Dreadbox: Typhon

typhon-njams.png



[h=4]Typhon has been developed with ultimate care and love, so as to be a great-sounding, portable and affordable synthesiz.
It has a complex modulation routing, 256 preset memory, a 32 note sequencer, and powerful stereo effects developed by Sinevibes.
Since it is packed in a compact USB powered lil’ box, it can be carried everywhere you go![/h] [h=5]> Analog Circuit including 2 Classic Dreadbox Oscillators, a 4-pole Low Pass Filter, and Multiple Analog VCAs[/h] [h=5]> 2 Envelope Generators for the Filter and the Amp[/h] [h=5]> 3 Modulators with 4 Different Modes (LFO, EG, Random, Parameter Step Sequencer) and Multiple Active Targets[/h] [h=5]> All analog parts feature a dedicated direct control on the left front panel.[/h] [h=5]> With the sliders, buttons, and encoder on the right side of the front panel you can control the Amp and the Filter envelopes, the sequencer, the modulators, and the stereo effects, in order to create and save your desired sounds[/h] [h=5]> 12 DSP stereo effects (32bit @96kHz) developed by Sinevibes, including Distortion, Bit crusher, Chorus, Ensemble,Flanger, Delay and Reverb[/h] [h=5]> 32 Note Sequencer that can be used to sequence notes in the traditional way or used as a modulation source[/h] [h=5]> 254 preset memory, with import/export support[/h] [h=5]> External audio input that can turn this box into the ultimate effects unit[/h] [h=5]> Portable, Powered via USB with full MIDI and CC Implementation[/h] [h=2]Specifications & Connections[/h] USB powered (at least 500mA)
60 Playing hours with 20,000mA portable power bank
MIDI Din IN and OUT
¼ in Stereo Out
⅛ in Headphone Out
⅛ in Mono Audio In (for routing via Typhon FX)

Dimensions: 23 x 13 x 6 cm
Weight: 1kg [h=2]Available in July 2020 for 349€[/h]
 
Ja tis een beetje de vraag of het direct of indirect afhankelijk is. Nick Batt is ook niet voor niks een geliefd reviewer geworden. Hij reviewt eigenlijk alleen maar wat hij zelf tof vindt. Ik denk niet dat hij zijn apparaatjes zelf hoeft te kopen. ZIjn kritiek is er toch écht als het er zijn moet... Voor wat betreft Loopop. Geef toe, je eerste opmerking had een kern van waarheid, maar was (zeker in dit voorbeeld) te kort door de bocht. Loopop geeft eigenlijk heel erg weinig waarde oordeel. Natuurlijk zit er sturing in welke informatie je geeft en hoe je die presenteert, maar hij doet een uitgebreide uiteenzetting van de dingen die hij test. Vertelt daarbij zijn bevindingen, dingen die hij tegen kwam bij het testen. Een review wordt veelal gezien als waarde beoordeling, maar dag vind ik niet terecht. Of Loopop nu gesponsord en direct/indirect (on)afhankelijk is, onderaan de streep levert hij veel informatie aan. Hij doet dat ook nog eens op een manier waarop jij je eigen waarde kunt toekennen aan het apparaat. Daarvoor heb je het zelf niet hoeven kopen én niet hoeven uitzoeken. En dat allemaal voor nop op YT.

Helemaal mee eens!
 
@barend: Zou niet weten waar ik jaloers op zou moeten zijn, ik maak graag muziek, daar heb ik niet elke week een nieuw product voor nodig wat ik weer geheel moet leren en daarna terugsturen. :o:

@Champ: Ik heb ook een tijdje bij b.v. kamera express gewerkt, daar kreeg je voor sommige merken / camera's bonussen bij verkoop. Vaak zijn dat de toestellen van fabrikanten die eigenlijk niet zo lekker gaan, zoals b.v. Samsung mirrorless camera's. Sommige van mijn collega's gingen dan hard voor de verkoop van die camera's, wetende dat er betere camera's in hetzelfde prijssegment aanwezig waren van merken die niet op het punt stonden zich algeheel uit de camera markt terug te trekken. Er zijn best prima mensen in winkels die je graag helpen en het aansmeren gaat er niet om 'omdat het in de winkel ligt', maar vaak juist vanuit de bedrijven zelf al, het was niet Kamera Express die je die bonus betaalde. Dat is nog los van de druk die je vanuit je baas krijgt voor het aanprijzen van b.v. camera's waarvan een grootte voorraad goedkoop is ingeslagen. Het idee dat de elke medewerker in een winkel je enkel en alleen wil helpen, daar zou je zeker je vraagtekens bij moeten zetten. Of dat bij winkels als Bax ook zo werkt, heb ik geen ervaring mee, maar het zou me verassen als er niet soortgelijke deals worden gemaakt.

Het is niet zo dat 'sommige' reviewers gear toegestuurd krijgen, het is meer zo dat het bijzonder uniek is als dit niet het geval is. Een van de weinige YouTube reviewers die ik ken die nieuwe gear reviewed zonder al te veel sponsoring is Stimming, en ook dan zijn de links met de fabrikanten vaak vrij dduidelijk aanwezig. Het verschil is dan wel te zien in statements als "De filter, ja, jammer, die klinkt slecht" waar je zoiets door b.v. loopop of cuckoo nooit zou horen zeggen.

Dat b.v. loopop geen echte review is klopt uiteraard, het is juist meer een uitgebreide demo om zo negatieve punten niet nadrukkelijk te hoeven uiten, maar wel onder de pretens dat het een review is en met de authenticiteit van een onafhankelijke synth-liefhebber. Men hecht toch waarde aan de mening van loopop over de producten die te zien zijn en delen deze video's op fora e.d..
Of Behringer voor reviews betalen kan ik met geen zekerheid zeggen, dat ze gear naar synthfluencers sturen is gewoon een feit. Daarnaast is het voor vele synthfluencers ook gewoon mogelijk om samples te verzoeken van Behringer e.a. voor reviews.

De motivatie van veel van deze kanalen heeft daar maar weinig mee te maken, maar dat vele hiermee hun brood verdienen en gesponsord of betaald worden is geen geheim of gok. Of denk je dat het toeval is dat vele reviews vaak op exact dezelfde dag online staan voordat het product soms ook nog maar is aangekondigd, laat staan in de winkel ligt? Zodra je inkomsten afhankelijk zijn van de bedrijven wiens producten je beoordeelt, is de onafhankelijkheid verdwenen.

Tuurlijk, het is geen geheim dat reviewers er zelf ook iets mee op schieten of misschien zelfs betaald krijgen. Maar het gaat er uiteindelijk om hoe de review is. Sommige zijn irritant ja, maar die videos van Loopop vind ik goed omdat hij vooral uitlegt, inderdaad meer een demo dan een review. Ik zie niet in wat daar mis mee is?

Je kan altijd nog je eigen onafhankelijke YouTube synth review kanaal beginnen natuurlijk!
 
Mooie update, benieuwd naar de nieuwe effecten.

loopoep heeft al 3 keer een negatieve (niet ordinaire / onbeschoft) reactie van mij verwijderd, bij diverse video’s. Dus mijn voordeel van de twijfel heeft hij niet.
 
Ik snap jullie punten, maar voor mij zit daar ook het probleem. Deze stroom van informatie waar jij uit kan bepalen of je het wat vind of niet, is niet objectief of zonder waarde oordeel. Als b.v. een interface vervelend werkt zul je loopop zoiets niet horen zeggen, terwijl je daar zelf misschien al snel tegenaan loopt. Je creëert je oordeel op selectieve informatie die niet onafhankelijk is, het idee dat je daar dan nog een goed oordeel uit kunt halen voor jezelf lijkt me sterk. Als je bron van informatie waar jij je oordeel mee maakt niet onafhankelijk is, is dat oordeel het ook niet.

Stel je bijvoorbeeld voor dat loopop destijds een review had gemaakt van de Akai Rythm Wolf, lijkt me sterk dat dat ook niet een mooi filmpje zou worden met een selectie aan de beste geluiden die hij er uit krijgt. Maar met een apparaat enkel beoordelen op de paar mooie geluiden die je er uit krijgt kom je ook niet ver.

Daarnaast word het wel gewoon een review genoemd, word er een voorzichtig pros en cons lijstje aan het einde geplaatst.

Uiteraard geld dit voor alle synthfluencers, niet zo zeer enkel loopop. Nick Batt is een goed voorbeeld van een reviewer die nog uit het tijdperk voor de influencers komt, Sonicstate hoeft het niet per-se te hebben van ad revenue op YouTube. Het verschil van hoe hij over apparatuur praat en b.v. loopop, noir et blanc vie, bobeats, cuckoo, ricky tinez, etc etc maakt het probleem voor mij juist erg duidelijk, de kritische blik blijft bij nieuwe reviewers compleet weg.

Je kan altijd nog je eigen onafhankelijke YouTube synth review kanaal beginnen natuurlijk!

Je mag het geheel met me oneens zijn, maar dit voegt net zoveel toe aan de discussie als je vorige "Jaloers?" commentaar, jammer.
 
Het "don't bite the hand that feeds you" principe gaat zeker op, en is ook niets nieuws. Zo had je vroeger al in de bioscoop het blaadje Preview waarin alle films die er aan zaten te komen geweldig waren, was in de tijd dat videogame tijdschriften nog relevant waren de score van games in bladen die de 'exclusive' kregen over het algemeen stukken hoger dan die van de bladen die later - maar wel kritisch - publiceerden en waren de meeste muziekbladen ook niet veel meer dan betaalde advertentiefolders voor de Top 40 ellende in die tijd. Als ik zelf producten review probeer ik een balans te vinden tussen de voor- en nadelen van een product maar ook zeker de markt waar deze voor bestemd is. Hierbij zal ik kritische punten niet uit de weg gaan maar ze wel op een constructieve manier beschrijven of afwegen tegen positieve punten. Maar uiteindelijk blijft een review ook maar een mening van iemand, gekleurd door iemands eigen verwachtingen, ervaringen/gevoelens met en bij een merk, kennis van alternatieven, werkwijzen etc. Een review is dus per definitie subjectief. Kijk maar op dit forum rond, de ene is helemaal weg van een product terwijl een ander het niks vindt. Wat dat betreft vind ik de Youtube 'reviews' vooral nuttig om een beeld te krijgen van de mogelijkheden, hoe de interface werkt en hoe iets klinkt.
 
Geheel eens en goede voorbeelden, zoiets als een objectieve review bestaat uiteraard niet. Daarom is het ook belangrijk iemand te vinden met een blik waar je jezelf in kunt vinden, maar jammer genoeg zijn daar weinig keuzes in. Maar goed, was niet mijn bedoeling het topic te de-railen en zover off-topic te gaan, laten we het hierbij houden.
 
Ha. Een YouTube video van een influencer.

https://youtu.be/9IN2tglge30

Dreadbox heeft een eigen sound :okdan:. En voor een Behringer prijs :D.
Niet te geloven hoeveel synths er de afgelopen jaren zijn uitgebracht. Deze valt positief op.
 
k heb de mijne nu een dikke week en amuseer me er in ieder geval enorm mee.

Inmiddels heb je hem iets langer. ;)
Bevalt hij nog steeds?

Ik vraag me vooral af hoe de interface bevalt.
Is het veel gedoe met die sliders of went dat snel en werkt het juist intuïtief?
 
Inmiddels heb je hem iets langer. ;)
Bevalt hij nog steeds?

Ik vraag me vooral af hoe de interface bevalt.
Is het veel gedoe met die sliders of went dat snel en werkt het juist intuïtief?

Ben ik ook benieuwd naar. Kennelijk zijn er hier weinig mensen die hem hebben aangezien ee weinig reacties zijn.
 
Ben ik ook benieuwd naar. Kennelijk zijn er hier weinig mensen die hem hebben aangezien ee weinig reacties zijn.

Op het net zijn veel enthousiaste verhalen te vinden en daarom verbaast het me een beetje dat hij op SF zo weinig aandacht krijgt.
Daarnaast ben ik ook oprecht benieuwd naar de bevindingen en het gebruik van de interface.
 
Jammer genoeg weinig reuring hier, maar verlokt door de diverse demo's wilde mijn vrouw haar corona bonus besteden aan een Typhon.
We hebben er even op moeten wachten, maar deze week kwam hij dan eindelijk binnen.

Ik heb hem te kort om er al een uitgebreide review over te schrijven, maar mijn eerste indrukken wil ik wel kwijt.

Ik gebruik hem in combinatie met een Arturia Keystep 37 en dat is een prima combinatie wat mij betreft.
Als eerste ben ik maar eens door wat presets heen gegaan en ik moet zeggen dat hij erg indrukwekkend en vol kan klinken.
Er kan ook een bak teringherrie uitkomen trouwens.

Echt eigen klanken heb ik nog niet gemaakt, maar bij een leuke preset aan de knoppen draaien geeft een aardige indruk van zijn mogelijkheden.
Ik vind het filter echt heel goed klinken. Ik vind het lastig te omschrijven wat ik er zo prettig aan vind, maar hij 'knijpt' lekker alls je de cutoff dichtdraait met een beetje resonance.
De interface lijkt niet al te ingewikkeld, maar toegegeven, daar ben ik nog niet echt heel erg ingedoken.
De aanwezige knoppen bieden in ieder geval genoeg om een klank interessant te veranderen.

Met de amp time knop pas je in één beweging de hele envelope aan en dat is bruikbaarder dan ik van tevoren had gedacht.
De filter time knop doet hetzelfde, maar dan uiteraard met de filter envelope.
Je kunt ook gewoon de ADSR elementen los van elkaar aanpassen, maar dat gebeurt in menu's en met de schuifjes.
Ik heb de knoppen op de Keystep geprogrammeerd om de envelope parameters mee aan te sturen, maar dat werkte niet meteen.
Je moet in het menu cc activeren en het duurde even voor ik dat door had.
Datzelfde geldt min of meer voor pitch- en modwheel.
Deze worden logischerwijs per patch ingesteld, maar staan standaard op 0.
Persoonlijk vind ik dat niet zo handig, maar erg is het natuurlijk niet. Het duurde ook hier weer even voor ik doorhad dat er niets mis was met mijn Typhon dan wel Keystep.

De effecten vind ik wel fijn klinken.
Die zijn tegenwoordig wat meer aanwezig in analoge monosynths dan in soortgelijke instrumenten die ik in het verleden had, maar dat vind ik een erg prettige ontwikkeling. Effecten maken voor mij de klank echt af en het is fijn als die aan boord zijn en ook nog goed klinken.
Dat doen deze zeker naar mijn mening.

Mijn eerste indrukken zijn erg positief.
De interface lijkt goed te doen, maar die moet zich nog bewijzen in het gebruik, maar de klank staat wat mij betreft als een huis.
Mijn indruk is dat we met de Typhon een krachtige, veelzijdige monosynth in huis hebben gehaald.
 
De typhon OS V4 Update is inmiddels beschikbaar op hun website.
Helaas lukt het hier niet deze update uit te voeren.
Is er hier iemand die hier ook tegenaan loopt en/of eventueel een oplossing heeft?
( De update-software lijkt de typhon niet te zien.. )
 
Back
Top