Methodiek van studio tracking: bas, gitaar, vocals, drums, synth

hola Flyweight,*D

Ik gebruik de ingebouwde compressie van cubase op midi eerst.
na er een audio track ervan gemaakt te hebben,voeg ik (ook van cubase ,maar de vst plugins) naar smaak Eq, en compressie toe.
als ik alle kanalen heb gemixt ,kijk ik of de instrumenten in de weg zitten ,en kan dan met de EQ van cubase dat prachtig doen.
sinds men op dit forum op mijn tracks clipping hoor,gebruik ik nu ook een dé- clipper van WAVES,maar alles word wel zachter,dus nog wat sleutelen.



groeten van andreos:)


ik hoor hier steeds dat je niets
meer kan veranderen:)
ik bewaar de tracks .dus kan ik alles veranderen.
dat hoor ik hier niet.
en ik neem op 32 floating
En een stem opnemen moet je langzaam ervaring krijgen
helemaal als je opera door de mikes brult
groeten van andreos:)

groeten van andreos
 

Dit gaat meer over mixen.
De vraag gaat meer over opnemen met hardware eq en compressie.

Meer en meer mensen nemen clean op en doe de processing in de computer.
of halen het later door wat hardware.

Maar je kunt ook met compressie en eq direct opnemen. Je moet dan wel weten wat je doet anders risceer je de boel te verknallen.

Dan is er ook een tussen oplossing. Je signaal splitten. 1x direct en 1x door je hardwarechain opnemen.

Ik wil nu meer dat laatste gaan doen.
1. Omdat harware eq dingen kan wat een plugin niet kan
2. Een beetje ( onhoorbare compressie ) om een netter signaal binnen te krijgen.
3. Direct goed na te denken over timbre en dat vastleggen.

andreos idd die beslissingen zijn permanent. Maar als we ook een onbewerkt signaal hebben kun je ook nog alle kanten op.
 
hola flyweight,

Je schrijft;;; 1. Omdat hardware eq dingen kan wat een plugin niet kan!

Dat is dus niet helemaal waar,als je goede plugins gebruikt(wel duur)kan dat je hardware vervangen.
De tijd is voor hardware een beetje voorbij.

En in mijn Cubase sequencer(DAW)laat ik alles staan ,tot de eindmix klaar is.
Dus geen doorzenden en dergelijke,maar alles op een plek bewerken,wel zo makkelijk en daar gaat het om.
Muziek maken staat bij mij op de voorgrond.

Blijven natuurlijk mensen bestaan die maar blijven regelen en pielen,maar dat is niet mijn hobby:D
Maar wat je wilt doen werkt dus wel,direkt EQ en compression(wel je track bewaren).
En bij de eindmix kan je ook noch(als je een goede meerkanaals EQ hebt,als een scheermes bewerken)bij mij werkt dat
omdat ik meestal zing,en dus niets in de weg staat:)


Groeten van Andreos.:)
 
Gebruik jij dan wel eq tijdens tracking?

Eigenlijk ja. Ik zorg er altijd voor dat wat ik op wil nemen al zo veel mogelijk zo klinkt als ik dat wil voordat ik het opneem.

Ik ben aan het leren zingen in een studio situatie, 1 van de dingen is om afstand te nemen van de mic igv een harde uithaal. Als je dat kan ( ik nog niet ) zou je nooit over de 1:3 hoeven te gaan. Ik heb het meer over een jazzy/soul context. wellicht dat je bij hardere genres ge boel veel platter kan maken.

Het hangt vooral af van de bron (zangstem), de song/muziekstijl etc. En het gaat niet om 'plat maken', maar meer om de dynamiek binnen een technische beheersbare range te krijgen. Uitschieters mogen niet digitaal clippen op de interface, maar de zachte passages moeten niet zo zacht worden dat je last krijgt met het mixen. Dat kun je prima vooraf al doen, als het maar niet 'to much' is.
En als iemand te ver weg gaat van de mic bij een uithaal krijg je weer last van het proximity effect. Daar moet je ook de balans in vinden.
 
Het is best moeilijk om Analoge compressie toe te passen vanaf een Digitale omgeving. Ik vind zelf dat wanneer je iets analoogs houd dat beter werkt / klinkt omdat je de sound met preamps gewoon harder kunt zetten. Voor freaks is het natuurlijk leuk om een 20 mics te hebben die precies In elke situatie de juiste kleuring te geven. ( of een peperdure mic die alles kan telefunken elam251 RCA44CE u47 voor kleine keeltjes m49 voor midrange Instrumenten km84/88 256 enz enz) . Eq maakt je sound doods. Dus niet of weinig. Vooral op vox en zang. Altijd eq voor de compressor eerst fet Compressor daarna tube.
 
Laatst gewijzigd:
Bij goeie plaatsing van de mic hoeft eq niet.
 
En als iemand te ver weg gaat van de mic bij een uithaal krijg je weer last van het proximity effect. Daar moet je ook de balans in vinden.

Als je zingen echt beheerst met de juiste afstand heb je volgens mij geen compressie nodig.
 
Bij goeie plaatsing van de mic hoeft eq niet.

EQ is ook een manier om met een beperkte collectie mics veelzijdig te kunnen opnemen.

Ik heb bv een setje senheiser me64 capsules. Deze klinken erg goed op akkoestische gitaar. Met Blumlein techniek. Want in die opstelling vzng je minder hoog.

Maar me eq kan ik ze ook als overheads gebruiken.

Tuurkijk is er veel te zeggen om geen eq te gebruiken tijdens de opname. Maar er zijn zat redenen om dat wel te doen. Mits je weet wat je doet.

https://www.gearslutz.com/board/so-...ho-uses-eq-while-recording-why-why-not-2.html
 
Zat hier nog over na te denken.
Maar bv paramerische eq is best moeilijk in te stellen al helemaal tijdens het opnemen.
Daardoor beter zo iets als een pultec kloon.
Een niet chirurische eq die makkelijker is in te stellen en je beschermt tegen teveel eq-en.
Heb daarom ook een setje Klark eq-pt's op het oog.
 
Als je zingen echt beheerst met de juiste afstand heb je volgens mij geen compressie nodig.


Zingen beheersen dat is niet voor iedereen weggelegd, tegenwoordig vertrouwen velen op technische trucs en ja, de ene heeft nou eenmaal meer aanleg dan de ander.
Zingen is behalve adembeheersing en articulatie ook expressie, je gevoel erin leggen, een juist gebruikt van dynamiek want juist door afwisseling kan een mooie balans ontstaan.
De echte getalenteerden daar hoef je niet zoveel aan te schaven, die horen en voelen de ruimte en weten heel goed wat er nodig is om zo te zingen dat het in de basis al goed klinkt.

Als je toch zo aan het onderzoeken bent hoe je tot een goede sound komt is het wellicht aardig om je te verdiepen in Rudy van Gelder, de man die de sound van het Blue Note label bepaalde voor meer dan een halve eeuw vanaf de fifties.
Toen kon men nog helemaal niet bouncen, track voor track opnemen en had men al die techniek van tegenwoordig nog niet, alles gebeurde nog in een aantal takes met de hele band bij elkaar.
Om dan tot een goede take met de juiste balans en de goede sound te komen vereist vakmanschap, voor hem was de soort en plaatsing van goede mics essentieel;
https://www.allaboutjazz.com/the-giant-legacy-of-rudy-van-gelder-rudy-van-gelder-by-greg-simmons.php
 
Als je zingen echt beheerst met de juiste afstand heb je volgens mij geen compressie nodig.

Hola flyweight,

Ja dat is dus niet waar!!
Ik zing door 2 rode mics, met compressie omdat ik mij dan zelf goed hoor met reverb,en dat verander ik later weer!

Mocht je zangadvies willen ,geef een PB aan mij,ik heb goede tips.
En opnamen met 32 floating,erg zuiver allemaal.

Het begint met microfoons natuurlijk,let wel het beroemde gegeven Shit in,Shit out.
En een goede converter(mijn MR816 Csx,waarbij ik de ingebouwde reverb nooit gebruik) en als je ook klassiek zingt komen er anderen eisen he.

Groeten van andreos:)
 
Het begint met microfoons natuurlijk,let wel het beroemde gegeven Shit in,Shit out.
En een goede converter(mijn MR816 Csx,waarbij ik de ingebouwde reverb nooit gebruik) en als je ook klassiek zingt komen er anderen eisen he.

Natuurijk begint het met goede mics.
Ik wil niet het topic kapen maar je maakt me wel nieuwsgierig als je vertelt dat bij klassiek andere eisen om de hoek komen, in andere muzieksoorten is goede zang toch ook belangrijk of mis ik iets?
 
'goede mics' ja natuurlijk maar er is ook zoiets als roeien met de riemen die je hebt.

EQ is 1 van de manieren om een mic breder inzetbaar te maken.
Eerst op de goede plaats neerzetten.
Als je een mic hebt die al van nature klinkt zoals je wilt is het natuurlijk makkelijker maar met EQ kan je met minder mics toch een goed resultaat bereiken.

Zo gebruik ik pro-sumer broadcast mics (senheiser SM64's) voor akkoesticsche instrumenten en overheads.
Deze heeft een piek van 5000HZ to 20KHZ en van nature klinkt deze mic alleen voor fiels recordings en heeft een naar hoog en pakt de kamer reflecties overduidelijk op.

Mics hebben vaak een andere response van de zijkant tegenover de voorkant bv. Daarom klinkt de ME64 bv lekker in blumlein configuratie.

andreos bedankt voor het aanbod. Beetje druk op dit moment. maar wil hier zeker op ingaan.

@krautrock1958 leuk stuk. Om eerlijk te zijn. ik experimenteer met de spullen die ik nu heb en wil nu niet meer in apperatuur investeren.
Heb nu echt genoeg en moet het daar maar mee doen. Goede mics zijn ook weer best duur. En zo blijf ik maar bezig.
Ik gebruik nu akkoestische schilden, foam ed om de response van mics aan te passen.

Dit is wat ik aan mics heb en hoe ik dat nu gebruik.

2x Shure sm57, dynamic hyper cardoid ( woodwind, vocals, snare, guitar amps )
1x Shure sm87a beta, condensor hyper cardoid ( kick drum, vocals )
1x AKG C4000 large diaphragm omni, cardoid of hyper cardoid ( vocals, woodwind, cello, acoustic guitar, room mic, guitar amps )
1x Beyerdynamic 86N(C) condensor hyper cardoid ( woodwind live )
1x Beyerdynamic M69 N(C) dynamic cardoid ( mono overhead for vintage sound https://soundcloud.com/timandtheocea...ew-world-order )
2x Senheiser K6 ME64's cardoid ( fieldrecording, spokenword, accoustic guitar, cello )
1x Behringer ecm8000 meet mic ( monitor mic, meet mic )
 
'goede mics' ja natuurlijk maar er is ook zoiets als roeien met de riemen die je hebt.

EQ is 1 van de manieren om een mic breder inzetbaar te maken.
Eerst op de goede plaats neerzetten.
Als je een mic hebt die al van nature klinkt zoals je wilt is het natuurlijk makkelijker maar met EQ kan je met minder mics toch een goed resultaat bereiken.

Om eerlijk te zijn. ik experimenteer met de spullen die ik nu heb en wil nu niet meer in apperatuur investeren.
Heb nu echt genoeg en moet het daar maar mee doen. Goede mics zijn ook weer best duur. En zo blijf ik maar bezig.
Ik gebruik nu akkoestische schilden, foam ed om de response van mics aan te passen.

Je moet ergens een grens stellen voor jezelf en dat niet alleen, je uitgangspunt is de ruimte waar je in staat en dat is bij iedereen verschillend natuurlijk qua afmeting en bekleding en andere zaken zoals panelen.
Maar daar begint het en voor niet heel veel geld kan je je ruimte al optimaliseren zodat je een redelijk klinkende akoestiek krijgt maar hoe beter de basis des te minder hoef je bij te schaven en des te makkelijker het wordt om je sound aan te passen als je een bepaalde sfeer wil of een muziekstijl omdat je niet door je ruimte in de luren wordt gelegd.
En soms kan meten een goed beeld geven maar ook je oren kan een goede indicator zijn, vertrouw op jezelf en vraag eventueel aan medemuzikanten of ze een keer komen luisteren naar je ruimte, gewoon om 'ns te horen wat anderen zeggen.
Als ik zo het rijtje mics zie dan heb je al een lekkere verzameling en voor de rest pas je het aan met je hardware en wat plugins, enne...goed zingen da's ook meegenomen. ;)
 
Mijn absorber is een groite kleding kast die ik open kan doen. Verder ga ik niet mijn woonkamer bekleden. Is weer te veel gedoe.
Tja goed zingen. heb nog een lange weg te gaan :)
 
Mijn absorber is een groite kleding kast die ik open kan doen. Verder ga ik niet mijn woonkamer bekleden. Is weer te veel gedoe.
Tja goed zingen. heb nog een lange weg te gaan :)

Dan zou ik er een paar fluwelen jurken van je vriendin in hangen, dat absorbeert lekker., of zet er wieltjes onder zodat je 'm als paneel door de kamer kan rollen ;)
Ik denk dat je vriendin dan vraagt of je niet gewoon kan gaan legpuzzelen als hobby...:D
 
Dan zou ik er een paar fluwelen jurken van je vriendin in hangen, dat absorbeert lekker., of zet er wieltjes onder zodat je 'm als paneel door de kamer kan rollen ;)
Ik denk dat je vriendin dan vraagt of je niet gewoon kan gaan legpuzzelen als hobby...:D

Die kast is veel te groot. Dacht nog aan een paneel te kopen.
Maar juist dat kopen zorg alleen maar weer voor nog meer opties en problemen.
Wil nu juist mijn arsenaal aan aparaten gaan uitdunnen en meer muziek gaan maken.
 
Back
Top