Help, hoe mix ik dit?!?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.653
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Ik ben bezig met het mixen van een nieuwe track, waarvan dit de bas en beat is.

De hoofdbaslijn bestaat uit lange noten met sidechain. Dat klinkt lekker, maar het pushte te weinig. Daarom heb ik er een ofbeat-patroon onder geprogrammeerd. Dat geeft hem drive, maar de 2 zitten elkaar wat in de weg.

Nu heb ik van alles geprobeerd om ze samen lekker te laten klinken. Prutsen met EQ, dynamic EQ etc, maar het is het nog niet. Hoe zou jij het in dit geval aanpakken?
 

Attachments

  • Bas+Beat.mp3
    2,4 MB
Ik heb het idee dat de verkeerde op de voorgrond zit. Hoofdbasslijn lijkt wat weg gedrukt nu. Ik denk dat die offbeat veel te hard staat en misschien kunnen die noten ook wat korter, de offbeat basslijn lijkt nu in ieder geval te veel in your face. Op zichzelf zou dat heel goed kunnen, maar nu zitten ze inderdaad elkaar in de weg. Ik zou dus wat met die balans gaan klooien en als het niet lukt die offbeat uit zetten en wat anders proberen ;). Lekkere vibe wel!
 
Er zijn een paar standaard trucen met het mixen van bas, waarschijnlijk ken je ze al:
- Pultec trick; een pultec stijl EQ waarbij je boost en cut allebij op dezelfde stand zet. Dit geeft een EQ curve waarbij het sub wordt geboost en het mid-laag iets wordt gecut. Dit kan de ruimte geven die je zoekt. Je kunt de EQ curve ook namaken in een parametrische EQ.
- Saturatie op het geluid wat ook veel informatie in het middel heeft en dan ná de saturatie een high pass filter. De saturatie geeft het geluid harmonischen waarbij de indruk blijdft bestaan dat er veel laag in het geluid zit terwijl dit dus niet meer zo is door de high pass.

Ik weet niet precies welk geluid je nu dwars zit in het voorbeeld wat je stuurt. In het begin klinkt het mij best aardig, misschien iets van een volume shaper op het 16e noten patroon geluid, of met de velocity spelen dat hij de eerste 2 noten van de maat iets minder hard speelt. Daarna komt er een geluidje bij; dat heeft saturatie, een boost in het hoog en een highpass nodig als je het mij vraagt.
 
Ik weet niet precies welk geluid je nu dwars zit in het voorbeeld wat je stuurt.
Die offbeat moet ondersteunend zijn. Die is echt bedoeld voor de groove. Als ik hem eruit haal stuwt de track een stuk minder. Het kan best dat die gewoon wat zachter mag, dat ga ik proberen.

Het nummer mixt zich eigenlijk vanzelf, maar de bas blijft lastig. Pultec ga ik proberen.
 
ik vind het herl goed gemixt. mooi hoe de kick helder door de mix prikt.
betreft de bas.
je kunt proberen wat drive/oversturen maar wel 120-200hz clean door laten komen.
als je dit heel subtiel doet kun je de bass nog dikker krijgen zodat je die ook op kleine speakers kan horen.
 
ik vind het herl goed gemixt. mooi hoe de kick helder door de mix prikt.
Ik heb hem nu al een stuk beter. Het was wat @kobuz aangaf vooral een kwestie van wat tweaken aan de off-beat bas en hem zachter zetten. En ik heb hem mono gemaakt, zodat hij wat minder in het oor springt.

Trouwens ook een gouden tip die ik onlangs heb geleerd: een exciter op een Send zetten. Als een geluidje net niet lekker door komt geef ik hem wat van de exciter mee. Dat werkt heel goed.

Sinds ik dat weet gebruik ik minstens 10 Sends per project. Ook voor chorus, distortion, gekke delays etc. Als iets mis speel ik daarmee. Het werkt lekker snel en ik merk direct of het iets toevoegt 👍
 
ja ik werk ook veel met sends. alles ... bijna alles paralel.
exciter voegt die harmonischen toe?
 
Ik heb een preset in de Neutron Exciter, die heet Synth Teeth. Dat is precies wat hij doet, hij geeft de mids tanden. Dan komen ze net wat beter door.

"Het geluid moet steeds in beweging zijn,' hoorde ik laatst iemand zeggen. Daar let ik ook steeds meer op. Met subtiele delays, wat mid-side processing en tape saturation etc. Allemaal heel subtiel, maar je merkt echt het verschil als de track af is.
 
Wat betreft je bassline kan je de inverse eq trick gebruiken. Trackspacer is ook een mogelijkheid, hoewel dat in de buurt komt van dynamic eq-en en dat heb je al geprobeerd zeg je. Ik gebruik tegenwoordig vooral Trackspacer voor dit soort werk, is de meest luie effectieve tool die ik kan bedenken momenteel.
 
De off beat een sine sub, zou qua oktaaf ergens tussen de 4-80hz moeten landen
de hogere bassline een low cut op zo’n 90-120hz en dan zitten ze elkaar niet meer in de weg, doordat je dan geen phase cancelling hebt kan de sub i.d.d. ook een stukje zachter en met de note lenght prak je de sub keurig tussen de kicks en dat hoeft niet op een 16e maar kan je tweaken met een 32ste of 64ste totdat die omsluit als een zéér strake sidechain.
 
Toffe track weer hoor! Net weer even anders dan de voorgaande tracks. Ik hoor steeds meer trance invloeden terug :D :okdan:
 
Goeie track, ik vind het echter na de break iets te veel voortkabbelen en in sommige delen iets te druk. Het is minder melodieus dan wat je normaal maakt en dat is positief bedoeld, ik vind zo'n monotome bassline lekkerder dan eentje die met de melodielijn mee pareert. Dat is denk ik ook een kwestie van smaak. Zeker wel weer een kwaliteitstrack in ieder geval :okdan:
 
Lekkere track, misschien qua sound design nog wat doen? het is allemaal een klein beetje vlak / dun qua sounds nog. Maar qua arrangement al lekker
 
Deze is bewust wat minimaler. Ik probeerde eens wat uit naar aanleiding van een DJ-set, anders lijken alle nummers op elkaar. Ik wil ook niet te veel in herhaling vallen.

Het label heeft hem in elk geval al akkoord gegeven, dus ik ga door naar de volgende.

P.S. Ik heb van de week 4 tracks afgemaakt, waaronder een voor mijn debuutalbum. De plannen zijn nog vers, maar we gaan sowieso iets doen. Daar wordt dit de openingstrack van. Melodieuzer kan ik het niet maken 😁

 
Het is allemaal een klein beetje vlak / dun qua sounds nog.
Dun lijkt me niet, eerder te druk. Ik heb veel partijen gedubbeld. De mastering heb ik nu even zelf gedaan met Ozone, dat laat ik uiteindelijk doen door een pro. Daardoor klinkt het vaak nog een stukje beter. Dit is in elk geval zo goed als ik nu kan 👍
 
Back
Top