Black Corporation ISE-NIN: Op Roland Jupiter-8 geïnspireerde Desktop / Rackmount Synth

Daar zijn de jongens van Black Corporation nog eens.
Deze keer met een Jupiter-8 geïnspireerde module.
Pre-orders vanaf week 23. Over de prijs is nog niks bekend.

 

Attachments

  • jup-8 desktop BC.png
    jup-8 desktop BC.png
    660,5 KB · Bekeken: 6.653
Alles met USB geeft noise in het audio pad als je het niet gebalanceerd aansluit.
Niet per se. Ik heb alles aangesloten met USB (voor zover het geen antieke MIDI-only zooi is) en ongebalanceerd, en ik heb helemaal geen last van ruis.
 
Vermoed dat dit toch wel weer een prijs van >4K EUR gaat worden.
Voor dat geld kun je dan ook twee OB-6 desktops kopen om in poly-chain te zetten tbv een 12-voice set-up.
DSI is ook niet perfect, maar heb daar een iets beter gevoel bij; geheel subjectief uiteraard.
 
Niet per se. Ik heb alles aangesloten met USB (voor zover het geen antieke MIDI-only zooi is) en ongebalanceerd, en ik heb helemaal geen last van ruis.
Dan heb je denk ik geluk dat de computer waar je de USB op hebt aangesloten niet te veel ruis op de USB ground produceert, of ik heb pech want ik heb het bij al mijn synths, ook de dure.
USB is nou eenmaal een prut-aansluiting electronisch gezien. Als een apparaat gaat ruisen door een USB aansluiting is dat niet iets dat perse komt doordat het apparaat slecht ontworpen is.
Maar goed, als de bouwkwaliteit van Black Corporation ook op andere vlakken tekort schiet...

Ik heb zelf vooral mijn twijfels over hoe trouw de synths die ze produceren op hun inspiraties lijken. De CS-80 en Jupiter 8 zijn inmiddels zo duur dat de meeste mensen ze nog nooit onder handen gehad hebben. Dus uiteindelijk gaan de meeste kopers het verschil niet horen omdat ze niets hebben om mee te vergelijken. Beide synths zijn elektronisch niet meer te reproduceren omdat ze gebruik maakten van custom chips van Yamaha en Roland. Bij de CS-serie is dat een groter probleem omdat het hier om complete filters en oscillators ging. Roland maakte voor zover ik weet alleen gebruik van OTA's die je eventueel nog kan vervangen door moderne varianten.
Als je puur naar features kijkt zijn er inmiddels andere synths die veel meer voor veel minder geld bieden. Dus het enige waar Black corp zijn prijs op baseert is die "inspiratie".
 
De inspiratie en vooral de klank. Ik vind het wel echt karakterbakken, ongeacht hoe dicht ze bij hun inspiratiebron komen. De Deckard's Dream en Kijimi klinken wel echt heel goed vind ik. Dus ik snap op zich wel dat iemand er best de beurs voor wil trekken.
 
Jp8 heeft toch geen curtis vco’s , maar discreet opgebouwde ?
Volgens Sequencer.de inderdaad geen Curtis. Volgens deze bron heeft alleen de rekversie (MKS-80) CEM3340.
 
Vandaar dat ik het vroeg, de JP8 heeft geen 3340 vco's, als BC die dan wel in hun geinspireerde spin-off module stoppen vind ik dat ze toch redelijk ver afwijken van wat het origineel eigenlijk is.
Niet dat het daarmee geen goede synth zou zijn, maar als je originele synths als uitgangs punt neemt en de functies en design deels terug laat komen (om daarmee je sales en dus prijs te boosten) dan mag je van mij ook zoveel mogelijk trouw blijven aan de originele schema's.

Maarja, wat boeit het ook eigenlijk.. :D
 
Is het verschil te horen? Ik heb ruim tien jaar geleden een keer op een Jupiter 8 gespeeld. Ik heb geen idee welke revisie het was. Hij klonk goed maar hij was toen al te duur. Hij heeft karakter en inspireert maar ik zou genoegen nemen met synths van Roland met de Analog(ue) Circuitry Behavio(u)r modelling , zoals de System 8, als ik per se een Jupiter 8 zou willen. Het is voor sommigen vloeken in de kerk, ik weet het... Ieder zijn smaak.
 
Met het risico iets heel controversieels te zeggen, de vco core heeft mijn inziens weinig effect op de uiteindelijke klank. Ik bedoel een zaagtand klinkt als een zaagtand. Het is de combinatie van alle onderdelen samen die het geluid maakt. En Roman is natuurlijk een lekkere opportunist en ze maken ze al twee 8 core polysynths, die allebei werken op basis van CEM chips. Dus why change?
 
Nou de ene oscilator klinkt echt anders dan de ander ook al staat er op beide blokgolf of saw etc
Een fenix, een minimoog, een roland sys100, een korg ms10 , echt niet hetzelfde
 
Ze klinken anders door de gehele opbouw van de synth ja. Kale VCO's zit niet zoveel verschil tussen, minder dan je denkt iig. Hoewel er altijd outliers zijn (als een blokgolf er meer uitziet als een mix tussen een blokgolf en een zaagtand, dan klinkt ie anders ja).
 
Sorry ik begrijp dat het geluid bepaald wordt door de gehele synth inclusief de outboard versterking etc
Echter alle oscillatoren op een hoop gooien en zeggen dat het nauwelijks uitmaakt is volgens mij bezijdens de waarheid . Dan zou een 901 , een 921 een curtis , een commondor 64 of een digitale saw geen verschil maken ?
 
De Jupiter 8 heeft ook mogelijkheid tot crossmodulatie, lijkt me toch dat het tot hoorbare verschillen gaat leiden als de oscillator een net even andere golfvorm produceert, en misschien oHet zijn misschien kleine verschillen maar als je die optelt is het al snel wat anders dan waarop het gebaseerd moet zijn.
 
Ik heb zelf vooral mijn twijfels over hoe trouw de synths die ze produceren op hun inspiraties lijken. De CS-80 en Jupiter 8 zijn inmiddels zo duur dat de meeste mensen ze nog nooit onder handen gehad hebben. Dus uiteindelijk gaan de meeste kopers het verschil niet horen omdat ze niets hebben om mee te vergelijken. Beide synths zijn elektronisch niet meer te reproduceren omdat ze gebruik maakten van custom chips van Yamaha en Roland. Bij de CS-serie is dat een groter probleem omdat het hier om complete filters en oscillators ging.

Een forumlid heeft over zijn uitgebreide ervaring met DD en CS-60 in het verleden memorabele woorden gescheven: :engel::yamaha:


Uit betrouwbare bron weet ik dat hij er nog steeds heel tevreden mee is, maar dat hij het vrienden niet aanraadt direct bij BC te kopen.
 
Klopt het dat Thomann de EU importeur van BC is?
 
Was het niet andersom?
Ja, je hebt gelijk. Ik deed het even uit mijn hoofd en had even de aanname dat de rev.4 begeerlijker was juist vanwege de Roland eigen chips. Maar dat is dus niet, die is met de CEM's. In ieder geval wel makkelijker te repareren dan de Roland eigen brouwsels.
 
Ik voel er weinig voor om 4k voor dit ding neer te tellen een week voordat Uli met jupiter 8 clone komt.
 
Dus als ik het goed begrijp krijg je een “jp8 uitziende” synth waarvan de oscilatoren niet discreet zijn opgebouwd maar cem , en waarbij de vcf en eg chips niet meer verkrijgbaar zijn ( dus ook vervangen door iets anders) ?
Heeft roland ook niet eerder zoiets ( softwarematig) geprobeerd
Gun het iedereen van harte , maar waarom niet zoveel mogelijk bij het orgineel aansluitend. Had eigenlijk meer van hun verwacht
Denk dat behringer het ook lastiger vind er 1 te klonen dan misschien verwacht :-)

En ja , het maakt behoorlijk verschil lijkt me hoe je ze opbouwt

( 35 jaar jp8 addict)
 
Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Is het verschil te horen? Ik heb ruim tien jaar geleden een keer op een Jupiter 8 gespeeld. Ik heb geen idee welke revisie het was. Hij klonk goed maar hij was toen al te duur. Hij heeft karakter en inspireert maar ik zou genoegen nemen met synths van Roland met de Analog(ue) Circuitry Behavio(u)r modelling , zoals de System 8, als ik per se een Jupiter 8 zou willen. Het is voor sommigen vloeken in de kerk, ik weet het... Ieder zijn smaak.
Ik vind, euh vond die DD wel tof, maar véééél te duur. Vorige week zag ik een DD filmpje op Youtube dat begon met een heel mooie sound. 0:00 - 1:00
Nu ben ik echter niet snel uit m'n lood geslagen en dus beginnen vijzen op mijn Summit. Resultaat ? 95% identieke sound...
(ik zal deze avond even posten)

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top