Track opnieuw afgemixt

NorthernLightX

Prutser
Lid sinds
18 april 2002
Berichten
1.778
Locatie
Velserbroek


Dit is een remix die ik heb gemaakt van een plaat van Gareth Emery (een bekende / succesvolle trance producer). Ik vond het origineel aan de korte kant en wilde er een meer uplifting / hardtrance draai aan geven. Hij stond als een tijdje op mijn soundcloud maar vandaag nog eens kritisch naar de mix gekeken en hier en daar nog wat kunnen verbeteren voor m'n gevoel. Ben benieuwd naar jullie feedback. :okdan:

Het origineel voor de geïnteresseerden:
 
Dank u beiden voor de mooie feedback :halleluja
 
Dit klinkt heel goed en professioneel. De break en drop zijn ook prima en goed uitgevoerd. Ik vind het wel erg gecompressed allemaal, meteen al als de kick erin komt. Maar misschien hoort dat bij het genre? Ik heb al heel lang geen getrance meer gedraaid :D Over de track zegt het ook niets. Die steekt gewoon prima in elkaar :okdan:
 
Veel te compressed. Het origineel ook. Dat hoort dan blijkbaar.... Nou ja wel knap gedaan.
 
Dank voor het commentaar :). Ja trance wordt tegenwoordig (of eigenlijk al heel lang) redelijk plat gecomprimeerd. Ik mik zelf op maximaal -7 LUFS maar dat is al vrij hoog qua dynamiek als je het vergelijkt met commercieel succesvolle tracks; tussen -5 en -6 LUFS is geen uitzondering maar dat vind ik echt te ver gaan. Daarnaast denk ik dat Soundcloud er ook nog een compressie saus overheen giet.
 
Veel te compressed. Het origineel ook. Dat hoort dan blijkbaar....

Dat ligt dus niet aan mij :D Ik zag laatst een interview met Boris Brejcha op YouTube. Die doet tijdens het mixen niets met compressie. Ik houd er ook niet van en dat vond ik echt een eye-opener. Nu doe ik het alleen op de bussen, net als een klein beetje limiting. Dan ademt alles veel meer en het voelt beter.
 
Dat ligt dus niet aan mij :D Ik zag laatst een interview met Boris Brejcha op YouTube. Die doet tijdens het mixen niets met compressie. Ik houd er ook niet van en dat vond ik echt een eye-opener. Nu doe ik het alleen op de bussen, net als een klein beetje limiting. Dan ademt alles veel meer en het voelt beter.

Boris Brejcha heeft een aangename sound en tenminste nog wat dynamiek in zijn muziek.
Dat kan ik van Gareth niet zeggen. Dit soort mixen zijn aggresief en schel... maar ja dat willen de makers.
 
Ik compress de sporen met geluiden die last hebben van volume verschil, maar verder dacht ik niet heel veel compresie toe te passen eigenlijk. Ik gebruik wel heel veel ducking (sidechaining) om de kick goed door te laten komen. Bedoelen jullie met "teveel compressie" de kick ducking of compressie op de geluiden?
 
Waar heb je je bron geluid vandaan? heb je stems (denk van wel)? die zijn duidelijk keihard gecompressed. 1:10 of meer..
in dat geval kan het wel zijn dat jij weining compressie hebt gebruikt maar het zit al op de bron.

In dat geval kun jij er niet veel aan doen.
 
Ik heb geen stems gebruikt, heb de melodie uitgevogeld en zelf opnieuw ingespeeld. Het kan wel zijn dat ik geluiden uit softsynths heb gekozen waarop vanuit de patch al veel compressie zit. In dat geval was ik blijkbaar op zoek naar een zwaar compressed geluid.

Wel heb ik op de master een Glue comprssor zitten 1:4 die ongeveer -2dB doet en de limiter (Fabfilter L2) gaat wel flink aan de bak op het eind. En er zit ook een Oxford Inflator op de master, technisch gezien niet een compressor maar zou welicht wel voor een compressed klinkend resultaat kunnen zorgen.

Ik zal vanmiddag eens kijken wat ik aan compressie heb toegepast, ik vind het zeker intressant om dit verder uit te zoeken, ik vraag tenslotte om feedback om van te leren :halleluja
 
In dat geval kan het wel zijn dat jij weining compressie hebt gebruikt maar het zit al op de bron.

Goed punt. Die sample cd's van Vengeance zijn ook altijd spijkherhard gecompressed. Ik gebruik nu vaak gratis sample packs, rechtstreeks van de bron. Of dingen van Samples from Mars, die zijn ook goed.

Ik stuitte van de week trouwens ook op REFERENCE van Master the mix. Dat is een referentie plug-in, waarmee je per freq. band kunt zien of ze meer of minder compressie gebruiken. Erg interessant, hoewel ik toch primair vertrouw op mijn oren. De ene track is de andere niet.
 
Ik stuitte van de week trouwens ook op REFERENCE van Master the mix. Dat is een referentie plug-in, waarmee je per freq. band kunt zien of ze meer of minder compressie gebruiken. Erg interessant, hoewel ik toch primair vertrouw op mijn oren. De ene track is de andere niet.

Oh echt? goede plugin! Van wie heb je dat advies? 8o)8o)8o)
 
Oh echt? goede plugin! Van wie heb je dat advies? 8o)8o)8o)

Hahaha, ik zie het nu pas! Ik wilde je nog bedanken via een DM, maar ben het vergeten. Bij deze! :okdan: Ik ben er nog niet helemaal uit of het past binnen mijn workflow, maar ik vind het concept heel interessant. En zijn gratis e-books heb ik meteen aandachtig doorgelezen.
 
Reference heeft me aan de ene kant heel erg geholpen om mijn mixen op het niveau van de commerciële producties te krijgen, maar anderzijds ben ik nu dus blijkbaar de boel ook plat aan het comprimeren, wat niet echt mijn bedoeling was. Maar ja als iets gebruikelijk is in het genre dan kun je daar wel van af willen wijken, maar wat bereik je dan... Voor mij nu in ieder geval food for thought waar ik heen wil met mijn mixen; net zo plat als de rest en passend in het straatje, of toch meer dynamiek en dus afwijken (en voor mijn gevoel minder kans om opgepikt te worden door een bekend label).
 
Ik heb geen stems gebruikt, heb de melodie uitgevogeld en zelf opnieuw ingespeeld. Het kan wel zijn dat ik geluiden uit softsynths heb gekozen waarop vanuit de patch al veel compressie zit. In dat geval was ik blijkbaar op zoek naar een zwaar compressed geluid.

Wel heb ik op de master een Glue comprssor zitten 1:4 die ongeveer -2dB doet en de limiter (Fabfilter L2) gaat wel flink aan de bak op het eind. En er zit ook een Oxford Inflator op de master, technisch gezien niet een compressor maar zou welicht wel voor een compressed klinkend resultaat kunnen zorgen.

Ik zal vanmiddag eens kijken wat ik aan compressie heb toegepast, ik vind het zeker intressant om dit verder uit te zoeken, ik vraag tenslotte om feedback om van te leren :halleluja

Ok dat heb je wel goed nagemaakt. Denk dat het limiter is die de meeste dynamiek weg haalt. een limiter is een compressor met een zeer hoge ratio.
1:4 op -2db zou het zeker niet zijn.

Maar goed je track klinkt net so profi als die van Gareth dus als jij dat vet vind dan moet je dat gewoon zo doen toch?
Mijn smaak licht meer in een dynamische, organische sound.. maar ja de een houd van appel en de ander van banaan.

Tof gedaan verder
 
Ik heb de instellingen van de compressor en limiter op de master bus aangepast zodat er op de master nu nauwelijks nog aan de dynamiek wordt gerommeld. Glue nog wel -2 ongeveer, die bleek stiekem toch -4 te staan drukken op de vorige master, maar de Limiter pakt nu alleen de extreme piekjes nog af en toe. Master komt nu op -9 LUFS. Ik heb het bestand op Soundcloud vervangen, ben benieuwd of jullie het nu beter vinden klinken!

Ter referentie, het origineel van Gareth is gemasterd op -5,6 LUFS :bekdicht:
 
Maar ja als iets gebruikelijk is in het genre dan kun je daar wel van af willen wijken, maar wat bereik je dan...

Ik weet niet of het zo zwart wit is. Volgens mij moet je tegenwoordig vooral onderscheidend zijn. Dat zit hem meer in de muziek dan in de mix denk ik. Hij moet moet wel meekunnen met professionele producties, maar mastering doet ook veel. Die Boris Brejcha heeft meer dan 200 tracks uitgebracht en speelt op de grootste feesten. Die doet als gezegd niets met compressie tijdens het mixen. Dat kan dus gewoon, omdat zijn muziek tof en opvallend is.

Ik zet de laatste tijd vooral in op mijn eigen sound. Passend binnen het genre, maar met mijn eigen accenten en geluidskeuze. Meer van hetzelfde is er al genoeg.

P.S. Ik sluit me trouwens aan bij Flyweight: dit is ook maar een mening. Als je het tof vindt, lekker zo laten :okdan: Ik ben overigens dol op mango.
 
Ik vind de vergelijking met Boris wel interessant. Ik heb hem een aantal keer horen spelen en ben zeker gecharmeerd van zijn stijl. Ik geloof er alleen niets van dat hij geen compressie gebruikt (ja ik heb dat filmpje ook gezien en het hem horen zeggen). Compressie is een stuk gereedschap in je kistje met gereedschappen, en soms is het het juiste gereedschap om de klus te klaren. Compressie zit vaak al in de patch van de (soft-)synth ingebakken, en soms heeft een geluid dat gewoon nodig.

Maar jullie hebben me wel aan het denken gezet; waarom wil ik per sé op -7 LUFS uitkomen? Zwaar compressen en/of limiten doet eigenlijk alleen maar afbreuk aan de geluidskwaliteit. Dus ik ga wat meer dynamiek brengen in mijn masters. voor de uiteindelijke klank zal het niet enorm veel schelen, maar misschien wel voor de kwaliteit van de audio, en dat vind ik ook wat waard. Mocht ik ooit opgepikt worden door een label dat het harder gemasterd wil hebben dan is het op dat moment vroeg genoeg om het harder te maken - ik weet nu dat ik het kan, tijd om het los te laten :)
 
Back
Top