De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Misschien onnodig dat ik deze post..
Als je krasvrij cd'tje weer eens blijft haperen, vijs dan de cd speler even open neem een wattenstaafje(aka oorstokje) en wrijf vervolgens heel zacht in rondjes op de lens..
(Soms zien deze lenzen echt wit van het vuil, zeker bij cd spelers uit dancings of van bij rokers... :) )

Aanvulling hierop: als je CD speler (of ander optisch schijfje) dan nog steeds niet werkt, probeer dan eens het oude vet van de geleiderstangen van de laserunit te verwijderen en deze opnieuw in te smeren. Dit doe je best weer met dit witte vet. Indien je echter WD40 gebruikt, dan op een wattenstaafje spuiten en hiermee de stangen insmeren. Anders spuit je de lens nog onder!

Met deze truc al meerdere loopwerken terug in orde gekregen. Soms wilden ze niks meer doen, soms de laatste liedjes niet meer...Maar een heilige oplossing is het natuurlijk niet, want soms zit het probleem elders.
 
Bij mooie buizen versterkers of oude orgels , in de voedingen zitten vaak van die grote aluminium elco's [ electrolytische condensatoren] .
Deze drogen door de jaren uit en werken daarom [bijna] niet meer.
Nu zijn aan de originele ,vaak moeilijk aan te komen.
Dus af en toe deze reparatie.

De onder kant voorzichtig openbuigen , afzagen of dat "karton" eruit steken.
Alles wat erin zit verwijderen , en een moderne variant er weer in monteren.
Pas op voor het vloeibare bruin /gele goedje [electrolyt] wat erin zit.
Als dit in je huid trekt , krijg je het er niet meer af , en moet het eraf slijten. :)
Vastmaken gaat met siliconenkit.

Zo hou je het apparaat uiterlijk mooi origineel.

attachment.php

Wij hadden hier ooit eens een systeem bedacht om de oude teer-condensatoren die in zeer oude Philipsapparatuur helemaal origineel te laten lijken.
Zelfs de kenners konden het verschil niet zien.
Vooral toegapast in de TX-400 en TX-500.
Dit zijn oude TV-toestellen van 60 jaar geleden.
 
Ik vind wel dat bij dit soort praktijken moet worden vermeld dat de condensatos niet meer origineel zijn. Het soort condensator dat gebruikt is kan veel invloed hebben op de sound.
Een oude elco vervangen voor een nieuwe elco zal allemaal (denk ik) niets uitmaken.
Maar een elco in een olie/papier behuizinkje bouwen en verkopen als olie/papier condensator kan natuurlijk niet (schijnt soms te gebeuren in china enzo.

Beetje een vaag verhaal misschien. Maar dat komt doordat ik er iets van weet maar absoluut geen "kenner" ben op dit gebied.
 
Vandaag een stuk of 20 gesloten potmeters gerepareerd van een buizen versterker.
Als potmeters in buizen versterkers vaak een lange tijd op een bepaalde stand staan, kunnen ze een beetje "inbranden" en gaan ze kraken als ze over dat ingebrande putje worden gedraaid.
Omdat 20 nieuwe en goede potmeters nogal in de papieren kan lopen heb ik eens een trucje geprobeerd die ik nu hier deel.
Voor af en toe eens de treble of zo, een stapje te verdraaien is dit een mooie oplossing.

Er bestaan dus die gesloten potmeters , met de naam dat ze onderhouds vrij zijn, en niet smerig kunnen worden.
Nadeel is dus dat je ze ook niet kunt schoonmaken of smeren.
Nu heb ik met een klein boortje een gaatje geboord 0.15 tot 0.25 mm tussen in de fabrieks montage naad.
Deze word aangegeven als rode stip op de foto.
Ergens anders boren vergroot de kans dat men de koolbaan of de geleider beschadigd.
Met een injectie naald heb ik iets contact spray [de goede] in dat gaatje gespoten.
Daarna goed aan de potmeter gedraaid.
Dit alles werkt dus goed.

attachment.php
 

Attachments

  • potmeter (Small).jpg
    potmeter (Small).jpg
    20,6 KB · Bekeken: 150
schoonmaaktip voor plastic ombouw synths, keyboards, knoppen, enzovoort:

bij de winkel Wibra verkopen ze een schoonmaakmiddel (let op: alleen bij Wibra), bedoeld voor ontvetten, maar werkt op vele materialen als superschoonmaakmiddel,zonder de boel aan te tasten: Dasty ontvetter

ik gooi mijn vieze smerig geworden knoppen vaak in een kopje met wat van dat spul,en je ziet het vuil in een keer loskomen. dan heet water erbij, beetje roeren en super schone nieuwe knoppen weer. dat aangekoekte vuil in richeltjes is bijna niet weg te krijgen, maar met Dasty wel!
verwijdert ook roest, stickers. laat metaal als nieuw glimmen,enzovoort.
super spul, maar wel voorzichtig ermee omgaan. eerst beetje proberen op een klein plekje...
is sterk basisch spul. niet mee douchen of drankjes mixen. verder niet levensgevaarlijk..ik gebruik het soms ook verdunt.
 
Een truc die mij heel goed heeft geholpen: bij een oude synth die het niet 100% doet; disconnect hem, maak hem voorzichtig open, ontlaadt je handen van statische electriciteit en 'masseer' voorzichtig de chips in hun houdertje. Dit deed ik bij een Siel Orchestra 2 waarvan een hoop toetsen het niet deden. Na het bovenstaande deden ze het allemaal weer perfect
 
schoonmaaktip voor plastic ombouw synths, keyboards, knoppen, enzovoort:

bij de winkel Wibra verkopen ze een schoonmaakmiddel (let op: alleen bij Wibra), bedoeld voor ontvetten, maar werkt op vele materialen als superschoonmaakmiddel,zonder de boel aan te tasten: Dasty ontvetter

ik gooi mijn vieze smerig geworden knoppen vaak in een kopje met wat van dat spul,en je ziet het vuil in een keer loskomen. dan heet water erbij, beetje roeren en super schone nieuwe knoppen weer. dat aangekoekte vuil in richeltjes is bijna niet weg te krijgen, maar met Dasty wel!
verwijdert ook roest, stickers. laat metaal als nieuw glimmen,enzovoort.
super spul, maar wel voorzichtig ermee omgaan. eerst beetje proberen op een klein plekje...
is sterk basisch spul. niet mee douchen of drankjes mixen. verder niet levensgevaarlijk..ik gebruik het soms ook verdunt.
Dit kan ik beamen, Dasty is echt superspul:okdan:
 
Over het oxideren van de female jackplug contacten aan de binnenkant.

Bij gebrek aan een goede reinigings tool ,heb ik in het verleden heb ik al eens een bromfiets staalborsteltje zo gemaakt, dat deze een jack contact kan reinigen ,zonder gelijk het apparaat open te maken.
Werkt perfect.

Borsteltje is verkrijgbaar bij de betere fietshandel enz.
De "haren" van het borsteltje op maat knippen met een fijne tang ,dat deze in het jackcontact past.
Bij gebruik natuurlijk geen geweld gebruiken.

attachment.php

Als iets helemaal van metaal is gebruik ik meestal citroenzuur :) ik heb
ooit een keer citroenzuur voor een carburateur gebruikt en die kwam als nieuw eruit.
Wel even opletten met de verhouding citroenzuur/water en handschoentjes
aandoen :D
 
Wij hadden hier ooit eens een systeem bedacht om de oude teer-condensatoren die in zeer oude Philipsapparatuur helemaal origineel te laten lijken.
Zelfs de kenners konden het verschil niet zien.
Vooral toegapast in de TX-400 en TX-500.
Dit zijn oude TV-toestellen van 60 jaar geleden.

Geniaal, echter met medeweten van de klant.
anders neigt dit naar een vorm van "nep" zeg maar.

Dan wordt het zo'n"originele" Amerikaanse oldtimer in Cuba met Lada motor.
 
Dit kan ik beamen, Dasty is echt superspul:okdan:

Hier nog één :mega:
Ik gebruik het om motorblokken te ontvetten (was een tip op een autoforum) en schimmel van de badkamermuur mee te bestrijden :D

Verder heb ik vandaag per abuis WD40 gebruikt om de potmeter van een modulatiewheel van een controller keyboard te fiksen, terwijl ik op zoek was naar contactspray.
Als vanzelfsprekend heb ik de boel na het inspuiten en heen en weer wiegen droog gespoten met een bus lucht om alle vloeistof eruit te blazen, wat prima ging. Modulatie wheel werkt ook weer perfect. Pas een paar uur later kwam ik erachter dat ik wd40 heb gebruikt, ik snap echt niet waarom ik dat niet doorhad !. Ik laat het maar even zo, want het werkt prima.
 
Hier nog één :mega:
Ik gebruik het om motorblokken te ontvetten (was een tip op een autoforum) en schimmel van de badkamermuur mee te bestrijden :D

Verder heb ik vandaag per abuis WD40 gebruikt om de potmeter van een modulatiewheel van een controller keyboard te fiksen, terwijl ik op zoek was naar contactspray.
Als vanzelfsprekend heb ik de boel na het inspuiten en heen en weer wiegen droog gespoten met een bus lucht om alle vloeistof eruit te blazen, wat prima ging. Modulatie wheel werkt ook weer perfect. Pas een paar uur later kwam ik erachter dat ik wd40 heb gebruikt, ik snap echt niet waarom ik dat niet doorhad !. Ik laat het maar even zo, want het werkt prima.

Motor blokken ontvetten kan toch ook met Diesel.
 
WD40 is ook een toversmeermiddel inderdaad. ook voor van alles en nog wat te gebruiken.

Het is alleen wel vet. en dat was ook al het probleem met standaard contactspray:

doordat het vettig blijft, blijft er stof plakken, en dan krijg je na een tijdje een vieze plakkerige stofstroep in bijvoorbeeld je potmeter. met de eventuele nadelige gevolgen.

(contactspray werkt trouwens NIET in de kroeg, als versier-middel......het werkt wel heel erg goed, maar het soort van contact is niet dat, waar je nou echt naar verlangd)
 
Laatst gewijzigd:
Hilltree;1186070Men knipt een strookje papier van een +/- 1 cm breed en 5 cm lang [ niet smaller of korter ivm scheurgevaar schreef:
.
Dit strookje schuift men tussen de pcb en het carboncontactje die problemen geeft.

Dit bracht mij op het idee wat krakende sliders van mijn ARP 2600 te reinigen. Strookje papier knippen, zeg 5cm lang x 1 cm breed, één smal uiteinde iets scherper dan 90° ombuigen (zie foto). Kunststof knop van de ARP-slider afnemen en slider helemaal omlaag bewegen. Vervolgens het papiertje met het omgevouwde flapje in de opening steken totdat het flapje aan de binnenkant achter de koolstof-baan blijft haken. Dan de slider bewegen en zorgen dat het papiertje tussen de koolstofbaan en het metalen contactje terecht komt. Paar keer heen en weer schuiven. Vervolgens een nieuw papiertje aan de tegengestelde zijde z'n werk laten doen. Leverde bij mij kraakvrije sliders op !
 

Attachments

  • a2600shafts.jpg
    a2600shafts.jpg
    57,1 KB · Bekeken: 141
  • P2263567.JPG
    P2263567.JPG
    15,3 KB · Bekeken: 147
Als ik een totaal bekrasde c.d/dvd heb die niet meer leesbaar is, dan word die door mij behandeld met tandpasta.
Met een zacht doekje wat tandpasta opbrengen op de bekrasde kant [nooit aan de drager kant].
En cirkel vormig gaan poetsen.
Op deze manier heb ik al heel wat c.d's gered .
En ze ruiken gelijk lekker fris

Ik heb juist begrepen dat je niet cirkelvormig maar van binnen naar buiten (en weer terug) moet bewegen.
Dit om de zelfde reden als bij LP's om goed in het spoor te kunnen blijven volgen.
Ik heb zelf een CDpolijst machientje die het op deze manier doet.
Werkt idd voor heel veel CD's. Superglad polijstpapier werkt ook.
Net als koperpoets trouwens.
 
Het is alleen wel vet. en dat was ook al het probleem met standaard contactspray:

doordat het vettig blijft, blijft er stof plakken, en dan krijg je na een tijdje een vieze plakkerige stofstroep in bijvoorbeeld je potmeter. met de eventuele nadelige gevolgen.

Vanaf de fabriek zijn potmeters, faders e.d. toch ook een klein beetje gesmeerd? Wellicht dat ze daarom na 15 jaar genoeg stof verzameld hebben om aan een schoonmaakbeurt toe te zijn, maar helemaal ongesmeerd lijkt me voor de contacten / koolstofbanen ook weer niet goed eigenlijk.. Of zie ik dat verkeerd?
 
wist ik niet..dat van vette potmeters..

maar dan zal het wel speciaal vet ofzo zijn? het moet dan wel heel erg goed stroom kunnen geleiden.
 
ja, dat leek me ook nogal bijna onmogelijk. een vette koolbaan
 
gebruik een bakje om schroeven en andere kleine onderdelen in te doen..
schop dan vooral het bakje niet om of laat het van je werktafel af donderen...
leg een reserve voorraad schroefjes, boutjes moertjes ed aan van oude afgedanke apparaten
je raakt altijd wat kwijt en vaak zit er ergens wel weer wat passends bij.
hou de maten zo veel mogelijk bij elkaar, voorkomt een hoop ergenis bij het weer inelkaarzetten.
gebruik ook een magneetschroevendraaier..
hoevaak komt het wel niet voor dat je je schroefje weer ergens tussen de printplaten uit kan vissen omdat ie wegschoot of niet goed pakte..
en een schroefje tussen de printplaten laten zitten en de boel weer aanzetten zal iedereen wel begrijpen dat dat vaak einde verhaal is
 
Back
Top