Hang On, I'll Patch You Through

Heel vet! Hoe pak je dat aan zo'n track met alle sounds uit 1 synth? Neem aan dat je er niet 20 hebt staan :). Heb je dan van te voren een beeld van wat je wilt en ga je dan de tracks 1 voor 1 creëren of is het een hoop jammen, opnemen en daarna bij elkaar zoeken? Goeie reclame voor de synth dit in ieder geval!
 
Heel vet! Hoe pak je dat aan zo'n track met alle sounds uit 1 synth? Neem aan dat je er niet 20 hebt staan :). Heb je dan van te voren een beeld van wat je wilt en ga je dan de tracks 1 voor 1 creëren of is het een hoop jammen, opnemen en daarna bij elkaar zoeken? Goeie reclame voor de synth dit in ieder geval!
Dank allen, mooi om te lezen en idd, helaas maar 1 geen 20 kobuz :-) echt een aanrader qua sound.

De aanpak is als volgt: Meestal beginnen we met een melodie of gewoon een kick (en tunen die) en dan bouncen. Daarna met behulp van clips korte loops maken en steeds bouncen.
Oh ja, de midi clips ook bewaren zodat je evt terug kan mocht je wat willen. En foto's maken van je settings.

Voor drums vaak 1 of aantal (round robin) goed gelukt sample(s) pakken en dan in een sampler gooien voor evt extra processing (envelopes/dynamics/erc) Dan stap voor stap uitbreiden.

Wij hebben beide een andere aanpak met het maken van nummers (we zijn een duo) maar in dit geval zijn we gewoon begonnen zonder een specifiek doel. Triolen leek ons leuk om eens te gebruiken voor de vibe. Airwolf hebben we meer gehoord en dat is een serie die we beide vroeger hebben gezien en ons vast onbewust heeft beïnvloed.

Nogmaals dank voor het luisteren!
 
Laatst gewijzigd:
btw, de werkwijze die je beschrijft is er een zoals ik me die al jaren voorneem om te gebruiken en op een of andere manier komt het er nooit van en gebruik ik altijd zoveel mogelijk synths te gelijk.
Het lijkt een vrijheid te bieden om het op mijn manier te doen, maar het voelt eigenlijk als een beperking omdat ik voor ieder nieuw spoor er eigenlijk een synth bij moet hebben.

Vraagje, sla jij ook loops op die je maakt om ze te hergebruiken op een andere manier, of is wat je maakt voor eenmalig gebruikt binnen 1 track?
Als je ze hergebruikt, hoe ga je dan om met verschillen in tuning / toonsoorten ?
 
btw, de werkwijze die je beschrijft is er een zoals ik me die al jaren voorneem om te gebruiken en op een of andere manier komt het er nooit van en gebruik ik altijd zoveel mogelijk synths te gelijk.
Het lijkt een vrijheid te bieden om het op mijn manier te doen, maar het voelt eigenlijk als een beperking omdat ik voor ieder nieuw spoor er eigenlijk een synth bij moet hebben.

Vraagje, sla jij ook loops op die je maakt om ze te hergebruiken op een andere manier, of is wat je maakt voor eenmalig gebruikt binnen 1 track?
Als je ze hergebruikt, hoe ga je dan om met verschillen in tuning / toonsoorten ?
Jouw werkwijze hanteren we ook, en dat is ook tof, maar dit is eigenlijk leuker. Door te freezen, bouncen moet je eigenlijk door en het dwingt je keuzes te maken. Daarnaast kun je door een track volledig op te bouwen met 1 synth de synth in kwestie ook steeds beter leren kennen.

Je kunt bijvoorbeeld eens meedoen met de KVR One Synth Contest. Hier wordt steeds een gratis synth uitgekozen waarmee je binnen 1 maand een volledige track mag maken. Je hebt dan niet de beperking van 1 synth, je kan stapelen wat je wil maar hierdoor heb je meteen een beperking qua synth keuze, (los van daw fx/dyn) en je krijgt op zo'n manier het sound design werk snel onder de knie. Vermoedelijk zit dit al in je toolbox, maar dit terzijde. Verder kun je de audio natuurlijk tot in het kwadraat bewerken als losse audio of in een sampler dus das lekker handig en kan tot creatieve oplossingen leiden :)

De midi clips slaan we op in de track en de audio sporen(bounced) ook. Je zou dit ook in je bibliotheek kunnen opslaan voor andere tracks. Nu weet je altijd wat je hebt gespeeld qua noten en je kunt de wav file evt layeren met weer een andere synth... we dwalen een beetje af.

Verder tunen we de synth per nieuwe patch (indien nodig). Gewoon een gratis tuner pakken of die van je DAW. Clips kun je bijv een naam meegeven qua tuning. Kick C1 bijv. om zo snel in andere tracks te gebruiken.

Qua verschillende toonsoorten kun je dit met stretching oplossen, of toch opnieuw opnemen.

Beantwoorden we hier je vragen een beetje mee?

Mocht je andere vragen hebben, shoot.
 
Thanks man, je hebt mijn vragen zeker beantwoord, ik neem me voor om binnenkort het ook eens op deze manier te proberen, lekker uitdagend om alles met 1 synth te doen. :-)
 
Back
Top