim-handelsmerken.

"Ik was erg blij na al die jaren dat ik weer eigenaar was van enkele van de Oberheim-handelsmerken", zegt Tom Oberheim, de oprichter van Oberheim. "Dit leidde tot de hoop dat ik ooit mijn eigen naam zou kunnen gebruiken in alle landen waar het Oberheim-handelsmerk bestaat, dus namen we contact op met Music Tribe."

"Tom Oberheim is een pionier op het gebied van analoge synthesizers en onze hele industrie is hem veel dank verschuldigd voor zijn innovaties", zegt Uli Behringer, oprichter van Music Tribe. "Toen we hoorden dat Tom nog steeds geïnteresseerd was in het maken van zijn eigen producten met zijn oorspronkelijke naam, wisten we dat we al onze Oberheim-registraties aan hem moesten overdragen."

"Dankzij Uli en het team van Music Tribe en Behringer bezit ik voor het eerst sinds 1985 de wereldwijde rechten op mijn naam", voegde Tom eraan toe. "Het is een geweldige thuiskomst en het is een sensatie om opnieuw de naam en het logo van Oberheim op mijn producten te kunnen plaatsen."

Tom heeft onlangs een kleine productierun verzonden van een nieuw TVS-Pro Special Edition-model, de eerste synthesizers van Tom die het merk Oberheim in vele decennia dragen.

Bron: Music Tribe Oberheim Press Release

Originele Oberheim logo, eerst geïntroduceerd in 1970:
1628061814856.png
 
Que sera, dan kunnen de knappe koppen achter de (te) dure merken altijd nog voor een Uli gaan werken: goeie ideeën, goede kwaliteit, lage prijzen?
"Te dure" merken zoals Mackie en ElectroHarmonix? Wat is het geheugen kort. Ideeën zijn het papier niet waard waar ze op gekrabbeld staan, wanneer ze gekopieerd worden. Massaproductie => monopolie. Kapitalisme in actie.
Wie wat waar ideeën?
P.S. als je je afvraagt waar de leuke buurtwinkeltjes en postkantoortjes en platenwinkels en computer/electronica/hobby winkeltjes naartoe zijn; die waren "te duur"...
 
Behringer kopieert geen Korg of Clavia.

Tof nieuws voor Mhr. Oberheim. Maar ik ga Uli geen toffe pee gaan vinden.
 
Nou, 'goede kwaliteit' is misschien een beetje overdreven. Ik zou het eerder omschrijven als 'een redelijke kwaliteit voor een habbekrats'. Prijs-prestatie is prima, maar je merkt toch wel snel dat het allemaal geen premium spul is, varierend van de componenten tot de software ondersteuning/firmware. Ik had persoonlijk liever gezien dat ze net wat duurder waren met net wat betere producten en software en ondersteuning.

Volledig mee eens. Je merkt wel dat het allemaal wat goedkoper in elkaar is gezet
 
Uli = Poetin. Weer eens een andere variant van Godwin’s Law. Overigens vind ik het prima wat B doet in deze boze wereld. Ben wel blij dat ik bijna van het gas af ben.
 
"Te dure" merken zoals Mackie en ElectroHarmonix? Wat is het geheugen kort. Ideeën zijn het papier niet waard waar ze op gekrabbeld staan, wanneer ze gekopieerd worden. Massaproductie => monopolie. Kapitalisme in actie.
Wie wat waar ideeën?
P.S. als je je afvraagt waar de leuke buurtwinkeltjes en postkantoortjes en platenwinkels en computer/electronica/hobby winkeltjes naartoe zijn; die waren "te duur"...
In de voorbeeldwinkeltjes die noemt zou ik niet zozeer de klant als boosdoener willen noemen, maar meer dat een winkelpand in NL €5000/maand kost. Dat is nogal lastig terugverdienen.
Hier in de provincie heb je er nog wel een paar, maar die bestaan al lang, waarschijnlijk afbetaalde panden, daarna ook klaar

edit: ik zal eens kijken of die er nog is, er was tot een paar jaar terug zelfs nog een winkel met enkel wol en breinaalden
 
Nog zo'n voorbeeldwinkeltje: platenzaak Popeye in Hengelo, Overijssel. Eigenaar Johan Dollekamp weet heel veel van muziek, mag Lynyrd Skynyrd tot z'n vrienden rekenen en Johan Derksen komt er weleens obscure bluesplaten kopen. Ik ben er ooit eens binnengelopen om een CD van een volgens mij bijna niet bestaande artiest te kopen, noemde aarzelend zijn naam en Johan noemde zo drie titels op. Heeft op de kunstacademie gezeten en maakt elke platen- of CD-bon zelf vanachter zijn toonbank. Bijzondere gast in een heel bijzondere winkel die alles en iedereen in het centrum van Hengelo overleeft.
 
Toch even wat nuance aanbrengen op die Behringer spijkers die zelfs bij hoog water toch weer opgedoken moeten worden.. Oberheim is ook niet alles (Met 3 Poly Oberheims in bezit hebbend) als het aankomt op betrouwbaarheid.. dat is mijn ervaring. ;)
En how about de DSI pre PE synths?? De nieuwe P5 met een klein probleempje waar het filter niet helemaal lekker open ging.. er gaat overal weleens wat mis..

Oh.. de MiniMoog.. die staat nou ook niet bekend om zijn betrouwbaarheid.

Naderhand werden synths betrouwbaarder.. door de komst van CEM chips.. en laat nou de P5 en de Oberheim OB8 en OB-Xa exact dezelfde CEMS gebruiken.. en zo zijn er nog wel een paar synths waar ze in zaten. Je hoort gewoon dat het familie is van elkaar. Lekker origineel huh?? Zelfs Roland gebruikte ze na de in de Jupiter 6 en MKS80 voor de oscilators.

Ik heb met Roland vintage wel goede ervaringen.. Jupiter 8 doet het na wat servicekosten nog steeds prima. De JP6 was wel ooit een CEM in gesneuveld (VCO) maar ook betrouwbaar.. maar die leuke Juno 106 met z'n DCO and VCA/VCF chips die in een coating zat die geleidend werd en na verloop van tijd de stemmen buiten het VCA/VCF circuit te horen waren. Roland Juno 60/6 is ook berucht om z'n bleedthrough van voices die je zacht hoort.. maar ja.. een gate doet wonderen he.. :D

Behringer boert goed met synths clonen omdat er nu eenmaal vraag is en er gretige mensen zijn die veel te veel zijn gaan vragen voor vintage.. en er ver onder deze prijzen met genoeg marge te produceren valt. Ik heb alleen een Deepmind van ze maar ben er dik tevreden mee. Geïnspireerd op de Juno 106 maar wel 'n eigen draai.. leuke features en een ubervette fx sectie.. Maar ze doen nog véééél meer dan synths.. mixers bv..daarmee innoveren ze juist. De Wing is echt een super vet ding.. evenals alle andere mixers.. en de geluidskaarten. Of die personal monitor mixer (P16-M) van ze die je altijd in YT video's bij studio/live optredens ziet.. daar hebben ze gewoon de standaard mee gezet met ultra net.

Oh.. ik ben echt zeer content met Akai samplers (de ONE en Force) maar ze hebben het wel echt heel bont gemaakt door een Rhythm en Timbre Wolf op de markt proberen te zetten :D
Niets dan lof over wat Behringer doet wat mij betreft.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Het is charmant en fatsoenlijk van Ulrich Behringer dat hij dit gedaan heeft maar hij wist natuurlijk al lang dat Tom Oberheim zijn eigen merknaam wilde gebruiken. Daarom begrijp ik de timing van deze zet niet. Aan de andere kant heeft Yamaha ook lang getreuzeld om Dave Smith de naam Sequential terug te geven.
 
"Te dure" merken zoals Mackie en ElectroHarmonix? Wat is het geheugen kort. Ideeën zijn het papier niet waard waar ze op gekrabbeld staan, wanneer ze gekopieerd worden. Massaproductie => monopolie. Kapitalisme in actie.
Wie wat waar ideeën?
P.S. als je je afvraagt waar de leuke buurtwinkeltjes en postkantoortjes en platenwinkels en computer/electronica/hobby winkeltjes naartoe zijn; die waren "te duur"...

Te duur zeker, maar ook niet per definitie top service en dat is wel wat je dan verwacht voor die meerprijs. Ik woonde om de hoek bij Dirk de Witte in Amsterdam dus kwam er wel wekelijk maar werd er nog weggekeken als synth-nerd (toegegeven, was meer een gitaar shop, maar verkoop dan geen synth spul). Dat soort kleine zaakjes missen ook het personeel om echt adequaat te handelen als er iets mis gaat. Wat dat betreft zijn het nu betere tijden omdat je wat meer obscuur spul direct van de makers kan kopen, met een support community eromheen.
 
In de voorbeeldwinkeltjes die noemt zou ik niet zozeer de klant als boosdoener willen noemen, maar meer dat een winkelpand in NL €5000/maand kost. Dat is nogal lastig terugverdienen.
Hier in de provincie heb je er nog wel een paar, maar die bestaan al lang, waarschijnlijk afbetaalde panden, daarna ook klaar

edit: ik zal eens kijken of die er nog is, er was tot een paar jaar terug zelfs nog een winkel met enkel wol en breinaalden
Goed punt! Ik heb ook nooit de klant als boosdoener willen noemen, maar de klant kijkt toch heel vaak naar de eindafrekening, en in deze discussie (behringer) maakt dat alles. Voor mij gaat het hierin niet over het me-too verhaal, status of snobisme. Ook niet over virtue-signalling. Zelfs niet over prijs-kwaliteit. Als ik behringer hoor, denk ik aan de verhalen met de "corksniffer synth", het procederen tegen mensen op online fora die wat negatieve geluiden durven laten horen en dergelijke.
Dat behringer alleen produceert, niet innoveert (en ja er bestaande andere merken die dit ook doen maar dat is geen argument) maakt de kous af. Een Tatsuya Takahashi of een Glen Darcy of een zal je niet aantreffen op de werkvloer bij Behringer. Ik vrees dat er alleen werkbijen hun loonbriefje krijgen van de grote B. En dat lijkt me bij de andere grote firma's toch anders (Korg, Roland, Yamaha...) maar ik kan mis zijn.

Het romantische verhaaltje van de kleine oma en opa winkel ligt inderdaad meer aan de verschrikkelijke huurprijzen, en het online kopen deed daarbij de rest. Maar het stoot me tegen de borst dat in de "evaluatie" van deze man, en andere bedrijven vaak gesproken wordt over prijs-kwaliteit, alsof dat alles is. Onder youtube videos en artikels van CDM zijn er steeds commentaren à la "mijn persoonlijke ervaring is dat product x doet wat het moet en zeker niet zo slecht is als iedereen beweert". Sorry maar dat is niet het punt. De man verheerlijken omdat hij "vecht tegen de boze meneeren die hun producten durven prijzen zodat ze R+D mensen kunnen betalen", nee, een brug te ver.
Voor elke nieuwe synth van Behringer kan je tweedehands een goede synth vinden van een A-merk. Zelfs Moog maakt nu hele goede producten voor democratische prijzen.

Ik weet dat ik het globalisme hier niet mee zal tegenhouden, maar het is een persoonlijk dingetje voor mij. Voor de rest mag ieder mag van mij doen wat hij wil.
 
Behringer boert goed met synths clonen omdat er nu eenmaal vraag is en er gretige mensen zijn die veel te veel zijn gaan vragen voor vintage..
Precies dat, een paar duizend voor ouwe troep vragen daar voelen ze zich niet teveel voor, maar wel afgeven op iemand die allerlei synths bereikbaar maakt voor iedereen dit itt de mensen die ze onbereikbaar maken voor anderen...
Op die manier vind ik Uli een stuk sympathieker dan de 'corksniffers' die het onderste uit de kan willen hebben.
 
En dat lijkt me bij de andere grote firma's toch anders (Korg, Roland, Yamaha...) maar ik kan mis zijn.
In ieder geval wordt Roland in Maleisië geproduceerd voor zover ik weet en daar ligt een rood tapijt voor de deur uitgerold voor de werknemers die elke dag worden opgehaald door chauffeurs van het bedrijf met Bentleys. :D

Ik denk dat je het iets te romantisch bekijkt met een roze bril...

En in deze fabriek produceert Behringer, meer een dorp compleet met oa supermarkt, wasserette, biljartzaal en sportvelden, bakkerij en ziekenhuis; Behringer’s mindblowing new factory is actually a city

Ik zou volgende keer eerst beter informeren alvorens te posten...
 
Een Tatsuya Takahashi of een Glen Darcy of een zal je niet aantreffen op de werkvloer bij Behringer.
Behringer werkt wel degelijk samen met een aantal grote namen uit de synthindustrie, zowel 'legendes van vroeger' als moderne bouwers. Twee weken geleden heeft de Polyvoks man zich nog aangesloten bijvoorbeeld. Ook je R&D opmerkingen kloppen niet, want een synth van 40 jaar geleden omzetten naar moderne technieken en geschikt maken voor hedendaags productieprocessen is ook niet zomaar gepiept. Dus zoals Kraut hierboven al zei, eerst even checken en dan pas roepen.
 
Behringer werkt wel degelijk samen met een aantal grote namen uit de synthindustrie, zowel 'legendes van vroeger' als moderne bouwers. Twee weken geleden heeft de Polyvoks man zich nog aangesloten bijvoorbeeld. Ook je R&D opmerkingen kloppen niet, want een synth van 40 jaar geleden omzetten naar moderne technieken en geschikt maken voor hedendaags productieprocessen is ook niet zomaar gepiept. Dus zoals Kraut hierboven al zei, eerst even checken en dan pas roepen.

Helemaal mee eens. En dat Behringer alleen produceert en niet innoveert is nog grotere onzin. De Neutron is een Behringer ontwerp, en een waanzinnig uitgebreide en veelzijdige module voor een idioot lage prijs. En de DeepMind is geen eenvoudige Juno 106 kopie, hoe graag de Behringer wappies dat ook blijven uitkramen. Die DeepMind heeft daarbij ook een waanzinnige prijs/ kwaliteit verhouding.
 
Behringer werkt wel degelijk samen met een aantal grote namen uit de synthindustrie, zowel 'legendes van vroeger' als moderne bouwers.
Zeker wel, een van de andere grote namen van Korg Hiroaki Nishijima (MS-20 ontwerper) is een tijdje terug de chef van het nieuwe development center van Behringer in Japan geworden.
Rob Keeble bijv heeft afgelopen tijd zich intensief bemoeid met de ontwikkeling van oa de 2600 en als ik het goed heb ook de remake van de EMS die nog moet komen.
En dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel wat mensen die bij de andere merken in z'n concern zitten, daar zullen ook nog wel een paar oude bekenden in de rondte lopen.
 
Zeker wel, een van de andere grote namen van Korg Hiroaki Nishijima (MS-20 ontwerper) is een tijdje terug de chef van het nieuwe development center van Behringer in Japan geworden.
Rob Keeble bijv heeft afgelopen tijd zich intensief bemoeid met de ontwikkeling van oa de 2600 en als ik het goed heb ook de remake van de EMS die nog moet komen.
En dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel wat mensen die bij de andere merken in z'n concern zitten, daar zullen ook nog wel een paar oude bekenden in de rondte lopen.

Ik zou wel een MS-30 willen hebben, een mix van twee van de MS-10 oscillatoren en de filter sectie van de MS-20 met nog wat extraatjes als betere CV controle, splits, sums en individuele inputs en outputs voor alle oscillatoren en filters. Of die filterbank van de 3x00 reeks.
 
Back
Top