Overmand door de vele mogelijkheden

....en gefrustreerd te worden als je dat nét niet bereikt !
Ik heb best al veel muziek gemaakt waarvan mijn omgeving me zegt dat ze niet moet onderdoen voor andere dubstep/minimal techno producers...maar ikzelf blijk dan toch met oren te horen die wel degelijk het verschil horen tussen mn eigen composities en wat de 'echten' presteren.

Als ik soms zie met hoe weinig kennis/materiaal die mensen dan toch wél releases in mekaar krijgen, vraag ik me écht af waar ikzelf dan juist tekort in schiet. Mn eigen grootste criticus...


Er zijn idd heel wat mensen met Talent op dit Forum echter alleen met
talent kom je er niet je moet een beetje geluk hebben en de juiste mensen
tegenkomen verder ook belangrijk doorzettingsvermogen en achter je muziek
staan.
Muziek maken is hard werken veel uren achter elkaar je instrument
beheersen en weten wat die kan zodat je ideeen kunt overzetten
naar muziek.
Sommige hebben dan minder talent wat betreft muziek maar zijn dan zakelijk
weer beter , wil je echter je doel halen wat het ook is het zal zeker
niet van vandaag op morgen gaan.
 
het afbreek-uurtje is begonnen hoor.......

laat iedereen toch eens doen waar hij zin in heeft en maak dan zelf uber-bach muziek met een modular of zo als je jezelf daardoor beter voelt.

het slotje mag er voor mij bij deze al op
 
wie word er door wie afgebroken ?
ik zie hier weinig negatiefs...
unsubscribe dude, ikzelf vind de discussie best wel interessant
 
Inderdaad. De gemiddelde funk- of discoplaat is al zo ongelooflijk complex vergeleken bij 90% van alle dance. Allemaal gemaakt door geschoolde musici en zelfs klassiek geschoolde orkesten zelfs soms. En dat werd toen al als hersenloze domme stampmuziek gezien.

Als je eerst vijf jaar lang 'thee mag zetten' in een studio, dan weet je al meer dan de gemiddelde SF'er over muziek maken voordat je aan je eerste project begint.


Het blijft wel stampmuziek natuurlijk maar ja als er nu zo slechte muziek wordt gemaakt
dan lijkt die muziek van vroeger al snel complex ;)
 
Divinio

Wie wordt hier afgebroken.

Er vind gewoon een discussie plaats. En dat is toch waar een forum om begonnen is. Informatie uitwisselen. Ideeen uitwisselen. Meningen uitwisselen. Enzovoort.

Ik moet juist zeggen dat ik het een goede discussie vind zonder al te veel nietszeggende kreten en zgn lollig doenerij.

Laat deze (serieuze) discussie nog gewoon voortduren en het is net als bij TV. Als je het niets vind dan kijk je er gewoon niet naar.

Paul
 
@ seiko: voel je niet zo rap aangesproken frustri :gaap:

het ging mij over het kort door de bocht gaan ivm DJ vs muzikant en zeggen dat alle hedendaagse muziek plat is en zonder talent gemaakt en "vroeger was het beter" etc

ik zeg dat net omdat ik de discussie zelf interessant vond en niet wil dat ze gaat ontaarden in platvloerse conclusies die er hier niet toe doen
 
het afbreek-uurtje is begonnen hoor.......

laat iedereen toch eens doen waar hij zin in heeft en maak dan zelf uber-bach muziek met een modular of zo als je jezelf daardoor beter voelt.

het slotje mag er voor mij bij deze al op

Klopt maar laat mensen dan niet gaan zeiken als het niet lukt 8)
 
muziek maken wordt helaas steeds makkelijker gemaakt...
 
OK, doordat muziek maken makkelijker gemaakt word door allerlei aspecten, komt er steeds meer shit op de markt/internet/fora/ enz enz...
en het is helaas zo dat met veel (software)synths het al snel goed "klinkt" door allerlei presets, kant en klare wavjes enz enz...
 
OK, doordat muziek maken makkelijker gemaakt word door allerlei aspecten, komt er steeds meer shit op de markt/internet/fora/ enz enz...
en het is helaas zo dat met veel (software)synths het al snel goed "klinkt" door allerlei presets, kant en klare wavjes enz enz...


Ja helaas dat wel maar zie het als digitaal schilderen waar al snel resultaat
is te zien en het schilderen met een penseel daar zie je het resultaat
pas op het einde.
 
Het kunnen maken van een opname wordt makkelijker en goedkoper, de kwaliteit van de opnames gaat ook steeds verder omhoog (de mogelijkheid om iets van goede kwaliteit neer te zetten zeg maar) MAAR muziek maken is nog net zo moeilijk, los van stijl zelfs...

Door de ontwikkeling komen we in aanraking met helaas veel troep ook maar tevens krijgen alle mensen die thuis de meest fantastische dingen maken ook een platform om zichzelf te laten zien. Mensen die misschien niet zo makkelijk ergens op af stapten om zichzelf en hun product te promoten...da's ook mooi. Ik heb veel gehoord wat 15 jaar geleden niet door de A&R's kwam

Jammer alleen dat mensen een heleboel stappen overslaan en het allemaal zelf wel denken te kunnen omdat ze ook de mogelijkheden hebben. Zoals het oude vak producer, engineer, componist enz...alles heet tegenwoordig 'producer' en iedereen probeert maar alles te doen ook terwijl heeeeeeeel veeeeeel van de grote voorbeelden in teams werken waarbij nog wel die scheiding gemaakt wordt tussen de verschillende taken
 
ik denk dat er vroeger ook wel zeker zoveel muziek werd gemaakt alleen zijn nu de wegen om het te verspreiden aanzienlijk eenvoudige geworden en dus is daarmee ook de kans aanzienlijk groter dat je veel meer muziek tegenkomt dan 15 jaar geleden en dus nu ook veel meer bagger... maar... toen was men ook een stukje jonger en ook dat speelt mee qua dat iets beter smaakte dan nu...

maar het ging geloof ik over "door de mogelijkheden van de synth het mogelijke niet meer zien"...
 
ik denk dat er vroeger ook wel zeker zoveel muziek werd gemaakt alleen zijn nu de wegen om het te verspreiden aanzienlijk eenvoudige geworden en dus is daarmee ook de kans aanzienlijk groter dat je veel meer muziek tegenkomt dan 15 jaar geleden en dus nu ook veel meer bagger... maar... toen was men ook een stukje jonger en ook dat speelt mee qua dat iets beter smaakte dan nu...

maar het ging geloof ik over "door de mogelijkheden van de synth het mogelijke niet meer zien"...

Klopt ja de mogelijkheden , ik denk dat je juist creatief wordt als
je maar beperkte middelen hebt om muziek te maken :geslaagd:

http://www.ocp.be/images/vandriessche/eiersnijder.jpg
 
Ik ben van een stapel VSTS overgegaan naar alleen het logic pakket, en sylenth 1 , OhMicide, en een compressor van T-racks...meer niet.

ik ben dus beperkt tot de geluiden die in logic zitten, en zelfs dat vind ik al te veel.
je kunt dus door de bomen het bos niet meer zien, en na een week kutten, erachter komen dat van een plaatje maken niet veel meer is gekomen.

HOE HERKENBAAR!?

wat te doen; shit die je niet gebruikt; verkopen of weggooien als je er echt boos om bent. En teruggrijpen naar je paar favorieten.
duurt een paar jaar voor je daar achter bent gekomen (ja ik heb het nu over mezelf), maar dan heb je ook wel wat....minder shit om uit te kiezen, waardoor ik in elk geval meer bezig kan zijn met het proces, ipv dat juiste geluidje te zoeken.

goed voorbeeld vind ik OMNISPHERE. geluiden zijn erg dik, MAAR (!) als iets 20 tot 30 seconden duurt voordat het geluidje dat je in je kop hebt zitten (en dat een keer of 4/5/xxx tot je het geluidje uiteindelijk vindt) eindelijk hebt gevonden, ben je het hele idee allang kwijt. Dus bij mij was het doei doei OMNISPHERE. Hoe goed de geluiden ook zijn, ik gebruik hem niet, want het duurt allemaal te lang.




Less is more. (behalve in euros)
 
Zie handtekening ;)
 
ben ook vanuit het DJ'en zelf beginnen produceren...

Pro is dat je dan wel weet wat er in een nummer moet zitten om het volk te doen bewegen (dat weet een 'muzikant' niet per definitie)

Contra is dat ik zoveel goeie platen heb gehoord dat ik mn eigen producties daartegenover zwaar onvoldoende vind

Door dit antwoord moet ik het toch een beetje eens zijn met 6-track,

En ik weet dat niet alle dj's over 1 kam te scheren zijn, maar je toont wel een beetje aan met je antwoord dat sommige dj's er blijkbaar niet bij stilstaan dat een aanzienlijk deel van de mensen die muziek maken dat niet doen om een kudde mensen aan het bewegen te krijgen, er wordt ook muziek gemaakt om andere reden, teveel om op te noemen, er is ook luistermuziek, filmmuziek etc....
Niet om te bashen ofzo trouwens, mocht het zo overkomen...

Wat betreft het topic,
persoonlijk vind ik het pijnlijk en grappig tegelijkertijd om te zien dat ik met mijn oude pentium 3 met fruityloops en wat samples
meer en leukere muziek maakte dan wat ik nu nog doe...
Dat is ook de reden dat ik steeds meer dingen ben gaan verkopen om mijn setup terug te brengen naar een minimum, waarbij zo weinig mogelijk dingen in de weg kunnen staan van mijn inspiratie...en voor mij werkt dat wel.

Ok, ..Als ik nu iets leuks heb gemaakt, dan kan ik met mijn kennis WEL een goede (ahum!.... beter dan vroeger iig:) ) mix/master maken... ik bedoel, kennis en gear hebben ook wel voordelen natuurlijk... maar die gulden ( of moet ik hier ook al euro zeggen) middenweg he...
Het liefst zou ik mijn apparatuur niet zo dicht bij me willen hebben.. mischien in een oefenruimte waar ik op de fiets heen moet om te werken... dat het hier altijd in het zicht staat is gewoon niet bevorderlijk, het wordt meer een beetje decoratie op deze manier...
 
Laatst gewijzigd:
Pro is dat je dan wel weet wat er in een nummer moet zitten om het volk te doen bewegen (dat weet een 'muzikant' niet per definitie)
alleen een DJ weet dat per definitie? ik dacht het niet...
denk eens aan mensen die muzikant zijn maar wel geregeld zelf op de dansvloer staan en de boel analyseren...

so wie so, hoeveel zin heeft het om muziek te maken waarvan je denkt dat mensen (die op hun beurt weer denken dat) het leuk vinden? ...als het dan een vicious circle word dan verzadigt de boel en wordt het steeds platter... en DAT is dus het verschil met een 'muzikant'... misschien niet direct een commerciele dan maar wel iemand die het in 1e instantie voor zichzelf maakt en er zijn eigen ding in legt...

bij een (crea) muzikant komen de ideeen van binnenuit, hetgeen dat nog niet is... meer inventiviteit
bij een DJ gaat het om het externe... hetgeen er al is en populair word bevonden... meer nadoenerij
 
Laatst gewijzigd:
Ga is op je eigen gevoel af allemaal, wat is muziek eigenlijk, geluid niet alleen, het komt binnen, voel.

:W:W:W
OHM
 
Ik wil aan de hand van de onderstaande categorie indeling verder in discussie gaan, als jullie het niet erg vinden :engel:.
ik denk dat er grosso modo 2 groepen te onderscheiden zijn :

1) 'echte' muzikanten die wat ze in hun hoofd werken sound- en arrangementsgewijze vlotjes kunnen neerzetten in synthsounds/sequences

2) de 'puzzelaars' die eigenlijk muziek maken vanuit een Trial&Error methode die ondersteund word door meer of minder ervaring die het aantal 'errors' kan verminderen.

Wat betreft de stelling dat 'echte' muzikanten alles in een hoofd doen, ben ik niet eens. Hoe ik het zie bij muziekmaken is hetzelfde als bij meerdere vormen van kunst maken: je begint met een schets, je maakt er andere schetsen bij, je probeert de schetsen te combineren en dan pas ga je het concretiseren.
Dit doe je bij een beeldhouwwerk, een schilderij en wat voor mij ook onder kunst valt, een gebouw tekenen en construeren.

Een 'puzzelaar' is misschien langer bezig omdat die niet de ervaring heeft. Mind you, voor mij is muziektheorie een raapsel van technieken van allerlei schetsen die handig zijn om te gebruiken. De theorie is slechts een middel om snel tot bepaalde resultaten te komen. En het kan je ook zelfs beperken, daar je gewend bent in een bepaalde mode te denken.

Mijn tip is dus: begin aan schetsen en probeer zoveel mogelijk schetsen te produceren totdat je een raamwerk hebt dat voldoet. Dit is dan mijn 'bouwtekening', zeg maar. En ga dan pas de geluiden, de productie technieken erbij zoeken. Anders is het eeuwig gepiel met geluiden en techiniekn die niet bij een nummer passen, daar ze al toegepast zijn op de schetsen.
 
Back
Top