Pre/Post Sends?

relexted

-------------------------
Lid sinds
25 november 2005
Berichten
570
Locatie
Amsterdam
Zat te klooien met de Pre en Post Send knopjes in Ableton, en nu vroeg ik me af:

Wanneer gebruik je deze functie nou eigenlijk?
Kan t nergens vinden...

Zijn er nuttige zaken die ik over het hoofd zie?

Wanneer zou ik me send op pre willen hebben staan bij gebruik van reverb of delay?
Als ik me reverb sidechain misschien? Zodat ik geen gain hoef toe te passen...?

Heb werkelijk geen idee. :erm:

Hoop dat iemand dus niet het verschil (lijkt me duidelijk) maar de opties van gebruik van deze functie kan uitleggen.

Grtz, Lex
 
Het is eigenlijk vrij simpel, pre=voor en post=na. Wat het dus doet is dat je pre-send gebruikt, wordt het signaal naar de send gestuurd zonder op de instelling van de fader te letten (standaard op 0dB), als je de sender fader naar beneden schuift als hij op pre-fader staat, blijft hij ongewijzigd het volume (0dB) doorsturen naar de send. Als je hem op post-send hebt staan, kijkt hij na je fader setting (bijv -8dB) en dat stuurt hij naar de send toe.

Ik kan je helaas geen goed voorbeeld geven van waar je dat toe kunt passen, ik gebruik eigenlijk bijna altijd post-sends (weliswaar in Cubase), het enige waar is pre-send voor gebruik is als ik bijvoorbeeld geluid onzettend hard een effect (bijv reverb) in wil sturen, maar daarbij het originele geluid niet zo hard hebben staan. Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;).
 
ok, die snap ik dan wel weer. Heb ik een zacht geluidje dat in me break bv veel reverb nodig heeft voor wat extra dynamiek dan gebruik ik de pre knop. inplaats van wat ik dan altijd doe een hoop automation :P

Toch nog steeds benieuwd of er andere toepassingen zijn die worden gebruikt met de PRE send.
 
Er zijn meerdere toepasingen.
Voor life werk gebruik je de pre send om een monitor mix te maken. Maar hier heb je nu niets aan natuurlijk.
Wat wel leuk is om de pre send naar een reverb te sturen. Zet de de fader op 0 dan hoor je alleen de reverb. doe je de fader langzaam omhoog dan komt het droge signaal erbij. Resultaat het geluid komt langzaam van achter naar voren. Dit kan je met elk effect doen.
Je kan ook je pre send gebruiken als sidechain signaal. Dan duckt het gesidechainde geluid altijd onafhankelijk van de faderstand van het sidechain signaal.
 
Je kan ook je pre send gebruiken als sidechain signaal. Dan duckt het gesidechainde geluid altijd onafhankelijk van de faderstand van het sidechain signaal.

Eigenlijk snap ik deze niet helemaal...

Dan zou ik de trigger doorsturen naar een send, en die send als input voor een comp/gate gebruiken?
Maar 9 van de 10 keer is mijn trigger geen onder deel van een track.
 
Laatst gewijzigd:
Stel ik gebruik een Chorus op een lead geluid. Is er een rede waarom ik deze in een send zou willen zetten? inplaats van gewoon de dry/wet knop te gebruiken wanneer deze op de source-channel staat?

Of gewoon voor t overzicht? ik probeer out of the box te denken....
 
Stel ik gebruik een Chorus op een lead geluid. Is er een rede waarom ik deze in een send zou willen zetten? inplaats van gewoon de dry/wet knop te gebruiken wanneer deze op de source-channel staat?

Of gewoon voor t overzicht? ik probeer out of the box te denken....

Nope, die chorus zal waarschijnlijk specifiek voor de lead zijn en dus het karakter bepalen. Sends gebruik je over het algemeen voor bijvoorbeeld reverb, delay of compressie (althans ik).

Chorus zit trouwens al vaak als effect in een synth, daar zou je hem ook uit kunnen halen.
 
hehe dat is juist in the box denken :)

Het is nl heel normaal (eigenlijk zelfs de normale manier van werken) om effecten als chorus, reverb, delay, maar ook wel distortion e.d. op een aux channel te zetten zodat je verschillende channels door hetzelfde effect kan sturen.

Dit scheeld je EN in dsp (je laadt maar 3 chorussen in ipv 16) en het helpt je verschillende instrumenten samen in 1 ruimte te zetten.
 
Eigenlijk snap ik deze niet helemaal...

Dan zou ik de trigger doorsturen naar een send, en die send als input voor een comp/gate gebruiken?
Maar 9 van de 10 keer is mijn trigger geen onder deel van een track.

Wat hij daarbij waarschijnlijk bedoeld is dat je een ghost kanaal aanmaakt. Zoals hij uitlegt, doe ik dat bijna altijd met mijn sidechain (in Cubase). Ik maak een kanaal aan met de trigger erop, en zet hem vervolgens op 'no output' dus de trigger hoor je dan niet meer, maar is er wel (ergo: ghostkanaal). Dan stuur ik hem, afhankelijk van de hoeveelheid sidechain effect ik wil, pre-send naar de compressor.
 
Ook met een phaser kan t weer wel een gewenst resultaat behalen.
Maar met een hoop fx, ook distortion op een Pre-send.. maakt t allemaal wat mix-baarder.

(edit) dat dus:))

Parralel compressie kan in live ook anders dan met een send. Klinkt altijd een stuk beter om te compressen op het kanaal/bus met een chain in een fxgroup.

Maar zeg je dan dat een compressor op een send (voor SC) prettig is? hebt toch tegenwoordig dry/wet knoppen... ?? Of ga ik dan voorbij aan het Pre-send principe :)
 
Laatst gewijzigd:
Maar zeg je dan dat een compressor op een send (voor SC) prettig is? hebt toch tegenwoordig dry/wet knoppen... ?? Of ga ik dan voorbij aan het Pre-send principe :)

Het verschil zitten hem voornamelijk in de flexibiliteit. Als je dry wet gebruikt heb je verder geen controle.

Als je via een send een kanaal naar een compressor stuurt voor parallelle compressie, dan kun je dat compressor kanaal ook nog anders EQen dan het oorspronkelijke kanaal (bijvoorbeeld)

edit: ik snap alleen niet helemaal wat jij met het "voor Sidechain" bedoelt
 
Ook met een phaser kan t weer wel een gewenst resultaat behalen.
Maar met een hoop fx, ook distortion op een Pre-send.. maakt t allemaal wat mix-baarder.

(edit) dat dus:))

Parralel compressie kan in live ook anders dan met een send. Klinkt altijd een stuk beter om te compressen op het kanaal met een chain in een fxgroup.

Maar zeg je dan dat een compressor op een send (voor SC) prettig is? hebt toch tegenwoordig dry/wet knoppen... ?? Of ga ik dan voorbij aan het Pre-send principe :)

Een compressor op een send gebruik ik voornamelijk voor parallel compressie, maar zelfs daar gebruik ik eerder een groupchannel voor. Over het algemeen heb ik een fxchannel voor verb en delay. Omdat modulation effects (chorus, phaser e.d.) specifiek het karakter van een sound bepalen, vind ik het zelf niet wenselijk om er een fxchannel van te maken.
 
Als je via een send een kanaal naar een compressor stuurt voor parallelle compressie, dan kun je dat compressor kanaal ook nog anders EQen dan het oorspronkelijke kanaal (bijvoorbeeld)

Ok, EQen zonder dat de sidechain zijn body verliest in het geval dat je trigger een element is van je track. Makes sence!

edit: ik snap alleen niet helemaal wat jij met het "voor Sidechain" bedoelt

Kom ik zo op terug

edit: was @Hans. Hij geeft aan ook een Pre send te gebruiken voor een sidechain. Parralel sidechain dan? Das weer een nieuwe voor me...
Maar waarschijnlijk bedoeld je, Hans voor parralel.
 
Ok, EQen zonder dat de sidechain zijn body verliest in het geval dat je trigger een element is van je track. Makes sence!

Nee, we hebben het over iets anders... Je moet maar eens zoeken naar drumbus compressie, of parallelle compressie in het algemeen. Dat is ook waar hans het over heeft.
 
In mij optiek is sidechain, ducken... parralel toch wel wat anders. Maakt t ingewikkeld he als je t beestje een verkeerde naam geeft. :P
Wat zie ik niet?

Edit: niet helemaal goed gelezen.. mijn fout.. sorry

Sidechain heeft hier helemaal niets mee te maken... Dacht al
Maar Hans had t ineens over sidechain. Voel me ineens weer een leek ;)
 
sidechain en ducking heb je het over als je 1 track compressed aan de hand van een andere track. BV die trigger waar je het over hebt, maar je kunt ook denken aan een vocal die automatisch de gitaren zachter zet zodat die niet in de weg zitten als er gezongen wordt.

Parallelle compressie is als je een track naar een 2e kanaal stuurt, waarbij ze beide te horen zijn en je de ene wel compressed en de andere niet. De gecompressed track geeft dan de body terwijl de normale track toch nog de oorspronkelijke dynamiek blijft hebben. Je moet ze dan naar smaak bij elkaar mixen zodat je de juiste verhouding tussen body en dynamiek hebt.
 
Dus ff back on topic, want word ingewikkeld zo.

Pre-send voor een parralel compressor kan gewenst zijn. ZOdat bv EQ op het source-kanaal de parralel niet beinvloed.
Maar EQen op het source kanaal/groupbus kan zoiezo wanneer je de parralel weer op een andere AUX/bus zet (in live dan)
Ik hou van routings :)
 
Laatst gewijzigd:
sidechain en ducking heb je het over als je 1 track compressed aan de hand van een andere track. BV die trigger waar je het over hebt, maar je kunt ook denken aan een vocal die automatisch de gitaren zachter zet zodat die niet in de weg zitten als er gezongen wordt.

Parallelle compressie is als je een track naar een 2e kanaal stuurt, waarbij ze beide te horen zijn en je de ene wel compressed en de andere niet. De gecompressed track geeft dan de body terwijl de normale track toch nog de oorspronkelijke dynamiek blijft hebben. Je moet ze dan naar smaak bij elkaar mixen zodat je de juiste verhouding tussen body en dynamiek hebt.



Zou t zelf, niet beter uit kunnen leggen, of net zo uitleggen :okdan:
 
Ik denk dat je beter hier even heel erg veel over kunt gaan lezen, want aan je vraag zie ik dat je er echt heel weinig van snapt. Ik moet echt mn best doen om je vragen uberhaupt te begrijpen :)

Er zijn zat boeken over mixen e.d.

Mix it like a record van charles dye is ook een aanrader (film)

bottom line is, pre fader staat altijd aan, ookal staat de fader niet open, post fader staat achter de fader.

Dit wetende kan je het gebruiken voor alles waar het jou handig lijkt :)
 
Back
Top