Pitch rise effect

Hans-R

Hans
Lid sinds
1 februari 2005
Berichten
323
Locatie
Volkel, Noord Brabant
Beste mensen,

Ik ben er nu al een tijdje mee aant kloten, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ik wil eigenlijk een sweep effect maken, waarbij de pitch constant stijgt.

Nu snap ik dat je dit met pitchbend kunt doen, maar ik heb gehoord dat dit ook kan met een comb-filter of doppler plugin. Weet iemand toevallig hoe dit werkt?

Omdat ik op het werk ben, kan ik even geen sample posten, maar ik denk dat jullie wel weten wat ik bedoel!

Alvast bedankt!
 
Zit er geen preset op de Access virus die in de buurt komt? en waar je vervolgens op kunt afkijken hoe die patch gemaakt is?

comb-filter / doppler plugin hebben eigenlijk niks met pitch-rise te maken..

Als ik je een tip mag geven : Met je access virus ben je prima in staat om het effect (wat ik denk dat je bedoelt) te maken. Je moet er voor zorgen dat de Envelope naar de Pitch van de Oscillator wordt gestuurd.. als je dat niet kunt vinden > handleiding pakken van de Acces virus en de termen Envelope / Pitch / Oscillator opzoeken, dan kom je het vast en zeker tegen.

suc6!
 
Je zou bijvoorbeeld twee inverted saw LFO's met 180 graden verschil los kunnen laten op twee losse oscillatoren, en dan met een sinus die het luidste is op het moment dat de inverted saw precies halverwege is per oscillator apart het volume regelen. Heb je meer dan 4 LFO's probeer dan ook een derde oscillator.
 
Zit er geen preset op de Access virus die in de buurt komt? en waar je vervolgens op kunt afkijken hoe die patch gemaakt is?

comb-filter / doppler plugin hebben eigenlijk niks met pitch-rise te maken..

Als ik je een tip mag geven : Met je access virus ben je prima in staat om het effect (wat ik denk dat je bedoelt) te maken. Je moet er voor zorgen dat de Envelope naar de Pitch van de Oscillator wordt gestuurd.. als je dat niet kunt vinden > handleiding pakken van de Acces virus en de termen Envelope / Pitch / Oscillator opzoeken, dan kom je het vast en zeker tegen.

suc6!

Ja maar dat gaat toch niet oneindig door?
 
Als de pitch terug naar 0-punt schiet om opnieuw te stijgen (bij een Ramp LFO ), is er w.m.b. sprake van constante stijging..

Maar ik denk niet dat hij oneindig bedoelt, meer als een stukje sound-effect van een paar maten..

Daarnaast, als je de depth van de envelope-modulatie maar hoog genoeg zet, en de attack van de envelope langzaam genoeg, dan kan je best een half uur zoet zijn met 1 sweep :P
 
Supermakkelijk te realiseren met Battery dit.
Door de wave heen, kun je een lijn compleet aanpassen die de pitch voorstelt.
Lijkt me dat je dit soort effecten, realiseert met enkel de pitchbender.

@bikkel:
Had ik geen idee van.
 
Nee je krijgt doordat de oscillator steeds uitdooft door de sinus op de VCA juist op het moment dat de zaagtand zich reset het idee dat je naar steeds stijgende tonen aan het luisteren bent. Nog leuker is het om de zaagtand ook naar de panning te routen. Wat natuurlijk helemaal kicken is, is om de LFO snelheid aan je modwheel te hangen (van sub tot supersonisch) en de moddiepte aan bijvoorbeeld je pitch :okdan:
 
Bedankt voor de reacties!

Ik ga eens wat aan de slag met de dingen die jullie hebben gezegd. Mij is ooit verteld dat dit effect te krijgen is d.m.v. een comb filter. Maar aan de andere kant, een comb filter werkt (als ik me niet vergis) door een constante delay van het originele signaal, op het originele signaal te zetten, ik kan me alleen niet voorstellen dat dat een stijgende pitch veroorzaakt.

Maar ik bedoel inderdaad een klein gedeelte, als in een paar maten voor bijv. een break, dus niet oneindig.

p.s. Ik moet de Virus C nog uit mijn lijst halen, maar hij is inmiddels verkocht ;)
 
Doppler-effecten m.b.v. tijdvariant comb-filter

Doppler-effecten m.b.v. tijdvariant comb-filter

Bedankt voor de reacties!

(...) Mij is ooit verteld dat dit effect te krijgen is d.m.v. een comb filter. Maar aan de andere kant, een comb filter werkt (als ik me niet vergis) door een constante delay van het originele signaal, op het originele signaal te zetten, ik kan me alleen niet voorstellen dat dat een stijgende pitch veroorzaakt.

Maar ik bedoel inderdaad een klein gedeelte, als in een paar maten voor bijv. een break, dus niet oneindig.

Inderdaad kun je met een comb filter een frequentie-verschuiving maken. Wel moet dat comb filter dan tijdvariant zijn, d.w.z. gebaseerd zijn op een delay-lijn met variabele lengte. Zo creeer je allerlei Doppler-effecten.
Zie https://ccrma.stanford.edu/~jos/pasp/Time_Varying_Comb_Filters.html
 
Voor de Nord Modular Classic (en waarschijnlijk ook als conversion naar de G2, dus ook G2 Demo) heeft Rob Hordijk de Shepard Tone in verschillende versies gemaakt.
Zie http://nm-archives.electro-music.com/010_NordModular/011_Patches/Hordijk_Rob/ en zoek bij 'Shepard'.

Het effect wordt ook wel een Risset Tone genoemd naar de toneel regiseur die het geluid in dalende lijn gebruikte om de gekte van de piloot van de Enola Guy weer te geven in een toneelstuk over de wroeging van de man. De fluittoon stelt het moment van het vallen van de bom voor. De NordModular kan het zo goed als eeuwig; Risset gebruikte een tape van ongeveer drie uur.

Wout
 
Het effect wordt ook wel een Risset Tone genoemd naar de toneel regiseur die het geluid in dalende lijn gebruikte om de gekte van de piloot van de Enola Guy weer te geven in een toneelstuk over de wroeging van de man. De fluittoon stelt het moment van het vallen van de bom voor. De NordModular kan het zo goed als eeuwig; Risset gebruikte een tape van ongeveer drie uur.

Wout

Risset toneelregisseur???:?

Ik ken wel Jean Claude Risset http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Risset die, onder vele andere, onderzoek deed naar Shepard tonen.

Overigens is topicstarter hier niet op zoek naar Shepard-tonen.
 
Als ik je een tip mag geven : Met je access virus ben je prima in staat om het effect (wat ik denk dat je bedoelt) te maken. Je moet er voor zorgen dat de Envelope naar de Pitch van de Oscillator wordt gestuurd.. als je dat niet kunt vinden > handleiding pakken van de Acces virus en de termen Envelope / Pitch / Oscillator opzoeken, dan kom je het vast en zeker tegen.

suc6!

Bijna elke synth met een pitchenvelop kan dit, kwestie van juist instellen, als je wil kan ik je een voorbeeld met screenshot maken van Sylenth1?
 
Bijna elke synth met een pitchenvelop kan dit, kwestie van juist instellen, als je wil kan ik je een voorbeeld met screenshot maken van Sylenth1?

Nog bedankt allemaal! Maar het kon inderdaad simpeler zoals Err0r al aangaf, inmiddels had ik dit zelf ook al gevonden. Inderdaad gewoon een pitchenvelop, gaat geweldig met Sylenth1!

Thanks!
 
Back
Top