Samplers. Welke heb je nog en waarom?

De Sampler Track lijkt me daar prima geschikt voor. Mooi dat je steeds vaker ziet dat DAWs al een sampler hebben. Voor de meesten zullen deze voldoende mogelijkheden bieden. Nu zijn tegenwoordig ook gratis of goedkope alternatieven te vinden, maar vroeger moest je een prijzige, uitgebreide sampler plugin zoals Halion of Kontakt kopen.
 
Als aanvulling op mijn post van 29 maart 2015 in deze draad:

De E-mu E-4XT Ultra was betrouwbaar tot eind 2018. Ik heb hem in 2019 vervangen door een E-5000 Ultra en alle opties daarnaartoe laten verplaatsen, op het 128-voiceboard na. De E-5000 Ultra is 64-stemmig, maar daar heb ik tot nu toe genoeg aan. Verder zijn er twee bijgekomen:

Akai MPC-2500. Samplerfunctie nog niet nodig gehad en nog niet gebruikt. Digitale audioverbindingen wel aangesloten. Klinkt neutraal.
Akai MPC X. Deze heb ik vorig jaar voor het eerst gebruikt op de laatste CD om stemmen en buitenopnames weer te geven. Het is dankzij de X een cinematisch album geworden. Tegenover het gemis van een digitale uitgang staan voordelen: je kunt alle formaten importeren, met het grote scherm kun je eenvoudig samples bewerken, je kunt samples aan een ritme (bpm) aanpassen (in mijn geval een rennende gevangene op de vlucht voor honden), je hoeft je geen zorgen te maken om geheugenruimte en je kunt legio effecten gebruiken en combineren. Dat laatste bleek handig voor de stemfragmenten.

Vorig jaar heb ik de CD-ROM-speler die ik aan mijn Ensoniq ASR-10R en TS-10 had gehangen, losgekoppeld van de ASR-10R en voor deze sampler vervangen door SCSI2SD van Chicken Systems. Daardoor kan ik weer schrijven naar SCSI en hoef ik net als jaren geleden, toen ik nog met verwisselbare schijven van Syquest werkte, geen flodderschijven meer te gebruiken om sequences en bankinformatie weg te schrijven en te laden. Bovendien kan er meer op een SD-kaart dan op een CD-ROM. Je kunt de kaart verdelen in vier segmenten van maximaal 1 GB (een beperking van Ensoniq), elk met hun eigen SCSI-ID. Een dure grap, ook al werd me geen importheffing opgelegd, maar hiermee maak je een ouderwetse sampler modern en flexibel en omdat een SD-kaart niet beweegt, lijkt me die betrouwbaarder dan een CD. SCSI2SD heeft met samplers van Ensoniq en Roland stroom nodig. maar met die van andere merken niet.
 
@Lotuz2019 heb je ook een sampler gehouden omdat je die zo tof vond of heb je ze allemaal weer verkocht?

Ik heb een roland S220 en W30 gekocht dit weekend. Nog weinig met de W30 gedaan, maar de S220 klinkt erg lekker op drumloops en hoge resonantie sounds uit o.a. de Sub37.
 
@Lotuz2019 heb je ook een sampler gehouden omdat je die zo tof vond of heb je ze allemaal weer verkocht?

Ik heb een roland S220 en W30 gekocht dit weekend. Nog weinig met de W30 gedaan, maar de S220 klinkt erg lekker op drumloops en hoge resonantie sounds uit o.a. de Sub37.

Nee, ik heb ze weer allemaal verkocht na het uitproberen. Hoewel ik het leuk vind om er een tijdje mee te spelen, past een hardware sampler niet meer in mijn ITB werkwijze. Het gaat me vooral om de klank en als ik die kan benaderen in Maschine met m'n plugins, is het voor mij geslaagd. Het is toch weer een heel andere ervaring dan gewoon een preset van een bitcrusher plugin laden als je zelf met de echte apparaten hebt mogen stoeien.

Mooie aankopen! :okdan:

Ik ben erg benieuwd naar die S-220. De klank van de S-220/S-10/MKS-100 wordt weleens vergeleken met tape. Zou je wat voorbeelden willen uploaden?

De W-30 heeft dezelfde sampler als de S-330, dus ik weet al wat ik daarvan kan verwachten. Klinkt goed, eigenlijk een beetje te goed. Ik vraag me trouwens wel af of de W-30 wat makkelijker te bedienen is dan de S-330.
 
En is dat een beetje gelukt, de sound reproduceren met plug ins? Op zich wel tof om zo je eigen presets te hebben gebaseerd op je eigen sampler analyses!

Ik zal van de week eens jouw voorbeeld drumloops door de S220 gooien. Ik had je ook nog beloofd de Su700 te laten horen, maar die staat nog steeds niet aangesloten in mijn studio, dus dat laat nog ff op zich wachten :D

De s330 ken ik niet goed genoeg. De W30 kan op zich redelijk snel samplen, je moet alleen vooraf je maxinale sampletijd instellen, dat is een beetje wennen. Verder vooraf sample bank, base key instellen en samplen maar. Wel een heerlijke Grafische weergave van je sample. Dat is toch wel netjes voor eind jaren 80. Ik denk dat akai dat pas in de s3000 had? Of al eerder?
 
Wisselende resultaten met Decimort 2, maar in ieder geval goed bruikbaar om de klank van de jaren '80 en '90 aan m'n cleane samples te geven. Net als hardware samplers klinken bitcrusher plugins ook allemaal een beetje anders bijvoorbeeld door de diverse pre/post filters. Eigenlijk zou ik diverse bitcrushers willen samenvoegen en o.a. met ruis, EQ en compressie willen uitbreiden om nog dichterbij hardware samplers te komen.

Die S-220 is waarschijnlijk een goed voorbeeld van een sampler die je niet zo makkelijk met alleen een bitcrusher plugin na zal kunnen bootsen.

De S-330 kan op een monitor ook samples grafisch weergeven, maar ik denk dat je gelijk hebt dat je pas in de jaren '90 dat bij de meeste samplers op een klein ingebouwd schermpje kon zien. Het editen aan de hand van de grafische weergave is inmiddels zo gewoon geworden, maar jarenlang heb ik dat op het gehoor gedaan met de MS-1 en S2000. Met de S2000 kon ik dat overigens op een gegeven moment ook via SCSI op de PC een stuk nauwkeuriger doen. De stap naar volledig software was daarna snel gemaakt. Heeft de W-30 trouwens ook de aansluiting voor een monitor?
 
Ik ben geobsedeerd door samplers. Ik heb en gebruik:
-s950
-s612
-s01
-mpc4k
-tx16w
-mirage dms-8 (favoriet)
-emax 1 rack

Ik gebruik ze om kleur, karakter en punch te geven. Ik had een s1100, spijt na verkoop.
 
Hierbij wat samples van de S-220. Er zit ook een limiter op en die kan erg lekker klinken als je de input overstuurd. Moet daar nog een beetje de juiste verhouding in vinden voor het beste resultaat.

De Music Radar break van enkele pagina's terug:
Origineel - 30khz - 30khz input overdriven (OD) - 15khz - 15khz OD - 15khz Limited - 30khz OD Limited

De Skull snaps break:
Origineel - 30khz - 15khz - 15khz double speed rec - 30khz OD Limited - 15khz OD Limited

Wat geluiden van Sub 37 eerst origneel dan 15khz
Wat geluiden van JP-08 eerst origineel dan 15khz

Die Sub37 en JP-08 samples heb ik wat te snel gedaan. Dat had ik ff wat meer aandacht moeten geven qua opname volume, dan had het iets betere punch kunnen hebben.
 

Attachments

  • MRadar - S220 - OG - 30khz - 30 OD - 15 - 15 OD - 15 L - 15 OD L.wav
    3 MB
  • Skull snaps S220 - OG - 30khz - 15khz - 15khz doublespeed - 30 od L - 15 OD L - 30khz OD.wav
    1,3 MB
  • JP08 - 11 OG - 11 15khz - 15 OG - 15 15khz - 18 OG - 18 15khz.wav
    6,4 MB
  • S37 Resbas OG - Resbas 15khz - REsoobas OG - Resoobas 15khz.wav
    1,6 MB
Wisselende resultaten met Decimort 2, maar in ieder geval goed bruikbaar om de klank van de jaren '80 en '90 aan m'n cleane samples te geven. Net als hardware samplers klinken bitcrusher plugins ook allemaal een beetje anders bijvoorbeeld door de diverse pre/post filters. Eigenlijk zou ik diverse bitcrushers willen samenvoegen en o.a. met ruis, EQ en compressie willen uitbreiden om nog dichterbij hardware samplers te komen.

Die S-220 is waarschijnlijk een goed voorbeeld van een sampler die je niet zo makkelijk met alleen een bitcrusher plugin na zal kunnen bootsen.

De S-330 kan op een monitor ook samples grafisch weergeven, maar ik denk dat je gelijk hebt dat je pas in de jaren '90 dat bij de meeste samplers op een klein ingebouwd schermpje kon zien. Het editen aan de hand van de grafische weergave is inmiddels zo gewoon geworden, maar jarenlang heb ik dat op het gehoor gedaan met de MS-1 en S2000. Met de S2000 kon ik dat overigens op een gegeven moment ook via SCSI op de PC een stuk nauwkeuriger doen. De stap naar volledig software was daarna snel gemaakt. Heeft de W-30 trouwens ook de aansluiting voor een monitor?

JA zo stuurde ik samples vanuit mijn A4000 via SMDI naar soundforge om daar te knippen en vervolgens weer terug naar de A4000. Scheelde veel tijd ondanks de trage SMDI verbinding.

Nee de W30 heeft geen monitor uitgang, maar dus wel een redelijk goed scherm, waar zeker gezien de tijd dat ie uitkwam goed mee te werken is.

Ik gebruik zelf ook decimort 1 en die klinkt idd erg lekker!
 
Bedankt voor deze geluidsfragmenten. De S-220 klinkt weer anders dan de S-330. Wat meer gefilterd aan de ADC kant. Op basis van m'n S-330 15 kHz preset heb ik het Approx. filter iets aangepast en daardoor kom ik al een heel eind in de buurt. Wat je in mijn bestanden hoort, is eerst jouw S-220 en dan jouw originele drum break met Decimort 2 er overheen. Alleen nog een beetje EQ en compressie toevoegen... :okdan:
 

Attachments

  • Lotuz Roland S-220 Decimort 2 Music Radar Drum Break 15 kHz.wav
    2,1 MB
  • Lotuz Roland S-220 Decimort 2 Skull Snaps Drum Break 15 kHz.wav
    2,2 MB
  • Lotuz Decimort 2 Roland S-220 Preset.jpg
    Lotuz Decimort 2 Roland S-220 Preset.jpg
    180,2 KB · Bekeken: 138
Gebruik nog het meest de MPC-One sampler. Super workflow en tof geluid. Heb er een 512 GB kaartje ingestoken en zelf een aantal sample packs gemaakt met geluiden die ik in de loop van de jaren heb verzameld (M.n. van mijn oude synths). Daarnaast heb ik ook nog een Maschine MK3 maar die gebruik ik eigenlijk nauwelijks alhoewel hij best goed en gebruikersvriendelijk is. Onlangs mijn ESI 2000 verkocht maar heb er alweer spijt van.
 
Net als zovelen hier “heb" ik echt iets met samplers. De mogelijkheid om stukjes audio van welke bron dan ook te samplen, te bewerken en te gebruiken op allerlei (soms onverwachte) manieren prikkelt en inspireert mij nog steeds. Je kunt er gewoon zo verschrikkelijk veel mee doen….eigenlijk heb je helemaal geen synths nodig :D

Ik heb/gebruik nog steeds de volgende samplers:

Ensoniq EPS-16 +
Korg DSS-1
Akai Z8
Akai S950
Akai MPC2000XL
Elektron Digitakt
Elektron Octatrack MKII
DOD D12

De Ensoniq heb ik het langst en is een bijzondere bak met een mooie klank. Vooral de looping-mogelijkheden zijn enorm uitgebreid en hun tijd ver vooruit.

De DSS-1 zie ik niet echt als een sampler maar meer als een sampling synthesizer (subtiel verschil), waarbij de oscillatoren gesampelde waveforms zijn. Verder is deze bak natuurlijk geheel analoog en de filters zijn fantastisch.

De Z8 is een werkpaard maar ook een machine die inspireert…ik ben begonnen met relatief simpele (en helaas dure) samplers in de jaren 80 en toen ik de Z8 kocht was dit voor mij ongekende luxe (wacht….stereo? Geen floppies maar HD? Belachelijk lange sample tijd in plaats van 11 seconden mono? etc.). Ik weet dat het inmiddels 2021 is maar met sommige dingen blijf ik wat hangen en ik vind de Z8 ook nu nog een machtige sampler, ik kan er niets aan doen

De S950, tsja….de klank! Heeft gewoon iets magisch en het filter vind ik ook fijn, maar dit heeft ook deels met nostalgie te maken omdat het werken met de S900 / S950 voor mij een beetje de begintijd markeert.

De MPC2000XL is een mooie bak (heb altijd een zwak gehad voor Akai samplers) maar helaas gebruik ik deze eigenlijk alleen als sequencer.

De Elektrons heb ik relatief nog kort maar voegen qua functionaliteit natuurlijk echt iets toe ten opzichte van oudere samplers. Vooral de Octatrack moet ik nog goed leren kennen; heb laatst wel een track gemaakt alleen daarmee maar heb er verder nog niet veel tijd aan kunnen besteden.

De DOD heb ik puur voor de volledigheid opgenomen in het rijtje. Ik heb deze ooit gewonnen met een of andere wedstrijd en het is in essentie een delay, maar hij heeft ook sampling mogelijkheden waarvan ik nog nooit gebruik heb gemaakt.

Heel verhaal weer, maar samplers……ik word er blij van :luv:
 
Wisselende resultaten met Decimort 2, maar in ieder geval goed bruikbaar om de klank van de jaren '80 en '90 aan m'n cleane samples te geven. Net als hardware samplers klinken bitcrusher plugins ook allemaal een beetje anders bijvoorbeeld door de diverse pre/post filters. Eigenlijk zou ik diverse bitcrushers willen samenvoegen en o.a. met ruis, EQ en compressie willen uitbreiden om nog dichterbij hardware samplers te komen.

Die S-220 is waarschijnlijk een goed voorbeeld van een sampler die je niet zo makkelijk met alleen een bitcrusher plugin na zal kunnen bootsen.

De S-330 kan op een monitor ook samples grafisch weergeven, maar ik denk dat je gelijk hebt dat je pas in de jaren '90 dat bij de meeste samplers op een klein ingebouwd schermpje kon zien. Het editen aan de hand van de grafische weergave is inmiddels zo gewoon geworden, maar jarenlang heb ik dat op het gehoor gedaan met de MS-1 en S2000. Met de S2000 kon ik dat overigens op een gegeven moment ook via SCSI op de PC een stuk nauwkeuriger doen. De stap naar volledig software was daarna snel gemaakt. Heeft de W-30 trouwens ook de aansluiting voor een monitor?

Welicht kun je eens naar de TAL sampler kijken om dat resultaat te bereiken.

98905BD0-8AED-4A63-9598-155DDC983F57.png
 
De pioneer SP-16 vind ik ongelooflk,, veel beter zo'n groot display dan de analog rytm, die ik wel prefereer voor de kick

k heb ook drie MC-909 in parallel als sampler, en dat kwam omdat ik de W-30 niet meer zag zitten en roland niet zo heel veel samplers heeft
Met de pitchbend vd MC-909 tune in drie exemplaren afzonderlk voor een soort van 3 layered Stab

De K2000 en later de k2661 heb ik eerst vele jaren als sampler gebruikt, maar één groot nadeel is dat je op't einde vd sessie je data moet saven, zoals een pc,
De roland MC-909 is daar veel beter in, daar save je constant in kleine stukjes mee weg
 
Ik wil later dit jaar m'n A3000 eens gaan gebruiken. Ik denk alleen dat de HDD is overleden, dus ik heb helemaal geen samples meer. Ik lees over SCSI2SD oplossingen die kunnen werken, en dat geld wil ik ook best uitgeven voor de hobby, maar ik ga niet zelf sample bibliotheken maken; ik wil muziek maken, niet met oude hardware pielen.

Zijn er forumleden met een A3000 die eventueel wat samples willen delen?
 
Heb identiek hetzelfde probleem gehad met de yammie a4000 , hard disk died
Ik gebruik die nog nu enkel als effects unit
 
Back
Top