Het verlagen van de lat

Perfectionisme is herkenbaar, in het verleden daardoor ook kansen gemist (releases etc), deadlines missen. Oplossing zit/zat voor mij in het spel, eenmaal beginnen en de ideeën komen vanzelf, goed of slecht. Het moeilijkste voor mij is het focussen op de ideeën die werken, muzikaal sterk zijn (subjectief uiteraard) en het weg snijden van vet. Ben van nature zuinig dus vind het soms zonde bullshit eruit te halen, heb er toch tijd in gestoken hah. Voor mij hielp het ook tig (anonieme) aliassen te creëren, verdeel je de drek zeg maar ;-) .
 
Vandaar dat de lat hoger leggen mischien wel een vereiste is.
Ik reageer toch nog even, want het is denk ik ook hoe je die lat definieert. Ik wil elke track een beetje beter worden. In arrangeren, mixen, componeren, wat dan ook. Dat hoeft helemaal niet groot te zijn, zolang ik maar niet stil sta. En dit doe ik vooral onbewust, anders leg ik mijzelf druk op. Kleine stapjes dus.

Ooit zag ik een videotraining over doelen behalen en die aanpak sprak me aan. Als uitgangspunt namen ze over 1 jaar een marathon lopen. Dat is 42 km. Dan moet je over 6 maanden zo'n 21 km kunnen lopen, over 3 maanden 10 km en over een maand 3 km. Wat betekent dit per week? Kijk dan alleen daar naar en niet naar die 42 km, want dan zakt de moed je meteen in de (sport)schoenen.

Overigens ben ik zelf erg ambitieus. Altijd geweest, hoewel ik qua hardlopen nooit verder ben gekomen dan 10 Engelse mijl. :D
 
Kleine stapjes dus.
Dat zeg ik. Maar goed, door dat je bezig bent bouw je ervaring op waarvan je leert en dus beter word. Das onbewust de lat hoger tillen. Maar je kunt ook doelbewust dingen gaan leren oefenen om daar ook beter te worden.

In het hardlopen doen we interval training waarbij je dus een percentage van trainingen ver boven wedstrijd snelheid rent..
De snelheid die je traint hangt af van je 5 en 10km tijd.

Bottom line is hier dat je dus wel echt de lat hoger moet leggen om beter te worden.
Maar niet te hoog en ook niet elke dag hoog anders raak je geblesseerd.
 
Ja ik ben het met je eens dat we het eens zijn dat we het allebij eens zijn . Hihi
 
Dat is ook helemaal niet nodig. Ik heb vandaag ook weer een track afgemixt. Als je de boel goed organiseert kun je met balans en panning al een toffe track maken. Dat valt me elke keer weer op. EQ is nodig om masking te voorkomen en ik speel soms wat met compressie. Maar zoveel doe ik eigenlijk niet eens. De track moet het werk doen en als een geluid niet 'werkt' kies ik gewoon een ander. Dat maakt mixen meteen makkelijker :D
Zo zie ik het ook, als je in beginsel een track hebt waar je tevreden over bent en je arrangement is ok, je levels en panning is goed zodat je geluidsbeeld zo is als je het graag hoort dan ben je al een heel eind en dan heeft een track niet allerlei kunstgrepen nodig om een goede track nog te moeten worden.
Een goede track is vooral de track op zich, beter een goede basis/demo waar je nog een klein beetje aan schaaft dan een slechte track die qua produktie helemaal top is want dat maakt het geen goede track uiteindelijk...
 
verlagen van de lat impliceert dat je een doel hebt en dat je dat doel niet gaat halen. Je moet je afvragen of je überhaupt een doel moet/wil hebben? Of waarom je tot op heden je huidige door jezelf gestelde doelen niet gehaald hebt? Ik vind het nog steeds een rare vraag.
 
Je moet je afvragen of je überhaupt een doel moet/wil hebben? Of waarom je tot op heden je huidige door jezelf gestelde doelen niet gehaald hebt? Ik vind het nog steeds een rare vraag.
Hmmm, interessante reactie. Ik denk dat je elke ochtend een reden moet hebben om je nest uit te komen. En persoonlijk wil ik ook een reden hebben om muziek te maken. Dat kan iets eenvoudigs als 'plezier' zijn. Als perfectionisme dat in de weg zit, kun je daar wat aan proberen te doen, toch?
 
Tot nu toe lukt het mij alleen om gemotiveerd te worden en te blijven als ik een concreet doel heb om naartoe te werken. Dat hoeft geen professionele muziek track te zijn maar kan ook zijn om iets uit te proberen of uit te zoeken. In die zin is dit (alweer oude) topic voor mij persoonlijk dan ook al opgelost.

Maar het lijkt mij zalig om maar wat doelloos met geluiden en muziekjes aan te kunnen pielen, en dat lukt mij nog niet....
 
Ik blijf erbij dat het spelen van een instrument en het veel luisteren naar muziek het aller belangrijkst is als je track will maken. En gewoon tracks maken en geen patterns...

Dat hoeft niet altijd zo te zijn denk ik als je maar wel een muzikale feeling hebt, da's wel belangrijk om tot een goede track te komen.
Gevoel voor arrangement, sfeer, sound, richting enz dat is belangrijk volgens mij.
Veel luisteren en open staan voor allerlei invloeden helpt zeker wel maar met de moderne techniek kan iemand die niet geweldig speelt toch een goede track maken.
Een goede instrumentalist die niet creatief is maar alleen van blad speelt komt niet echt tot een goede track veerwacht ik; het begint toch bij een idee/inspiratie.
Het ligt er ook een beetje aan wat voor muziekstijl je prefereert; maak je graag muziek die veel van je vraagt zoals bijv jazz of klassiek dan is wat instrumentbeheersing wel zo handig terwijl wanneer je electronische muziek maakt dan kan je zelfs met weinig techniek toch hele goede muziek maken als je dan bijv wel je daw en bijv sampling goed beheerst.
Tenminste; dat is hoe ik er een beetje tegenaan kijk.
 
Hmmm, interessante reactie. Ik denk dat je elke ochtend een reden moet hebben om je nest uit te komen. En persoonlijk wil ik ook een reden hebben om muziek te maken. Dat kan iets eenvoudigs als 'plezier' zijn. Als perfectionisme dat in de weg zit, kun je daar wat aan proberen te doen, toch?
Op zich kan plezier/ontspanning/zen momentje ook een doel zijn. Je gaat idd geen tijd verdoen aan iets waar je geen waarde uit haalt. Dus dat doel is er altijd wel.
maar “lat” triggert mij heel erg, want dat impliceert dat je wel iets wilt, maar er achter komt dat je dat (nog) niet kan. De enige manier om dat op lossen is óf actie ondernemen, of je doel bijstellen.
 
maar “lat” triggert mij heel erg, want dat impliceert dat je wel iets wilt, maar er achter komt dat je dat (nog) niet kan. De enige manier om dat op lossen is óf actie ondernemen, of je doel bijstellen.

Ja precies, steeds een klein maar haalbaar stapje verder als nieuwe uitdaging dat is wat veel mensen leuk vinden natuurlijk.
Aan de andere kant kan ontspanning ook lekker zijn, gewoon improviseren en een beetje op avontuur gaan zonder dat je een van te voren vastgelegd doel haalt.
Ik haal hier Charles Aznavour maar even aan die in een intervieuw een keer vertelde dat mensen hem niet moesten zien als ie 's middags achter de piano zat want dan zouden mensen denken dat ie niet goed bij z'n hoofd was.
Schijnbaar was voor hem het zomaar wat rotzooien en met hm's, oehs en aahs de manier om ergens te komen.
Brigitte Kaandorp ook, die begint wat te neuriëen en wat onbegrijpelijke taal uit te slaan terwijl ze achter de piano zit of met de ukelele bezig is, dat heeft ze schijnbaar nodig om op goede en gekke/creatieve ideëen te komen.
Luister voor de grap maar 'ns naar het liedje Radiografisch bestuurbare zeilboot, dat verzin je niet als je netjes binnen de lijntjes blijft;

 
Van de dingen die je zelf maakt weet je precies hoe je het hebt gemaakt… Dus ook wat er beter had gekund en wat je gemakzuchtig hebt opgelost.. Je bent niet snel tevreden over je eigen werk..
Dingen die een andere maakt bereiken jou als ‘voltooid’ product.. dat accepteer je gewoon en waardeer je..

Ik luister sinds midden jaren 80 naar hiphop, dus samplebased muziek. Als jochie in een internet-loos tijdperk was m’n muziekkennis nog niet zo groot, ik had geen idee waar de samples vandaan kwamen. Het klonk gewoon vet.
Later ontdek je dat er soms amper iets meer gedaan is dan een loopje jatten en een drumbeat eronder gooien.. Tja, dan vind ik het soms toch gemakzuchtig en bekijk ik de track kritischer. Ook als ik dan hoor dat de originele sample uit een geweldige plaat komt.. die in z’n geheel veel beter is dan die ene 2 bar loop..

Dus wat ik wil zeggen is: als ik meer info heb van hoe een track in elkaar zit en wat voor werk er is verricht dan ben ik ook kritischer.. net als bij wat ik zelf maak.

Vergelijk het met een restaurant en een heerlijk gerecht.. soms kan je ook beter niet weten hoe die bereid is :-)
 
Het verlagen van de lat,
het is een 50/50 dingetje.

Ik las dat iemand 10 synths heeft en maar de helft van de apparaten snapt. Dit is al een punt waar je eigen workflow in de weg zit. Verkoop de spullen die je niet of nauwelijks gebruikt of.. leer deze apparaten kennen.

Ik heb zelfs spul te koop aangeboden en van de verkoop afgehaald en zo blij dat ik dat heb gedaan en mezeld toegelegd te verdiepen in deze spulletje een Boss DR880 en in mijn Boss BR600.

Dit is een beginpunt, door spelenderwijs te leren hoe een apparaat werkt met desnoods de handleiding erbij kom je al een heel eind.
En het is nergens voor nodig je te schamen want je bent je aan het verdiepen gaandeweg begin je de apparaten te snappen.

De beste manier is een basis preset te maken of een paar basis presets zodat je nog maar het minimaal aantal parameters hoeft aan te passen.

Dan het leren van een instrument, heb je een gitaar ga gewoon dagelijks een beetje pingelen op de bank terwijl je tv kijkt of een andere bezigheid. akkoorden leren pakken en toonladdertjes oefenen is al een mooi beginpunt en ga wat jammen op backingtracks op youtube staat er genoeg.

Verder is het allerbelangrijkste plezier te hebben in wat je doet. Is ook niet voor niets dat ik actief was op synthforum in de 'maak bewust een k#t nummer contest -draad' .

Een uitlaatklep van je serieuze projecten of allerdaagse sleur. In plaats ik ga nu nu een nummer maken.. kan je beter niks zeggen en beginnen te pingelen of te prullen.

Zeker als je gear hebt die je amper snapt is het juist een win-win situatie om dat onder de knie te krijgen. Probeer je vooral niet te focussen op dit wil ik ... probeer je meer te focussen op het gewoon doen.

En al lijkt het nergens op wat je hebt gedaan en je wilt het toch delen kan je het nog altijd in de k#tnummer draad plaatsen. Want met gewoon pielen en prullen leer je ook weer je apparatuur kennen en kan je die knowhow weer verwerken in je ideeën voor je serieuze projecten.


Kortom de lat verlagen, is niet persé de lat verlagen zelf. Het is eerder een stapje terug doen in het proces en jezelf meer focussen op het gewoon doen.

Dan nu tips voor je workflow:
- Zorg voor een SSD in je pc: Daw start snel op en je kan binnen een minuut van koude start aan de slag.

- Zorg dat je gear op elkaar is afgestemd, presets die elkaar niet in de weg liggen voor een jam.

- Heb meerdere setups die ook weer eventueel onderling uitwisselend zijn

- Leer je gear kennen en wat je niet of nauwelijks gebruikt gewoon verkopen (Je hebt het inmiddels geprobeerd dat het toch niets voor je is en alleen een mindset kan je ertoe zetten je verder te verdiepen)

- Ga gewoon aan de slag zonder doel ieder moment dat je bezig bent is een moment gewonnen van de frustratie dat er niks uit je handen komt.

- Neem af en toe bewust even pauze van het muziek maken zodat je weer extra inspiratie krijgt in die pauze (omdat je nog steeds zin hebt om muziek te maken. wordt de drang alleen groter)

En nogmaals heb plezier in wat je doet. Heb plezier ook al is het niks zinnigs lach erom en maak het nog absurder dan het is. De tijd dat je bezig bent en plezier hebt. Die tijd pakt niemand van je af! :D
 
- Zorg voor een SSD in je pc: Daw start snel op en je kan binnen een minuut van koude start aan de slag.

Das leuk, maaaar als je analoge machines hebt moeten ze (soms / vaak) wel opgewarmt zijn. Deze moet je dus eerst aanzetten.
 
Back
Top