Tip-verzamelpunt Ableton Live

Ik kijk even of iemand me hier kan helpen voordat ik een aparte draad aanmaak.

In een van mijn tracks zit een midi clip met midi notes die ik - zeg 8 keer - herhaal. Vervolgens gaan die naar een softsynth.

Is het mogelijk - in Ableton Live 10 - om te zorgen dat niet alle midi notes gespeeld worden, maar dat er random midi notes worden weggelaten? Voor wat meer variatie, zeg maar?

Leg ik het zo goed uit?

randomize funkties heeft ableton niet native dacht ik, heb je suite? genoeg midi manglers, ook gratis, en als je isotronik gevolgd had (pfff vergeten dat hier te melden), kreeg je een aantal leuke M4L devices, maar M4L is denk the way to go.
 
Leuke frisse benadering om drums in Ableton meer natural te laten klinken, weer 'ns wat anders dan een beetje variatie in alleen maar velocity.
Ik had 'm zo nog niet gebruikt in ieder geval;

 
Ik vroeg me af of je met Ableton 2x zelfde octaaf(soort van clone) kan maken zodat je aan de linkerkant en rechterkant zelfde octaaf hebt van me keyboard leek me handig voor 2 verschillende presets is dat mogelijk in Ableton ?
 
Ik vroeg me af of je met Ableton 2x zelfde octaaf(soort van clone) kan maken zodat je aan de linkerkant en rechterkant zelfde octaaf hebt van me keyboard leek me handig voor 2 verschillende presets is dat mogelijk in Ableton ?
Ja, is we mogelijk met een Instrument Rack in Ableton Live. Instrument Rack met twee chains. In Key instellen welke toetsen van keyboard naar welke chain gaan en op 1 chain een MIDI effect picth.
 
Ik zojuist iets vets gemaakt dat ik als tip zou willen delen. Ik noem het "Eis-T's Trukendoosch"
Een effect rack met daarin een 16 sporen. Ieder spoor heeft een ander effect, of een andere variatie op hetzelfde effect.
Deze heb ik met de channel selector ieder een eigen gebied gegeven, het eerste kanaal is het dry signal (een spoor zonder effecten)
map de channel selector aan de macro en je kan door de verschillende effecten heen sweepen. Ik heb o.a. wat beat repeats, chorus/phasers, delays e.d. er in waardoor het al snel lekker glitchy wordt. maar je kan natuurlijk ook wat subtielers eronder hangen.
ok en nu wordt ie leuk: als je max 4 live hebt dan heb je een LFO. zet die op random en map de output aan de chain selector. als macro's stel je de offset (dat is de sweep) depth (dat is hoeverre de selector verspringt) en speed (hoe snel die verspringt, zet het op sync zodat het bijvoorbeeld 1/4, 1/8 of 1/16 aanhoudt.)

Het enige wat ik nu nog hieraan moet doen is dat de fx automatisch uit gaan wanneer ze niet geselecteerd zijn om de CPU te besparen, maar op de 1 of andere manier werkt het niet op de on/off button te mappen aan de chain selector. het effect blijft uit, ook wanneer die binnen het bereik zit. iemand een idee hoe dat te doen?
 
Het enige wat ik nu nog hieraan moet doen is dat de fx automatisch uit gaan wanneer ze niet geselecteerd zijn om de CPU te besparen, maar op de 1 of andere manier werkt het niet op de on/off button te mappen aan de chain selector. het effect blijft uit, ook wanneer die binnen het bereik zit. iemand een idee hoe dat te doen?

Eerst device on/off mappen aan een macro en de macro mappen aan de chain selector.
 
Het hier posten als preset heeft niet zo veel zin denk ik, maar een paar plaatjes erbij maakt het wel duidelijker denk ik:

1620740194662.png

De LFO voor de modulatie:
1620740364136.png
 
Dan een tip die veel mensen blijkbaar niet weten, die hier kan helpen:
Als je rechtermuisknop-klikt op je chains krijg je de optie om ze gelijkmatig te verdelen over het hele bereik. Dan moet je wel even alles van 0 tot 127 rekken moest dat niet het geval zijn, en dan krijg je het resultat dat @Eis-T hierboven laat zien.

Ook niet onbelangrijk: LFO zit nu ook bij niet-Suite versies van 11, net zoals een aantal andere M4L devices.
 
Deze tutorial heb ik hier nog niet voorbij zien komen, echt zo'n video om op een tweede scherm ernaast open te hebben en iedere halve minuut te pauzeren. Als je serieus met loopen aan de slag wilt is deze plug-in echt een must, want het opent veel meer mogelijkheden.
 
Deze tutorial heb ik hier nog niet voorbij zien komen, echt zo'n video om op een tweede scherm ernaast open te hebben en iedere halve minuut te pauzeren. Als je serieus met loopen aan de slag wilt is deze plug-in echt een must, want het opent veel meer mogelijkheden.
ziet er leuk en interessant uit, ga ik zeker bekijken.

Ik doe live looping in ableton kwa setup zoals in deze tutorial:


en als je het echt goed in de vingers hebt en je wordt zo goed als neon vines met ableton, dan kun je dit live creeeren (met de nodige voorbereiding natuurlijk)
 
Als je serieus met loopen aan de slag wilt is deze plug-in echt een must, want het opent veel meer mogelijkheden.

Ik heb 'm gedownload maar in de clip leggen ze niet uit hoe je 'm installeert?
Het is een Ableton Max Device bestand dus ik stop 'm in de map Max instruments, daar staan ook de andere devices met dezelfde bestandsextensie in maar als ik daarna Ableton open en in de browser kijk dan staat ie er niet tussen, iemand enig idee want hij zou toch in de map voor Max4Live moeten staan denk ik.
 
Ik heb 'm gedownload maar in de clip leggen ze niet uit hoe je 'm installeert?
Het is een Ableton Max Device bestand dus ik stop 'm in de map Max instruments, daar staan ook de andere devices met dezelfde bestandsextensie in maar als ik daarna Ableton open en in de browser kijk dan staat ie er niet tussen, iemand enig idee want hij zou toch in de map voor Max4Live moeten staan denk ik.
als je hem in je project hebt gesleept dan moet je even op het save knopje in het device zelf drukken, dan heb je een kopie in je eigen m4l omgeving in ableton.

Een andere tip: Audio Effect Racks gebruiken voor parallelle processing.

Audio effect racks zijn een super krachtige tool in ableton die ik veel gebruik, Als je bijvoorbeeld stutter edit 2 gebruikt van BT dan wil je vaak het effect parallel over je eigen sound heen, maar dat wil je natuurlijk gecontroleerd (en geautomatiseerd kunnen doen). Dat doe je via audio effect racks. Hieronder in het screenshot zie je hoe ik het heb ingesteld voor Stutter Edit 2, daarmee kan ik stutter edit 2 als een normaal effect gebruiken (deze staat nu in auto mode) en via de vier macro knoppen heb ik volledige controle over het signaal, je stelt het als volgt in:

- open een nieuw audio effect rack
- sleep BT Stutter Edit 2 op de eerste chain
- maak een nieuwe chain eronder zonder effect (dus het droge signaal)

Nu heb je 2 parallelle audio signalen, waarvan 1 door het BT Effect gaat en 1 droog is.

- maak nu een crossfade tussen beide chains zodat het droge signaal van volledig naar 0 loopt en de BT stutter chain van 0 naar volledig

maak nu 4 macro mappings:
- de eerste macro is dry / wet, koppel deze aan de chain selector boven je crossfade chains
- de tweede macro is het BT filter
- de derde macro koppel je aan de output van het dry chain signaal
- de vierde macro koppel je aan de output van het BT Stutter Edit 2 Chain signaal

Done, nu heb je een parallelle effect processor gemaakt waarmee je met de 1e macro knop subtiel de effecten van stutter edit 2 (dat zijn overigens niet alleen maar stutter effecten) kan crossfaden in je dry signaal (midden positie is 50/50) met de tweede knop kun je via de filter van BT het effect signaal ook nog automatiseren. Met knop 3 kun je het level van het dry signaal nauwkeurig besturen en knop 4 het level van het effect signaal (dit is dus onafhankelijk van je crossfades).

in het screenshot van mijn audio rack hieronder zie je hoe het er uiteindelijk uit moet zien in je audio effect rack. Dit mechanisme werkt overigens voor alle effect racks die je zelf samenstelt, dus ook met elke andere effect plugin. Maar zeker voor Stutter Edit is dit wel een goede manier om te gebruiken.

stutterAudioEffectRack.JPG
 
Laatst gewijzigd:
als je hem in je project hebt gesleept dan moet je even op het save knopje in het device zelf drukken, dan heb je een kopie in je eigen m4l omgeving in ableton.

Thanks, vreemde manier van installeren vind ik, des te meer omdat ie nu tussen de audio effects staat terwijl het een Max4live instrument is?
Je zou verwachten dat net als een vst plugin die je in de map met Dll bestanden zet dat dit ook voor Max instruments zou moeten werken maar schijnbaar scant ie die map niet.
Het zal wel kloppen maar ik vind het bijzonder moet ik zeggen.

Een andere tip: Audio Effect Racks gebruiken voor parallelle processing.

Ik gebruik audio effects rack zo nu en dan op m'n tracks maar dit is interessant om te zien.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
 
Ik gebruik audio effects rack zo nu en dan op m'n tracks maar dit is interessant om te zien.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Ja, dit rack heb ik nu zo simpel mogelijk gehouden, maar je kunt er natuurlijk veel verder mee gaan.

Ik heb even een video demootje opgenomen hoe dat dan in de praktijk werkt, hierin laat ik drie techniekjes in ableton live in actie zien die leuk zijn om zelf ook te proberen.

Techniek 1: Talking bass op basis van een drumloop
Techniek 2: Meerdere loops gebruiken om zo random nieuwe loops te maken (die je bijvoorbeeld kun resamplen)
Techniek 3: Audio effect rack parallel in actie

1:
Hier speel ik drie noten in, het eerste stuk hoor je de noten onbewerkt, daarna zet ik het autofilter effect aan waarin een bandpass effect via sidechaining gelinkt is aan de drumloop, via de envelope parameter en de attack en release settings in de autofilter kun je dan nauwkeurig afstellen hoe je basslijn moet reageren op je drumloop. Daarna gaat die nog naar een redux effect heen om de bitrate te verlagen om het bassignaal wat meer gritty te maken.

2: hierin heb ik drie verschillende hi-hat loops in 1 audio track gezet. Daarna heb ik de drie loops geselecteerd en heb ik de launch parameters van de drie clips in de lauch sectie gezet op Follow Other gezet en een unlinked setting van 0.0.2, daarna heb ik legato voor de launch trigger geactiveerd. Op deze manier zal hij elke 0.0.2 beats (16e noten) het volgende stukje uit 1 van de drie hi-hat samples spelen, de legato zorgt ervoor dat hij verder gaat in de sample waar die gebleven is, zodat alle loops eigenlijk precies geactiveerd worden waar die normaal ook zou zijn, alleen speelt hij dan een 16th sample stukje uit die sample.

Door het random is, heb je continu wisselende hi-hat patterns, dit truukje werkt natuurlijk ook mooi met percussie, of melodielijnen of bijvoorbeeld 10 gitaar samples. Via resampling maak je dan op die manier de 1 na de andere nieuwe unieke loop op basis van wat je er allemaal ingooit kwa samples.

Hier een screenshot van hoe het voor deze clips is ingesteld, zodat je het zelf kunt proberen:
alle clips selecteren en dan dit instellen
ableton_launchclips.JPG



3: hierin hoor je audioeffect rack in actie op het master kanaal, de stutter edit wordt toegevoegd over het originele signaal en geeft zo een soort van stutter scratching effect over je signaal heen (dat is de preset die ik zo gemaakt heb). Via de dry/wet kun je crossfaden tussen het standaard signaal en het volledige wet signaal en alles daartussen in. De LFO (filter wobble heb ik die genoemd) bestuurt de filter macro knop, dit is een overal filter (zie je rechtsbovenin het stutter edit scherm), zodat daar ook movement in zit over het signaal heen.

Het is een simpel demootje, maar is vooral even bedoeld om deze techniekjes in actie te laten zien zodat je ze zelf kunt proberen. Als mensen dit soort tips en tricks handig vinden laat het dan maar weten, er zijn duizenden van dat soort dingen mogelijk met wat creatief gebruik in ableton, en zo'n video is zo gemaakt, in dit geval drie noten inspelen en een paar drumloops erin gooien.

 
Ableton blinkt hier wel in uit!
Sins ik Ableton gebruik ben ik veel meer dingen beter gaan begrijpen.
In het begin is het wel even wennen tot dat je de workflow door heb wil je volgens mij wil je dan niks anders meer!
En door de workflow die Ableton hanteert haal je naar mijn idee veel sneller resultaten dan met andere DAW’s.
leer curve is in Ableton stuk makkelijker is mijn ervaring.
Ik weet niet hoe andere dit ervaren elke keer als ik een uit stapje doe naar andere DAW’s kom ik elke keer weer terug bij Ableton dat past toch het beste bij me!
 
Deze site heeft ook toffe dingen die ze uitleggen wat je allemaal met Ableton kan doen :
production music live
 
3: hierin hoor je audioeffect rack in actie op het master kanaal, de stutter edit wordt toegevoegd over het originele signaal en geeft zo een soort van stutter scratching effect over je signaal heen (dat is de preset die ik zo gemaakt heb). Via de dry/wet kun je crossfaden tussen het standaard signaal en het volledige wet signaal en alles daartussen in. De LFO (filter wobble heb ik die genoemd) bestuurt de filter macro knop, dit is een overal filter (zie je rechtsbovenin het stutter edit scherm), zodat daar ook movement in zit over het signaal heen.
Klinkt lekker dat stutter effect op de hihats moet ik zeggen, mooi hoor!
 
Back
Top