MC707 Jam

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
3 dagen in huis en na 2 avondjes ontdekken en clipjes proggen en ermee experimenteren vandaag een paar scenes gemaakt. Ik was wat sceptisch geworden op wat Roland VA synthese noemt na een Roland FA06 te hebben gekocht maar na wat discussiëren in een topic over grooveboxen was ik toch wel nieuwsgierig geworden en er toch maar es een gekocht. Het Roland-style menu diven was ik al gewend dus het proggen van soundjes gaat al redelijk. Display wat klein maar is te doen.

Het inproggen van sequences werkt ook best ok. Wat me nog het meest verrast heeft zijn de 3 pots per track. Je kunt ze allemaal toewijzen aan een functie maar de Cut off en effect send zijn wel het meest effectief voor performance.
Ook het rijtje encoders met push functie onder het display is goed bedacht. Ze hebben goed gekeken bij Roland en qua sequencen lijkt het ook wel op de RS7000 al is Roland wel degene die het gridsequencen ooit heeft geïntroduceerd op hun drumcomputers.

Zojuist maar eens een videootje geschoten van een soort jam.. waar natuurlijk wat dingetjes niet als gepland gingen *D Nog een hoop te leren en te ontdekken op dit apparaat maar ik heb er al wel een leuke chemie mee.. :) Zit wat vreemds in de drums wat bij het renderen is gebeurd (zit niet in de audioopname zelf). Maar top bakkie hoor!! :okdan:

 
Potverdorie mooie jam hoor. Er zit een lekker kabbelend groov'je in. Ik vind het altijd mooi als mensen het beste uit een machine halen. Ik zou er waarschijnlijk als een ware cultuurbarbaar alle sounds uit samplen en dan staat 'ie weer stof te verzamalen.. Kort samengevat: mooi!
 
Potverdorie mooie jam hoor. Er zit een lekker kabbelend groov'je in. Ik vind het altijd mooi als mensen het beste uit een machine halen. Ik zou er waarschijnlijk als een ware cultuurbarbaar alle sounds uit samplen en dan staat 'ie weer stof te verzamalen.. Kort samengevat: mooi!
Hey!! Thanx :mega: Ja, sampelen van dit soort apparaten is leuk maar er zit toch een interessante meerwaarde in het interface op dit soort dingen.
Ik heb er trouwens ook wel een paar die stof verzamelen nu :D maar uiteindelijk is het wel leuk om te ontdekken en dan kijken of je er soort-van 'live' iets mee kunt doen door met de knoppen te spelen en een mix op te bouwen ipv uitzetten een DAW. Ook best leerzaam als er dan bv per ongeluk door een fout iets interessants gebeurd.. :)
 
Potverdorie mooie jam hoor. Er zit een lekker kabbelend groov'je in. Ik vind het altijd mooi als mensen het beste uit een machine halen. Ik zou er waarschijnlijk als een ware cultuurbarbaar alle sounds uit samplen en dan staat 'ie weer stof te verzamalen.. Kort samengevat: mooi!

Amper 3 dagen in huis en dan al zo'n fijne track maken.

Zelf bestudeer ik o.a. de MC-707 als 'buddy' voor mijn Roland FA-06, vooral om de polyfonie uit te breiden. Ik loop toch 'af en toe' tegen de limiet van 128 aan. De werkwijze om de geluiden te maken (partials,...) vind ik makkelijk. Veel van de FA-preset geluiden gebruiken meerdere partials. Een studioset met meerdere Voices en wat sustain erbij en ik 'verlies' al noten (en soms gaat dat erg snel).

Ideaal zou bv zijn om enkele 'polyfonievreters' te kunnen uitbesteden aan een aparte geluidsbron : Een 2de FA zou natuurlijk makkelijk zijn maar een MC-707 heeft ook wat functies die een FA niet heeft en mogelijks interessant kunnen zijn.
Geen idee of de synthese op de MC-707 (ZEN-core) functioneel hetzelfde werkt als bij een FA (SN-Synth
PCM). Een MC-101 zou eigenlijk al voldoende zijn maar daarop kan je zelf geen geluiden samenstellen (geen idee of dat bv met een editor wel kan?)
 
@Hover Dank je, het werken met de FA06 heeft zeker geholpen bij het snappen van de menu structure ;) maar de manier van sequencen is wel anders. Helaas geen pianoroll in het display (nog kleiner en met dezelfde kleine lettertjes :D). Het nootjes inproggen a-la gridstyle werkt een beetje als op veel andere grooveboxen waar ik mee bekend ben. Natuurlijk heeft Roland ooit zelf het grid sequencen bedacht (zoals op de vroegere drumcomputers en de JX3p) maar door ledjes te gebruiken in een toetsenbord wordt het wel een stuk intuïtiever. :)

Dat van de polyfonie op FA06 herken ik maar al te goed ja. Toch, als ik heel kritisch ben over de MC707 hoorde ik zelfs bij deze jam in de pads (die 1 akkoord aanhouden) dat 1 stem afentoe wegviel. Je kan wel de prioritty aanpassen maar heb de duur van de clip verkort zodat de noten sneller ge-retriggered worden.
De klankengine in de MC707 verschilt wel degelijk. Hier heet het ook VA ipv super natural en je hoort echt dat de partials geen retriggers zijn qua start fase en naast elkaar random klinken bij statacco geluiden als je de VA osc's selecteert. Ik denk ook dat de VA engine (net zoals de Super Natural engine in de FA-06) minder polyfonie heeft.. zou ik nogeens moeten testen. Maar het is een erg leuk apparaat.. al vind ik de 8 tracks wel wat krap om een jam spannend en afwisselend te houden. Aan de andere kant snap ik de 8 synthparts ook wel.. dat had qua knopjes (3 x 8 + fader) nooit gepast. Hij is ook wat groter dan de gemiddelde groovebox maar die ruimte rondom de knoppen maakt het zeker beter werkbaar bij het tweaken tijdens jammen. :)

@Knop ik weet toevallig uit het vintage DAW draadje dat je graag werkt met trackers. De Polyend zou je als groovebox zeker aanspreken.. ;) Polyend.com
 
Laatst gewijzigd:
Potverdorie mooie jam hoor. Er zit een lekker kabbelend groov'je in. Ik vind het altijd mooi als mensen het beste uit een machine halen. Ik zou er waarschijnlijk als een ware cultuurbarbaar alle sounds uit samplen en dan staat 'ie weer stof te verzamalen.. Kort samengevat: mooi!
Voor het stof verzamelen is wel een oplossing hoor.. een stofhoes!
 
Ja ik hoor de chemie wel hoor! Knap gedaan in zo'n korte tijd... Je haalt er een redelijk volwaardige track uit. Kan me voorstellen dat de 707 een echt performance beest is.
 
Ja ik hoor de chemie wel hoor! Knap gedaan in zo'n korte tijd... Je haalt er een redelijk volwaardige track uit. Kan me voorstellen dat de 707 een echt performance beest is.
Hey!!! Thanx man :) Ik zit in etapes jouw live set te luisteren.. echt zo knap en inspirerend om te zien.. ;) :okdan:
Ik vond de 707 eerst wat aan de grote kant maar dedicated knopjes per track creëert wel mogelijkheden.. in tegenstelling tot moeten switchen tussen tracks.
Maar eigenlijk moet je gewoon een grote koffer hebben waar je meerdere apparaten binnen handbereik hebt.. ;) Ben er nog niet uit wat ik er allemaal in ga stoppen maar deze moet er ook zeker in. :)
 
klinkt erg goed zeg. ik dacht altijd dat geluiden maken een 'pain in the ass' was op de 707. maar begrijp nu dat dat wel te doen is. maar wet wel dat de synth engine erg diep is. een xv5080 met sequencer zeg maar.
erg knap dat je hem zo snel door hebt.
 
klinkt erg goed zeg. ik dacht altijd dat geluiden maken een 'pain in the ass' was op de 707. maar begrijp nu dat dat wel te doen is. maar wet wel dat de synth engine erg diep is. een xv5080 met sequencer zeg maar.
erg knap dat je hem zo snel door hebt.
Hey, thanx!! En ja, ben ook erg positief verrast door de soundengine. ;)
Ik ken de XV serie niet echt.. maar de Roland FA serie heeft een beetje dezelfde manier van geluiden editen in de PCM engine. Het is wel best aan de kleine kant allemaal qua display (zoals ik al verwachtte maar voor mij zonder bril te doen) en je moet via cursors door het menu navigeren.. met weer subemenuutjes en dan naar de te editen partials. Het meest onhandige vind ik altijd die envelopes nog. Rates en levels zijn weer aparte submenu's.. en dan nog alle finetuning dingen zoals velocity, key follow.. etc. Er zit in het Macro Menu (grotere icoontjes) wel een ADSR maar moet nog ff ontdekken hoe je daar andere partials selecteert, staat default op de partial 1..

Het is met apparaten wel zo dat als je er 1 kent, ken je ze allemaal wel een beetje.. tenminste met Roland. Had het een tijdje niet bijgehouden na de JD800 en JD990 maar de FA06 vind ik toch ook wel een goed bedenksel.. behalve dat de sequencer geen performance opties heeft zoals op nieuwe Fantom, daar zat ik ook naar te kijken. Lijkt hier wel op qua sequencen maar deze is dan iig een stukje compacter. :) Het lijkt qua werkwijze ook behoorlijk op Ableton met die scenes waarin je clipjes uitzet.. maar zeker een interessant ding achteraf gezien.. :)
 
Laatst gewijzigd:
[...]
ik weet toevallig uit het vintage DAW draadje dat je graag werkt met trackers. De Polyend zou je als groovebox zeker aanspreken.. ;) Polyend.com
Jaha, die Polyend:halleluja Lijkt me geweldig om ermee te werken. Je kunt met interne FM radio rechtstreeks van de radio samplen en da's altijd leuk onderweg. Misschien ben ik nog wel zo gek dat ik mn laatste hardware-dingen ervoor verkoop..
 
Jaha, die Polyend:halleluja Lijkt me geweldig om ermee te werken. Je kunt met interne FM radio rechtstreeks van de radio samplen en da's altijd leuk onderweg. Misschien ben ik nog wel zo gek dat ik mn laatste hardware-dingen ervoor verkoop..
Hehehe... of gewoon dit ipv een vakantie? :D
Maar idd heel leuk ding ja. :) Ik vond het alleen jammer dat er geen touchscreen als diehard tracker doe je natuurlijk alles op het toetsenbord. 8)
 
Wow!
Dit zit goed in elkaar.
Het klinkt zeer uitgebalanceerd en qua sounds hier en daar ook erg subtiel.
Dank je Jeroen! :)
Leuk gedaan, en knap dat je dit er uit krijgt naar 3 dagen in je bezit.

Thanx man!! Sta er zelf ook wel versteld van dat het zo makkelijk ging. Gewoon een beetje ontdekken en spelen... Maar heb ook vele grooveboxen in mijn bezit al. Ooit ook een MC303 en MC505 gehad.. dan werkt dit toch allemaal wel stukken makkelijker.
Ik kwam er trouwens achter dat ze nog geen echte quantize hebben die de noten echt rechttrekt. Alleen een play of input quantize..
 
Leuke jam Patrick, jij haalt over het algemeen al snel goede resultaten op allerlei soft- en hardware dus het verbaast me niet dat je dit zo makkelijk oppakt als ouwe grooveboxer.

maar de Roland FA serie heeft een beetje dezelfde manier van geluiden editen in de PCM engine. Het is wel best aan de kleine kant allemaal qua display (zoals ik al verwachtte maar voor mij zonder bril te doen) en je moet via cursors door het menu navigeren.. met weer subemenuutjes en dan naar de te editen partials. Het meest onhandige vind ik altijd die envelopes nog. Rates en levels zijn weer aparte submenu's.. en dan nog alle finetuning dingen zoals velocity, key follow.. etc. Er zit in het Macro Menu (grotere icoontjes) wel een ADSR maar moet nog ff ontdekken hoe je daar andere partials selecteert, staat default op de partial 1..

Wat je vertelt doet me een beetje denken aan de jd-xi die ik indertijd had met die pcm engine, die had nog een kleiner schermpje en ook allemaal van die menu's en submenu's.
Het zou mooi zijn als er een keer zo'n editor uitkomt zoals toen voor die jd-xi, dat werkt lekker met die partials, vroeg of laat zal er ook wel eentje voor de MC serie komen verwacht ik.
Deze heeft ook 128 voices begrijp ik, ik liep wel af en toe tegen limieten aan als je dan op verschillende tracks ook nog de fx sectie gebruikt maar dit is wel zo'n apparaat wat zich goed leent om vlot een track te maken en dan werken die sliders ook lekker natuurlijk, ook leuk om op die manier te jammen en makkelijk in- en uitfaden. :okdan:
Veel plezier met je nieuwe aanwinst in ieder geval!
 
Back
Top