@gilberto
1. 32f/64f slaat op de
mixing engine van cubase, de processing precision, zoals het er bij staat. het maakt niet veel uit of ie of 32f of 64f staat, bij mij staat ie op 64f
2. dit is iets wat ik vaker zie, het probleem van 32 bit of 64 bit, ook bij de meer ervaren of zeer ervaren gebruikers wanneer er gesproken wordt, dan wordt het veel ingewikkelder
float en
double....
2.1. de ene 64 of 32 bit is de andere 64 of 32 bit niet. je moet de 64 bit b.v. zien binnen het
domein waarin het gebruikt wordt, 64 bits is je OS, wat niet anders betekent dan; simpel; het werkt zelf met 64 bits, en kan 64 bits programma's draaien. maar het kan óok 32 bits programma's draaien.
2.2. 32f en 64f zijn binnen een andere domein, het audio domein, je geluidskaart is b.v. waarschijnlijk 24 bits. en dan denk je huh??
2.3. plugins kunnen intern 32f, 64f gebruiken, onafhankelijk van de DAW én onafhankelijk van of 32 bits of 64 bits zijn... zoals al gezegd; dit zijn 2 technisch te onderscheiden domeinen, terreinen.
2.4. 32 bits plugins (vst2 of vst3)
werken niet onder cubase 10.5, die ondersteuning is weg sinds cubase 9. er is een third party methode, niet aan te raden.
duidelijk: cubase 10.5 kan niet met 32 bits plugins werken, die gooit ie in de blacklist, wanneer ze in de folder staan, die kunnen niet meer in cubase worden geladen. punt. het is gewoon zo.
2.5. dit heeft
niets met de installing van de processing engine, of mixing engine of met de project settings te maken, want die heb je ook nog (ik weet niet wat elements kan, maar Pro kan 16 bits, 24 bits, 32 bits integer, 32 float, 64 bit float. wellicht sla ik er 1 of 2 over).
2.6. konklusie: je laat de instelling van de mixing engine zien. wat niets te maken heeft met de architektuur van windows, of zelfs niets zegt over de kode-architektuur van cubase, louter het deel; mixing engine
je ziet, het is verwarrend. net als de term sample....
in de plugin manager hoef je louter voor VST
2 plugins de folders in te stellen, er staan er een aantal ingesteld, je hebt een zelfgemaakte folder aangemaakt? prima.
wanneer je deze folder erbij zet, of alle andere wist (niet aan te raden), en je sluit cubase af. en start cubase op, zal cubase
automatisch alle nieuwe vst2 plugins scannen. dat bedoel ik met automatisch.
het kan natuurlijk ook binnen de plugin manager, maar dat is alleen wanneer je folders gebruikt die niet standaard zijn, komt voor, of wanneer er iets mis is gegaan, kan, komt bijna niet voor.
en er is nog 1 ding wat je met de plugin manager kan, maar dat gaat nu te ver.
je hebt niet de volledige versie van kontakt of wel?, maakt niet veel uit, denk ik, dat een VST plugin ook standalone kan worden gebruikt, komt meer voor, zie arturia bij voorbeeld.
kontakt kan standalone worden gebruikt, of worden ingeladen in de DAW. ze gebruiken dezelfde 'afhankelijkheden', of beter dezelfde 'engines', etc. etc. een plugin, een .dll, bevat vaak niet veel....
32 bits plugins kunnen werken onder een windows 64 bits versie. dat kan. zolang de DAW dat nog ondersteund, cubase doet dat niet meer. een goede reden hebben ze daarvoor..
ook een 32 bit programma (dat betekent dus de kode is 32 bits, de programmatuur, we hebben het dan niet over audio), kan werken onder windows 64 bit.
de link die je opgeeft: je kunt een VST 64 bit versie downloaden.... download die.... zal een verzameling dll's zijn met folder, uitpakken.. en in de folder naar wens doen, met de folders. 1 op 1, zoals de struktuur in de zip file. (neem ik aan.)
dat moet werken. anders hebben ze zelf iets fouts gedaan....
samengevat:
cubase 10.5 kan alleen 64 bits plugins draaien, ongeacht de instelling van de mixing engine en de project settings.
simpel. (en ja kan verwarrend zijn, al die 16 bits, want je projekt kun je op 16bits instellen..... of 24 bits... of 32float.... b.v.)
maar, je kan er niet om heen; download de VST 64 versie, die staat er bij!
EDIT:
je moet je dus niet blindstaren op de bits. of op standalone. het gaat om de omgeving waarin je iets gebruikt. binnen een DAW laadt je kontakt als een vst plugin. en kontakt kan ook standalone worden gebruikt. dat dat kan, zegt niets. (er zijn programma's die inderdaad alleen maar standalone kunnen worden gebruikt, muziek programma's, of zelfs 'synths', klopt.)
je hoeft alleen te letten, wannneer je binnen een DAW werkt, stelt de DAW de voorwaarden, en synths, effekten worden als VST plugins geladen, en ontdekt/gescand...
wanneer je binnen windows werkt, kan je geen VST plugin laden, vanuit explorer, zoals je die binen cubase laadt. windows herkent een VST plugin niet.
daar heb je een programma voor nodig zoals; een DAW..
nu wilde ik weer even komplekser maken, maar laten we even cubase 5 buiten beschouwing.
download gewoon de vst 64 bits versie, en dat moet werken... zoals al uitgelegd.
(en het kan komplekser; want je zou een 32 bits plugin wél kunnen laten draaien onder cubase, met behulp van een
bridge.... zie het is niet makkelijk... dus probeer het zo simpel mogelijk te houden.
staar je niet blind op 32 float mixing engines, en zo... en standalone en vst...
is er een vst versie, is die 64 bits? dan werkt het binnen cubase (9 en hoger). dat is de simpele regel.