Tips voor beter klinkende opnames (voornl synths en drumcomps): preamp, EQ, dynamics, channelstrip?

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.104
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Ik ben het laatste jaar bezig geweest met een aantal muziekprojecten van A tot Z en ben me wat meer aan het interesseren in opnametechnieken omdat ik bij het mixen en masteren erachter komt dat mijn opnames beter kunnen (klinken).

Een kleine intro, ik maak muziek in Renoise, voornamelijk met samples en hardware die ik sample om in Renoise te gebruiken, in Renoise gebruik ik diverse VST FX. Daarnaast maak ik met wat vrienden muziek, waarbij we vaak een basistrack maken en vervolgens gaan jammen en deze opnames gebruiken om te arrangeren.
Ik gebruik geen normale mixer, maar een AW4416 multitracker die ik niet altijd gebruik als tracker, maar ook vaak als normale mixer. In bovenstaande jams gebruiken we de AW4416 (of een AW2816 bij mijn maat) wel voor tracking/opmames.
Mijn geluidskaart is een oudje, een E-Mu 1212m die tot op heden in principe prima functioneert, dus nog geen reden gehad om die te vervangen.
Heel mijn studio gaat over 2 neutrik patchbays, waar ik de outputs van synths en drums kan patchen naar de 16 inputs van mijn AW4416. Vanuit de AW4416 heb ik 4 aux sends die weer naar de patchbay gaan en die ik kan patchen naar de inputs van mijn geluidskaart om op te nemen / gear te samplen.
Ik heb wel wat hardware FX, zoals een TC fireworx, Quadraverb, Alesis 3630, diverse tape delays en stomp boxes, maar eigenlijk niks om beter op te nemen.

Wanneer ik studio filmpjes bekijk zie je hele racks volhangen met de meest prachtige preamps, EQ's en compressors. Een aantal daarvan zijn de laatste tijd erg betaalbaar op de markt gekomen door Klark Tekniks, zoals de pultec EQ clone, de 1176 clone en LA-2a clone.
Hierdoor is het gaan kriebelen om eens een fatsoenlijke maar betaalbare chain aan te schaffen om op te nemen, maar waarmee ik ook kan masteren.
Mixen zal ik er waarschijnlijk minder mee doen, omdat ik dit in de AW doe. Daardoor is het omslachtiger om dit via externe gear te doen.

Bijvoorbeeld om te beginnen met twee EQP-KT's en 76-KT's, welke ik kan gebruiken wanneer ik mijn synths en drums sample, om bij de opnames al wat meer leven en punch in de sound te krijgen. Door van beiden 2 te nemen, kan ik ze ook gebruiken voor mastering. Dit doe ik nu volledig ITB met Ozone 5.

Wat gebruiken jullie voor het opnemen van je synths en drumcomputers? Voegt een dergelijke tracking chain wel echt iets toe?
 
Ik heb een masterclaes gevolgd in mastering bij Mr Claes (snap je 'm) @ Trix
mijn les was: focus op muziek en niet op mastering, ik hoorde het verschil amper (ja ik durf dat zeggen) en hij gebruik géén clones, maar enkel het originele spul en is een hele naam in 't wereldje.
Zal wel aan mij liggen. Enge dat indruk maakte was de API2500 en ik hoor geen verschil tss de plug in en de hardware - moraal: ik heb ozone 9 en zelfs daarom denk ik 'pfff'
Ik zou er geen geld in stoppen, in clones kopen voor mastering, als ik iets goed heb mag een pro 't masteren, stop ik wel 't geld in de pro.
Claes zei ook 'koop geen clones, money pits, ik heb de originele en prijzen stijgen enkel maar terwijl ik ze gebruik'
Nu ik zoek er ook niet achter, maar heb enkel ontgoochelde comments gelezen over de clones.
Wees gewaarschuwd.
Misschien nog ééntje, ik heb ozone 9 een paar keer op eigen werk losgelaten en heb vervolgens mijn audio online gezet ZONDER die ozone 9 want klonk shit voor me.
Enige wat hier dient op de drums is een RNC 1773
 
Laatst gewijzigd:
Weinig verschil waarschijnlijk. Vraag misschien eerst eens om feedback op je mixen en ga dan eens kijken waar het in de chain beter kan. Dat van zelf masteren snap ik wel, jullie tracks halen (misschien) niet of nooit de masteraar maar je wilt toch iets lekker klinkends presenteren, dat is gewoon leuker werken. Ik zit met hetzelfde en heb daarvoor een ssl-kloon gekocht en dat bevalt me wel. Warm Audio heeft een kloon die ik veel 2e hands voorbij zag komen die redelijk schijnt te zijn. Ozone zou het rationeel gezien misschien wel helemaal overbodig kunnen maken, maar goed, knoppen zijn nu eenmaal leuk. Die Klarks zijn mono, met EQ en de 76 zit je aan 4 units en toch wel bedrag zelfs als je ze 2e hands kunt vinden.
 
Misschien toch maar eerst die mixer en audio kaart eruit?

goeie opnames krijg je door met een zo kort mogelijke signaalketting op te nemen met de beste converters. Die mixer is al erg oud en kan ook niet opnemen op 24 bit. Hij is ook digitaal, dus het lijkt me waarschijnlijk dat hij je signaal converteert naar digitaal ook al neem je er niet mee op. Als je vervolgens dit signaal opneemt in de emu wordt het nog een keer omgezet. Niet echt ideaal...

Die emu is ook al oud en wat betreft dacs is er wel flink wat progressie geboekt wat betreft opnamekwaliteit voor een betaalbare prijs. Dus ook hier valt wel te verbeteren.

lijkt me handig dit eerst aan te pakken. Anders heb je straks een hoop outboard die je niet strak op kan nemen. Die outboard is er trouwens ook vnl voor om je signaal kleuren, niet per se om de opnamekwaliteit te verhogen. Daarbij is t vaak zo dat goedkope outboard niet echt beter klinkt dan wat je daw kan.

overigens lijkt het mij ook een goede oefening om ervoor te zorgen dat je al een goede mix hebt zonder dat je compressie, reverb e.d. Hebt gebruikt. Dat dwingt je om In de eerste plaats al goede geluiden te kiezen. Dan zul je zien dat je met minimale inzet van effecten, eq en dynamics al een hele goede mix zult hebben. En als ik je verhaal zo lees dan denk ik eigenlijk dat dit laatste punt het meeste vooruitgang gaat geven.
 
Wat gebruiken jullie voor het opnemen van je synths en drumcomputers?
Ik heb daar dit rekje voor, 2x EQP-KT, 2x KT-2A en 2x Twin Finity 710:

1610453494946.png


De insteek was voor mij ook het "opwarmen" van de sound en daarin stellen ze wat mij betreft niet teleur. De 1176 clones heb ik niet gehaald omdat die zonder mod niet stereo gebruikt kunnen worden. De KT-2A kan dat wel met een kabeltje ertussen. Voor de EQ maakt dat uiteraard niet uit, maar bij compressie kun je geloof ik wat rare resultaten krijgen. Daar is wel een mod voor maar die kost ook weer extra. Dus zeker als je ze in een master chain in wil gaan zetten is dat wel iets om je bewust van te zijn.
Op zich kost mijn rekje ook een aardige duit als je alles bij elkaar optelt, dus hoewel het (voor een deel) clones zijn is het nog steeds een stuk duurder dan software. Het verschil vind ik echter wel te horen. Of het verschil ook het prijsverschil waard is hangt van jezelf en je budget af.

Ik zit verder wel op dezelfde lijn als @klinkske ; als ik iets uit zou brengen dan laat ik het toch mixen en masteren door iemand die er meer verstand van heeft. Dit is puur voor de opname. Eerlijk gezegd zou ik ook twijfelen om dit als mastering chain in te zetten. Ik denk dat je met software veel flexibeler bent en preciezere wijzigingen kunt doen.
 
Als ik de mastering vids op youtube bekijk waarin ook de grote namen aan het woord zijn, dan gebruiken die bijna allemaal alleen nog plugins. Waarschijnlijk is dus bijna alle (elektronische?) muziek wat je op de radio hoort in de box gemixed en gemastered. Wat ik vaak zie is dat ze ssl channel strip plugins gebruiken, en goeie compressors/eqs. Daar kan een behoorlijk verschil in zitten tussen een goede en een slechte plug. Plugin alliance plugs vind ik erg goed klinken bijvoorbeeld en die zie ik bij de pros ook vaak voorbij komen. Ook waves en uad zie ik vaak voorbij komen. Bijkomend voordeel is dat je met deze plugs meer mixt met je oren ipv visueel.

Vroeger ook veel met ozone gedaan maar voor mn gevoel is de kwaliteit erg achteruit gegaan. Ozone 9 heeft zelfs vaak rare digitale clipping die ik niet hoor als ik dit vervang met andere plugins. Heb het inmiddels van meerdere mensen gehoord.
 
Weinig verschil waarschijnlijk. Vraag misschien eerst eens om feedback op je mixen en ga dan eens kijken waar het in de chain beter kan. Dat van zelf masteren snap ik wel, jullie tracks halen (misschien) niet of nooit de masteraar maar je wilt toch iets lekker klinkends presenteren, dat is gewoon leuker werken. Ik zit met hetzelfde en heb daarvoor een ssl-kloon gekocht en dat bevalt me wel. Warm Audio heeft een kloon die ik veel 2e hands voorbij zag komen die redelijk schijnt te zijn. Ozone zou het rationeel gezien misschien wel helemaal overbodig kunnen maken, maar goed, knoppen zijn nu eenmaal leuk. Die Klarks zijn mono, met EQ en de 76 zit je aan 4 units en toch wel bedrag zelfs als je ze 2e hands kunt vinden.
Ik zal inderdaad weer een wat tracks plaatsen en kijken wat de meningen zijn. Het grappige is wel dat ik van mezelf behoorlijk goed weet wat ik lekker vind klinken en daar mix en master ik ook wel naar. Met feedback hoor ik regelmatig dingen die ik juist expres heb gedaan of goed vind klinken.

Ik heb wat vrienden die wel wat vaker muziek uitbrengen en als ik dan hun eindmix hoor en wat de masteraar ermee heeft gedaan, dan ben ik toch wel onder de indruk. Hoe ze bijvoorbeeld die kicks zo punchy en mooi rond krijgen en ook de bassline en subbass zo helder en transparant krijgen zonder dat kick en bass elkaar in de weg zitten. Compressie op bass is één van de lastigste dingen vind ik.

En ja, knoppen zijn nu eenmaal leuk en ik ben nog steeds een beetje allergisch voor veel geld uitgeven aan software. Dat werk over een aantal jaren niet (goed) meer en heb je oude pc voor nodig etc. Hardware blijft toch leuker en tastbaarder. Het gevoel dat je echt iets in huis hebt.
 
Misschien toch maar eerst die mixer en audio kaart eruit?

goeie opnames krijg je door met een zo kort mogelijke signaalketting op te nemen met de beste converters. Die mixer is al erg oud en kan ook niet opnemen op 24 bit. Hij is ook digitaal, dus het lijkt me waarschijnlijk dat hij je signaal converteert naar digitaal ook al neem je er niet mee op. Als je vervolgens dit signaal opneemt in de emu wordt het nog een keer omgezet. Niet echt ideaal...

Die emu is ook al oud en wat betreft dacs is er wel flink wat progressie geboekt wat betreft opnamekwaliteit voor een betaalbare prijs. Dus ook hier valt wel te verbeteren.

lijkt me handig dit eerst aan te pakken. Anders heb je straks een hoop outboard die je niet strak op kan nemen. Die outboard is er trouwens ook vnl voor om je signaal kleuren, niet per se om de opnamekwaliteit te verhogen. Daarbij is t vaak zo dat goedkope outboard niet echt beter klinkt dan wat je daw kan.

overigens lijkt het mij ook een goede oefening om ervoor te zorgen dat je al een goede mix hebt zonder dat je compressie, reverb e.d. Hebt gebruikt. Dat dwingt je om In de eerste plaats al goede geluiden te kiezen. Dan zul je zien dat je met minimale inzet van effecten, eq en dynamics al een hele goede mix zult hebben. En als ik je verhaal zo lees dan denk ik eigenlijk dat dit laatste punt het meeste vooruitgang gaat geven.
De mixer gaat er sowieso niet uit. Daar werk ik te fijn mee. Die kan trouwens wel op 24bit hoor, maar dat verschil hoor ik zelf niet zo goed. Zal eens onderzoeken of het passthrough is, of dat het toch gedigitaliseerd wordt.

De Emu is inderdaad wel erg oud. Zit al een tijd te kijken naar de behringer UMC1820 odf de 4 input variant. Flinke geluidskaart voor dat geld en volgens mij kwalitatief helemaal niet slecht.

Wat je zegt over kwaliteit en kleuring; ik ben ook meer op zoek naar iets dat kleurt, dan de kwaliteit. Zoals gezegd, ik hoor te weinig verschil tussen 16 en 24 bit om dit belangrijk te vinden en hou ook wel van een beetje ruis en leven. Echter gaat het me vooral om wat meer gewicht, punch en transparantie in het geluid, zodat ik al ni het begin wat beter klinkende opnames heb, ipv dat ik het tijdens arrangeren emt EQ's ga sculpten en vervolgens ook nog met mastering probeer op te poetsen.

Ik zal straks even een trackje uploaden, ik denk dat qua mix ik het best goed doe, krijg daar ook best vaak positieve reacties op. FX, EQ en reverb is bij mij onderdeel van de muziek, dus dat gebruik ik al veel tijdens het arrangeren. Compressie daarentegen gebruik ik heel weinig, behalve bij het masteren.
 
Ik heb daar dit rekje voor, 2x EQP-KT, 2x KT-2A en 2x Twin Finity 710:

Bekijk bijlage 3805203

De insteek was voor mij ook het "opwarmen" van de sound en daarin stellen ze wat mij betreft niet teleur. De 1176 clones heb ik niet gehaald omdat die zonder mod niet stereo gebruikt kunnen worden. De KT-2A kan dat wel met een kabeltje ertussen. Voor de EQ maakt dat uiteraard niet uit, maar bij compressie kun je geloof ik wat rare resultaten krijgen. Daar is wel een mod voor maar die kost ook weer extra. Dus zeker als je ze in een master chain in wil gaan zetten is dat wel iets om je bewust van te zijn.
Op zich kost mijn rekje ook een aardige duit als je alles bij elkaar optelt, dus hoewel het (voor een deel) clones zijn is het nog steeds een stuk duurder dan software. Het verschil vind ik echter wel te horen. Of het verschil ook het prijsverschil waard is hangt van jezelf en je budget af.

Ik zit verder wel op dezelfde lijn als @klinkske ; als ik iets uit zou brengen dan laat ik het toch mixen en masteren door iemand die er meer verstand van heeft. Dit is puur voor de opname. Eerlijk gezegd zou ik ook twijfelen om dit als mastering chain in te zetten. Ik denk dat je met software veel flexibeler bent en preciezere wijzigingen kunt doen.
Mooi set hoor!! Ik zag je foto's en reacties ook al in de klark teknik clone thread. Heb je wel eens een met en zonder vergelijking gedaan? Ben daar wel benieuwd naar.
Ja de stereo mod voor de 1176 is inderdaad wel iets om rekening mee te houden idd.

Qua kosten is het zeker een stuk goedkoper dan een track laten mixen of masteren door een expert, maar het is natuurlijk ook gewoon leuk om de spullen zelf te hebben. Ik zie het ook als een investering in mijzelf. Ben graag autonoom en vind het ook gewoon leuk en interessant om hiermee bezig te zijn.
Mocht mijn muziek een ker "echt" worden uitgebracht, dan zal ik het zeker wel door een expert laten masteren. Zoals hierboven al gezegd; het is toch echt magic wat ze met een eindmix kunnen doen, dat lukt mij echt niet.

Wat me ook erg leuk lijkt is een keer een 1-on-1 sessie bij een goede masteraar. Dan betaal je wat meer, maar krijg je toch een soort les en kan je direct je vragen stellen en uitproberen.

@klinkske Waar heb jij die masterclaes gedaan? Ik ken Claes niet ;)
 
Als ik de mastering vids op youtube bekijk waarin ook de grote namen aan het woord zijn, dan gebruiken die bijna allemaal alleen nog plugins. Waarschijnlijk is dus bijna alle (elektronische?) muziek wat je op de radio hoort in de box gemixed en gemastered. Wat ik vaak zie is dat ze ssl channel strip plugins gebruiken, en goeie compressors/eqs. Daar kan een behoorlijk verschil in zitten tussen een goede en een slechte plug. Plugin alliance plugs vind ik erg goed klinken bijvoorbeeld en die zie ik bij de pros ook vaak voorbij komen. Ook waves en uad zie ik vaak voorbij komen. Bijkomend voordeel is dat je met deze plugs meer mixt met je oren ipv visueel.

Vroeger ook veel met ozone gedaan maar voor mn gevoel is de kwaliteit erg achteruit gegaan. Ozone 9 heeft zelfs vaak rare digitale clipping die ik niet hoor als ik dit vervang met andere plugins. Heb het inmiddels van meerdere mensen gehoord.
Ja ik denk idd dat in mijn muziek (electronica, IDM, Jungle, breaks etc) weinig met echte hardware wordt gemasterd. Maar goed dat weerhoudt mij niet om toch die kant op te denken/dromen ;)
Wat vaag dat Ozone zo achteruit is gegaan. Ik gebruik 5 advanced en ben daar best tevreden mee, alhoewel ik weinig vergelijkende referenties heb met andere pakketten.
 
De mixer gaat er sowieso niet uit. Daar werk ik te fijn mee. Die kan trouwens wel op 24bit hoor, maar dat verschil hoor ik zelf niet zo goed. Zal eens onderzoeken of het passthrough is, of dat het toch gedigitaliseerd wordt.

De Emu is inderdaad wel erg oud. Zit al een tijd te kijken naar de behringer UMC1820 odf de 4 input variant. Flinke geluidskaart voor dat geld en volgens mij kwalitatief helemaal niet slecht.

Wat je zegt over kwaliteit en kleuring; ik ben ook meer op zoek naar iets dat kleurt, dan de kwaliteit. Zoals gezegd, ik hoor te weinig verschil tussen 16 en 24 bit om dit belangrijk te vinden en hou ook wel van een beetje ruis en leven. Echter gaat het me vooral om wat meer gewicht, punch en transparantie in het geluid, zodat ik al ni het begin wat beter klinkende opnames heb, ipv dat ik het tijdens arrangeren emt EQ's ga sculpten en vervolgens ook nog met mastering probeer op te poetsen.

Ik zal straks even een trackje uploaden, ik denk dat qua mix ik het best goed doe, krijg daar ook best vaak positieve reacties op. FX, EQ en reverb is bij mij onderdeel van de muziek, dus dat gebruik ik al veel tijdens het arrangeren. Compressie daarentegen gebruik ik heel weinig, behalve bij het masteren.
Zelf gebruik ik nog de emu 1820m en ik blijf me nog verbazen hoe goed hij klinkt. Voor die tijd waren het topconverters. Heel toevallig zag ik deze week de UMC1820 en moet zeggen dat deze ook zeer goed klonk, voor die prijs zeker ook een goede upgrade.

Je zou dan gelijk ook de Behringer X16/32 of Soundcraft UI rack mixers kunnen overwegen.

Anyway, ik proef dat je eigenlijk niet eens zozeer naar het mastering gedeelte kijkt maar meer (ook) naar het tracking gedeelte. Je zou dan ook een API500 set kunnen overwegen en dan geleidelijk aan kunnen vullen.
 
Zelf gebruik ik nog de emu 1820m en ik blijf me nog verbazen hoe goed hij klinkt. Voor die tijd waren het topconverters. Heel toevallig zag ik deze week de UMC1820 en moet zeggen dat deze ook zeer goed klonk, voor die prijs zeker ook een goede upgrade.

Je zou dan gelijk ook de Behringer X16/32 of Soundcraft UI rack mixers kunnen overwegen.

Anyway, ik proef dat je eigenlijk niet eens zozeer naar het mastering gedeelte kijkt maar meer (ook) naar het tracking gedeelte. Je zou dan ook een API500 set kunnen overwegen en dan geleidelijk aan kunnen vullen.
Ja klopt, mastering is leuke extra als dat ermee kan, maar ik ben geen goede masteraar en het is ook maar de vraag of ik dat ooit zal worden (of mijn oren daar goed genoeg voor zijn).
Het gaat me idd voornamelijk om het tracking gedeelte. Die API ziet er mooi uit maar wel erg prijzig. Dat is meer dan ik wil uitgeven, maar zeker interessant om eens wat meer over te lezen.
 
...Vroeger ook veel met ozone gedaan maar voor mn gevoel is de kwaliteit erg achteruit gegaan. Ozone 9 heeft zelfs vaak rare digitale clipping die ik niet hoor als ik dit vervang met andere plugins. Heb het inmiddels van meerdere mensen gehoord.
Wat zou een goed alternatief zijn voor Ozone?
 
Ja klopt, mastering is leuke extra als dat ermee kan, maar ik ben geen goede masteraar en het is ook maar de vraag of ik dat ooit zal worden (of mijn oren daar goed genoeg voor zijn).
Het gaat me idd voornamelijk om het tracking gedeelte. Die API ziet er mooi uit maar wel erg prijzig. Dat is meer dan ik wil uitgeven, maar zeker interessant om eens wat meer over te lezen.
Denk wel dat het voordeel van API is dat je niet gelijk de duurste modules hoeft te kopen. En je houdt de flexibiliteit om in de toekomst te upgraden.

zelf was ik altijd tevreden met mijn focusrite mixmaster en aphex dominator als budget oplossing trouwens.
 
Wat zou een goed alternatief zijn voor Ozone?
Ik denk losse plugs naar eigen smaak. Ik heb helemaal aan het einde barricade4 staan (compressor / limiter). Die klinkt zoals ik het wil, transparant, zonder artefacts en heeft ingebouwde metering.
Verder op de master chain je favoriete eqs (fabfilter/bx_digtalv3/... ) en misschien een mastering compressor.
 
Back
Top