Behringer vcs 3

Als hij al gepost is, sorry!

Al in een ver gevorderd stadium zo te zien, wel een prototype. Complete assemblage zou snel het licht jt zien.

Dit wordt voor mij wel een instant buy denk ik.

FB_IMG_16106212229919215.jpg
 
Ik hoop dat het met Synths anders is maar ik heb nog nooit iets elektronisch kunnen (laten) repareren behalve een broodrooster. Computers, televisies, wasmachines, videorecorders, rekenmachines, nix. Geen specialist te vinden die het kan. En als er zo-iemand is dan vraagt 'ie (terecht) zo'n vermogen (zonder harde beloften) dat ik beter een nieuw gelijkwaardig exemplaar kan kopen. Wel eens geprobeerd je Commodore 64 te repareren? Het kan, maar dan moet je mazzel hebben dat de revisie van je moederbord precies de goede is en je moet dagen online zoeken naar originele, 2e hands of reproductie onderdelen. Beter dat je dan een emulator op je PC draait. Daar is geen reet aan, maar ja... ;)

In dit kader kan ik het youtube kanaal 'Adrians Digital Basement' aanraden, die gast repareert oude apples en amiga's. Sommige ZWAAR beschadigt door batterij lekkage e.d. Soort PCB asmr channel :)

Anyway, mijn bijdrage als semi-noob aan dit draadje. Ik denk dat Behringer enkel alleen door de schaalgrootte de wijze van produceren en QA naar een veel hoger niveau heeft gebracht. En als er dan na jaren iets mee is denk ik dat de vraag of voor producten in de (nieuw) prijsklasse 300 - 500 het überhaupt waard zal zijn om complexe issues te laten fixen.
 
Uit nieuwsgierigheid even snel schuin door het VCS3-schema gerend maar ik kom zover alleen Si(licium) devices tegen. Ook het ladderfilter gebruikt Si diodes.

( http://yusynth.net/VCS3/EMS-VCS3-schema.pdf met dank aan Monsieur Usson)

Waar zitten die Ge(rmanium)-devices? Kan er goed overheen gekeken hebben... Of alleen Ge in eerdere versies van deze synth?

Vlak voordat ik de pdf ging sluiten viel oog alsnog op een paar Ge-types... blz10 (AC-types in de 2 luidspreker-amps, samen met de onvolprezen uA741 opamp).
In feedback-loop, ... cork-sniffers zullen een clone _met_ deze transistoren eisen, maar ik wed dat Beh. hier geen Ge-fabriek voor gaat bouwen. :halleluja
 
In dit kader kan ik het youtube kanaal 'Adrians Digital Basement' aanraden, die gast repareert oude apples en amiga's. Sommige ZWAAR beschadigt door batterij lekkage e.d. Soort PCB asmr channel :)

Anyway, mijn bijdrage als semi-noob aan dit draadje. Ik denk dat Behringer enkel alleen door de schaalgrootte de wijze van produceren en QA naar een veel hoger niveau heeft gebracht. En als er dan na jaren iets mee is denk ik dat de vraag of voor producten in de (nieuw) prijsklasse 300 - 500 het überhaupt waard zal zijn om complexe issues te laten fixen.
Wat reparatie betreft is er 1 groot voordeel aan goedkoop: negen van de tien keer moet een antiek apparaat (of brommer/auto) gerepareerd worden met onderdelen van een ander kapot apparaat. Dus zo'n Behringer zou in de toekomst wel eens makkelijker te repareren kunnen zijn dan sommige dure, betere concurrenten. Goedkoop betekent meestal dat er veel van verkocht is en zo niet: Behringer is zeker goedkoop als je een kapot exemplaar koopt voor de onderdelen.
 
ik heb nog nooit iets elektronisch kunnen (laten) repareren behalve een broodrooster.
Inderdaad. Ik vind dat de focus als Behringer iets nieuws lanceert wel vaker naar de repareerbaarheid gaat. Voor mij is dat geen reden om een apparaat wel of niet te kopen. Vaak is het toch een kwestie van geluk hebben. Ik heb meerdere apparaten van "gerenommeerde merken" stuk zien gaan en goedkope prullen die het na jaren en jaren nog prima doen. Ik denk dat dat onderscheid steeds kleiner aan het worden is. Als het apparaat stuk gaat zie ik het dan wel weer.

En ook al komt Behringer maar een beetje in de buurt van de sound van een VCS3 dan is het nog steeds een interessant instrument. De Syntrx van Erica is ook "geinspireerd door". Is niet hetzelfde en klinkt niet hetzelfde als een Synthi, maar heeft wel karakter.
 
Inderdaad. Ik vind dat de focus als Behringer iets nieuws lanceert wel vaker naar de repareerbaarheid gaat. Voor mij is dat geen reden om een apparaat wel of niet te kopen. Vaak is het toch een kwestie van geluk hebben. Ik heb meerdere apparaten van "gerenommeerde merken" stuk zien gaan en goedkope prullen die het na jaren en jaren nog prima doen. Ik denk dat dat onderscheid steeds kleiner aan het worden is. Als het apparaat stuk gaat zie ik het dan wel weer.

En ook al komt Behringer maar een beetje in de buurt van de sound van een VCS3 dan is het nog steeds een interessant instrument. De Syntrx van Erica is ook "geinspireerd door". Is niet hetzelfde en klinkt niet hetzelfde als een Synthi, maar heeft wel karakter.

In dit kader kan ik wel DSI nomineren met hun ruk-pots. Eigenlijk van de gekke dat je een 'premium' synth koopt en dan na een tijdje zelf nieuwe PCB's moet kopen om hun productieprobleem op te lossen.
 
Juist niet eh ... Behringer heeft in elk land service centra zitten en SMT repareren/modificeren is in de meeste gevallen nog altijd goedkoper en zeker ook mileuvriendelijker(kuch)dan gewoon boardswaps doen, zelfs voor Behringer.
Wat je hier vertelt klopt niet, als je bij een handelaar in Nederland iets van Behringer hebt gekocht dan moet je bij reparatie of onderzoek direct kontakt opnemen met Behringer en krijg je van hun per mail een etiket naar Duitsland opgestuurd.
Ik heb 't zelf aan de hand gehad met Bax en heb er toen een draadje voor geopend want normaal stuur je iets op naar de handelaar maar niet in het geval van Behringer.
In mijn geval was ik dus een interface een kleine 10 weken kwijt omdat die dus eerst naar Bax ging, toen naar Behringer en daarna weer terug naar Bax en uiteindlijk kwam het zo weer bij mij terug, erg omslachtig allemaal.
Bij Bax werd ik er ook op gewezen dat er enkele merken bij garantie en/of retouren een andere regeling geldt, als je de bax link opent en klikt op de onderste 2 plusjes dan zie je dit staan; https://www.bax-shop.nl/garantie

Wat ik me afvraag omdat ik nooit bij iemand een board heb laten repareren neem ik aan dat zo'n reparateur toch een tarief zal hebben van bruto al gauw een 50 euro per uur of meer?
Je hebt dan dat toch eerst een storing moet worden geanalyseerd en als het dan iets meer werk is dan alleen een onderdeeltje vervangen/solderen
dan kan dat toch best wel oplopen lijkt me en dan is zo'n boardswap misschien nog niet zo gek en dat kan ik zelf waardoor ik alleen moet wachten tot een board door de besteldienst geleverd wordt.
Of zie ik dit allemaal wat te simpel en is repareren dan een betere optie?
 
Tegenwoordig een Andromeda kopen schijnt nogal risovol te zijn vanwege deze reden.


Er zouden ook gewoon losse boards te koop zouden moeten zijn.
Wat zou zoiets nou kosten bij bijv een Boog of een Neutron?
Dan kan je als je niet electronisch geschoold bent gewoon zo'n board kopen en switchen met die oude en dan kan je weer een aantal jaren vooruit.
Wat de Andromeda betreft, heb ik mij toevallig genoeg een beetje in verdiept.

De ene synth is de andere niet. Maar er zijn heel wat "aparte" design beslissingen genomen bij de Andromeda. Los daarvan heeft de Andromeda erg veel electronische onderdelen en er waren er best wel wat euvels bekend vrij kort na lancering. De ene synth - nog even los van het aantal onderdelen - heeft meer issues dan de andere. Als iemand een synth lang niet heeft aangeraakt, lang uit heeft gestaan.. Id dat niet perse een reden dat die het even geweldig zal doen als toen die de laatste keer aanstond. Koop je een Korg MS-20 dan is de kans denk ik vrij groot dat alles te repareren is. Dat is niet met iedere synth. Ook FPGA's kunnen best wel voor probleempjes zorgen die niet perse repareerbaar zijn.

De issues waar Andromeda bekend om staan is het risico aanwezig dat je er een koopt die perfect werkt smetteloos eruit ziet en dan de volgende dag toch niet opstart. Dan zijn er nog wat tests of voices het allemaal doen die wel handig zijn om eerst te hebben gedaan. Tegen de prijs waar ze voor gaan tweede hands kun je twee ms-20 kopen. Waarbij de Andromeda dus een onrepareerbare baksteen ineens kan worden, en de ms-20 niet. Oplossing is er twee in werkende staat van kopen. Zul je wel een binary dump moeten kunnen doen van de FPGA. Dat laatste zoek ik nog uit en dan koop ik er inderdaad twee (alleen niet hier). Ik ben voorzichtig omdat ik niet het type ben die een baskteen op Ebay zet en denk net als velen liever geen geld verbrand. Het is zeker reëel om voorzichtig te zijn aankopen van synths waar dat soort issues spelen. Na mijn research diverse reparateurs afgegaan om te kijken wie het zou kunnen repareren. Doe ik bij iedere tweede hands synth aanschaf. Er kunnen altijd defecten blijken en afhankelijk van welke synth kan het verstandig zijn deze preventief even te laten door meten. Ik ben liever te iets te vroeg dan iets te laat. Ieder zijn eigen benadering natuurlijk.

Ik hou van muscle memmory, met twee handen kunnen werken ipv muizen en menu diven (al ben ik er niet perse ies van: hangt er vanaf). Maar het komt wel degelijk tegen een prijs. Van sommige synths zijn er bovendien geen VST's.
 
Laatst gewijzigd:
Wat je hier vertelt klopt niet, als je bij een handelaar in Nederland iets van Behringer hebt gekocht dan moet je bij reparatie of onderzoek direct kontakt opnemen met Behringer en krijg je van hun per mail een etiket naar Duitsland opgestuurd.
Ik heb 't zelf aan de hand gehad met Bax en heb er toen een draadje voor geopend want normaal stuur je iets op naar de handelaar maar niet in het geval van Behringer.
In mijn geval was ik dus een interface een kleine 10 weken kwijt omdat die dus eerst naar Bax ging, toen naar Behringer en daarna weer terug naar Bax en uiteindlijk kwam het zo weer bij mij terug, erg omslachtig allemaal.
Bij Bax werd ik er ook op gewezen dat er enkele merken bij garantie en/of retouren een andere regeling geldt, als je de bax link opent en klikt op de onderste 2 plusjes dan zie je dit staan; https://www.bax-shop.nl/garantie

Wat ik me afvraag omdat ik nooit bij iemand een board heb laten repareren neem ik aan dat zo'n reparateur toch een tarief zal hebben van bruto al gauw een 50 euro per uur of meer?
Je hebt dan dat toch eerst een storing moet worden geanalyseerd en als het dan iets meer werk is dan alleen een onderdeeltje vervangen/solderen
dan kan dat toch best wel oplopen lijkt me en dan is zo'n boardswap misschien nog niet zo gek en dat kan ik zelf waardoor ik alleen moet wachten tot een board door de besteldienst geleverd wordt.
Of zie ik dit allemaal wat te simpel en is repareren dan een betere optie?
Bij de Belgische reparateur staat dat wanneer je van Behringer een RMA nummer krijgt dat je het dan pas bij hun kan langsbrengen ... heb er voor de rest nog geen ervaring mee ... wel met repair

Sommige componenten zijn ESD gevoelig , sommige connectors zijn niet idot proof , sommige mensen krijgen hun synth nog niet opengeschroefd ... er kan veel fout gaan wanneer iemand zonder enige ervaring zoiets gaat doen ... en wie heeft het dan weer kapot gedaan ... een officieel repair center kan de volledige print vervangen of kan op component niveau gaan kijken , het zal er wat vanaf hangen. Een voeding die zwart ziet kan je weinig mee gaan aanvangen ... Maar defecte (grotere)printplaten zullen alleszins ergens hersteld worden omdat (meestal)de kosten voor herstel bijna altijd lager zijn dan de kosten voor een volledig nieuwe printplaat....zelfs bij smt ...
 
Laatst gewijzigd:
Als deze zo goed wordt als de 2600 wordt het een instabuy inderdaad. de 2600 overtreft mijn verwachtingen op alle vlakken. Topinstrument

Heb je hem al dan? Waar gekocht?
 
Brengt Behr ook pinnetjes met verschillende weerstandwaardes uit of wordt dat DIY'en of voor veel geld via i-net?
 
cork-sniffers zullen een clone _met_ deze transistoren eisen, maar ik wed dat Beh. hier geen Ge-fabriek voor gaat bouwen. :halleluja
Tja, wil je een echte clone verkopen, of niet?! En dan ook met een clone van de Mullard TAB101 voor de ringmodulator, je voelt aankomen dat het anders wat gepruts gaat worden met wat discrete transistoren, net zoals ze een "clone" hebben gebruikt voor die Roland OTA, die een "clone" van een "clone" bleek te zijn...

;)
 
Mullard TAB101
Hee gaaf, nog meer Ge. :) Da's idd een lastigere.

Ik gok dat ze hier toch een bocht gaan afsnijden (via een Si transistor-array, of wie weet via wat gefoezel met een LM1496) omdat ze deze quote ter harte zullen gaan nemen

(Phutney clone - Page 16 - MUFF WIGGLER):

"However, I have tested two obvious fakes and they do seem to work as ring modulators. I know of one chap who has compared the fake TABs to the real thing and he says they sound very similar if not the same."
 
Synthi A in 19", limited edition?!?!?!?
Wie heeft er (in 't geheim) contact met Uli B. en kan 't voorstellen? ;)
 
Synthi A in 19", limited edition?!?!?!?
Wie heeft er (in 't geheim) contact met Uli B. en kan 't voorstellen? ;)
Ik zou ook denken dat een (19") Synthi A clone makkelijker in bulk te bouwen is dan een VCS3 clone. Ik denk dat als ze het ontwerp op orde hebben dat er dan wel haast zoiets moet gaan komen. Leuk om in een 19" koffertje te stoppen.
 
Ik vind deze VCS3 megavet, maar ik had liever ook het suitcase model gehad idd. Over de pinnen, ik zag wel verschillende kleuren, maar of dat ook betekent dat het andere weerstanden zijn, who knows...
 
19", nah nee hoor. Ben je minstens 12 U kwijt. En met die bibbervingers van mij liggen die pinnen in no-time op de vloer, onder de kast en vervolgens in de stofzuiger. Doe mij maar zo'n tafelmodel. Is toch ook 100x sexier dan zo'n Dieter Doepfer Mauer.
 
19", nah nee hoor. Ben je minstens 12 U kwijt.
Valt wel mee hoor. Ik heb mijn Synthi clone (Pin Electronics Portabella) eens opgemeten. Die is een centimeter of 2 smaller dan een 19" module en vrijwel exact 8U hoog. Daar zit alles op wat je nodig hebt, zelfs meer dan op een originele Synthi. En qua ergonomie is die dik in orde!
 
Valt wel mee hoor. Ik heb mijn Synthi clone (Pin Electronics Portabella) eens opgemeten. Die is een centimeter of 2 smaller dan een 19" module en vrijwel exact 8U hoog. Daar zit alles op wat je nodig hebt, zelfs meer dan op een originele Synthi. En qua ergonomie is die dik in orde!

20 bij 20 matrix toch? Die is goedkoper bij Ghielmetti dan de 16 bij 16 die ze alleen custom maken.
 
Back
Top