Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Smooth? De SK1 is heel erg lofi. 8bits at 9khz


Een geluidsfragment maakt het vast een stuk duidelijker. :P

Eerst hoor je het origineel. Daarna de sample (in twee delen ivm beperkte sampletijd) @ 10113 Hz / 8 bit. En als laatst het origineel eerst 15 omhoog gepitcht en na het samplen 15 semitones lager gespeeld.

Lofi is het zeker, maar de SK-200 klinkt door z'n stereo output wellicht anders dan de SK-1. Ik vermoed dat Casio de mono samples dmv een chorus/stereo widener mooier heeft willen laten klinken. Ze zetten niet voor niets vol trots STEREO precies in het midden van hun keyboard.
 

Attachments

  • Casio SK-200 J.jpg
    Casio SK-200 J.jpg
    69,7 KB · Bekeken: 125
  • Casio SK-200 example 1.mp3
    194,6 KB · Bekeken: 117
Nog een drum break die ik bij de eerdere samplers ook gebruikt heb. Het "fake stereo" effect heb ik met een stereo to mono plugin verwijderd. Het filter zou van mij ook wel minder mogen, maar ik heb geen plugin als Zynaptiq Unfilter tot m'n beschikking.
 

Attachments

  • Casio SK-200 Music Radar Drum Break.mp3
    239,3 KB · Bekeken: 127
klinkt echt super gritty maar er blijft niets van de punch over. Wellicht klinkt het tof als je tonen sampled.
 
Heb er al een aantal weggedaan maar sommige voegen toch iets toe. Lijstje hieronder heb ik zelf momenteel. :okdan:
Ben benieuwd wat er bij jullie zoal rondhangt. En waarom het blijft of hebt aangeschaft. :)

Casio FZ1 >Vooral door de vele goeie herinneringen (vroeger gehad) later dus module versie teruggekocht. Erg lekkere filters en destijds zijn tijd ver voorruit.

Akai S950 > Jaren terug een gehad, max geheugen. (geruild met 909).
Wilde em altijd weer es terug en sinds een paar jaar weer in mijn bezit. 1,5mb geheugen.. erg blij mee.

EMU EMAX I> Ooit de II gehad. Lekkere filters en toch wel leuke dingen mee kunnen doen (goeie klank en werkte lekker).
Minder waren de bugs zoals vastlopen.
Nu dus een I gekocht. Puur voor de klank, het karakter in het geluid en de nostalgie die het oproept qua EMAX herinneringen.

Korg DSS1 > Ooit gehad in de ninetees.. probeerde destijds van alles en iedereen's synths samples te maken. Veelal singlewaves, of gemixte waves.
Doel was daar een 'groot' bestand van maken van heel veel golfvormen in het RAM (512kb :D).. kon ik uren zoet mee zijn :)
Paar jaar terug, toen ik weer bezig ging met muziek maken vrijwel als eerste gekocht.
Het is een sampler maar qua structuur doet ie meer aan een monotimbrale, analoge hybrid synth denken.
En geen gedoe tijdens het editen met sampels selecteren).. .
Heerlijke, analoge filter (24/12db schakelbaar) + functies als unison, osc sync en zelfs een bit reducer (alsof 12 bit te veel zou zijn) maken hem redelijk uniek. :mega:

Korg DSM1> De folder was destijds soort van prikkellektuur aangezien ik een DSS1 had. :D
Als synth gebruiken valt ie tov de DSS1 een beetje tegen qua structuur.. maar heeft het 4 voudige aan geheugen en 16 outs.
Geen Reso op de filters (zoals bij de DSS1) maar ze klinken toch erg goed en 16x dus.
Snelle envelopes ook. Met de basis synthfuncties en de onboard single waves kun je al erg leuke dingen te doen.

Roland MV 8000> Had eerst de 8000 gekocht en toen later een 8800 omdat ik op 2 plaatsen ging werken..
Gewoon een erg lekkere machine die standalone (zelfs zonder het tft scherm) goed te gebruiken is als sequencer.
Samplersectie kent alle truuks die een (nieuwere) sampler hoort te kunnen. Effecten zijn leuke dingen mee te doen. Er zijn mensen die em moeilijk vinden maar valt allemaal best mee volgens mij. :)
Sampler is ook als soundmodule te gebruiken maar het is meer een productie machine natuurlijk.. via SMPTE of midi sync mee laten lopen enzo. . :mega:

Roland MV 8800> Big bad motta fokka :mega:

Yamaha RS7000> Als sampler wat beperkt. Is meer toegespitst op gebruik van losse (drum) samples in combi met de te gekke sequencer waar het bij dit apparaat natuurlijk een beetje om gaat.
 
Korg Microsampler ! Die ik heb gekocht kort nadat die uitkwam ( 2009 ?). Het schijnt commercieel gezien geen groot succes te zijn geweest en ik begrijp niet helemaal waarom.

Nu is er wel het een & ander op aan te merken en er zijn inmiddels betere samplers op de markt, ook die prijsklasse, maar ik doe de Microsampler niet weg !

Je kunt er veel geluiden in opslaan die je als one-shot of in een loepje kunt afspelen, of in de keyboard-mode via de toetsen kunt bespelen. En er zit een klok in waarmee je sequensers en drumcomputers via MIDI kunt besturen. Omgekeerd is de Microsampler vanaf een sequenser weer te besturen via MIDI. ( Dat komt goed uit, want de ingebouwde sequenser is zo flexibel als de Berlijnse Muur.)

Zoals gezegd, er is echt wel wat aan te merken op de Microsampler. Helaas zijn er geen verbeterde versies van verschenen voor zover ik weet.

Het is wat mij betreft een gebruikersvriendelijk machine met veel mogelijkheden.

Als ik ooit nog tweede exemplaar kan kopen, dan doe ik dat waarschijnlijk.



Groeten van Permafrost.
 
hola,

Ik heb nog steeds een AKAI 900!
Sample niet zo veel,maar in CUBASE 11 zit er een geweldige sampler,en een voudiger die ik
zeker ga gebruiken.

Groeten van Andreos :)
 
Ik heb nog steeds een AKAI 900!
Sample niet zo veel,maar in CUBASE 11 zit er een geweldige sampler,en een voudiger die ik
zeker ga gebruiken.

Maar die klinkt niet als een S900. Ga je dat dan niet missen?
 
Op welke bandwidth(s) gebruik jij je S900 als ik vragen mag? Gaat je voorkeur uit naar een hifi of lofi klank?

Bediening is ook voor mij heel belangrijk. Ik heb sinds kort TAL Sampler en eigenlijk zou ik het liefst de resampling engines aan die van Maschine toegevoegd willen zien, dus de klank van TAL Sampler en het bedieningsgemak van Maschine.

The Sampler Track in Cubase 11 has a number of great new features to discover. The new slicing mode chops up your loops so they’re ready to play with just a click. There are now two global LFOs available to add motion and a catch to your sounds. You can go for a vintage feel or the highest fidelity with the sample engine’s new quality modes. Then there’s the new mono legato glide, perfect for riding 808 basslines… and more!

Okee, ben nu toch wel benieuwd naar die quality modes. Ik heb zelf ook nog Halion 3 en die klinkt op zich best interessant op low en mid quality (en de percentages daartussen). Toch weer iets anders dan m'n "vintage" soft samplers (naast TAL Sampler heb ik ook nog Arturia CMI V). Ik vraag me af of de Sampler Track van Cubase hetzelfde klinkt als Halion.
 
Okee, ben nu toch wel benieuwd naar die quality modes. Ik heb zelf ook nog Halion 3 en die klinkt op zich best interessant op low en mid quality (en de percentages daartussen). Toch weer iets anders dan m'n "vintage" soft samplers (naast TAL Sampler heb ik ook nog Arturia CMI V). Ik vraag me af of de Sampler Track van Cubase hetzelfde klinkt als Halion.

Net even op YouTube gekeken, maar de quality modes zijn toch anders dan die van Halion 3. Maar de Vintage quality mode is wel wat karig uitgerust, dus ik verwacht niet dat je hiermee een sampler als de S900 kan benaderen.

 
oke Dankje wel.
Dan moet ik het hier mee doen.
Ik wil niet teveel tijd er aan besteden en richt mij echt op muziek maken.
Dus componeren dingen uitzoeken kost ook tijd en die gaat snel om.
In de tijd van Akai waren er ook niet veel anderen geluiden,en nu met de gesampelde veel meer.

Groeten van Andreos:)
 
Back
Top