Hey, ja dit valt voor mij toch meer in de kunst/sounddesign hoek dan in een lekker wegluister trackje en zo is die denk ik ook wel bedoeld? Zitten een paar knappe sounds in, granulaire synthese to the max denk ik? Eerste 2 minuten vind ik niet prettig, te repeterend en heftig, maar wel goed neergezet qua sfeer en toch wel relevant voor de latere stukken. Vanaf 2m wordt ie voor mij beter, thema van het begin komt naarmate eea vordert, mij dan een stuk beter in de oren. Het laatste stuk, vanaf 4:30 doet het voor mij een stuk beter, niet alleen omdat dat rustiger is naar klank, maar er gewoon ook een heel stuk meer te beleven valt, daar zit gewoon veel meer verhaal in. Dit zou het zeker ook zeer goed doen met vette visuals erbij. Zeer vet die creepy bugs die te horen zijn trouwens!
Al met al, knap stuk kunst afgeleverd Vink!
dit valt zeker binnen het domein van arty farty (ik ben een groot kunstliefhebber, maar verhevenheid... da is een andere, diepere kwestie, waar ik eens in gespecialiseerd was, nog immer, denk ik..), sounddesign.
het is zeker zo bedoeld.
ja, de eerste 2 minuten zijn vrij onsubtiel, en je hebt gelijk dat het toch werkt, voor wat er ná komt.
ik verkrijg dan meer kontrole, het is echt een instrument, haast een cockpit, veel hendels, metertjes..., knoppen.. het opstijgen, ga ik door met die metafoor, was wat moeilik.
toch vond ik het waard om als geheel, onbewerkt te plaatsen.
het is een eerste stap. onder het volgende "citaat", leg ik daar meer over uit.
Ik heb hier serieus naar geluisterd, maar kan géén schoonheid ontdekken, van tandartsboor tot schraap/kras geluiden. Die idd met granulaire synthese prima te maken zijn. Wel wil ik altijd leren en proberen te begrijpen wat mensen hierin zien/horen?
ik kan me voorstellen als foley voor SAW 9 of zo zou je stukjes kunnen gebruiken. Maar an sich, autonoom, dan ga je hier toch niet voor je plezier 3min naar luisteren? Oprechte vraag: de geluiden zijn écht niet prettig, waar gaat het in dit soort werken om?
dank dat je de moeite hebt genomen.
waar gaat het in dit soort werken om? ik ben wel bekend met eksperimentele komponisten (varése is misschien de bekendste, of schönberg, maar die dat is begin 20ste eeuw, varése neemt al de stap met elektronika).
ik zou zo'n vraag beter kunnen beantwoorden over het werk dat maak binnen een ander domein.
en dan kom ik bij de eerste stap.
granular synthese, kompositie, ik las een 'preview' van een boek daarover, door de schrijver aan mij gestuurd. ik merkte dat granulaire synthese, of beter als kompositie middel (waar ligt soms de grens, wanneer je een synth programeerd, met veel modulatie, vreemd ingestelde oscillators, of een soft modular, maakt ook je ook synthese/kompositie, goed, ik ben daar te weinig thuis in om dat goed aan te kunnen geven en dan nog blijft het een diskussie), er overkomt met hoe ik schrijf (hoe ik schrijf, een kleine proeve staat in mijn signatuur, dat is nog enigszins toegankelik, mijn werk heeft een reputatie...).
ik heb wat kontakt met de maker van
granurise MAX/M4L device, andrej kobal, ik gaf al iets aan over mijn poëzie (poëzie geeft een betekenisveld, dat meer, goed, mijn werk gebruikt alle technieken, of alle, inkorporeert veel van al wat de poëzie kan, technisch en ik beheers het materiaal, de taal. met toe-ge-eigende technieken), hij was benieuwd naar mijn werk, ik heb 3 vertalingen van mijn eerste 3 werken (daarmee bedoel werken die ik nog volledig kan toestaan openbaar te maken, de kracht blijft staan), ik heb hem een vertaling gestuurd van mijn eerste werk (ik heb jarenlang geschreven/gewerkt, dag in dag uit, om te bereiken met wat ik met die eerste 3 werken heb bereikt).
opvallend: "granulation is basically almost the same as fragmentation in your poems. " en dat was precies wat ik zelf opmerkte, al tijdens het lezen van dat boek dat ik al noemde.
dus granular synthese/kompositie, is een route voor mij om mijn hermetische lyriek (....) te kombineren met muziek, en dat op een manier die weer heel, hopelik, eigenzinnig zal zijn.
ook zal ik video en wijsbegeerte toevoegen.
een langdurig projekt, het idee is net ontstaan eigenlik, hoe het uitwerkt? veel onderzoek, eksperimenteren.
dit is een onderdeel er van. meer kan er niet over zeggen.
ik durf zonder enige bescheidenheid te zeggen dat ik meester ben in de taal, mijn werk is simpelweg uniek, amper te herleiden naar invloeden van andere dichters (al heb ik een grote kennis van veel dichters, heb veel erg veel staan, en lees het ook...). een unieke stijl, die vrij afwijkt wat er zelfs binnen de poëzie gebeurt.
er is zeker een overeenkomst met de muziek die normaliter maak; zeer lichamelik, duister (iemand flapte er eens uit, erg
gotische poëzie), de termen doen geen recht aan de kompleksiteit van het werk.
ik vertel 7 verhalen per werk, die door elkaar heen worden geweven en met elkaar resoneren. een woord als
spil, is een personage b.v. eigenlik zijn veel woorden, die steeds terugkeren, personages, de andere woorden noem ik
symptomen.
dit is een essay, dat voorafgaat, aan de eerste 3 werken die ik heb geschreven, maar als 3e boek is gepubliceerd (rekonstruktie/konstruktie). alle werken die uitgegeven vormen 1 geheel, het zogenaamde corpus. dit essay is geschreven vanwege dat mijn uitgever hier om vroeg, het kan beter, al zijn er mensen die er mee weglopen, en andere die er niets mee kunnen..
een 2e essay is in aanbouw, maar dat gaat over zoveel meer, dat vergt, voor mij, veel tijd.
het gehele voorwoord van rekonstruktie/konstruktie, geschreven door sadà. uitgegeven door uitgeverij crU.
www.platformplee.nl
een proeve van mijn werk, de laatste uitgave, ook mijn laatste werk dat ik heb afgemaakt, werk nu aan een nieuw werk;
de eerste teksten uit metafysika uitgelegd aan onze goden, inklusief de wapenspreuk.de bundel wordt uitgegeven door uitgeverij crU.
www.platformplee.nl
en een recensie over dit werk:
meandermagazine.nl
dit is een doel, dat ik sinds 1997/98 al heb; het verbinden van poëzie, filosofie, muziek en video. eigenlik al eerder, daar had ik een website voor, die best opviel in die tijd, yahoo (wie kent het nog), had m zelfs bij de recommende sites staan, onder het kopje
art. inderdaad; filosofische prozagedichten, video+muziek (1995-1998, dat waren postzegel filmpjes, gif's gebruikte ook wanneer het zonde rmuziek kon), poëzie.
de kombinatie poëzie en filosofie heb ik al bemeesterd tijdens mijn afstuderen, of daar vóor al, maar zeker in mijn afstudeerskriptie en het werk dat ik er naast schreef (reanimatie/reanima, dat dit jaar pas uitkomt...), heb een mooie symbiose van poëzie en filosofie kunnen bereiken.
poëzie en filosofie hebben sowieso een lange traditie van dwarsverbindingen, ze kunnen niet zonder elkaar, filosofie kan ook niet zonder kunst, waaronder muziek.
goed, een heel verhaal. hopelik wat te volgen.
het Grote Projekt, waarin ik nu ga beginnen, simpelweg door wat aan te klooien, te eksperimenteren, en dan langzamerheid de Eis vinden waaraan het moet voldoen om krachtig te zijn, op zichzelf staand, en dat het zich afsnijdt van de wereld (wereld is een vreemde term zeker binnen de filosofie..). dat het eigenzinnig wordt, zoals mijn "poëzie". mijn poëzie heeft grote invloed gehad vanuit de muziek, de herhaling, de morfo-semantische resonantie zoals ik het noem (meer een leuke, maar toch kloppende term, gepikt van rupert sheldrake overigens, ietwat vervormd).
mijn werk, de textuur, is zéer ritmisch, zeer klankrijk, en toch is de betekenis (in de ruime zin van het woord, maar dan komen we, dat komt allemaal in het 2e essay terecht, in het 1e essay staan al de aanzetten, het eerste essay zal ook waarschijnlik een deel van het 2e worden. het wordt een tamelik lang essay, of wellicht kan ik het nog binnen de perken houden. nou ja, het eerste essay, was al over het maksimum aantal pagina's heen en was nog lang niet klaar.. veel moeten wegsnijden, wel goed uiteindelik).
vanaf een bepaalde leeftijd heb ik altijd geweten wat ik wilde, en dat breidde zich uit, video werkte ik al vanaf mijn 19e mee, muziek pas veel later.
ik heb een hiaat in mijn leven, waarin ik niets meer kon. ook niet meer lezen. laat staan schrijven of muziek maken. of video.