Wie gebruikt een recorder ipv software?

Ik heb ook ergens on 2002 een Revox A77 gekocht voor o.a. jeugdsentiment redenen en het feit dat het een mooie machine is en om te gebruiken voor mn muziek.
Uiteindelijk toch weggedaan omdat ik toendertijd minidisc had wat gewoon sneller en praktischer was...
 
Oh ja, en met de Geluidsrecorder van Windows samples bewerken voor in m'n MPC.

Welkom in de 21e eeuw ;) Ik was heel erg blij dat Sound Forge is uitgevonden, maar het is niet zo dat er geen gratis alternatief meer is tegenwoordig. http://www.wavosaur.com/ werkt ook heel aardig.
 
even een vraagje over het gebruik van tape voor electronische muziek: hoe zorg je eigenlijk dat als je gaat overdubben, dat het dan synchroon loopt?

met een multitracker lijkt het me nog wel makkelijk te doen, maar hoe werkt zoiets bijv met een bandrecorder?

ik weet dat veel hardware sequencers via een tape sync toon werken, maar kan je deze functie ook gebruiken om daarna weer extra dingen te overdubben?

ik heb namelijk wel een paar synths, maar niet multitimbraal of iets dergelijks nog. ik zou dus eerst de bass moeten opnemen, daarna pads, leads - telkens overdubben dus.

mijn vraag is dus hoe doe je dit eigenlijk zodat het perfect in sync loopt?

alvast bedankt
 
Wij gebruiken de yamaha MT8X 2x4 tracker, geniaal ding die op bandjes loopt. En er staat een fostex R8 8track band recorder bij mijn maat. Die digitale prut met tienduizend functies onder een knop mot ik niet. En computers al helemaal niet.
 
mijn vraag is dus hoe doe je dit eigenlijk zodat het perfect in sync loopt?

alvast bedankt

Is ergens een heel simpel en logisch verhaal. Je hebt een master (je sequencer) die een tijdcode (meestal midi tijdcode omgezet in smpte) uitstuurt naar je tape recorder. Zodra deze code is geschreven op de band, kun je er mee aan de slag: iedere keer als je je sequencer start, start ook de bandrecorder. Dat kan bij smpte op een willekeurig moment zijn, de sequencer en recorder weten van elkaar op welk moment in de tijdlijn ze zitten. Hoe dan ook, je kunt gewoon ten alle tijden overdubben.
Het tijdcode signaal moet wel goed zijn, vaak willen recorders ondanks de tijdcode nog wel 'ns gaan 'driften'.

Let wel dat tijdcode een audio signaal is, dus je zult een spoor moeten opofferen aan die tijdcode. Bij voorkeur gebruik je het buitenste spoor, dus op een 8 track recorder gebruik je dan spoor 8. Dit doe je omdat het audio signaal wel 'ns kan lekken naar het tijdcode spoor, waardoor de machine in de war raakt. Je moet dus goed opletten wat en hoe hard je op spoor 7 opneemt. Hihats zijn notoir in het verstoren van tijdcode. Het beste laat je spoor 7 leeg...

Bij een 4 track recorder heb je dus maar effectief 3 sporen, niet bepaald veel voor overdubs. Mulitracken met sync is naar mijn idee pas interessant als je met minimaal een 8 track recorder werkt. Nadeel van een 1/4" 8 track is dat de bandbreedte erg minimaal is, en het geluid dus niet optimaal, dus liever neem je een 1/2" of 1". Máár 1/2" recorders en de bijbehorende banden zijn niet goedkoop, en de recorder moet goed onderhouden zijn. Je haalt je dus aardig wat sorres op de hals als je dit perse wil doorzetten. Ik zeg niet dat je het niet moet doen hoor, maar wel dat je goed moet realiseren waar je aan begint :)

Er zal nog vast meer te vertellen zijn over dit onderwerp, maar zoals ik al eerder zei: ik heb geen ervaring met mulitracken. Ik ken het smpte principe vanuit mijn werk als film editor, maar heb me er nooit in hoeven te verdiepen: het werkt gewoon :)
 
Is ergens een heel simpel en logisch verhaal. Je hebt een master (je sequencer) die een tijdcode (meestal midi tijdcode omgezet in smpte) uitstuurt naar je tape recorder. Zodra deze code is geschreven op de band, kun je er mee aan de slag: iedere keer als je je sequencer start, start ook de bandrecorder. Dat kan bij smpte op een willekeurig moment zijn, de sequencer en recorder weten van elkaar op welk moment in de tijdlijn ze zitten. Hoe dan ook, je kunt gewoon ten alle tijden overdubben.
Het tijdcode signaal moet wel goed zijn, vaak willen recorders ondanks de tijdcode nog wel 'ns gaan 'driften'.

Let wel dat tijdcode een audio signaal is, dus je zult een spoor moeten opofferen aan die tijdcode. Bij voorkeur gebruik je het buitenste spoor, dus op een 8 track recorder gebruik je dan spoor 8. Dit doe je omdat het audio signaal wel 'ns kan lekken naar het tijdcode spoor, waardoor de machine in de war raakt. Je moet dus goed opletten wat en hoe hard je op spoor 7 opneemt. Hihats zijn notoir in het verstoren van tijdcode. Het beste laat je spoor 7 leeg...

Bij een 4 track recorder heb je dus maar effectief 3 sporen, niet bepaald veel voor overdubs. Mulitracken met sync is naar mijn idee pas interessant als je met minimaal een 8 track recorder werkt. Nadeel van een 1/4" 8 track is dat de bandbreedte erg minimaal is, en het geluid dus niet optimaal, dus liever neem je een 1/2" of 1". Máár 1/2" recorders en de bijbehorende banden zijn niet goedkoop, en de recorder moet goed onderhouden zijn. Je haalt je dus aardig wat sorres op de hals als je dit perse wil doorzetten. Ik zeg niet dat je het niet moet doen hoor, maar wel dat je goed moet realiseren waar je aan begint :)

Er zal nog vast meer te vertellen zijn over dit onderwerp, maar zoals ik al eerder zei: ik heb geen ervaring met mulitracken. Ik ken het smpte principe vanuit mijn werk als film editor, maar heb me er nooit in hoeven te verdiepen: het werkt gewoon :)
Bedankt voor de reply!

Maar is die smpte tijdcode dan gewoon een toon die opgenomen wordt op tape, dat als je de tape afspeelt dat je ook gewoon weer een toon hoort? Want de manual van mijn sequencer (Kawai Q80) heeft het over een tape sync uitgang ('tape out' geloof ik), die dan naar je recorder een toon opneemt. Je moet dan daarna de kabel van je bandrecorder op je sequencer's 'tape in' aansluiten zodat ie 'hoort' wanneer de toon voorbij komt en de sequence start. Is dit dus ook smpte?

Ik begrijp dus dat het in ieder geval wel gewoon een audio signaal is, zoals je al zei.
 
Maar is die smpte tijdcode dan gewoon een toon die opgenomen wordt op tape

Nee, het is echt data die als tonen op de tape gezet wordt; uren, minuten, seconden en frames. Vandaar dat je gewoon naar een willekeurig punt kunt spoelen en alle apparatuur gelijk mee kan springen.

Is dit dus ook smpte?

Nee.
 
Is dit dus ook smpte?


Inderdaad: nee. De q80 stuurt zover ik weet geen smpte. Er zijn meerdere soorten tapesync, naast smpte had je ook fsk en cls. Ik meen dat de Q80 (heb er zelf ooit eentje gehad) FSK sync stuurt.
FSK was nogal basaal, ik meen dat je die (zoals bijvoorbeeld din sync) alleen vanaf het begin van de sequence kunt gebruiken. Als je in het midden van een nummer stopt, moet je de tape en dus de sequence weer vanaf het begin starten. Ik geloof ook dat je met FSK geen machine control hebt, behalve start en stop, dus je moet handmatig spoelen.

Dus: nee, geen smpte, maar de q80 moet wel te gebruiken zijn met een mulititrack reel recorder.

Nee, het is echt data die als tonen op de tape gezet wordt; uren, minuten, seconden en frames. Vandaar dat je gewoon naar een willekeurig punt kunt spoelen en alle apparatuur gelijk mee kan springen.

Smpte is inderdaad een data stroom die als audio op tape word geschreven. Ik kan me herinneren dat ik wel 'ns, in te tijd dat ik nog analoog monteerde, banden kreeg die wel beeld hadden maar niet 'gezwart' waren, dus waarbij geen tijdcode was geschreven. Die tapes waren daardoor onbruikbaar. Dan kon ik met een tijdcode generator op een audio spoor alsnog een tijdcode opnemen.
Het is dus wel een vaste, constante toon (klinkt een beetje als een oude telefoon modem of een fax, maar dan constant).
 
Laatst gewijzigd:
Sequencing doe ik op de pc in Tracktion en audio opnamen met een Korg D3200. Soms sessies/probeerseltjes op Minidisk.

Ik heb wel een tijdje opnamen gemaakt met de pc, maar een los apparaat werkt voor mij in dezen een stuk prettiger. Ik ben ook erg te spreken over de D3200. Genoeg mogelijkheden en bedieningsgemak en met 32 sporen kun je meestal wel even voort.


groet,

Tom
 
Jazeker,. heb twee maal tascam atr60-8 8trackers staan,. compleet met smpte sync box, remote, dolby en meterbruggen,.. 1 maal zelfs het originele luxe rack met neplederen armsteunen.

Samen gekocht van het failliete IMAX theater,.. voor 400 gulden,.. ghehe,. professioneel laten reviseren voor een dikke 2000+ gulden,.. dwz,. nieuwe koppen,. afstellen,.. cleanen,. etc.
Toen een beetje gebruikt voor blazers acoutische gitaar,. vocals en nog wat gekkigheid.
Een paar releases op afgemixed en wat bandcompressie experimenten mee gedaan,.daarna stofvrij in vrijloop weggezet ivm grootsscheepse verbouwing.
Wanneer de nieuwe studio staat komen ze weer uit de doos en ga ik ze zeker vaker gebruiken. Niet alleen omdat ze zo vet klinken maar zeker ook,. misschien wel in de eerste plaats,.. omdat t gewoon zo onwijs gaaf is om die slagschepen te zien draaien,.. alles in sync, en zodra je syncspoor t startschot geeft gaat alles aan,.. muziek begint,.vu meters dansen,... alle midi en sync bliept en blinkt!!!! Bruhaaahhh!!!! Heftig!!!
 
ik heb voor de yamahahoek een AW1600 multitrack recorder...helemaal vet....

en ben in research voor een Boss BR voor mijn (bass) gitaar setupje
 
Ik heb nog een Teac 3440 in de kast staan. Vroeger heel veel mee gedaan. Ik moet hem eigenlijk weer eens aansluiten en gaan gebruiken!

3440-front.jpg
 
Heb op blauwe maandag nog wel eens op een VHS stereo recorder (Blaupunkt) opgenomen. Zo eentje nog met instelbaar opnameniveau. Ik was altijd positief verrast door de dynamiek.

Later ook wel op DAT, maar ik zou eigenlijk niet meer terug willen naar iets met tape. En de CD-Audio recorder gebruik ik ook niet meer als zodanig. Tenzij... tja, voor de leuk, en voor het analoog, nog eens met 16 of 24 multitrack. Maar da's ook bewerkelijk.
 
die grote spoelenrecorder ziet er wel erg mooi uit, maar ik ben gedenazificeerd.
het lijkt me ook echt veel te bewerkelijk (of gelimiteerd.)

ik heb ook een korg d3200 en die ga ik steeds meer waarderen.
het is sowieso een erg mooie recorder met prima specs, 32 kanalen is plenty voor mij.
2 aux sends vond ik ook erg fijn, die kom je niet vaak tegen op hd recorders maar zijn als je hem standalone gebruikt onmisbaar. nouja...
syncen gaat prima, ook bij opnamen. als je de recorder als master gebruikt kan je ook verschillende opnamen met hetzelfde apparaat synchroon laten zijn.
de laatste week heb ik de eq eens geprobeerd, die is ook zeer de moeite waard. uitgebreid en je kan heel ver gaan in het definiëren.
digitale effecten ben ik niet zo'n fan van.
 
Back
Top