Luiheid door software

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
door de meeste software krijg je snel resultaat waardoor de creativiteit afneemt.

Eigenaardige stelling Bass????

'k Gebruik beiden soft, hard ....

Met software hoef ik niet van m'n luie stoel te komen... daar is het mee gezegt.

Maakt voor de rest geen kut uit... alles wat ik met soft kan kan met hardware ook of omgekeerd,
Sneller resultaat haal ik niet, creatiever ook al niet.

Een combo van de 2 werkt het best voor mij :okdan:

Kan dat wel afnemen... creativiteit ???? dat is een kronkelgedachte man.... je hebt het of niet.... het komt er altijd wel uit, maakt niet uit met wat.
Geef mij maar een doedelzak en een stofzuiger, je zal zien wat er gebeurt :duivels: 8o)


:biertje:
 
Kan dat wel afnemen... creativiteit ???? dat is een kronkelgedachte man.... je hebt het of niet.... het komt er altijd wel uit, maakt niet uit met wat.
Geef mij maar een doedelzak en een stofzuiger, je zal zien wat er gebeurt :duivels: 8o)


:biertje:

ja dat kan... of anders gezegd, je hoeft t niet altijd te gebruiken. een doedelzak en een stofzuiger zouden mijn inspiratie meer prikkelen dan een oneindige berg softsynts waar je wat uit mag zoeken.
 
Ik gebruik het door elkaar en kan net zoveel genieten van het eindeloos doorlussen en patchen van analoge synths door diverse effectmeuk als een mooie groove mixen in Ableton Live met mijn APC40 waarbij ik analoog, rompler en softsynths door elkaar gebruik. Uit Reaktor krijg ik dingen die ik echt niet voor elkaar krijg op mijn Motif of Prophet. En andersom. Uiteindelijk zijn je instrumenten (soft of hard) niets meer dan gereedschappen om muziek mee te maken, en het eindresultaat telt. Als je een mooi schilderij ziet boeit het toch ook niet of het gemaakt is met tempera, olieverf, acryl of plakkaatverf en of het is aangebracht met een dassenharenkwast of een kwast van varkenshaar? Nee, het gaat om het eindresultaat.

En dat is dan helaas waar het bij mij nog aan schort :(
 
Ach, als je een beetje technisch inzicht en geduld heb is het allemaal wel te doen (al moet ik hier misschien een uitzondering maken voor de Yamaha FS1r). Ik was destijds zo vergroeid met mijn Yamaha CS1x dat ik hem perfect kon bedienen op de tast, in het donker. Net als blind typen zeg maar.

Wat dat betreft denk ik dat de grootste valkuil zit in het kopen (rippen) van veel te veel hard- of software in een veel te korte tijd. Op een gegeven moment heb je zoveel meuk dat je uit alles niks haalt in plaats van uit niks alles.
 
klopt beperkingen zijn goed! maar je wilt wel de beste beperkingen benutten en zoals ik al eerder in een reactie aangaf heb ik daarvoor veel meuk getest en kwam daardoor op een writersblock tot ik me ging beperken tot circuitbenden en van daaruit langzaam weer opbouwen met de meuk die ik nu heb. nog steeds gaan er spullen in en uit, veel al voordat ik ze heb leren kennen, gewoon omdat ik nu weet wat ik zoek maar niet altijd het juiste apparaat vind. en er staan nog steeds dingen op de plank waar ik voor nu geen doel voor heb of nog niet aan toe gekomen ben maar waar ik wel zeker van weet dat ik ze wil gaan gebruiken.
 
je kan jezelf ook een beperking opleggen, daar hoef je niet slechts 1 hand vol met synths voor te hebben...
door de meeste software krijg je snel resultaat waardoor de creativiteit afneemt.
en is het dan een gewenst resultaat of niet? ...zo niet, dan ga je toch verder tot dat het gevonden is... offe?
 
Laatst gewijzigd:
ik kom van een hardware only verleden (er waren nog geen deftige betaalbare computers)
en nu heb ik nog veel hardware staan
het 'ik wil echte knoppen' geblaat is al jaren achterhaald aangezien er controllers genoeg bestaan
ondanks het feit dat ik nog veel hardware heb, heb ik véél sneller resultaat als ik met software werk, zeker als een nummer 'uitgeschreven' moet worden.
ik gebruik dus meestal een combinatie : eerst wat met hardware prullen en dan stukken opnemen in Ableton...en daarin dan de rest in mekaar bricoleren
hardware heeft meer charme dan een plat scherm met software, maar als het gaat om nummers in mekaar te zetten vind ik een groot scherm wel een pak beter werken dan kleine schermpjes van hardware sequencers

met soft heb je ook het 'probleem' dat velen er pakken van blijven downloaden...in je studio zet je ook niet elke week drie nieuwe synths ?
 
Ik ben niet gefrustreed, t'is gewoon mijn kijk op de hele zaak. Ik ben veel creatiever als ik een synth voor mij heb liggen dan een plat scherm. Ik vind het tegenwoordig allemaal gewoon veel te digitaal en voor de hand liggend met al die softsynths die naar je hoofd worden gesmeten. Ieder zn mening. Ik vind dat het net heel de eigenheid van muziek wegneemt, leuk zo'n scherm met twee monitors langs, en ervoor een plastic akai toetsen prul met 3 cm dikke pitchwheels erop, dat is voor mij geen muziekstudio maar een mediahoekje.. ben van de oude stempel zeker. :D

thumbs up!!!! :okdan:

het enige digitale in de onrustkelder zijn 4 drumdozen en een paar FX
onze multitracker is een yamaha MT8X deck (jawel bandjes)
elke knop 1 functie dat werkt wel zo prettig
maar ik snap best dat sommige voor een computer gaan want dan past je hele set up op een burootje en t is minder duur dan een complete studio
 
Ik zie t verschil niet hoor,.. hard of soft,.... als er toetsen aan hangen,. knoppies op zitten het bliept, piept en kraakt en je kunt t sequencen,..
Dan ben ik een happy peppie!
 
Noem het luiheid of gemak. Met een full time baan naast mijn hobby heb ik weinig behoefte aan allemaal gedoe als ik thuis kom en even wil ontspannen met mijn setup.

Ik kan nu mijn laatste save laden en alles staat weer zoals ik het had achter gelaten. Ik begrijp niet echt hoe dat creativiteit zou tegenwerken eerlijk gezegd. Het is niet alsof software even een complete track voor je genereerd ofzo.

Technologische vooruitgang en gebruikersgemak door nieuwe mogelijkheden slecht noemen neigt wel een beetje naar conservatisme vind je niet? ;)
Bovendien zijn voorkeuren altijd persoonlijk. De één zal fijner werken met software, de andere met hardware en weer een derde met een combinatie van beiden. Het ene sluit het andere niet perse uit.
 
Ik heb net het meeste van m'n harware verkocht en ben overgestapt naar een Mac met Logic 9. Uiteraard wel het eea aan hardware gehouden. Maar ik moet zeggen ik vind het wel lekker werken zo. Total recall is erg fijn wanneer je voor derden werkt. Ik hoef nu niet meer de mengtafel helemaal in te stellen wanneer ik naar een ouder project grijp en hetzelfde geluid moet reproduceren (wat zo goed als onmogelijk is met 36 kanalen en outboard FX/dynamics). Het staat me iig niet in de weg al die softsynths en plugins. Ik weet altijd wat ik voor geluid zoek en dan vind ik het best prettig om zo'n enorme bibliotheek aan sounds te hebben om uit te putten. Het enige dat me niet bevalt aan software zijn de reverbs. Maar die hou ik dan dus ook lekker in m'n rack net als m'n preamp en buscompressor en route door m'n interface. Best of both worlds.
 
het is wel grappig dat de Hardware Puristen altijd een bepaalde Status op lijken te hangen aan het niet gebruiken van computers voor het vervaardigen van hun muziekjes..

waar zou dat toch vandaan komen :P
 
de combinatie hardware (om geluid te genereren) met een DAW (om van de opgenomen geluiden een nummer te maken) is ideaal, het kunnen saven van een nummer met alles erop en eraan is onbetaalbaar.

al ken ik mensen die een nummer (ik heb het over techno) met (veel vintage) hardware maken en dit in één take gewoon van de stereo out opnemen (en releasen op Axis, label van Jeff Mills) dus het is ook niet altijd nodig om een nummer altijd maar opnieuw te kunnen recallen en te editeren blijkbaar.
 
het is wel grappig dat de Hardware Puristen altijd een bepaalde Status op lijken te hangen aan het niet gebruiken van computers voor het vervaardigen van hun muziekjes..

waar zou dat toch vandaan komen :P

hehehe

ik moet er ook altijd wel om lachen. Alsof je echt een betere muzikant bent als je kiest voor alleen hardware. :D
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top