pluriformiteitscrisis

Anders neem je eens een andere aanpak. Wat je nu doet is gewoon beats maken. Dat maakt natuurlijk geen nummer! Ga anders eens achter een synth zitten, pak een neutraal geluid, pak een kladblok met pen erbij en ga schrijven. Als je alleen instrumentaal wilt gaan, schrijf dan lijnen op. De hoogte van de lijn geeft ongeveer aan hoe hoog je het moet spelen, de lengte geeft de lengte aan.

Probeer anders eens stil te staan met wat je al hebt. Is het een refrein? Is het een vers? Is het een bridge?
Ga je een nummer schrijven wat alleen opbouwend is of heeft het een skelet zoals vers-refrein-vers-refrein?

Probeer jezelf voordat je ook maar enige apparatuur aanzet een aantal schrijfbeperkingen op te leggen. Voorbeelden:
vandaag schrijf ik iets in een majeur ladder.
vandaag gebruik ik alleen deze tonen.
vandaag gebruik ik geen pads.
vandaag mag ik niet die synth gebruiken.
vandaag mag ik alleen die drumcomputer voor drums gebruiken.
vandaag ... enz...

Last but certainly not least het moet ergens over gaan. Alleen cool klinkende geluidjes heeft niemand een boodschap aan. Het moet een doel hebben. Moet het de dansvloer vullen? Moet het emotie opwekken?

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Jullie doen (en denken) allemaal te moeilijk of forceren het, de belangrijkste ongeschreven regel is dat je "het creatieve process" niet kunt afdwingen.

Gewoon op je stoel zitten, pc aan, synth aan record button indrukken en spelen !!

ongeacht dat ik deze draad dan natuurlijk uberhaupt niet was gestart geloof ik niet dat het niet mogelijk is te gaan zitten incluis bepaalde richtlijnen dan te gaan zitten als een eierenproducerend dier zonder hooft, toch? Het creatieve proces wordt wel gestuurd door je muzikale kennis en een heel aantal meer begrippen waar mensen hier mee op de proppen komen.
 
Jullie doen (en denken) allemaal te moeilijk of forceren het, de belangrijkste ongeschreven regel is dat je "het creatieve process" niet kunt afdwingen.

Gewoon op je stoel zitten, pc aan, synth aan record button indrukken en spelen !!
Spreek voor jezelf, er zijn genoeg mensen die op commando creatief kunnen zijn. De ene keer gaat het misschien beter dan de andere.
 
Waar ik wel heel vaak op blijf hangen is "het volgende stuk" (refrein, etc.), lastig om dat goed te krijgen.

mja precies daarin ligt die oneindige mogelijkheid waar ik link van word. Ik heb ook heel vaak dat ik precies hoor wat er tussen en/of na moet maar dat geluid klinkt in mijn hoofd zo gelikt dat ik niet weet hoe ik het moet maken. Dan zou je kunnen zeggen, speel het loopje in met een simpel instrument maar het zijn vaker 1 of 2 noten met een hele boel effecten d'r overheen.
Da's in ieder geval ook tamelijk frustrerend want dan krijg je het idee dat op de normale toon verder werken inferieur is omdat je al lang gehoord hebt wat er beter klinkt, wat iets anders maken nutteloos doet aanvoelen. En als dit soort gevoelens van incompetentie en onbereikbare skillz te vaak de kop op doen is het altijd net wat makkelijker je vrienden te bellen of family guy aan te knallen, wat zelden bijdraagt aan het creeeren van een geluid in je hooftd :maffia:
 
samen met een ander musiceren ?
zelf ook tijden gehad dat ik mooie geluidssamples maak , en nu weer wat meer liedjes, met couplet/refein en zo.
en dat weglaten inderdaad
achemaleuthet
 
Wat ik olav basoski eens heb horen zeggen in een filmpje is dat hij daar ook last van had, en dat kwam omdat ie begon met een loopje te maken, en dat loopje in zn hoofd bleef hangen.....waardoor ie niet met de opbouw verder kon....

dus probeer je loop eens uit te bouwen over 32 bars om zo een begin van een track te creeren......en dan op de time line zelf beginnen met je nummer uit te bouwen...

ik heb het zelf ook hoor...doordat ik geen echte muziekant ben kan ik niet on the fly mn ideeen inspelen, waardoor ik op een gegeven ogenblik "stuck in een loopje" zit...bij het obouwen van mn track denk ik dan; dit is ruk.....vervolgens ga ik door met de gedachte; maar dit is maar het begin...en dan bam ikum vol met swooshes, fx en weet ik het wat, waardoor het meer opbouw krijgt, en de track vanzelf gaat leven...wat weer meer inspiratie geeft...



tis net neuken met een slappe; gewoon doordouwen tot ie ut gaat doen :)



ps. mooi woord : pluriformiteitscrisis.....leuk voor 21 letterwoordenlingo!
 
Wat ik olav basoski eens heb horen zeggen in een filmpje is dat hij daar ook last van had, en dat kwam omdat ie begon met een loopje te maken, en dat loopje in zn hoofd bleef hangen.....waardoor ie niet met de opbouw verder kon....

dus probeer je loop eens uit te bouwen over 32 bars om zo een begin van een track te creeren......en dan op de time line zelf beginnen met je nummer uit te bouwen...


Dit is precies wat ik bedoelde :okdan:
 
ik heb het zelf ook hoor...doordat ik geen echte muziekant ben kan ik niet on the fly mn ideeen inspelen, waardoor ik op een gegeven ogenblik "stuck in een loopje" zit...

Gaat gelukkig wel steeds beter. Soms is het gewoon goed om achter een keyboard te gaan zitten en gewoon wat te gaan spelen in plaats van gelijk in tracks te denken. Accoordopvolgingen spelen, melodieën.
 
Gaat gelukkig wel steeds beter. Soms is het gewoon goed om achter een keyboard te gaan zitten en gewoon wat te gaan spelen in plaats van gelijk in tracks te denken. Accoordopvolgingen spelen, melodieën.

Soms komt er een bui pure inspiratie aanwaaien, en dan pingel ik ineens een deuntje...die ik dan weer uitbreid naar een track, in no time...
das al een maand of 2 niet meer geweest :)


ik geniet vaak van muziek maken... ben er redelijk goed in en echt "klemzitten" in een compositie heb ik nooit... ha ja wel weer andere problemen die ik heb ha ha

dude...klem is je 2e naam...
klem in de tram
klem in de internetbubbel
en klem beetj mindah ermeej bemoeije, ja?! :)
 
samen met een ander musiceren ?
achemaleuthet

dat zou natuurlijk mooi zijn maar ik vind op de een of andere manier niemand die EN dezelfde muzieksmaak heeft EN ook de ambitie heeft wat nummers te maken.
Daarentegen loop ik er vreemd genoeg :eureka: genoeg tegen het lijf die een van de 2 als karaktereigenschap mogen rekenen. Raar heu?

maar gelukkig zit er veel vis in die vijver dus ik houd moed
 
ik geniet vaak van muziek maken... ben er redelijk goed in en echt "klemzitten" in een compositie heb ik nooit... ha ja wel weer andere problemen die ik heb ha ha

kijk zojuist je mijnruimte en je deuntjes klinken erg lekker, inderdaad ook alsof ze op intiutieve en originele wijze in elkaar gebrouwd zijn.

maaaar doe t m maar eens na
 
dat zou natuurlijk mooi zijn maar ik vind op de een of andere manier niemand die EN dezelfde muzieksmaak heeft EN ook de ambitie heeft wat nummers te maken.

2 bandjes/ samenwerkingen aangaan ?
 
Spreek voor jezelf, er zijn genoeg mensen die op commando creatief kunnen zijn. De ene keer gaat het misschien beter dan de andere.

Waarom moet ik voor mijzelf spreken als ik vragen mag? Ik quote even een uitspraak van de 2 grootste genieen die de popmuziek ooit gekend heeft:

The basic Golden Rules as far as they apply to writing a debut single
that can go to Number One in the U.K. Charts are as follows: Do not
attempt the impossible by trying to work the whole thing out before
you go into the studio. Working in a studio has to be a fluid and
creative venture but at all times remember at the end of it you are
going to have to have a 7" version that fulfils all the criteria
perfectly. Do not try and sit down and write a complete song. Songs
that have been written in such a way and reached Number One can only
be done by the true song writing genius and be delivered by artists
with such forceful convincing passion that the world HAS TO listen.
You know the sort of thing, "Sailing" by Rod Stewart, "Without You" by
Nilsson What the Golden Rules can provide you with is a framework that
you can slot the component parts into.

De bron zeg ik lekker niet :P:P
 
hoor ik daar iemand mij citeren ??;)
 
Zo kan ik nog duizend andere citeren die wel al het hele plaatje voor hen hebben voordat ze de studio ingaan... Dus hiermee zeg je echt niks. Zie bijvoorbeeld een artikel over Dr. Luke

http://nymag.com/guides/summer/2010/66784/

EDIT: ik besef nu dat we het hebben over verschillende "studio's". Natuurlijk kun je lekker klooien in je eigen homestudio maar ik zie het als een grote fout om de "flow" het werk te laten doen als je een serieuze studio boekt.
 
Zo kan ik nog duizend andere citeren die wel al het hele plaatje voor hen hebben voordat ze de studio ingaan... Dus hiermee zeg je echt niks. Zie bijvoorbeeld een artikel over Dr. Luke

http://nymag.com/guides/summer/2010/66784/

EDIT: ik besef nu dat we het hebben over verschillende "studio's". Natuurlijk kun je lekker klooien in je eigen homestudio maar ik zie het als een grote fout om de "flow" het werk te laten doen als je een serieuze studio boekt.

omg, zit hij achter die tergende muziek van kate perry en die achterlijke kesha, dat ga ik dus echt niet lezen !!
 
Back
Top