Tips voor beter klinkende opnames (voornl synths en drumcomps): preamp, EQ, dynamics, channelstrip?

Ik heb wat vrienden die wel wat vaker muziek uitbrengen en als ik dan hun eindmix hoor en wat de masteraar ermee heeft gedaan, dan ben ik toch wel onder de indruk. Hoe ze bijvoorbeeld die kicks zo punchy en mooi rond krijgen en ook de bassline en subbass zo helder en transparant krijgen zonder dat kick en bass elkaar in de weg zitten. Compressie op bass is één van de lastigste dingen vind ik.
Die dingen die U beschrijft moeten volgens mij toch echt wel al op mix niveau goed zitten.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe Uw vrienden werken. Leveren ze een hoge kwaliteitsstereo mix aan, of leveren ze alle sporen apart aan?
 
Die dingen die U beschrijft moeten volgens mij toch echt wel al op mix niveau goed zitten.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe Uw vrienden werken. Leveren ze een hoge kwaliteitsstereo mix aan, of leveren ze alle sporen apart aan?
Die leveren voor zover ik weet altijd de eindmix in stereo aan. Heb wel eens de eindmix gevraagd om te vergelijken met de final master.
Die eindmix is dan prima, maar de masteraar geeft de track nog zo veel extra power.

Ken je dat gevoel als je bij een concert staat en dat bij elke kickdrum van de drummer je het idee hebt dat je hartmassage krijgt? Zulke power ;)
Je hoort 'm, je voelt 'm, maar drukt de bassline niet weg en v.v.
 
Ik zou er geen geld in stoppen, in clones kopen voor mastering, als ik iets goed heb mag een pro 't masteren, stop ik wel 't geld in de pro.

Ja, je mag niet vergeten dat degene die pro-mastering doen, z'n/haar studio optimaal behandeld heeft en de geluidskwaliteit top is.
Geld in dure of minder dure compressors, de-essers, converters en meer stoppen is leuk, maar mixen/masteren is wel een vak apart.
 
Heb je wel eens naar de SSL Fusion gekeken? Ik hoor daar wel goede verhalen over als je toch lekker met knoppen wil spelen en wat kleuring wil.

ik kan bevestigen dat die verhalen niet gelogen zijn. Geeft iets aan je track dat met plug-ins niet haalbaar is.
 
Yep, ook happy met fusion hier.
mijn tips die YAMAHA is vet ruk, garbage in is garbage out, koop een fatsoenlijke multichannel geluidskaart
leer opnemen > signaal ruisverhouding / clipping, balanced/unbalanced, wanneer padding wanneer niet etc.
indien je met mics opneemt, akoestiek en proximity.
je mix moet in principe al 95% op eigen benen kunnen staan zonder verdere gear.
De gear is meer een polish, maar dan moet de basis eerst goed zijn.
zoals ze zeggen “you can’t polish a turd”
professioneel laten mixen / masteren, doe je ook meestal niet voor hobby gebroddel, je gaat er geen 1.000 euro instoppen als je dat er niet van plan bent weer uit te halen toch?
gewoon back2basics: leren opnemen, arrangeren en mixen. En investeer in fatsoenlijke conversie, monitoring en akoustiek.
De rest is geneuzel in de marge wanneer je dit niet op orde hebt.
 
professioneel laten mixen / masteren, doe je ook meestal niet voor hobby gebroddel, je gaat er geen 1.000 euro instoppen als je dat er niet van plan bent weer uit te halen toch?
Je doet dat inderdaad niet als geld je drijvende factor is. Maar er zijn genoeg mensen (zoals ik) die het niet erg vinden om er iets op toe te leggen om iets uit te brengen. Mijn insteek is om zelf de ideeen samen met een bevriende producer uiit te werken en het vervolgens door iemand anders te laten mixen en door weer iemand anders te laten masteren. En ja, dat kost geld, maar het komt dan wel op een niveau (als het goed is) waar ik zelf nooit aan zou kunnen komen. Ik heb in het verleden te vaak dingen uitgebracht waar het resultaat beter had gekund als ik het had uitbesteed. Nu wil ik het een keer goed doen en dat kost me geld. (Bijna) elke hobby kost geld en nu stop ik het niet in apparatuur maar in het eindresultaat. En dat eindresultaat is iets waar ik hopelijk nog heel wat jaren trots op kan zijn.
 
Dat klopt, gewoon een goed resultaat willen leveren zonder financiële verwachting kan een prima drijfveer zijn.
 
Je doet dat inderdaad niet (...) nog heel wat jaren trots op kan zijn.
Helemaal geen gekke gedachte, ook als je hobbymatig muziek maakt kun je ernaar streven om een zo'n goed mogelijk resultaat te behalen. En bijna elke hobby kost inderdaad geld. Goed overwogen en rationele beslissing om mixen en masteren dan uit te besteden. Daar zit misschien tegelijkertijd wel een beetje een probleem. Gevoelsmatig geef je je "kindje" in handen van "vreemden", en hoewel je dat proces van mixen en masteren wel iets kunt bijsturen, het eindresultaat is toch niet helemaal je eigen ding. Voor een professionele release ligt het anders, anderen hebben dan een vinger in de pap, maar juist voor muziek die je als hobby maakt kan dit een argument zijn om te proberen toch je hele productie van A t/m Z zelf te doen. En je hebt ook de vrijheid als hobbyist om dat te doen. Je weet dan nooit het verschil als je mixen en masteren had laten doen, en kans bestaat dat het objectief gezien dan "beter" was, maar als de muzikale boodschap naar je eigen gevoel wel goed overkomt, de voldoening is in dat geval misschien toch groter omdat het dan wel helemaal je eigen ding is.
 
Gevoelsmatig geef je je "kindje" in handen van "vreemden"
Maar dat doe ik met mijn echte kinderen ook... ;) Een leraar of lerares bepaald ook mede het "eindresultaat" daarvan. Als niet heel erg begenadigd muzikant ook nog eens matige mix en mastering (wat je sowieso niet kunt als je geen goed behandelde ruimte en heeeeeeel veeeeel ervaring hebt) maken is een recept voor (hooguit) middelmatigheid. Als ik het naar een hoger niveau wil tillen dan heb ik anderen nodig. En in mijn geval is dat nu in ieder geval de insteek. Juist de blik van anderen is nodig om tekortkomingen die je zelf niet (meer) ziet te spotten. En dat kan in het arrangement zitten of mix.
 
@SmartBits : Daarom heb ik ook geen kinderen. ;) Maar serieus, het is inderdaad niet voor iedereen om alles zelf te doen. Hangt ook af van de middelen en skills die je hebt. Ik denk dat juist op dit forum (anders dan bij niet-elektronische muziek) best veel mensen rondlopen die qua beschikbare tools maar weinig minder hebben dan een professional. Ook hebben aardig wat mensen een behoorlijke afluisterruimte. Als je dan je skills over tijd kunt ontwikkelen, dan moet je toch een heel eind kunnen komen.

Goed punt dat je de blik van anderen nodig kunt hebben, dat wel. Een middenweg kan wellicht ook, iemand inschakelen met kennis van zaken om kritisch naar je werk te laten luisteren, en een proefmix laten maken door die persoon om ervan te leren. Kom je tot de conclusie dat die mix echt veel beter is dan je eigen gefröbel, kun je het alsnog helemaal uitbesteden. :D
 
Yep, ook happy met fusion hier.
mijn tips die YAMAHA is vet ruk, garbage in is garbage out,
Bedoel je hier de AW4416 mee?
Heb je daar dan ervaring mee of van horen zeggen? Vet ruk lijkt me nogal onzin. Er zijn behoorlijk wat mensen die er erg tevreden mee zijn, waaronder genoeg professionals.

Mijn hobby heeft al wel ietsje meer dan 1000 euro gekost en heb er nagenoeg niks aan terug verdiend vergeleken met wat ik er aan uitgeef.
Mixen en masteren doe ik liever zelf, dat vind ik leuk om te doen en qua mastering kan ik nog genoeg leren.
 
Een tijd terug heb ik een aantal workshops gevolgd bij de mannen van Moving thoughts (Kaj en Michiel). Helaas doen ze dat niet meer samen, maar misschien kan je bij een van hun terecht. Samen werken aan je track met je eigen apparatuur OF bij hun in de studio. Erg leerzaam!

 
Back
Top