Moog One - Eerste Nieuwe Poly Synth van Moog

image.php-2.jpeg


Er gingen al erg veel geruchten, zelfs hier op SF maar 't blijkt toch waar. Althans volgens Matrixsynth.com En Hij komt al in Augustus/September.

Hier wat gegevens:

It's polyphonic, and comes in 8- and 16-voice versions. (Moog has not only set us up as the earliest dealer with stock (around mid-August), but we'll have an exclusive until they launch with other retailers in September. And they've also promised us a number of low-serial-number units (2-10) on each unit, though this does run an extra $500 (and also gets you a letter from Mike Adams, and a signed photo by the techs who built it). Sounds incredible, and check this out!

• 3 VCOs per voice
• 3 part multitimbral - 3 synths in 1
• Knob per function
• 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
• Arp and sequencer (per synth)
• Clock sync
• Assignable CV ins and outs
• Lots of i/o for routing synths and effects
• Eventide reverbs built in
• Unrestricted number of presets

Oscillators
create complex waveforms

Noise
• Dedicated envelope for transient shaping

Filter
• Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
• HP, LP, BP or notch
• link filters together for ganged sweeps
• assign sources to SVF ladder or both in the mixer

Envelope
• 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
• easily assignable mod matrix

Sequencer and Arp

Effects
• True bypass effects
• effects per synth and a master effects bus
• 2 assignable macro controls - customizable per patch
• Vocoder
Modulation
• Easily repeatable mod mattrix routings
• 4 LFOs - 1 button destination routing
• Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
• Easy assign performance controllers
• XY pad for expressive control
Prijs voor 8Voice is $5999,- en 16Voice $7999,-
 
Last edited by a moderator:
Nou, ook maar eens een duit in het zakje doen hier.

Eerst een 14 maanden geschiedenisles over demo’s en YouTube: Toen de One uitkwam was ik net als velen super enthousiast: de looks en de specs en het woordje “Moog” zorgden daarvoor. Omdat het voor mij een enorme sloot met geld is om er eentje aan te schaffen ben ik eerst maar s rustig audio demo’s gaan afwachten. Maar het werd van kwaad tot erger: iedere demo maakte me minder enthousiast. Ik hoorde nauwelijks iets wat me kon bekoren. Een vage klasse klonk er wel doorheen, maar langzaamaan verloor ik toch alle interesse.
Tótdat ik een demo zag/hoorde van Daniel Fisher van Sweetwater. Hij demo-de sounds met de FXs aan en daarna uit. HAHAHAHAHA! Heb ik me meer dan een jaar beet laten nemen door Moog!
Die effecten verzieken vrijwel *iedere audio demo*. (Mijn mening he?). Toen ik een paar droge geluiden hoorde (nog steeds onder die youtube compressiedeken, maar dat had ik gelukkig wel vooraf ingecalculeerd bij het luisteren) was ik gelijk om. De modulatie effecten zijn gruwelijk slecht. De delays kunnen net, de reverbs zijn, opnieuw, zéér matig in mijn beleving.
Maar de synthesizer voice zelf... ohhhh.... :halleluja

Dus ja, een nier afgestaan en een One besteld.

Inmiddels ben ik in afwachting van de derde One...

De eerste 16-voice One had een kapot voice board waardoor twee voices in de onderste regionen meer dan een semitone out of tune waren. Niet als je hem aanzette, maar als ie warm was geworden gek genoeg.

De tweede 16-voice One die wel goed tune-de, is uiteindelijk toch retour gegaan vanwege het geluid van de fans (daar had ik me bij de eerste One nog niet op geconcentreerd). De tijd dat ik jaren negentig PC geluid in mijn studio toesta is al heel lang voorbij. Ik ben misschien picky hierop, maar vind het gewoon niet kunnen, en zeker niet voor die prijs. Ik heb het dan over de fans-stand “normal” in de FW. Als je de fans op “low” zet is het te doen, maar dán wordt de One zó heet, dat je er een sauna mee aan kan sturen = snellere slijtage. Ook onacceptabel. What were they thinking? Ik kan me het gebruik alleen zonder irritatie voorstellen als je hem op een podium gebruikt of zo.

Nu kwam een vriend van me de One beluisteren toen ik de eerste net had staan, en die bestelde er gelijk ook eentje, maar dan een 8-voice. Die One houdt zijn fans in de “normal” stand wél onder controle bleek na uitgebreid testen. Vandaar dat ik alsnog de tweede 16-voice omruil voor een 8-voice.
Want één ding moet ik hier ook stellen: ik heb nog *nooit* zo’n fantastische poly analoog in huis gehad (en ik heb ze ongeveer allemaal gehad/gehoord in mijn leven).

Klasse, “hout”, dynamiek, druk... Met de tri/saw waveshape van de oscillators kun je zelfs Buchla terrein betreden als je wil, de envelopes zijn ongelooflijk muzikaal, hoogwaardige VCAs, dat hoor je overal in terug, de mogelijke filtersmaken zijn top, de modulatie mogelijkheden hemels. En van alles is ruim voldoende aanwezig (LFOs, envelopes, random generators, oscs, filters) De layering geeft enorme extra dimensies in sound design. De UI is uitgekookt en vervolgens kun je alles nog simpel opslaan ook. Wat wil je nog meer?
Oh, ik vergeet nog te raven over het toetsenbord: zéér goed.

Ja, voor mij is het een trade-off om naar 8 voices te gaan: ik wilde hem multitimbraal inzetten in een MIDI omgeving. Dat wordt lastiger met de helft van de voices. Maar het is een kleine aderlating als je het afzet tegen het geluid wat je krijgt. Werkelijk top.

Kortom: Moog heeft een top synthesizer gemaakt, en hun best gedaan dat te maskeren door de sound designers los te laten gaan met de effecten. En de 16 voice hadden ze anders/beter/stiller moeten koelen. Los daarvan: een aanrader voor iedereen die eredivisie geluiden wil maken en het zich kan veroorloven.
 
SCD mooie post. Was een plezier om te lezen.
Die 8 voice staat op mijn wishlist maar dat is meer een dreamlist denk ik.

Je kan je 8 voice ook 2x tracken en dan hard links en rechts pannen.
Dat heb ik in mijn dromen al heel vaak gedaan. :P
 
Over effecten gesproken. Ik heb voor het eerst de Elkorus 2, die ik zes jaar geleden van forumlid Conso heb gekocht, ingezet en wel met de Moog One. Tot nu toe had ik voor de Elkorus genoeg alternatieven maar ik vond een analoog ensemble wel recht doen aan de Moog en ik ben tevreden over het resultaat.

Ik was al gewaarschuwd over de inserts en die werken niet zoals ik zou willen. Je kunt per Synth (= timbre) maar een insert gebruiken. Om dit probleem te omzeilen heb ik de werkloze sub outs verbonden met de twee ingangen van de Elkorus en op de twee uitgangen van de Elkorus de zwarte pluggen (dat zijn de ringen als ik het goed heb) van de insertiekabels aangesloten en die met insert 1 en 2 van de Moog One verbonden. Op die manier heb je vol stereo in en uit. Je kunt per klank instellen of de sub outs worden gebruikt en op welk volume.

Inmiddels heeft mijn Akai MPC-X een software-update gehad, waardoor de Moog One geen local off meer nodig heeft. Alleen midi via USB werkt niet met de MPC (wel bij anders synths zoals die van Arturia).

Ik heb met de koeling geen probleem. Ik heb een versterker van American Audio die meer herrie maakt. Zo veel dat die onder in een rek ver van de luidsprekers staat. Onder de Moog One. Ik heb nu alle vier apparaten met een ventilator op een plek staan waar ze de afluistering niet beïnvloeden, op de Akai MPC-4000 na. Dat ding ratelt nog steeds met tussenpozen.
 
SCD mooie post. Was een plezier om te lezen.
Die 8 voice staat op mijn wishlist maar dat is meer een dreamlist denk ik.

Je kan je 8 voice ook 2x tracken en dan hard links en rechts pannen.
Dat heb ik in mijn dromen al heel vaak gedaan. :P

Waar een wil is, is een weg kerel :). Ik heb de meest ongelofelijke synths in huis gehad, met een heel bescheiden salaris hoor. Maar het blijft een enorme bak met geld natuurlijk, die One. Ze zijn gelukkig wel iets goedkoper geworden inmiddels, zeker de 8-voice.

@Akikaze: mooi gebruik van de sends/returns: ik moet ook nog zoiets bedenken. Zelf wil ik er liever iets van een drive/distortion achter hebben, al was het alleen maar in mono-mode,maar een chorus is ook een goed idee.
 
Waar een wil is, is een weg kerel :). Ik heb de meest ongelofelijke synths in huis gehad, met een heel bescheiden salaris hoor. Maar het blijft een enorme bak met geld natuurlijk, die One. Ze zijn gelukkig wel iets goedkoper geworden inmiddels, zeker de 8-voice.

Ja idd. Heb hem serieus overwogen.
Maar alleen de 8 voice. in de toekomst wellicht.
Op een manier vind ik dat de one de magic en meer van de chroma polaris heeft.
Erg mooi:okdan:
 
Ja idd. Heb hem serieus overwogen.
Maar alleen de 8 voice. in de toekomst wellicht.
Op een manier vind ik dat de one de magic en meer van de chroma polaris heeft.
Erg mooi:okdan:

Mocht het je interesseren: ik heb 8 geluidsdemo's op youtube gezet (neem in acht dat de compressie niet meehelpt).
https://www.youtube.com/watch?v=X2XBkjT9Qko
https://www.youtube.com/watch?v=K9iCnU61F9Q
https://www.youtube.com/watch?v=ZpVlxO_d9Vc
https://www.youtube.com/watch?v=qk3ZDikU8P8
https://www.youtube.com/watch?v=1-bTLrG7sQQ
https://www.youtube.com/watch?v=QeFwwWStOyo
https://www.youtube.com/watch?v=g0N--ZDSpEo
https://www.youtube.com/watch?v=7dJWDXig-hA

Delays zijn steeds van de One zelf. De reverb niet.
 
Vers van de pers, update 1.4.0 inclusief de langverwachte user oscillator calibratie (daar wordtAkikaze wel vrolijk van denk ik) . Te downloaden bij Moog, ik heb hem er zelf nog niet opstaan.

NEW FEATURES
1. Oscillator Compensation
Oscillator Compensation is a new update to Moog One’s tuning algorithm and provides real-time tuning compensation across the range of the instrument. Even if your Moog One is well-tuned and calibrated, using Oscillator Compensation will improve tuning performance.
NOTE: Oscillator Compensation is temperature-dependent and therefore affected by Fan Mode settings. Oscillator Compensation Calibration must be run any time Fan Mode is changed.”
TO RUN OSCILLATOR COMPENSATION CALIBRATION:
1. Let Moog One warm up for at least 45 minutes.
2. Navigate to SETTINGS > UTILITIES and select OSCILLATOR COMPENSATION.
3. Select CALIBRATE. The process will take about 10 minutes.
NOTE: Do not press any keys during Oscillator Correction Calibration, as introducing new pitches during this process will skew the cal data and may cause unintended behavior.
4. Power-cycle Moog One once the calibration and data transfer is complete.
NOTE: Moog One needs to achieve a stable operating temperature in order for Oscillator Compensation to work properly. When powering up your instrument from a cold state, it will take approximately 15-20 mins for Oscillator Compensation to activate (if Oscillator Compensation is set to ON).
5. After completing steps 1-4, Oscillator Compensation can be enabled/disabled at any time by navigating to SETTINGS > HARDWARE SETTINGS > OSCILLATOR COMPENSATION and using the far right soft knob
to toggle ON/OFF.
2. New Sequencer Command
SHIFT + RTZ will reset all sequences to the first step, even if only one Synth is selected in PANEL FOCUS. This is a quick and easy way to make sure all sequences are in sync.

V1.4.0 RELEASE NOTES
IMPROVEMENTS
1. Updated LCD sleep mode behavior
The encoder knob now takes the LCD out of sleep mode.
2. Preset Packs now included in firmware updates
The following preset packs will appear when creating a new Factory User Space: CLASSICS, KING/KEVIN LAMB, STEREO FUTURES and TRANSFORMERS.
BUG FIXES
1. Fix for disappearing MIDI mapping settings
In previous firmwares, it was possible to lose settings in MIDI MAPPING lanes by modifying parameters in other lanes. This is resolved.
2. Fix for inaccessible MIDI mapping parameter
In previous firmwares, OUTPUT was not able to be selected as a MIDI MAPPING destination. This is resolved.
 
Nu is de vraag of ik die oscillator compensation ga gebruiken, want ik vind dat tikkeltje vals juist wel karakteristiek en mooi :D
 
Mocht het je interesseren: ik heb 8 geluidsdemo's op youtube gezet (neem in acht dat de compressie niet meehelpt).

Wow, mooi Boele. Ik hoor dit nu pas. Wel weer iets heel anders dan de "Two Voice".. ;) Gaaf om dit soort geluiden uit dat instrument te horen komen. :halleluja
 
Nu is de vraag of ik die oscillator compensation ga gebruiken, want ik vind dat tikkeltje vals juist wel karakteristiek en mooi :D

Mijn idee. Gemiddeld wil je dat niet, dat strakke... :D
 
Wow, mooi Boele. Ik hoor dit nu pas. Wel weer iets heel anders dan de "Two Voice".. ;) Gaaf om dit soort geluiden uit dat instrument te horen komen. :halleluja

Thanks. Ja, die Two Voice Pro is een heel andere bak. SUPER inspirerend en hands-on (de user interface van de TVP is ongeveer het beste wat ik in mijn leven ben tegengekomen op een synth, los van de Minimoog), maar minder diep dan de One natuurlijk.
 

Dit kan ik ook wel met een plugin van 10 jaar gelejuh doen..... Geintje!!! :mega:

Klinkt zeer mooi wat ik zo hoor van deze synth, zeer uitgebreid en erg mooie looks, retro/modern.
 
Vers van de pers, update 1.4.0 inclusief de langverwachte user oscillator calibratie (daar wordtAkikaze wel vrolijk van denk ik) . Te downloaden bij Moog, ik heb hem er zelf nog niet opstaan.
Zeker! Ik kreeg nog voor de officiële aankondiging een bericht van Taylor Mott, waarin hij verwees naar de uiting van mijn zorgen over de stemming,
met de update als bijlage
. Van zulke persoonlijke service word ik al blij.
De problemen lijken opgelost, want ik hoor geen valse eerste noten meer, maar ik ga vanmiddag nog een testje doen.
 
Het testresultaat was negatief. De lage noten zijn nu weliswaar beter gestemd maar in het stuk waaraan ik nu werk, zijn de eerste noten bij de eerste keer afspelen van een bepaald geluid, ontstemd. Bij de tweede keer afspelen zijn ze op toon. Ik heb gehoord dat er fouten in de fabrieksgeluiden zitten, maar dit geluid was min of meer een eigen creatie, opgebouwd na initialisatie van de patch. Er valt mee te leven, maar dit forum is er ook om medegebruikers en geïnteresseerden te wijzen op zulke eigenaardigheden.
 
Communiceer het vooral door aan Moog met je patch er bij. Wellicht zien ze iets over het hoofd?
 
Dat is een goede suggestie. Ga ik doen, maar eerst dit project afmaken.
 
Is het geen midi of automation issue aan de kant van je DAW (een onbedoelde transpose of pitchbend ofzo)? Ik vind het nogal vreemd dat de eerste noten anders klinken dan de rest. Als het een tuning probleem is zou dat consequent moeten zijn, dit lijkt me iets waar midi geen enkele invloed op zou moeten kunnen hebben. Als je de patch kopieert naar USB stick en naar mij mailt of PBt ofzo wil ik er ook wel even naar kijken, misschien zie ik iets.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor het aanbod! Het zou inderdaad aan de Akai MPC X kunnen liggen want dat ding stuurt op de eerste tel van een sequence ongevraagd 0-waarden uit van alle automatisering die je daarna hebt opgenomen, hoewel dat in dit geval een goede zaak zou zijn. Maar dan zou het probleem zich bij de tweede keer afspelen ook moeten voordoen.
Je hebt me wel op een bepaald spoor gebracht. Ik ga het eerst eens onderzoeken met een andere sequencer.
 
Je hebt niet toevallig een tape delay effect in gebruik waarvan de pitch verandert als je het tempo aanpast?
 
Back
Top