Help, hoe mix ik dit?!?

Wat betreft je bassline kan je de inverse eq trick gebruiken. Trackspacer is ook een mogelijkheid, hoewel dat in de buurt komt van dynamic eq-en en dat heb je al geprobeerd zeg je. Ik gebruik tegenwoordig vooral Trackspacer voor dit soort werk, is de meest luie effectieve tool die ik kan bedenken momenteel.
Ik kan deze tip onderschrijven.
Sinds ik Trackspacer heb, maakt dat mijn leven tijdens het mixen een stuk makkelijker.
Een beetje spelen met de hoeveelheid 'ducken' en de frequenties die je wilt gebruiken als trigger, maar echt super simpel.
Met als tweede grote voordeel (naast eenvoud) dat het niet een continue EQ is.
Dus als de piano alleen speelt, mag hij best vol en warm klinken, maar zodra er een baslijn onder komt, gebruik ik trackspacer om de frequenties waar de bas zit uit de piano te filteren (in meer- of mindere mate).
En het wordt pas echt leuk als je ook een trackspacer met de kick toevoegt via een sub bus. Dus als de kick dan klinkt, zijn zowel de piano als de bas ineens even 'weg' in het laag.
Ik zeg niet dat ik het mixen en masteren 'meester' ben hoor, juist nog erg zoekend, maar trackspacer is voor mij echt wel een uitkomst geweest die zowel goed klinkt als makkelijk werkt.

En voor dat geld, is het iig niet iets wat ik wilde laten liggen.
 
Verdiep je even in het fenomeen sidechain voor de volgende keer. Gaat je zeker helpen
 
Verdiep je even in het fenomeen sidechain voor de volgende keer. Gaat je zeker helpen
Dank en ik ben er zeker bekend mee. Maar dat wil niet zeggen dat het altijd werkt. In dit geval werkte SC EQ met die Track Spacer beter. En soms is het ook een kwestie van een ander geluid kiezen. Of ronduit je darlings killen 😀 Het blijft een uitdaging.
 
Lekkere track geworden hoor!!!
Je bent lekker op tempo met het uitbrengen van tracks :)
Ik doe het nu even rustiger aan. Merkte dat ik wat in herhaling begon te vallen en ben op zoek naar nieuwe impulsen. Het moet voor mezelf ook leuk blijven.

Maar er staan nog minstens 10 releases in de planning. En ik heb nog 7 nieuwe tracks op de plank liggen die praktisch klaar zijn. Van de week heb ik er weer een gemaakt in 3 dagen. Soms klinkt alles meteen goed. En een andere keer sleutel ik zo 14 dagen aan een drop, die maar niet wil vallen.
 
Ik doe het nu even rustiger aan. Merkte dat ik wat in herhaling begon te vallen en ben op zoek naar nieuwe impulsen. Het moet voor mezelf ook leuk blijven.

Maar er staan nog minstens 10 releases in de planning. En ik heb nog 7 nieuwe tracks op de plank liggen die praktisch klaar zijn. Van de week heb ik er weer een gemaakt in 3 dagen. Soms klinkt alles meteen goed. En een andere keer sleutel ik zo 14 dagen aan een drop, die maar niet wil vallen.
Maar het is wel mooi dat je nu een style hebt gevonden waar je helemaal op los op kunt gaan.
Ik zwabber nog iets teveel tussen Melodic techno, techno, melodic house en progressieve house etc..

Het opzetten van een track tot ie voor 90% staat gaat me redelijk snel af.
Maar om uiteindelijk tot een definitieve te komen kost toch wel wat meer kruin..
Ik maak altijd nog iets te veel progressies in een track die ik dan eigenlijk weer wat meer moet versimplificeren om het behapbaar gehouden voor de luisteraar.
Daarnaast is mijn laag ook meestal te diep-laag .. Klinkt wel lekker hier met een genelec sub, maar daar heb je op de dansvloer geen bal aan, LOL
Gelukkig helpt @Jason31 me weer om bij te sturen :)

Note: Ik heb de laatste maanden ook Synthforum even niet bezocht. Maar wel weer leuk om weer terug te zijn :-)
En we moeten nog steeds een keer afspreken he :)
 
Daarnaast is mijn laag ook meestal te diep-laag .. Klinkt wel lekker hier met een genelec sub, maar daar heb je op de dansvloer geen bal aan
Tip: Voxengo SPAN in High-Res mode op je master kanaal zetten en dan op je bass bus met een goede EQ met een 12dB slope high pass filteren tot er nauwelijks meer iets onder 30Hz zit en de bas toch lekker klinkt. Dat heeft mij in ieder geval geholpen van "Het klinkt in de studio lekker maar in de auto trillen je vullingen eruit" tot een resultaat wat overal aardig te luisterren is.
 
Het opzetten van een track tot ie voor 90% staat gaat me redelijk snel af.
Maar om uiteindelijk tot een definitieve te komen kost toch wel wat meer kruin..
Heel herkenbaar. Ik scheid nu componeren en mixen bewust. Als is muziek maak wil ik me niet te druk maken om de mix. Dat is gewoon lekker klooien en zo snel mogelijk tot een arrangement komen. Daarna laat ik de track een poosje liggen. En mix ik het met frisse oren zo goed mogelijk af.

Ik maak altijd nog iets te veel progressies in een track die ik dan eigenlijk weer wat meer moet versimplificeren om het behapbaar gehouden voor de luisteraar.
Haha, same here. Ik moet mezelf echt dwingen en aanleren om het simpeler te houden. Het komt ook een beetje door het gemak van een DAW. Het is zo makkelijk om geluiden en VSTs toe te voegen. Veel DJ-sets luisteren helpt mij vooral. En ik heb DI.FM herontdekt. Op het Progressive Channel draaien ze veel toffe tracks. Die analyseer ik dan tijdens het opruimen 😁
Daarnaast is mijn laag ook meestal te diep-laag .. Klinkt wel lekker hier met een genelec sub, maar daar heb je op de dansvloer geen bal aan,
Ook dit doe ik vooral op gevoel. Ik heb de plug-ins wel, maar ik luister vooral of het goed klinkt. Van iZotope heb ik Tonal Balance. Die geeft bijna altijd aan dat ik te veel hoog heb. Maar als ik me aan hun waarden houd vind ik het nooit lekker klinken. Dan maar pech gehad.
En we moeten nog steeds een keer afspreken he :)
Gaan we doen. Desnoods Main Stage van Tomorrow Land 😁
 
Tip: Voxengo SPAN in High-Res mode op je master kanaal zetten en dan op je bass bus met een goede EQ met een 12dB slope high pass filteren tot er nauwelijks meer iets onder 30Hz zit en de bas toch lekker klinkt. Dat heeft mij in ieder geval geholpen van "Het klinkt in de studio lekker maar in de auto trillen je vullingen eruit" tot een resultaat wat overal aardig te luisterren is.
Ja, idd die slope rond de 30hz zetten zou wel moeten, maar het klinkt zo lekker over mijn spreakers :-)... thuis dan :-)
Gelukkig zijn mijn vullingen er nog niet uitgetrild idd, we de conussen van mijn speakers autospeakers :dubbel:.
In ieder geval nog nog dank voor de tip.
 
Heel herkenbaar. Ik scheid nu componeren en mixen bewust. Als is muziek maak wil ik me niet te druk maken om de mix. Dat is gewoon lekker klooien en zo snel mogelijk tot een arrangement komen. Daarna laat ik de track een poosje liggen. En mix ik het met frisse oren zo goed mogelijk af.


Haha, same here. Ik moet mezelf echt dwingen en aanleren om het simpeler te houden. Het komt ook een beetje door het gemak van een DAW. Het is zo makkelijk om geluiden en VSTs toe te voegen. Veel DJ-sets luisteren helpt mij vooral. En ik heb DI.FM herontdekt. Op het Progressive Channel draaien ze veel toffe tracks. Die analyseer ik dan tijdens het opruimen 😁

Ook dit doe ik vooral op gevoel. Ik heb de plug-ins wel, maar ik luister vooral of het goed klinkt. Van iZotope heb ik Tonal Balance. Die geeft bijna altijd aan dat ik te veel hoog heb. Maar als ik me aan hun waarden houd vind ik het nooit lekker klinken. Dan maar pech gehad.

Gaan we doen. Desnoods Main Stage van Tomorrow Land 😁

Op Tomorrow Land, dat zou wel cool zijn.
Laten we er voor volgend jaar voor gaan, moet lukken toch!?!?!? :okdan: :D

Note: Ik zet de Izotope Tonal Balance ook meestal op mijn master... en ja, de Bass gaat way to High :dubbel: ... Komt vast goed... toch!?!? LOL
En de strategie eerst arrangement en dan pas mixen.. Dat is wel het meest effectieve idd. Alleen die valkuil van het enige tweaken en Tunen... grrrrr
Maar het gaat gelukkig steeds beter...
 
Back
Top