Korg Monotron - Analoog is weer 'in' bij Korg

ik hep m net gekocht..

1000x beter dan die Gakken SX-150!

met deze goedkope technologie kunnen ze net zo goed meteen een micro mini modulair Korg synth systeem op de markt brengen met alle toeters en bellen en nog meer!
 
ik heb ehm net bij I4 gehaald en Ron gaf nog ff een demotje, cool ding echt tegek voor het geld en alsje denk dat het niets is gewoon ff deze 4 minuten kijken dan ben je wel verkocht voor die 58 Euro dat het ding kost :-) Ik ben er keiblij mee om op zijn brabants tezeggen



ps ze hadden er nog opvoorraad
 
ja, een goed en bruikbaar en erg mooi synth-je!

LFO gaat heel ver open, zodat er een soort Freq. modulatie mogelijk is.

kan ook op Filter, maar ik zou niet weten hoe je dat noemt....spectrum modulatie misschien?

alleen heel jammer dat er niet een control-ingang opzit voor de pitch...een echt keybvoard verdient dit apparaatje wel!
 
Ik heb hem sinds gisteren en al heel wat mee gespeeld. Vet ding als filter, maar man, wat ruist die hard.


ik heb geen last van ruis.....ligt het niet aan je input-signaal en de versterking daarvan?
 
ik heb geen last van ruis.....ligt het niet aan je input-signaal en de versterking daarvan?

Het ligt niet aan mijn input signaal. Het ruist zowel met als zonder extern apparaat aangesloten. Als ik een kabel in de AUX steek ruist het meer, in die mate dat er sprake is van self oscillation als ik de "peak" knop volledig opendraai, ook al staat het volume van het extern apparaat op 0.
 
ja, nu je het zegt...hij heeft een zachte wittige ruis die nog harder wordt met een losse kabel in de AUX.
en de resonance kan je eigenlijk alleen gebruiken op een doorgaand geluid in de AUX. een pad of string ofzo....
je moet het gebruik dus wel een beetje aanpassen. bij mij krijg ik het signaal hard genoeg om de ruis te maskeren.


het blijft speelgoed, maar ik kan er wel wat mee! :-)
 
Kopen ze analoog voor ā‚¬58, gaan ze klagen over ruis... :)
 
je hoort mij niet klagen hoor........in tegendeel: boven verwachting heeft de Monotron ook nog een ruisgenerator aan boord!!!!
 
:) Ben daarnet te voet naar Midician in Gent gewandeld om m'n bestelling (Monotron, dus) op te halen, lekker weertje.

Moest bijna hardop lachen toen de verkoper dat wel heeel kleine kartonnen doosje op de toonbank legde!

En... dit is de eerste synth die ik op weg naar huis gelijk kon uitproberen, leuk, leuk, leuk! Al wandelend knopjes draaien, het heeft echt wel iets! :okdan:

Filter doet me inderdaad erg denken aan m'n oude ms 10, die ik jaren geleden van de hand heb gedaan :stupid

Mis wel een beetje een adsr, of zelfs maar een ar...
 
LFO gaat heel ver open, zodat er een soort Freq. modulatie mogelijk is.

kan ook op Filter, maar ik zou niet weten hoe je dat noemt....spectrum modulatie misschien?
hetzelfde, FM is ook niet specifiek de resulterende klank maar een synthese schakeling...
net zoals je bijv een PWM geluid kan hebben die niet is gemaakt door standaard PWM...

je zou ook kunnen stellen dat FM qua OSC nutuulk ook gewoon een vorm van spectrum modulatie is...
Mis wel een beetje een adsr, of zelfs maar een ar...
zie je wel, het begint al te knagen... wat is een ar...? :D
 
weet je dat zeker allemaal?


FM synthese is het moduleren met hoge frequentie van de frequentie van een oscillator.

zo is AM, of ringmodulatie, het moduleren met hoge frequentie van de amplitude van een oscillator.

die LFO (in dit geval een zaagtand) werkt bij hele hoge waardes als een oscillator met hoge frequenties. zoals bij de Monotron. en moduleert de pitch of het filter....

als je het filter (de cutoff) gaat moduleren met een hoog frequentie, dan noem je dat toch niet FM, want je moduleert niet direct de frequentie/ Pitch. ook niet AM, want je moduleert ook niet de amplitude...maar wel dus het spectrum. meer of minder boventonen...

oef...zondag was toch een rustdag?
 
je had het er over hoe je OSC naar VCF FREQ zou noemen maar die term kan je ook loslaten op OSC naar OSC modulatie (ook dan zal het audio spectrum worden aangepast)... dus nogmaals; FM is dus niet direct de klank maar de schakeling tussen 2 componenten, dat kan dus zijn op een OSC maar ook op de CUTOFF want beide hebben een FREQ IN... het resultaat daarvan klinkt uiteraard anders...

een LFO (zelfs onder de 30 hz) die een FREQ IN moduleerd is dus ook gewoon FM... sterker nog, abstract gezien is een toetsenbord, een pitchbender en zelfs een arpeggiator dat, het zijn allemaal freq modulators... het modulatie pookje/wheel is dat juist weer niet, daar gaat het slechts om een VCA versterking van de LFO depth...
 
Laatst gewijzigd:
nee, ik ben het er niet mee eens.

FM is puur het moduleren (veranderen) van de(een) frequentie. dat is theorie en klopt natuurlijk.....maar in de praktijk willen we gewoon leuk met elkaar kunnen babbelen, en noemen we het VIBRATO, als we een osc met lage frequentie moduleren (via een LFO).

de frequentie (dwz de vaste pitch dioe de toonhoogte aangeeft) moduleren met hoge frequenties noemen we algemeen: FM synthese.

beide vormen, FM synthese en vibrato moduleren de (tijdelijke) vaste frequentie van de grondtoon, de pitch. net zoals het pitchbend-wheel. het keyboard kiest deze basistoon.
Beide vormen moduleren niet alleen de grondtoon, maar ook parallel de boventonen.

als je een filter cutoff laag frequent moduleert, dan noemen we dat vaak auto-Wah.
hoe het wordt genoemd als je dat ook hoog frequent moduleert, weet ik niet...(en dus nog steeds niet).
Maar met filter cutoff moduleer je dus niet (integenstelling tot FM) de basis frequentie (met boventonen) van een oscillator. je moduleert de hoeveelheid aan boventonen, terwijl de frequenties grondtoon en boventonen gelijkblijven.

dat vind ik toch wezelijk iets anders!
 
jullie kunnen ook gewoon muziek maken...:D
 
waarom bestaat er geen AM synthese? zoals de DX7 maar dan met AM :D
 
ja, maar ik blijf erbij dat een filter moduleren iets anders is........

en nu ga ik weer hard triangel oefenen. morgen een solo-uitvoering in de plaatselijke muziekschool namelijk!
 
Back
Top