Cubase Synthforum track

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Het lijkt mij wel eens leuk om samen met andere members een "Synthforum Track" te gaan maken.

Om het e.e.a dan interactief en uniform te maken, zouden we onszelf dan bijv de beperking kunnen opleggen om alleen Cubase 5 en bijgeleverde plugs/samples te gebruiken. hierdoor dan een project dan interactief blijven en gedeeld worden zonder complicaties.

Qua workflow zou je kunnen denken aan duties: dus 1 percussie, de ander basses, de ander leads. etc. of een schema, de ander arrangement, mix etc.

1 project per maand lijkt me leuk.
denk dat dit wel een leuke learningcurve kan zijn voor een ieder omdat je elkaars tricks weer uit het arrangement kan reverse engineeren.

zijn we echt ambitieus dan zouden we zelfs na een jaar (als we dat halen) een Synthforum album kunnen uitbrengen. :D

Heb geen idee of dit kan / gaat werken maar ben benieuwd of hier evt animo voor is.

Denk je van hé leuk, maar ik heb Ableton/Logic/Reaper etc. dan staat het je natuurlijk vrij om een gelijk initiatief te starten.

Brand maar los! ;)
 
Ik zou eerder zeggen Cubase 5.5 met de ingebouwde en/of gratis plugins. Want de synth plugins van Cubase zijn om te huilen...
 
dat valt op zich wel mee toch? als je een beetje sound design kan, dan kan je er best voldoende standaard VA spul uithalen hoor. is toch ook wel een uitdaging om je door een synth te laten verassen buiten de presets om? en Groove Agent 1 is ook prima met een beetje bewerking.
 
Of je maakt er allemaal audio tracks van :P.
 
kan ook, maar sound design is toch ook onderdeel van het leerprocess?
prima om te freezen en met sampleloops verder te mixen. maar dan valt er minder te reverse engineeren
 
Of je maakt er allemaal audio tracks van :P.
idd stukken beter aangezien niet iedereen met cubase werkt nutuulk... en wat dan ook nog kan is dat er, in een vooraf vastgesteld tempo, door iedereen een paar maten sequence/drumpattern gemaakt word dat later door 1 persoon gearrangeerd word tot een song...
 
ik vind het eerste persoon het interessantse

ik vind ook dat je met wat programmeerwerk interessant genoege sounds uit de standaard plugs kan halen - gewoon wat in de parameters duiken.

indien we cubase kiezen gaan we er uiteraard van uit dat de meeste mensen met cubase werken.. is dat effectief zo? ik wel in ieder geval :)

met midi en plugs werken lijkt me ook veel interessanter dan met audio, vind raphie zijn originele voorstel erg werkbaar
 
Op zich een grappig idee.
Een variant hierop was al 4 jaar geleden gedaan in dit topic.
Alleen was er 4 jaar geleden maar een beperkte bijlagegrootte, waardoor er in 112kbps mp3 formaat gepost moest worden en de kwaliteit al snel terugliep..
Het resultaat was trouwens wel lachen toen. :D
 
Ik ook, gaat voor mij om 3 zaken:
- uniformiteit gedurende het proces
- volledig te reverse engineeren om te kunnen leren
- "beperking" verplicht tot creativiteit.

ik wil dus niet een track maken met die "vette preset uit Sylenth of V-station" maar juist zorgen dat we leren om die zelf te maken met de C5 synths. dáár leer je van

Hetzelfde voor drumpatronen, bass layering, side chaining etc.
gaat mij vooral om het overdragen over en weer van kennis.
 
Leuk ideeetje! Vind het wel onzin om alleen cubase te gebruiken, kan er totaal niet mee werken, maar goed ur idea ur thing, anders wil ik zeker mee doen!
 
mensen die met reason werken kunnen natuurlijk een soortgelijk Reason draadje opstarten, of Logic, of Ableton.

Dat er vette tracks uitkomen is meer middel dan doel, gaat mij vooral om het leerprocess en dat werkt alleen maar als je exact met elkaar kan uitwisselen.
 
Dit lijkt mij een zeer interressant project. Wil ik best aan meedoen.
Heb gisteren al enkele presets gemaakt in prologue. En die klinken goed.
Het probleem is nu alleen dat ik ze niet meer terug kan vinden in de mediabay.
Ik weet dat daar andere draadjes over zijn, maar ach, nu we hier toch zijn.

Raphie ? Jij als de man van het idee. Wat wil je hebben, horen of, dat ik doe ?
Loopjes ? leads ?
 
we hebben het met SF chat al een paar keer gedaan
je spreekt een toonsoort en een bpm af
iedereen maakt een soundje dingetje leadje basje of whatever en dat gooi je op een hoop
we deden dan dat 1 iemand er een track van maakte maar dat kan je ook allemaal doen natuurlijk
gepiel met sessies is leuk ...
maar dan kan ik bv als über elite protoolsgebruiker niet eens meedoen
dat zou eeuwig zonde zijn
 
ja, laten we i.d.d. maar eens beginnen met wat structuur af te spreken
Ik stel voor dat we voor ieder project een nieuw topic starten
een project delen we op in 3 periodes
1- inschrijving & taakverdeling - wie actief mee wil doen moet dat van te voren aangeven (2wkn)
2- compositie & arrangeren & sounddesign (3wkn)
3- mixing & mastering (3wkn)

dan zijn we dus in 2 mnd rond en zou de uitkomst een complete project file moeten zijn die iedereen met een Cubase 5 licentie zou moeten kunnen openen.

skills die we zoeken zijn:
composer
arranger
drum programmer
mixengineer
mastering engineer
project coordinator (voegt alles samen en update project revisies)

om voortgang te bewaken zou ik niet meer dan 2 members per rol willen hebben. members die hebben meegedaan aan een eerder project geven voorang aan members die nog niet hebben meegedaan.

per project kunnen we dus 6 < 12 members kwijt.
De persoon die de taak beheerd is leading in het maken van de uiteindelijke artistieke keuze van zijn taak, maar het staat de anderen natuurlijk vrij om hem van input te voorzien :D

zoiets?
 
Ik ook, gaat voor mij om 3 zaken:
- uniformiteit gedurende het proces
- volledig te reverse engineeren om te kunnen leren
- "beperking" verplicht tot creativiteit.

gaat mij vooral om het overdragen over en weer van kennis.

volgens mij is zoiets via het maken van een track gedoemd tot mislukking als dit je doel is. Als je dit wilt zou je veel beter het in workshop setting kunnen doen. Nou snap ik ook wel dat het niet handig is om veel mensen bij elkaar te laten komen (te veel geregel) , maar ik denk dat je meer resultaat boekt als je een specifek onderdeeltje van het track maak proces eruit haalt en daar een praktijk voorbeeld mee gaat maken.

zoals bijvoorbeeld:
- hoe krijg ik bijvoorbeeld deze vocal anders op het gebied van timing, melodielijn, soundwise
- hoe krijg ik de baslijn voor elkaar van artiest <vul hier maar in>
- hoe krijg ik de sound voor elkaar van de stijl van bijvoorbeeld deadmau5
- hoe zorg ik ervoor dat de Kick en Bas perfect op elkaar afgestemd zijn
- hoe kan het beste <voorbeeld.wav> EQ-en om het geluid wat opener te krijgen.
- Wat voor akkoorden zou jij gebruiken op deze melodielijn...
- etc...

Als je ervoor zorgt dat er steeds een stukje basismateriaal waarmee iedereen dan werkt zodat iedereen hetzelfde uitgangsmateriaal heeft, dan kun je ook horen wat iemand er mee kan doen. Bij het posten van het resultaat kan die persoon dan een stukje uitleg geven.

Volgens mij bereik je daar veel meer mee, dan proberen een synthforum track te maken.
 
dat kan natuurlijk ook, alleen dan wordt het weer zo casusgericht, lijkt mij nou juist leuk om tot een eindresultaat te komen en te kijken wie voldoende doorzettingsvermogen heeft om projectmatig te werken.
 
dat kan natuurlijk ook, alleen dan wordt het weer zo casusgericht, lijkt mij nou juist leuk om tot een eindresultaat te komen en te kijken wie voldoende doorzettingsvermogen heeft om projectmatig te werken.

klopt is casus gericht.

maar met 6 tot 12 man in zo'n korte doorlooptijd een track maken in de opzet zoals jij die presenteert wordt een hele opgave :D

Maar ik hoop dat het je lukt. Ik ga de voortgang zeker volgen :)
 
Back
Top