Is ergens een heel simpel en logisch verhaal. Je hebt een master (je sequencer) die een tijdcode (meestal midi tijdcode omgezet in smpte) uitstuurt naar je tape recorder. Zodra deze code is geschreven op de band, kun je er mee aan de slag: iedere keer als je je sequencer start, start ook de bandrecorder. Dat kan bij smpte op een willekeurig moment zijn, de sequencer en recorder weten van elkaar op welk moment in de tijdlijn ze zitten. Hoe dan ook, je kunt gewoon ten alle tijden overdubben.
Het tijdcode signaal moet wel goed zijn, vaak willen recorders ondanks de tijdcode nog wel 'ns gaan 'driften'.
Let wel dat tijdcode een audio signaal is, dus je zult een spoor moeten opofferen aan die tijdcode. Bij voorkeur gebruik je het buitenste spoor, dus op een 8 track recorder gebruik je dan spoor 8. Dit doe je omdat het audio signaal wel 'ns kan lekken naar het tijdcode spoor, waardoor de machine in de war raakt. Je moet dus goed opletten wat en hoe hard je op spoor 7 opneemt. Hihats zijn notoir in het verstoren van tijdcode. Het beste laat je spoor 7 leeg...
Bij een 4 track recorder heb je dus maar effectief 3 sporen, niet bepaald veel voor overdubs. Mulitracken met sync is naar mijn idee pas interessant als je met minimaal een 8 track recorder werkt. Nadeel van een 1/4" 8 track is dat de bandbreedte erg minimaal is, en het geluid dus niet optimaal, dus liever neem je een 1/2" of 1". Máár 1/2" recorders en de bijbehorende banden zijn niet goedkoop, en de recorder moet goed onderhouden zijn. Je haalt je dus aardig wat sorres op de hals als je dit perse wil doorzetten. Ik zeg niet dat je het niet moet doen hoor, maar wel dat je goed moet realiseren waar je aan begint
Er zal nog vast meer te vertellen zijn over dit onderwerp, maar zoals ik al eerder zei: ik heb geen ervaring met mulitracken. Ik ken het smpte principe vanuit mijn werk als film editor, maar heb me er nooit in hoeven te verdiepen: het werkt gewoon