Wat doe jij (het merendeel van) de mix achteraf of tijdens het produceren?

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.706
Locatie
Nijmegen
TLDR; voor wie onderstaande lap tekst teveel is, wat doe jij?

A) Mixing on the go
B) Mixing achteraf
C) Anders....


Hoi, ik wil wel eens weten hoe het merendeel van de forummers met mixen omgaat. Even voorop gesteld, ik ben zelf van mening dat er geen goed of fout bestaat, maar je moet gewoon doen wat voor jou goed werkt en daarnaast maakt het denk ik ook wel uit wat voor muziek en wat voor materiaal je hebt ("live" instrumenten vs elektronisch/geprogrammeerd, EDM vs pop/rock, zie ook izotope link).

Toch ben ik benieuwd wat er zou gebeuren als ik mijn huidige strategie eens omgooi en daarom ben ik eens op zoek gegaan naar wat meer info (bv hier: Mixing While Producing Music: Good or Bad Idea?).

Laat ik eerst beginnen met hoe ik het aanpak. Ik maak voornamelijk elektronische shizzle en bij uitzondering iets meer poppie shit. Ik ben een mixer on the go, mixen is voor mij een continue proces tijdens het produceren. Als ik klaar ben met het creatieve gedeelte van mijn track, dan is de mix ook zo goed als klaar. Meestal laat ik het dan minimaal een dag (maar beter een week) rusten en dan luister ik er nog eens kritisch naar, doe dan nog wat tweaks aan de mix en dat is het dan (masteren begin ik niet aan, als ik ooit iets echt goeds maak dat ik wil uitbrengen, dan laat ik het wel door een professional masteren, tot die tijd maak ik gebruik van Landr).
Ik probeer daarbij wel niet te lang blijven hangen bij mix details, ik probeer het grof te doen, bv een low cut op pads als die de bass in de weg zit, ga dan verder met een stukje arrangement (waarin ik overigens ook continue switch tussen tracks en de positie in de arrangement) en kom op een later moment misschien nog eens terug bij het afstellen van eerder genoemde pads.

Dit is zo gegroeid en heeft ook te maken met de manier waarop ik muziek maak. Een track bevat vaak meer dan 50 sporen (dat is overigens iets waar ik aan wil werken :D, ik ga proberen dat terug te dringen om mijn tracks meer te laten ademen en het ook makkelijker te maken om op een andere manier met mixen te expirementeren). Uiteraard spelen die sporen dan niet allemaal tegelijk, maar als je 2 a 3 Maschine kits met 2 verschillende patterns hebt, en dan nog wat FX sporen (met individuele effect sends settings) dan heb je zo maar 30+ sporen te pakken.

Om bovenstaande iets beter te kunnen managen, maak ik tegenwoordig ook gebruik van bussen (drum bus, bass bus, vocals, pads etc.), zodat ik daar bv een compressor, EQ of FX send op kan plaatsen (naast eventuele individuele tracks effects).
Een paar jaar terug was ik nog vaak "bang" om dingen te verliezen, en wilde ik alles midi behouden, tegenwoordig bounce ik veel meer naar audio (dat verhoogt echt de creativiteit, bv makkelijk om tussendoor een reverse audio ergens te plaatsen). Dus dan maak ik een pattern in Maschine, vervolgens doe ik een export als wav en dan werk ik daar verder mee als individuele audio tracks in de arrangement (in Ableton btw).

Nu wil ik eens kijken of ik mijn mixing skills (ahem) wat kan verbeteren en wil ik eens proberen nog wel bovenstaande werkwijze te hanteren, maar ipv de laatste stap zoals hierboven staat (final tweaks) aan te passen naar het volgende:

Als ik tevreden ben met het creative aspect tot dan toe: audio bounce van alle tracks (exclusief master) en bussen naar STEMS, die importeren in een nieuw project en dan verder eq-en, pannen, volumes afstellen (vanaf 0) en misschien nog wat met (multiband) compressie spelen.
Maar voor 50+ tracks is dat misschien wat veel werk, dus als eerste ga ik eens proberen om alleen de bus STEMS te gebruiken (5 a 10 max) en als dat een beetje bevalt, dan later nog een keer de bus STEMS helemaal niet gebruiken, maar de individuele track STEMS en dan eventueel nieuwe busses in het nieuwe project opzetten. Dat vergt dan wel wat aanpassingen, want een deel van het sound design bereik ik ook juist door het gebruik van die bussen (niet alleen FX sends, maar ook compressie, side-chaining/ducking etc.)

Ik verwacht niet van jullie allemaal zo'n verhaal als hierboven (mag wel natuurlijk :P) en ik zag helaas geen custom poll functie, maar misschien dan heel concreet een simpele vraag met een lettertje beantwoorden, wat doe jij:

A) Mixing on the go
B) Mixing achteraf
C) Anders....

En als je er dan svp ook bij zou kunnen zetten met wat voor soort muziek/materiaal je bezig bent, dan geeft dat net wat meer context.
 
Mixing als sound design en creatieve shizzle tijdens het produceren. Denk aan high pass op sporen waar ik geen bas van wil hebben, of een flinke boost in het frequentiegebied waar iets zit wat ik wil laten horen. Compressie ook, op sporen waarvan het volume fluctueert of die ik gewoon wat platter wil hebben, of om bijvoorbeeld een delay wat meer naar voren te laten komen. Sidechaning meteen al ook omdat het voor de groove zorgt en ruimte geeft om de andere elementen te horen, anders smeert het zo dicht.

"Echt" mixen doe ik achteraf, als de track af is. Dan ga ik ook met een notitieblokje erbij luisteren in de huiskamer, auto etc. De ingrepen die ik dan doe zijn meestal enkel op de groepen/bussen, dat kan een EQ cut zijn om ruimte te maken of bijvoorbeeld wat hoog of laag te boosten. Of een aanpassing in de sidechain compressie.
 
ik neem op met de eq in actie per kanaal op de hardware mixer (low cut op al wat ik niet wil als laag, alsook op de fx)
jaag 't door wat plugins (low cut EQ vooral) en een mastering plugin op de master (duh)
route t opnieuw door de mixer
neem 't opnieuw op (en wie weet nog een keer die mastering er op)
van dat laatste ben ik niet zeker, heb niet genoeg kennis om te begrijpen of ie dat nog een keer opnieuw 'mastert' op de master na die 2e routing.
Anyway, als 't slecht klinkt zet ik die plugin op de master uit en gooi t zo online.

Samengevat: ik pruts wat en luister wat me best bevalt
 
Mixing als sound design en creatieve shizzle tijdens het produceren. Denk aan high pass op sporen waar ik geen bas van wil hebben, of een flinke boost in het frequentiegebied waar iets zit wat ik wil laten horen. Compressie ook, op sporen waarvan het volume fluctueert of die ik gewoon wat platter wil hebben, of om bijvoorbeeld een delay wat meer naar voren te laten komen. Sidechaning meteen al ook omdat het voor de groove zorgt en ruimte geeft om de andere elementen te horen, anders smeert het zo dicht.

"Echt" mixen doe ik achteraf, als de track af is. Dan ga ik ook met een notitieblokje erbij luisteren in de huiskamer, auto etc. De ingrepen die ik dan doe zijn meestal enkel op de groepen/bussen, dat kan een EQ cut zijn om ruimte te maken of bijvoorbeeld wat hoog of laag te boosten. Of een aanpassing in de sidechain compressie.
Alright, dat klinkt aardig als dezelfde werkwijze, behalve dan die laatste stap van het ”echte” mixen, maar dat is juist wat ik wilde gaan proberen, dan wel in een nieuw apart project, en alleen nog met STEMS, maar heel vergelijkbaar lijkt me.

Thnx!
 
ik neem op met de eq in actie per kanaal op de hardware mixer (low cut op al wat ik niet wil als laag, alsook op de fx)
jaag 't door wat plugins (low cut EQ vooral) en een mastering plugin op de master (duh)
route t opnieuw door de mixer
neem 't opnieuw op (en wie weet nog een keer die mastering er op)
van dat laatste ben ik niet zeker, heb niet genoeg kennis om te begrijpen of ie dat nog een keer opnieuw 'mastert' op de master na die 2e routing.
Anyway, als 't slecht klinkt zet ik die plugin op de master uit en gooi t zo online.

Samengevat: ik pruts wat en luister wat me best bevalt
Ja, als ik zo vrij mag zijn, in eerdere posts, geef je aan vooral “in het moment” bezig te zijn en geen zin hebt in “teveel geklooi”. Lijkt me een uitstekend uitgangspunt als het je louter om het plezier van muziek maken zelf gaat, maar als je het echt “goed” (en dat is relatief en subjectief uiteraard) wilt laten klinken ontkom je er volgens mij toch toch niet aan om een fair amount of time aan mixing details te besteden, en dat betekent dat je op latere momenten terugmoet naar details, dan het moment waarin je daadwerkelijk eea aan het inspelen bent. Helemaal als je (semi)live dingen aan het inspelen bent en je moet multitracken, je weet van te voren immers niet wat een nieuwe track voor invloed op het geheel heeft.

Even terzijde, die mastering die je hierboven beschrijft lijkt me niet “de juiste” werkwijze, mastering is (zover ik er iets van weet) een allerlaatste stap die eenmalig over het eindproduct/de eindmix als geheel moeten worden uitgevoerd. En eigenlijk alleen (of voornamelijk) bedoeld om de track luider (al dan niet qua perceptie) te laten klinken. Even daargelaten dat sommige mastering engineers er wel degelijk een eigen kleuring aan kunnen geven...
 
ik jam, neem 't op en herdoe 't later soms door 't naar de daw te sturen. Bedenk net dat die mastering op de master zit en ik per kanaal terug naar de mixer stuur, dus die mastering heeft geen nut op dat moment en doet enkel de eindmix vanuit de daw

ik ben ook maar een nederige leerling hoor. Maar wel koppig :D
 
ik jam, neem 't op en herdoe 't later soms door 't naar de daw te sturen. Bedenk net dat die mastering op de master zit en ik per kanaal terug naar de mixer stuur, dus die mastering heeft geen nut op dat moment en doet enkel de eindmix vanuit de daw

ik ben ook maar een nederige leerling hoor. Maar wel koppig :D
Haha, no worries en ik zeg ook helemaal niet dat je het anders moet doen hoor, plezier staat altijd voorop. En ik denk dat het leeuwendeel hier maar wat aanprutst, myself included.
 
Dat is trouwens misschien ook wel leuk om als statement te vermelden, van het hele produceren vind ik denk ik dit deel (de mix in orde krijgen) het minste leuke (en saaie) onderdeel (en dan mastering dus buiten beschouwing gelaten, want dat vind ik echt ubersaai).

Dat heeft zeer waarschijnlijk ook alles met skills te maken, het zal ongetwijfeld leuker worden als je de dingen beter beheerst, da’s met alles, een nieuwe taal leren of een sport beoefenen. Maar soms staat me dat dan wel erg tegen, op het moment dat je bezig bent klinkt het heerlijk, en dan luister je er de volgende dag naar: meh...
Moet je je er toch weer overheen zetten en proberen beter te worden, maar da’s niet altijd makkelijk.
 
Qua benadering van mixen verschilt het voor mij per proces. Bij mijn elektronische solomuziek is het vooral een beetje bijschaven gedurende het compositie- en arrangeerproces. Omdat ik daarin alleen werk en niet met anderen ideeën of partijen hoef aan te dragen, shape ik mijn sound al zo goed mogelijk zoals ik hem goed vind werken in het geheeld zodat er niet veel mixprocessing nodig is. Dus de basisbalans is dan al in orde.
Als ik het nummer af vind, gooi ik er altijd nog wat extra mixsessies tegenaan om zo goed mogelijk referentietracks qua mix en impact te benaderen. De ene keer blijkt het een meerwaarde, een andere keer blijkt de eerste versie de beste.

Als ik poptracks maak, vooral in samenwerking met anderen, ligt de nadruk tijdens het maken vooral op het componeren, arrangeren en opnemen van partijen. Als dat gedaan is, doe ik nog verdere productie (details, sfeergeluiden, layers) en nadat die fase gelocked is, maak ik de mix (en dan vooral vanuit technische insteek, dus ik ga niet meer creatief opnieuw het wiel proberen uit te vinden).
Die poptracks bevatten vaak rond de 150 audio channels, dus daarin werk ik graag van groot naar klein: De audio toewijzen aan verschillende stems (drums, bass, gitaar, keys, sfx, vox main, vox back) die weer kunnen bestaan uit onderverdelingen via groups. Zo hou ik een mate van overzicht en verlies ik me niet te veel en te lang in allerlei details die niet het belangrijkste verschil gaan maken.

Na zo'n popproductie vallen mijn elektronische projecten ineens heel erg mee qua complexiteit met vaak 12 tot 20 sporen haha.
 
Grappig is wel dat ik mixen vroeger het minst leuke van het muziekproces vond en nu een van de leukste dingen. :D
Op een gegeven moment ben ik het mixen als het maken van een audio-legpuzzel gaan zien en werd het daardoor in mijn beleving leuker en speelser. En dat dan gekoppeld aan wat gezonde strijdlust om mooiere artistieke mixes te maken dan een ander.
 
Als ik het nummer af vind, gooi ik er altijd nog wat extra mixsessies tegenaan om zo goed mogelijk referentietracks qua mix en impact te benaderen. De ene keer blijkt het een meerwaarde, een andere keer blijkt de eerste versie de beste.
aight, zo te lezen ben jij al een heel eind verder. Vraagje, hoeveel tijd besteed jij doorgaans dan nog aan bovenstaande extra mix sessies? Zal natuurlijk verschillen, maar hebben we het over uren of dagen?
 
aight, zo te lezen ben jij al een heel eind verder. Vraagje, hoeveel tijd besteed jij doorgaans dan nog aan bovenstaande extra mix sessies? Zal natuurlijk verschillen, maar hebben we het over uren of dagen?
Dat is vaak een kwestie van uurtjes (of soms een half uurtje) en spitsvondig wat tweaks doen tijdens het mixproces.

Ik vind het vooral belangrijk om zo objectief mogelijk te blijven tijdens het maken van mijn muziek. Dat doe ik bijvoorbeeld door mijn muziek zo min mogelijk terug te luisteren tijdens het maakproces; als ik het te vaak luister, verlies ik het magische begingevoel dat ik erbij had en bestaat het risico om de krachtige elementen waar de track om draaide eruit te willen slopen.
Wat ook goed voor mij werkt, is om het pas de volgende keer dat ik ermee bezig ga weer te luisteren aan het begin van de sessie en dan de punten te noteren tijdens het afspelen die mij dan opvallen. Dus de eerste indruk die ik er dan weer van krijg. Vervolgens enkel die punten doorvoeren in het maken van de mixupdate om zodoende niet te verzanden in minder belangrijke zaken of problemen te verzinnen die er eigenlijk niet waren.
 
Wow, 150 tracks trouwens, :D, zit ik te zaniken als ik er richting de 60-80 heb haha!
Ook een fikse hoeveelheid! De hoeveelheid wil overigens niet wegnemen dat soms de tracks met de minste sporen het lastigst zijn om spot-on te krijgen.
 
Dat is vaak een kwestie van uurtjes (of soms een half uurtje) en spitsvondig wat tweaks doen tijdens het mixproces.

Ik vind het vooral belangrijk om zo objectief mogelijk te blijven tijdens het maken van mijn muziek. Dat doe ik bijvoorbeeld door mijn muziek zo min mogelijk terug te luisteren tijdens het maakproces; als ik het te vaak luister, verlies ik het magische begingevoel dat ik erbij had en bestaat het risico om de krachtige elementen waar de track om draaide eruit te willen slopen.
Wat ook goed voor mij werkt, is om het pas de volgende keer dat ik ermee bezig ga weer te luisteren aan het begin van de sessie en dan de punten te noteren tijdens het afspelen die mij dan opvallen. Dus de eerste indruk die ik er dan weer van krijg. Vervolgens enkel die punten doorvoeren in het maken van de mixupdate om zodoende niet te verzanden in minder belangrijke zaken of problemen te verzinnen die er eigenlijk niet waren.
Ja moet ik ook eens wat proberen te verminderen, minder vaak/lang naar hetzelfde luisteren tijdens het produceren, is wel lastig, want je zet het juist neer omdat het naar jouw oren lekker klinkt, en dan wel je het opnieuw, en opnieuw en opnieuw horen :P.

thanks for the insight!
 
Ook een fikse hoeveelheid! De hoeveelheid wil overigens niet wegnemen dat soms de tracks met de minste sporen het lastigst zijn om spot-on te krijgen.
Ja kan ik me voorstellen want dan worden details natuurlijk nog belangrijker, maar da’s wel iets beter te managen qua focus lijkt me...
 
Leuk om te lezen.
Ik ben hobbymatig bezig, dus zeker geen 'expert' of 'pro' die dit dagelijks doet.
Maar hoe ik werk hangt erg af van moment, inspiratie, tijdsdruk en wat ik nog heb liggen aan materiaal wat 3/4 af is, maar nog wat aandacht nodig heeft.
En of het 100% DAW is, of begint met hardware (MC-707 + hardware synths) jam die dan in sporen naar de DAW gaat.

Bij 100% DAW werk ik soms heel gestructureerd. Inspiratie komt vaak vanuit een geluid wat ik 'ontdek' of maak en vanuit waar een 16bar loop (meestal) gemaakt wordt.
Paar lijntjes bedenken erbij en dan begint voor mij direct ook wel het ruwe mixen.
Er zit altijd een beetje compressie op m'n master (daarmee weet ik direct of ik te hard binnen kom). Maar minimaal.
Kanalen die het nodig hebben, krijgen soms dan al compressie, maar ik werk vaak liever met het volume zelf. (hangt ook af of ik de drums multitrack of niet)
Grofweg EQ goed zetten zodat het enigszins goed klinkt en natuurlijk wat gain staging (zodat alles ongeveer gelijk binnen komt bij de mixer)
Dan probeer is wat structuur in het project aan te brengen (couplet, refrein, of zo iets) met blokken en komen er sporen bij als het nr er om vraagt. (ook die worden enigszins netjes in de mix gelegd)
Vaak is het dan tijd om variatie aan te brengen, zodat niet elk blokje dezelfde details te horen zijn en ga ik met effecten aan de haal.
Creatieve effecten, panning, reverb, delay etc. (die zitten er soms al op, als het geluid ontstond met effecten).
Reversed details toevoegen (grappig, dat noem jij ook, ik ben er net mee begonnen), andere 'eenmalige' earcandy en wat dynamiek toevoegen waar nodig.

En dan het deel waar ik het meest aan twijfel. Het mixen / masteren.
Ik heb daar veel over gelezen en gekeken, maar merk dat daar echt nog wel een wereld te winnen is.
Vooral als het gaat om goed overkomen op diverse geluidsbronnen.
Ik probeer de mix op verschillende speakers / headphones te beluisteren en kijk dan waar het nog aan schort.
Soms krijg ik het heel netjes en soms moet ik er echt mee stoppen, omdat het anders teveel tijd kost (hobby...)
Dan merk je dat dat echt een vak is, maar ook dat er 1001 manieren zijn en iedereen heeft weer een ander 'trucje' wat voor hem/haar werkt.
Enfin. Dat komt als laatste (natuurlijk)

Natuurlijk gaat dit niet allemaal op 1 avond. Kan soms wel dagen, weken en soms maanden overheen gaan.

Maar welke het dan is. Ik denk Mixing on the Go en dan details aan het eind.

Met de 707 is het een net iets ander verhaal. Omdat je daar vooral met performen bezig bent, jammen, ideetjes maken, lekker los gaan en wat minder met de mix zelf, moet ik daar nog een goede balans in vinden.
Op dit moment heb ik nog niet een project 'af' gemaakt, maar vooral veel lol gehad met het spelen op de 707.
Ik heb wel de 2 master sporen via USB opgenomen in de DAW, maar nog niet gemultitracked (wat wel kan)
Dus eigenlijk is het dan ook mixen terwijl ik aan het maken ben.
 
Soms denk ik bij het lezen van draadjes hier op het forum, "wat zit ik toch te prutsen, iedereen ligt lichtjaren verder qua technologie en workflow". Dit is er eentje van. Vijftig, zelfs honderdvijftig sporen voor één track? Daar kom ik aan met m'n Zoom R8 recordertje. :D Mixen is op dit moment voor mij nog niet echt aan de orde om complete tracks af te maken, maar ik experimenteer er wel mee. Muziek maken, het creatieve "ding" doen, kan dat niet met een computer, beeldscherm en muis. Daarom opnemen en het daarna overzetten naar de computer voor bewerking. Het zijn voor mij verschillende dingen. Muziek maken, rechterhersenhelft aan het werk, apparaten en instrumenten gebruiken met knoppen enzo waar je niet veel over hoeft na te denken op een technisch niveau. De subjectieve ervaring telt wat "goed" is waar je mee bezig bent. Maar het bewerken, het mixen, en dat soort dingen, linkerhersenhelft aan het werk, objectief luisteren wat "goed" is. Ik gebruik Adobe Audition, en kan daar goed mee werken. Maar het zijn voor mij dus twee heel verschillende werelden.

Het gaat allemaal maar langzaam, toch zit er wel wat vooruitgang in. Oefenen helpt, ik ben over m'n zang al een stuk meer tevreden dan, zeg, een jaar geleden. Muziek maken is niet gemakkelijk moet ik zeggen, maar het helpt enorm als je spullen gebruikt die je intuïtief en dus zonder veel nadenken dat laat doen wat je in je hoofd hebt. En dat (mini)-album gaat er wel komen. :) Volhouden, doorgaan en er lol aan hebben.
 
Ik vind echt mixen iets anders dan de levels, saturatie, compressie en eq die ik tijdens schrijf en opname doe.
Anders? Ja als je een idee voor een track hebt en inspiratie dan is het belangrijk dat heel het idee eruit komt.
Ga je mierenneuken met de mix zou je dus ook makkelijk uit die flow raken.

Daarom echt mixen pas erna please :)
 
Back
Top