Hoe maken jullie een track?

10 zet je spullen aan
20 klooi een avondje aan
30 vraag vrienden wat ze er van vinden
40 klooi beetje verder
50 kom op nieuw idee en vergeet het oude
60 kijk op je horloge en realiseer je dat het al 4 uur 's ochtends is
70 zet spullen uit
80 ga slapen
90 goto 10

RENUM 102,7

READY.
LIST

102 zet je spullen aan
109 klooi een avondje aan
116 vraag vrienden wat ze er van vinden
123 klooi beetje verder
130 kom op nieuw idee en vergeet het oude
137 kijk op je horloge en realiseer je dat het al 4 uur 's ochtends is
144 zet spullen uit
151 ga slapen
158 goto 102

READY.
<knipperende cursor>

:mexico:
 
RENUM 102,7

READY.
LIST

102 zet je spullen aan
109 klooi een avondje aan
116 vraag vrienden wat ze er van vinden
123 klooi beetje verder
130 kom op nieuw idee en vergeet het oude
137 kijk op je horloge en realiseer je dat het al 4 uur 's ochtends is
144 zet spullen uit
151 ga slapen
158 goto 102

READY.
<knipperende cursor>

:mexico:

Bij mij zei 'ie altijd "Ok" (en dan de knipperende cursor). Wel cool dat automagisch de goto regel aangepast werd he?
 
?Syntax Error in 116: Friends not Found


Anyway, ik bouw meestal stukken beat / bas / melodie / arpjes en ga die een beetje arrangeren door stukken aan en uit te zetten in Ableton. Als ik dan een idee krijg van hoe het ongeveer moet lopen ga ik de stukken muziek op de tijdlijn zetten (al dan niet live via mijn MPD24 door clips te koppelen aan pads en die aan / uit te schakelen) en achteraf details inprieken.

Al moet ik zeggen dat ik mijn beste dingen maak als ik gewoon in realtime ga lopen sequencen en mixen en opnemen, het nadeel daarvan vind ik alleen dat het altijd een one-shot recording is waar je achteraf weinig meer aan kunt prutsen en je ook qua wendingen en breaks beperkter bent.
 
Je kan ook 50 keer heel hard met de zijkant van je hoofd tegen een stalen kast slaan en daarna nog even van het geluid in je hoofd genieten.8o):dubbel:
 
Ik herken mij het meest in de post van Yoozer: gewoon beginnen. Lekker spelen zonder je zorgen te maken of iets nu een nieuw liedje opleverd of niet. Dan kan het zijn dat je plots een leuke melodie bedenkt of een grappig akkoordschema vindt waar je iets mee kunt. En terwijl je daarmee bezig bent krijg je vanzelf inspiratie voor aanvullingen, verbeteringen en/of het verdere arrangement. Of ... je krijgt ze niet en moet kiezen tussen twee kwaden: het idee weer vergeten óf het idee opnemen en hopen dat je in de toekomst er meer muziek in ziet.

Ook zijn tip m.b.t. het piano-geluid herken ik. De meeste muziek die ik bedenk, bedenk ik terwijl ik gebruik maak van een piano-geluid. Dezelfde vlieger gaat overigens ook op als je bij een liedje dat je op cd hebt wilt weten welke noten en akkoorden worden gespeeld. Door op je instrument het pianogeluid te kiezen kom je er sneller achter hoe het stuk in elkaar zit.

Zo zie je maar; er is niet één beste manier om een track te maken. Er zijn vele manieren en ieder gebruikt de manier die het beste bij hem/haar past.
 
eerst een idee,
alle melodietjes erbij maken bij mn idee, opslaan in een project

open een nieuw project, begin met drums bass percusie

dan uit het andere project dingen presies nameken opslaan en in de goede volgorde in hte nieuwe project zetten met de drums bass etc.

gebruik dus altijd meer verschillende gesavede projecten waar ik mn ideenen in uitwerk, daarin hoef ik geen structuur te houden en de mixer in de gaten houden

in de ander zet ik alles netjes onder elkaar en gestructueerd
 
eerst een idee,
alle melodietjes erbij maken bij mn idee, opslaan in een project

open een nieuw project, begin met drums bass percusie

dan uit het andere project dingen presies nameken opslaan en in de goede volgorde in hte nieuwe project zetten met de drums bass etc.

gebruik dus altijd meer verschillende gesavede projecten waar ik mn ideenen in uitwerk, daarin hoef ik geen structuur te houden en de mixer in de gaten houden

in de ander zet ik alles netjes onder elkaar en gestructueerd

Dus jij programmeerd niet je drums aan de hand van de melodie of andersom?
 
gewoon gericht maken wat ik wil horen werkt voor mij pers. doorgaans het snelst.

zonder constructief idee zou ik niet snel "zomaar" iets gaan bouwen.

Ma goed, er zijn uiteraard 1000en wegen die naar Rome leiden..tis maar wat je prettig vindt
 
gewoon bouwen wat je in je hoofd hebt. Meestal komt t er uiteindelijk toch nog wel iets anders uit te zien, maar maak t af, en t word vanzelf wel iets. Ik produceer veel voor klanten, en dan komen ze met een voorbeeld waarop t moet lijken, en dat maken we dan maar he!
 
100 zet je spullen aan
110 klooi een avondje aan
120 vraag vrienden om er mee aan te prutsen
130 haal 30m later de streekbieren boven
140 €}#kjfzejo é&p"€
SYNTAX ERROR



RENUM 102,7

READY.
LIST

102 zet je spullen aan
109 klooi een avondje aan
116 vraag vrienden wat ze er van vinden
123 klooi beetje verder
130 kom op nieuw idee en vergeet het oude
137 kijk op je horloge en realiseer je dat het al 4 uur 's ochtends is
144 zet spullen uit
151 ga slapen
158 goto 102

READY.
<knipperende cursor>

:mexico:
 
100 zet je spullen aan
110 klooi een avondje aan
120 vraag vrienden om er mee aan te prutsen
130 haal 30m later de streekbieren boven
140 €}#kjfzejo é&p"€
SYNTAX ERROR

... Hoe krijg jij dat euroteken uit je C64? :D

... of liever gezegd, erin :)
 
bij mij is het toch meer zo

if ($track < kei gaaf) {$creativiteit++}

OT: Wat ik in het begin vaak deed was gewoon een andere track ernaast leggen en de opbouw gewoon stelen....lekker makkelijk en werkte goed bij house.
 
put the drummachine on
put the bassmachine on(en me mixert enzo ook ntrlk)

en begin wa te pielen , soms met n deuntje in me hoofd , soms niet
en ask na n tijdje zoiets heb van, eehj dat moetk op n bandje knallen
dan doe ik dat

ook voor livesets maak ik geen tracks
stop me202,303,606,707 vol met vanalles en ik zie wel
blijft t spontaan en ook fris voor mezelf
 
Ik zet een plaatje op, rook een joint, sample wat en begin weer van voor af aan. :P
 
Afhankelijk van welke DAW ik gebruik begin ik eigenlijk op heel verschillende manieren met het maken van een (stuk) track.
Reason
Begin meestal met een subtracktor met een eenvoudige sound wat te spelen. Een beetje op mn klavier rammen, ondertussen van alles opnemen en als muted tracks laten staan voor later gebruikt.
Vervolgens voeg ik een redrum en 2e mixer toe en geef ik alle samples een eigen kanaal op de mixer. Hier voeg ik meestal ook nog een delay en reverb voor de send bussen aan toe. Dan kom ik er achter dat er nog veel meer te klooien is met de kabels aan de achterkant van de units dus ga ik daar een uur mee spelen. in de tussentijd heb ik geen noot meer gespeeld en ben ik het eigenlijk alweer beu waardoor ik op 'Alt+F4' > 'N' druk.

Cubase
Deze start ik meestal op als ik echt een concreet idee en/of flinke doses inspiratie heb. Vaak wil ik met iets van een ritme/beat beginnen omdat dit me, met Cubase, het meeste moeite kost. Meestal begin ik met een Battery als VST in een instrument-track in te laden en zoek ik wat samples om naar de pads te slepen. Ik bouw dan even een snelle beat.
Nu kan het op 1 van de volgende 2 manieren mislopen
Scenario 1: Ik wil een drumloop invoegen. Deze zoek ik met de loopbrowser op en sleep ik naar een nieuwe track in de sequencer. Vervolgens wil ik deze verknippen of iig wat flexiber te bewerken maken. Ik open de sample en probeer dit met de tools links in orde te krijgen. Dit lukt nooit dus begin ik te schelden, sluit ik Cubase af en overweeg ik de software hier te koop te zetten.
Scenario 2: Ik ga meteen aan de slag met een melodie of bassline. Ik wil dan meteen van alles side-chainen maar dit lukt meestal niet (het side-chainen zelf wel, maar het klinkt uiteindelijk nooit naar m'n zin). Hier raak ik ook weer gefrustreerd van en dan ga ik meestal ook iets anders doen dat niets met muziek te maken heeft.

FLstudio (favorite)
Met deze DAW loopt alles (in mijn geval) een stuk vlotter. Ik gebruik de browser om wat losse samples uit te zoeken. Deze sleep ik allemaal naar de step sequencer en ik programmeer er een beatje mee. Vervolgens doe ik op elke channel 'send to piano roll' om het geheel wat flexibeler te maken. Van de eerste pattern maak ik een aantal kopieën zodat ik hier (later) eenvoudig variaties op kan maken.
Daarna open ik een paar VST's (vaak begin ik met een Sylenth1 en een IL-Harmless) en ga ik wat sounds maken door presets te tweaken tot ze naar wens klinken zodat ik hier melodien/basslines/e.d. mee kan maken.
Vervolgens plak ik wat van de gemaakte patterns in de playlist om te luisteren hoe het geheel samen klinkt, voeg ik her en der wat effectjes toe, sla ik het op en begin ik weer aan iets nieuws :)

Deze track is in FLstudio9 gemaakt op precies de manier die hierboven is beschreven: http://soundcloud.com/kriscoady/hotbox
 
Ik vind het raar dat veel mensen starten met beats en baslijnen en dán pas een melodietje verzinnen om erboven te smijten. Klinkt precies alsof de melodie maar een bijkomstig iets is om het geheel af te maken... Ik bijvoorbeeld begin met een melodie en bouw daar alles rond... Meestal iets waar ik al een ganse dag mee rondloop in mijn hoofd en waarvan ik denk dat het goed klinkt, om dan achter mijn piano te kruipen en het te spelen. Klinkt het goed op piano, dan kruip ik achter mijn synths en controllers en start ik cubase op... en pas dán begin ik te layeren...
 
Begin zelf meestal met de melodie. Deze komt het meeste tot stand als ik een geluidje aan het maken ben. Zo af en toe als ik met een andere melodie van een bestaand nummer aan het mee pingelen ben, en dat ik er uiteindelijk tijden het zoeken van de juiste noten een ander melodie speel dan het geen wat ik aan het zoeken was. En heel soms van een nummer waar ik zelf mee bezig ben. Dan, om het op te vullen, ga ik opzoek naar melodieën die ik er bij passen maar uiteindelijk kom ik andere melodieën tegen die weer de basis vormen voor een nieuwe track.
Maar goed de melo is voor mij het belangrijkste. Als ik die heb ga ik er andere geluiden bij halen. Als ik dan diversen lagen aan melodieën heb komt er een kick onder. Na de kick de baseline, hierna kan het patroon van de melo nog aangepast worden waarna ik er drum`s onder gooi. Een ohh, meestal verzin ik div. chh loopjes, gooi er een snare/clap onder, maak nog div. percussie loopjes.
Dit speelt zich meestal af op bar 33 tot 41, ligt aan de lengte van de melo.

Dit beluister ik een aantal keren, mute wat tracks en zo tot dat ik een idee heb hoe ik de track wil hebben. Dit is meestal in een middagje neer gezet waarna het fine tunen kan beginnen. Dit kan even duren
Vroeger, tot een jaar geleden maakte ik altijd track`s op de volgende manier;
Eerst een kick. Dan ging ik een intro maken, meestal tot bar 33, en dan na de brug toe werken. Meestal liep ik dan vast omdat ik in het begin van me track al de vetste elementen neerzetten zodat ik dit weer in de brug moest overtreffen. Meestal lukte dat niet en kwam de track niet af. Sinds ik het doe op de eerst beschreven manier gaat het een stuk makelijker om een track af te bouwen.

Werk met Cubase en maak Trance
 
Ik begin meestal met de melodie, En dan werk ik er omheen..
Heel af en toe doe ik eerst een basje of drumtrack en dan werk ik daar wel wat omheen, Quantizing doe ik niet aan(Heeft Cool Edit ook niet) en eventueel wat effectjes eigenlijk ook nooit(Hoor een apparaat liever zoals hij standard is... Al is een DX7 Rhodes met Reverb en Chorus ERG lekker)
 
Soms als er al een lange tijd niks uit je vingers komt kun je ook wel eens een bestaand nummer pakken en deze proberen te remixen. Je kunt dan bijvoorbeeld een midi file donwloaden om snel aan de melodie en accoorden te komen. Vervolgens kun je dan een geheel eigendraai geven aan het nummer. Of je het remixen cheezy vind of niet, het is soms wel een mooie manier om weer even lekker een heel nummer af te maken met bruggetjes, breaks, beats etc. Soms merk je dan tijdens het proces dat je weer erg creatieve ideeën hebt. Voordat je het weet ben je dan al met een nieuwe nummer bezig. Het remixen van een nummer dwingt je wel om het echt af te maken.
 
Back
Top