domme vraag over wavetables... over het getal 2048...

vink

atropos-krans-os
Lid sinds
7 juni 2013
Berichten
4.453
Locatie
de meest diepteloze stad van dit kale land
ik gebruik pigments al een tijdje, en begrijp zeker de basics van wavetables.
ik heb ook soft modules voor wavetables (voltage modulare, reaktor 6.3.1).

wat ik niet begrijp dat een wanneer je een wavetable wilt maken of edit, het bestaat uit 256 samples. maar ik zie steeds dat de standaard, is de term resolutie hier op zijn plaats is, 2048 is.
wanneer ik in waveedit een wavetable maakt, komt deze in b.v. vaporizer 2, vreemd binnen. en waveedit maakt simpel gebruik van 256 samples.
vaporizer 2 heeft zijn eigen wavetable editor. (overigens lijkt de kombi waveedit + vaporizer2 een mooie, en als echt, real-time, wavetable synth kan ik MSoundfactory gebruiken. en natuurlik pigments, die een wat andere insteek heeft, maar ik krijg er geluiden uit, die nou ja, me zeer bevallen).

de wavetable module voor voltage modular, en ook die voor reaktor (third party modules), laat je kiezen tussen beginwaarde even vergeten tot 2048.

aangezien, zelfs serum, eindellik eens kort een demo gedraaid, en ja het is een beest, maar niet noodzakelik, MSoundfactory kan al veel, en zeker in kombi met vaporizer2, meer werk, maar dat maakt me niet uit, juist dat rondschuiven van wavetables, zoals ik met samples doe, brengt steeds andere mogelikheden met zich mee. een werkwijze die voor mij werkt, bevalt, dus.

dus aangezien ook serum 256 samples in een wavetable heeft, en de standaard altijd wordt aangeduid als 2048. wat is dat voor getal. gegoogeld, maar vind niets.

ik ken nog het rijtje, 2, 4, 8. 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16384 (dit ken ik nog uit mijn hoofd, sja ooit in assembler geprogrammeerd, de hogere getallen daar kom ik niet zo snel meer op, 32xxxx... 65536?)

goed. de 2048 is dus 3 bits meer aan info, heeft er niets mee te maken. maar het is een 4vervoudiging.

wat betekent 2048, tegenover 256 samples?

of 2048; 2048 samples? nee toch, ik kom geen wavetable synth tegen die dat kan, en zoveel samples..

goed... brabbel... hopelik is de vraag duidelik

EDIT: de vraag komt ook voort uit, dat vaporizer2, wat vreemd doet met de wavetables uit waveedit, gisteren pas geprobeerd, een wavetable met 2 samples... lijkt ook te komen door 256 bins grens van waveedit.
pigments reageert er beter op, normaal lijkt.

en de modules die ik heb, staan standaard op 2048. vaporizer2 maakt otomatisch van een wavetable met 2 samples, een wavetable met 2 samples.. pigments pakt 2 samples, en vult de rest, en da is een streep....
met de wavetable, ja een kleine, uit waveedit. ze reageren dus allemaal anders. een wavetable hoeft ook geen 256 te hebben, je kunt met gemak interpoleren, of laten interpoleren tussen 1 en 256, hee dat heb ik nog niet gebruikt. denk ik. gewoon 2 samples, gooi er 1 op 1, de andere op 256.

maar dat getal 2048?? vooral de modules. en éen van de modules verwijst naar waveedit, en de banks die daar te downloaden zijn. bij die banks staat geen enkele info, en ze bevatten niet allen 256 samples. wat de module van VM en reaktor ook niet korrigeert, in de zin van de position; als je boven de de samples gaat zit, in getal, niks. vaporizer2 doet dat dan weer wel.

meerdere vragen dus...
 
Laatst gewijzigd:
kan niet meer bewerken:

EDIT: nu wat gevonden het zijn tóch 2048 frames. ik neem aan dat de aparte samples zijn, of zijn frames weer wat anders. natuurlik is een wavetable, geen look-up, al kan ie natuurlik zo gebruikt worden.... maar het is een set van samples, frames, blijkbaar. maar waarom zie ik dan in seru, of zag? maar steeds 256, en geen 2048. zijn het interpolatie "frames".

hoe dieper je gaat, meer vragen, al kon ik er al goed mee werken, zoals gezegd in pigments, en wavetable van ableton.

EDIT 2: zag een screenshot van een home brewed wavetable edit, daar stond 2048 samples.

een bizar hoog aantal. goed, vaporizer2, kan 5 samples hebben, of 200. kan serum wavetables importeren (de wavetables heb ik wel laten staan van serum, haha).
het lijkt dat iedere module of wavetable synth, er wat anders mee omgaat, of louter de modules? waveedit is voor modules met 256 samples.

ik kan dit zelf natuurlik goed testen, door zelf banks te maken, in 2 editors. en dan kijken wat er gebeurt; in pigments/vaporizer2/MSoundFactory.

maar alles alleen doen, is soms saai...
 
ik denk dat ik te uitgebreid schrijf, de vraag is onduidelik.

laten we maar anders beginnen:

ik zie dat in serum (youtube, heb de demo niet meer) altijd 256 slots heeft, frames/samples.
het lijkt dat het 2048 slaat op elke frame, de lengte van de sample.

ik heb op goed geluk vaporizer2 gekocht. moet m nog leren, en wordt immer uitgebreid. life time updates, als bij serum.

waveedit lijkt 256 samples per frame/slot te maken. want wanneer ik een bank importeer, een .wav file, die eigenlik een wavetable is, ik heb er nog maar 1 gemaakt in waveedit, met 2 slots/frames, zie ik vaporizer2 een waveform verschijnen, die lijkt af te breken, i.e. heeft niet de juiste lengte, per slot.


is dit duidelikker?

er zijn ook diepe diskussie over 2048, en frequenties, vooral voor re-samplen. al ben ik geen noob. kwa wavetables zeker nog. 256 samples is te weinig, 1024 zou een single cycle opleveren, en sommige anderen komen weer met 2048 voor ene single cycle, die op meerder frequenties kan worden gespeeld.
 
Weet niet precies wat je vraag nu is, maar het kan zijn dat de reden van die 2048 samples (als je bv. een sample rate neemt van 44.1kHz) is omdat je dan een single cycle kunt hebben op een laagst mogelijke frequentie van: 44100/2048 = 21,5Hz. Wat dus in de buurt komt van de laagste frequentie die je kunt horen, vaak neemt men 20Hz aan.
 
2048 = samples per frame voor single-cycle waves, dat is een standaard die ook in de code word gebruikt voor bijvoorbeeld serum. Die 256 is dacht ik zo uit mijn hoofd het maximaal aantal frames / posities, dus maximaal 256 frames/posities met een 2048 sample per frame. Dus 256 x 2048 = 524288 samples
 
Een andere reden, hoe meer samples, hoe meer harmonischen het kan bevatten. Met 2048 samples is dat 1024. Dus bij een toon dicht aan de onderkant van het spectrum wat je hoort, vul je zo het hele spectrum tot aan de bovenkant tot 20kHz.
 
Weet niet precies wat je vraag nu is, maar het kan zijn dat de reden van die 2048 samples (als je bv. een sample rate neemt van 44.1kHz) is omdat je dan een single cycle kunt hebben op een laagst mogelijke frequentie van: 44100/2048 = 21,5Hz. Wat dus in de buurt komt van de laagste frequentie die je kunt horen, vaak neemt men 20Hz aan.

o nu snap ik het geheel,ik zag 21,5 Hz al voorbij komen (maar dat is een developers thread, dus boven my paygrade...). maar met deze eenvoudige mathematika.. (ik een mathematische nul...), snap ik het geheel.

2048 = samples per frame voor single-cycle waves, dat is een standaard die ook in de code word gebruikt voor bijvoorbeeld serum. Die 256 is dacht ik zo uit mijn hoofd het maximaal aantal frames / posities, dus maximaal 256 frames/posities met een 2048 sample per frame. Dus 256 x 2048 = 524288 samples

ja, het vreemde is dat in een aantal threads 256 ook samples wordt genoemd, ja, want het 256 single-cycle waves, of maximaal.

Een andere reden, hoe meer samples, hoe meer harmonischen het kan bevatten. Met 2048 samples is dat 1024. Dus bij een toon dicht aan de onderkant van het spectrum wat je hoort, vul je zo het hele spectrum tot aan de bovenkant tot 20kHz.

aha, nu valt er nog meer licht op wat voor mij duister was.

ik begrijp het!

allen dank! ik ben in moeite door wavetable én additieve synthese dieper aan het onderzoeken, niet té lang, want er moet geluid komen. maar een aantal basisdingen ontgingen me.

ondertussen in mijn zoektocht, heb ik de basis gevonden voor goede wavetables te maken, waar ze aan moeten voldoen. natuurlik kun je er mee spelen, dat is de volgende stap volwaardige wavetables maken en kijken of dat wat is...

ik doe dat nu in een kombi van vaporizer2 en MSoundfactory, samen maken ze haast een serum. moeizame route, maar ik onderwijl veel meer, over technieken, die ik ook gevoelsmatig zal kunnen zetten, wanneer geïnkorpereerd.

nogmaals met grote dank! de 3 antwoorden samen brengen immens veel licht. Disharmonic, niet vreemd dat je met harmonischen aankomt, en daar wil ik vooral mee gaan spelen.

de vaporizer2 heeft additieve edit mogelikheid, waveedit ook, maar is beperkt, zover ik nu kan beoordelen tot 256 samples voor een single-cycle sample... of frame... de termen worden ook door serum zelf door elkaar gegooid..

ik hou mezelf aan frames (of slots) en samples voor single-cycle waves. dat maakt het duidelikker.

in vaporizer2, er staan geen getallen bij, maar je mot verdomd ver scrollen, de additieve synthese heeft heel wat bins. mmmmh, het aantal bins heeft dat te maken met het aantal samples van een wave. waveedit heeft 256 bins, als ik het goed heb.

de relatie tussen een waveform en additieve bins was eerst wat vreemd voor mij, ik snap de fundamental, en de partials, en de phase, dat het alle sinussen zijn (al gebruikt MSoundfactory, en synthmaster 2.9 ook ander wave-vormen)..
ik snap odd en even.

de vapiorizer2 is voor mij een visuele reis voor additieve synthese en gelijk andere technieken.

synclavier v werkt ook goed, eigenlik, maar op 1 of andere wijze. nou ik lul al genoeg.

ik gaat verder met al deze kennis verworven! en zal wanneer ik weer in een val trap, vragen. ellenlang zoeken, ik heb het gedaan, maar het was of té oppervlakkig, of té diep (en dan ging het vooral om details, zoals gezegd developers), ik kwam geen midden tegen, zoals de antwoorden die jullie me gaven.

heel wat geleerd nu. harmonischen, dat is mijn doel... en natuurlik iets fundamenteels...:?

EDIT: 2048 is inderdaad, maar dat begreep ik al, de standaard door serum geïntroduceerd. ik zag ook een diskussie met een andere bekende developer, urs (is dat uvi of u-he??), om tot een standaard te komen, de chunk aan het begin van een .wav file. flags begrijp ik... in bits.... (mathematisch nul, maar was goed in algoritmes/programmeren, vooral low-level, hoe abstrakter de taal, hoe minder interessant voor en onoverzichtelikker...). wat een gebrabbel, blij! daarom brabbel ik!
 
ik zag ook een diskussie met een andere bekende developer, urs (is dat uvi of u-he??), om tot een standaard te komen

N.a.v. dit draadje even gezocht en kwam het ook tegen. Lijkt nog niet dat ze er veel verder mee zijn.
 
N.a.v. dit draadje even gezocht en kwam het ook tegen. Lijkt nog niet dat ze er veel verder mee zijn.

volgens mij vanwege dat het vooral op de serum "standaard" leunt, en er 1 flag is, voor serum factory wavetables, en dat ie erover nadenkt, flags uit te delen. ik weet het niet. en ook diskussie over de single-cycle sample-length... goed ik lul maar wat. wel interessant dat over zoiets kleins, want dit komt eigenlik in het domein van programmeren, zoveel moeilikheden bestaan. parsing van headers, wat zeg ik nu, er zijn goede mogelijkheden, maar wellicht houdt ook de .wav container het tegen. maar goed, dat moet geen probleem zijn, de .wav wordt als wavetable gezien.
wellicht is het is ook simpel geworden; alles leunt op de serum standaard. behalve waveedit dan, zover dat nu kan beoordelen, die vooral bedoeld is voor modular wavetable modules, toch.

op de waveedit sites zijn ook wavetables te downloaden;

https://waveeditonline.com/index.html

maar er staat niet bij de resolutie of hoe moet je het noemen, en ik 2 wavetable (soft) modules, waarbij de single-cycle lengte moet aangeven (en standaard staan ze op...: 2048), maar 1 daar van refereert naar deze wavetables.
en het hangt ook van de synth en/of module of deze goed worden geïnterpreteerd. lijkt het. ik moet dat nog uittesten. ik heb waveedit ook, is ook een fijne editor. maar dit is nieuw terrein, dat tussen het maken van songs of sounds, ontdekken ga.
 
Geweldig topic dit, geen idee waar het over gaat, ja iets met wavetables, ik blijf dit mysterie volgen, tenzij er een moderator om onbegrijpelijke redenen ingrijpt en deelnemers de maat gaat nemen met persoonlijke berichtjes natuurlijk.

haha, ik sluit mij hier volledig bij aan
 
Heerlijk abstracte discussie! Abracadabra voor mij. Ik zeg niet zoals politiek correcte leraren dat domme vragen niet bestaan, maar wel dat ik te dom ben om de vraag te begrijpen. Gelukkig kan ik wel muziek maken met wavetables, misschien wel de mooiste uitvinding op het gebied van synthese.
 
Geweldig topic dit, geen idee waar het over gaat, ja iets met wavetables, ik blijf dit mysterie volgen, tenzij er een moderator om onbegrijpelijke redenen ingrijpt en deelnemers de maat gaat nemen met persoonlijke berichtjes natuurlijk.

haha, ik sluit mij hier volledig bij aan

haha! ja, de vraag was zeer chaotisch geformuleerd, maar er is komplete helderheid, voor mij uitgekomen... dus ik moet gemodereerd worden, i.e., duidelikker de vraag stellen, uiteindelik hebben zijn er 3 reakties gekomen, die een haast alchemistische destillatie hebben gedaan van mijn vraag, en tot de essentie teruggebracht. (ik ben ook weer met alchemie, niet de plugin, bezig, erover te lezen..)

Heerlijk abstracte discussie! Abracadabra voor mij. Ik zeg niet zoals politiek correcte leraren dat domme vragen niet bestaan, maar wel dat ik te dom ben om de vraag te begrijpen. Gelukkig kan ik wel muziek maken met wavetables, misschien wel de mooiste uitvinding op het gebied van synthese.

deze kennis is ook niet echt noodzakelik, voor sounddesign met wavetables. alleen wanneer je zelf wavetables wilt gaan maken, maar ik struikelde al over het formaat... nu moet ik nog gaan uitzoeken hoe je mooie wavetables maakt, i.e. die werken..

de verwarring, die door mij groter werd..., was vooral door het gebruik van de term samples.
een wavetable heeft maksimaal 256 slots, maar die worden ook samples genoemd, want het zijn 256 samples. of soms maar 4, of 2, want tussen 2 slots kun je interpoleren. morphen... dat 1 sample/slot in de andere overgaat...

het probleem was het getal 2048 dat ik vaak zag opduiken, er zijn ook andere formaten, 256, en zelfs 8096.

dat ging over het aantal samples binnen een slot. oftewel de single-cycle waveform die een slot vormt. uit hoeveel samples die bestond, daar ging het getal 2048 over. (en samples zijn hier dan, ik gebruik als voorbeeld: 44.100 Hz, de cd sample-rate, 44.100 samples per seconde. een wavetable slot bevat een 2048 samples, of minder en kan meer. maar dat is de serum standaard 2048. wavetable van ableton schijnbaar heeft 1024 samples per slot. kan serum wavetables importeren, maar downsampled ze).

ga ik dingen uitleggen! maar zie hoe verwarrend de term sample is, want die heeft eenvoudig meerdere betekenissen, alhoewel het is éen betekenis voor. want 1 bit is al een sample. het gaat over de grote, in tijd, van de sample.

en dan de slots van een wavetable synth.

sinds pigments i like wavetables, en gebruik ook de wavetable van ableton.

maar goed, breintjes kraken, mijn breintje ook...:beard::?
 
Ik stoei ook met die tafels, via Serum maak ik ze voor de Disting module (eurorack).
Disting heeft beperkt geheugen dus werk ik met max 12 waves maar 2048 x 12 is nog steeds veel.

Vector calculatie is fijne digitale kracht.
 
Mijn favoriete wavetablesynth is 16x8bit. Meer dan genoeg.
 
Back
Top