Synthesizers in Aphex Twin's "Analord"

ik heb het dubbel album drukqs geluisterd op mn werk.

snelle beats in een aantal tracks, en snelle beats klinken al snel interessant natuurlijk..
een aantal korte tracks met piano noten...
een track met een harmonium..
een track met soort speeldoos sounds..

wat is er geniaal aan? alleen de naam aphex twin hangt eraan dus vind men het automatisch goed...als een forumlid iets als dat heeft gepost
zal men het "wel aardig" gevonden hebben

ambient works en analord series zijn weeer ouder ?


druqs is ook al weer meer dan 10 jaar oud toen werdt er niet so veel asnu met dubstep/d&b ala brokennote & manticore en meeer ingewikkelde broken patterns genoteerd & scored ..of ge ableton watje wil
denk datje 19 jaar terug net windows 2000/ofmac had en dus in machienes programmeeren is een hels karwwei [en je moet aardig unique zijn om zoon taak te vervullen das al een argument

was de mc909 in de druqs era er al ???
is bet vrij new apparaat toch



veel over gezegd hou t lkkr int midden tegenwoordig zijn der veel freaky artiwesten die idd t zelfde kunne en doen das mooi techniek gaat vooruit gaat er natuurlijk oom wie t eerst [lees ; acid phuture ] met org dingen met apparaten komen op plaat :doei:
 
Heb toch even de behoefte om mn 2 centen te geven , waarom zou het onmogelijk zijn dat de analords met analoge apparatuur zijn gemaakt ...A
Voorbeeldje ..de artiest ' last step ( aaron funk = venetian snares ) is een actief lid op de renoise boards ..;en daar heeft hij verteld dat de 'last step ' http://www.planet.mu/reviews/ZIQ220
albums gesequenced zijn vanuit renoise ...midi to vc converter ...naar zn analoge synths .....dus als mr aaron funk het kan ...?
Het zou idd een huzarenwerk zijn moesten allle analords , analoog gesequenced zijn ....ik denk dat het combintie is van daw sequencing , midi to cv en 90 % analoge klanksources .

mee eens want t was toen gewoon zo freaken parts editten ..en ...t gaat om de break verschillen ,..nie eens soingewikkeld ...soms perongeluk stukkies misschien
 
ik snap die aphex twin hype niet zo, heb al veel van hem gehoord, is allemaal leuke electronica maar het geniale hoor ik er persoonlijk niet echt aan af... enlighten me pleae :-)..


Same here, alleen hoef ik niet per se een uitleg.


A.T. heeft zeker wat toffe tracks gemaakt in zn carriere.
Maar is imo ZWAAR overrated.

gewoon goed / absoluut niet geniaal.

Heeft idd een paar leuke tracks, maar that's it, imo.
 
nogmeer weten ..blijft een loike vid ;
squarepusher is ook goed
simple fx ie erachter komalive!!


zo zijn er egt veel nrtjes die leuk zijn ....en YET simple gemachet!! jaaaa :smeris:
zit netff aphextwin live at sonar te luisteren kwam dees voorby vandaar :okdan:
 
ik heb het dubbel album drukqs geluisterd op mn werk.

snelle beats in een aantal tracks, en snelle beats klinken al snel interessant natuurlijk..
een aantal korte tracks met piano noten...
een track met een harmonium..
een track met soort speeldoos sounds..

wat is er geniaal aan? alleen de naam aphex twin hangt eraan dus vind men het automatisch goed...als een forumlid iets als dat heeft gepost
zal men het "wel aardig" gevonden hebben

Ik had ook niet verwacht dat jij hier iets mee kon om eerlijk te zijn, gebasseerd op je posts, je toon meestal, eerdere discussies die wij hebben gehad. Ik zit hier ook niet om Aphex Twin te verdedigen maar wat ik te gek vind in zijn electronische muziek is dat het echt gecomponeerde muziek is, thema's met, heeft diepte, lagen en in dat alles groove. En zelfs dat laatste is heel slim en subtiel. De beats zijn ook niet zomaar beats, gaan veel verder dan de gemiddelde D&B en aanverwanten.
Maar goed Bass, ik hoop dat ik dat mag vinden. Geniaal heb je mij ook niet in mijn mond horen nemen, ik vind eigenlijk niemand geniaal, zeker niet binnen de muziek. Ik kan erg veel waarderen, vind veel goed en leuk, lekker om te horen maar niks geniaal.
 
No offence, maar Richard D James overrated noemen is echt een gebrek aan historisch besef hebben. En Warp is maar een labeltje, Autechre wie is dat ook al weer Blackdog was altijd al uit elkaar Derrick May heeft nog nooit zelf een nummer geschreven, de Beatles zijn ook maar liedjes en god? Ook maar een blanke lul met een baard...

Dingen niet goed vinden maakt de artiest niet slecht en zn rol niet kleiner maar je eigen smaak anders. En nou hop allemaal bijlezen over Engeland electronica en de vroege jaren negentig. Leren we nog ns wat...
 
Vind hem toch ook redelijk geniaal hoor :)
Alleen al omdat hij zo'n geweldige melodieën bij elkaar kan krijgen, niet voor niets wordt zijn werk door de meest uiteenlopende orchesten en artiesten gecoverd, blijft altijd mooi overiend. En dat kom je in 'electronische muziek' niet elke dag tegen. Hou ook erg van z'n attitude, je zal hem niet gauw op iets plats betrappen, hij doet echt 100% z'n ding.
 
ik vind hem ook niet overrated, hij heeft leuke electronica gemaakt ook...alleen hij heeft een bepaalde naam gevestigd en als hij een scheet laat en sampled en 36 tonen omlaag pitched met een bak galm zal dat al snel gepikt worden als zijnde avant garde..
kijk maar naar jarre die met het MC808 presetalbum teo en tea nog altijd fans heeft die alles wat hij maakt goed vindt...

maar over smaak valt niet te twisten :)
 
Zn drill n bass affaires kunnen mij ook niet bekoren en drukqs deed mij niet veel maar niet omdat het slecht of te makkelijk geproduceerd is. En het feit blijft dat hij voor een hele generatie Engeland terug op de electronica-kaart heeft gezet op een moment dat enkel Amerikanen aan zet waren. Europa deed Detroit en Chicago na tot Cornwall zei tot hier en niet verder.

En inderdaad, fans blijven fans. Overdreven positief of doorgeschoten anti zit daar altijd bij. Dat kan je de artiest zelf niet aanrekenen.
 
IK snap ineens waar de titel ANAL ORD vandaan komt...

had het niet anal chord moeten heten dan?
 
Voor RDJ maak ik persoonlijk de afweging "wil ik het wel weten hoe/waarmee het gemaakt is".

Vind mezelf qua muziek al aardig verziekt, is niet altijd leuk om niet netals een totale leek een nummer te ontvangen en niet meteen gaan analyseren..

Bij RDJ ben ik daar bewust mee gestopt, uiteraard veel pogingen gedaan beetje in die trent muziek te maken vroeger.. ik vind sommige nummers nog steeds magisch, achteraf is altijd makkelijk lullen als je weet hoe iets gemaakt is.. maar om er op te komen, uit jezelf, onbeïnvloed > dát is de genialiteit waar net over gesproken werd.
 
Voor RDJ maak ik persoonlijk de afweging "wil ik het wel weten hoe/waarmee het gemaakt is".

Vind mezelf qua muziek al aardig verziekt, is niet altijd leuk om niet netals een totale leek een nummer te ontvangen en niet meteen gaan analyseren..

Bij RDJ ben ik daar bewust mee gestopt, uiteraard veel pogingen gedaan beetje in die trent muziek te maken vroeger.. ik vind sommige nummers nog steeds magisch, achteraf is altijd makkelijk lullen als je weet hoe iets gemaakt is.. maar om er op te komen, uit jezelf, onbeïnvloed > dát is de genialiteit waar net over gesproken werd.

dat hebkiikook met veel oudere acid platen ..= een inspiratie bron ..toen werdt t gemaakt zonder een voorbeeld een sound werdt gecreerd ..

net as bv kruder en dorf meister een tydje erg lkkr hot was ..geniale lkkr muziek
 
Precies, zonder voorbeeld.. zuiver pionieren.. voor mij was Ebo-man 't eerste wat ik hoorde in de stijl knip-en-plak-werk en epileptische stotter-beats e.d.. van daaruit ging ik richting de industrial strength platen -ff een harde periode :P - op naar RDJ z'n muziek.. heb 'm helaas maar 1x live gezien op een van de dance-parade's in Rotterdam lang geleden bij de mullepier.

Was nog nooit muziek tegen 't lijf gelopen die zo mysterieus, dynamisch, onaards was en toch met harmonien en complexe grooves erin zoals Manu al aangaf.. het was the whole package voor mij gezien m'n keyboard-speel-achtergrond, vandaar de aantrekkingskracht. Lekker keihard rdj op m'n knijter met koptelefoontjes in.. kreeg je weleens rare blikken uit de bus/metro (van wtf ben jij aan 't luisteren gast! hehe)

Als inspiratie bron vond ik het verkwikkend hoe ver die man durfde te gaan met z'n nummers buiten de kaders.. waar ik ervoor iets zou hebben van 'ah dat kan écht niet' durfde ik veel extremer te gaan.. m'n denkkader was absoluut accuut verbreedt na het luisteren van deze muziek, en dat is erg belangrijk als muzikant/componist denk ik (Uiteraard is er nog zoveel meer muziek waarmee je dat bereikt en wat een must-hear is voor componisten..)

Het is nu jaren geleden dat ik echt die-hard die muziek luisterde, zelfs nu nog -10 jaar later- pas ik geregeld subtiel en 'stiekem' rdj dingen toe tijdens musiceren in formatie met anderen.. omdat ik weet dat het in sommige gevallen gewoon kán..

Simpel voorbeeld met drummen, ff een 3-kwarts huppeltje (triool) tussen een loeistrakke 4/4 maat in.. dat vind ik echt typisch RDJ.. het komt stotterend over, maar is o zo groovy.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top